Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 08:48:53
lais dcc decoder aan sluiten door henk
Vandaag om 08:47:59
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 08:45:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:32:19
keerlusproblemen door Ronald Halma
Vandaag om 08:29:20
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 08:16:05
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:10:56
Minibaan Visserskaai H0 door Jelmer
Vandaag om 08:03:45
Maasmuiden Haven door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 07:51:51
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:38:40
Philotrain NS6001-6006 door orientexpress
Vandaag om 07:13:55
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:37:33
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Martijn1974
Vandaag om 05:21:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:43:22
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 00:45:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
25 June 2025, 23:19:04
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door sncf231e
25 June 2025, 22:35:35
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
25 June 2025, 21:03:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
25 June 2025, 20:44:13
Een nieuw begin door Frits C
25 June 2025, 19:14:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
25 June 2025, 18:52:08
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
25 June 2025, 17:32:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
25 June 2025, 16:43:07
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
25 June 2025, 16:40:25
Vraag iz ballast door Voske
25 June 2025, 16:23:59
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
25 June 2025, 15:54:54
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
25 June 2025, 15:22:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
25 June 2025, 13:39:38
  

Auteur Topic: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat  (gelezen 106934 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8430
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #330 Gepost op: 28 February 2017, 10:16:30 »
Ik ben bekend met die site, Gerard :) Ik shop naar believen, zeg maar.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8430
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #331 Gepost op: 25 March 2017, 22:33:47 »
De bovenleiding is niet zo simpel als het lijkt. Er blijkt een afspaninrichting op de modules te moeten.
Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld over twee velden of over 1 veld, waarbij een veld het deel tussen twee portalen is. Om over twee velden te gaan, heb ik een extra modulebak nodig. Dat is me eigenlijk wat te gek. Afspanne over twee velden op de bestaande bakken brengt met zich mee dat er wel heel veel gewicht aan 1 mast komt te hangen. Een portaal is alleen geplanned op de rand van de inbreng aan de Velsense kant. Alle andere ophangpunten bevinden zich aan een enkele mast per veldeinde.
Heb daarom een concessie gedaan en de eerste mast aan de Velsense kant (het tweede ophangpunt dus) vervangen door een portaal. Er wordt dan over 1 veld afgespannen.
Dat houdt weer in dat de rijdraad niet naar de mast wordt geleid, maar een bevestigingspunt heeft vlak naast het ophangpunt van de doorgaande rijdraad. Anders komt de rijdraad buiten het stroomafnemerprofiel te hangen.
De rijdraad wordt dan bevestigd aan een kabel die via katrollen naar de gewichten leiden.


Zo ziet dat er op een tekening uit.


En zo in model.

Ongetwijfeld moet het allemaal weer gecorrigeerd worden, maar het idee is er. En het zal werken ook  :angel:

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #332 Gepost op: 25 March 2017, 23:01:10 »
De stoeptegels hebben wel aardig de kleur die ik wil. Wel wat glimmend nog. Verdergegaan met het hekwerk. Het ziet er open uit, en dat was het ook. Een andreaskruis kwam er pas toen Lovers reed en het traject al tot enkelspoor was teruggebracht.

Dit is het originele bord, wat op het hekje, wat links boven staat zat en ook aan de andere zijde was een zelfde bord aan wezig.



Heb ook nog een paar foto's van de bovenleiding, maar denk dat deze te groot zijn, de upload lukt niet.

Alles komt heel herkenbaar over, ook cafe de Griffioen ( nu nog snackbar Telstar ) of de Jaguar garage op de hoek ;) Maar het ziet er zeker goed uit.
Heb 30 jaar precies in het midden tegenover het station ( halte) gewoond en heb daardoor vele foto's gemaakt, mocht je specifieke informatie of afbeeldingen zoeken, dan wil ik best wel even op zoek gaan in mijn archief.

Piet



Hekwerk friemelen....

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8430
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #333 Gepost op: 25 March 2017, 23:11:43 »
Ha Piet, wat geweldig, dat bord. Heb je een foto waar het bord precies zat? Dan maak ik het na :)
Mocht je een foto hebben van de portaalmasten bij het klaphekje, hou ik me ook aanbevolen. De foto's die ik heb zijn eigenlijk niet gedetailleerd of scherp genoeg.


Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #334 Gepost op: 25 March 2017, 23:26:39 »
Zal eens in de oude foto boeken gaan zoeken, laat het weten.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #335 Gepost op: 25 March 2017, 23:53:19 »
Dit is wel niet de foto die je zoekt, maar deze had ik hier aan de wand hangen en kon hem snel inscannen. Fotograaf onbekend, heb deze gevonden in een rommelmarkt en vond hem een mooi overzicht geven en zag ook nog mijn oude auto hier opstaan. Deze opname is gemaakt in 1981.




Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8430
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #336 Gepost op: 26 March 2017, 00:06:08 »
Dat is voor mij de eerste foto waarop ik een sprinter op de IJmuider lijn zie. Leuk! En een bijzonder fotopunt ook. Dank!

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #337 Gepost op: 26 March 2017, 00:30:18 »
Niet alles / helemaal Casembrootstraat, maar toch nog wat gevonden in het archief hier ;)


Fotograaf: onbekend.


Fotograaf: onbekend.


IJmuiden, foto: Roelof Hamoen.


Foto: Leo van Leeuwen.


Groeneweg, foto: Leo van Leeuwen.


IJmuiden, foto: Leo van Leeuwen


IJmuiden Julianakade, foto: Leo van Leeuwen.


Fotograaf: onbekend.


Fotograaf: onbekend.


Velsen-Zeeweg, foto: Leo van Leeuwen.


IJmuiden, foto: Leo van Leeuwen.


Groeneweg, foto: Leo van Leeuwen.


IJmuiden visstation, foto: Leo van Leeuwen.


Velsen IJmuiden-Oost, foto: Leo van Leeuwen.


IJmuiden straatsporen, foto: Leo van Leeuwen.


Afscheidsrit, foto: Roelof Hamoen.


Afscheidsrit, foto: Roelof Hamoen.

Je hebt nog een PB ;)
« Laatst bewerkt op: 26 March 2017, 20:29:35 door RoyvanDijk »

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8430
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #338 Gepost op: 26 March 2017, 10:32:44 »
ICM zelfs.....  8)
Leuk, dank!

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #339 Gepost op: 26 March 2017, 17:00:03 »
Graag gedaan (y)
Ja, je kunt er een bak materieel op kwijt ;D

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8430
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #340 Gepost op: 16 May 2017, 19:20:43 »
Het eerste portaal is (met een volledig nieuwe opbouw) vrijwel af. Het heeft zijn duurtest, twee weken met rijdraadafspanning dmv 400 gram gewicht, goed doorstaan.


Van de stroomafnemer is één veer verwijderd, de ander wat opgerekt. De druk is hier nog te hoog.
Als je de draad volgt kun je de wijze van afspannen zien. De draad verdwijnt onder de module.....



en is bevestigd aan gewichten. Voor de proef ruim 200 gram per rijdraad.


Het portaal op z'n plek.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #341 Gepost op: 21 January 2019, 16:51:56 »
Een erg leuk project met een interessant thema!
Mooie details en de sfeer lijkt me goed getroffen.

Dit is mijn eerste post op dit forum.
Zoals mijn forumnaam misschien al doet vermoeden ben ik opgegroeid langs de IJmuidenlijn. Als kind was ik heel vaak langs de spoorlijn te vinden en heb er talloze Plan V's (ook nog groene), Mat'46 en later ook Sprinters van heel dichtbij voorbij zien rijden. Hondekoppen zag je er in die tijd zelden. De grootste indruk maakten op mij de 2200 diesellocs met hun vistreinen, vooral als ze op het rechte stuk tussen Westerveld (je zag ze daar in de verte de hoek om komen maar voor die tijd hoorde je ze al) en Velsen-Zeeweg flink gas gaven en zo'n mooi loeiend geluid maakten. Met een flinke vaart passeerden ze dan Velsen-Zeeweg, waar ik met mijn vriendjes vlak langs het spoor (maar aan de goede kant van het hek) in de bosjes speelde. In die tijd waren deze locs vaak nog bruinrood. Als kind vond ik het prachtig maar was ik stiekem ook wel een beetje bang voor die grote, donkere machines. Een 2400 heb ik er maar één keer gezien, in de praktijk werden de vistreinen altijd door een 2200 gereden.

Intussen woon ik allang niet meer in de buurt, maar ik heb nog goede herinneringen aan die goede oude IJmuidenlijn.

Ik dacht dat ik aardig wat wist over de IJmuidenlijn, maar in een boek dat ik laatst las, Een Eeuw Gas in Velsen door J. Morren en D. Verhulst, zag ik tot mijn verrassing dat het plaatselijke gasbedrijf, dat vanuit de halte Casembrootstraat gezien een klein stukje verder naar het westen lag, vroeger een eigen raccordement heeft gehad, waar tankwagens met propaan werden gelost. Dit zijspoor zou tussen 1955 en 1957 zijn aangelegd. Dit dateert dus nog van voor de komst van het aardgas. Er stonden toen ook nog enorme gashouders op het terrein, die herinner ik me nog wel. Het raccordement zou gelegen hebben ter hoogte van het tankstation, volgens mij heette dat vroeger Commandeur en het is er volgens mij nog steeds. Het bestaan van dit stukje spoor was geheel nieuw voor mij, moet ik zeggen.

Ik heb een foto gemaakt van dit stukje uit het boek:



(het lukt me niet om de foto verticaal te krijgen)

Weet er iemand meer van dit voormalige raccordement? Zou dit spoor ook de IJmuiderstraatweg hebben overgestoken, richting het bedrijfsterrein? Het spoor moet voor begin jaren 70 al zijn opgebroken, ik herinner me er tenminste helemaal niets van. Omdat het zo dicht bij de halte Casembrootstraat en dus het thema van deze baan lag, leek het me in het kader van dit draadje wel leuk om dit hier te vermelden.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2019, 16:56:19 door Vislijn »

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #342 Gepost op: 21 January 2019, 17:24:46 »
Ik ben totaal niet bekend in IJmuiden, maar er is een site met allerlei plattegronden van Nederland in verschillende periodes.

https://www.topotijdreis.nl/

Hieronder een gedeelte Ijmuiden uit 1964:


Mvg, Erich

Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #343 Gepost op: 21 January 2019, 17:28:49 »
Dat daar een aftakking was is mij totaal onbekend.
Die gashouders weet ik nog wel.
En die tankstation is er nog (handig, ik woon in de buurt ;D)
Het is nu BP.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7548
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #344 Gepost op: 21 January 2019, 18:38:55 »
Zo beter Vislijn?

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.