Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat  (gelezen 107382 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #45 Gepost op: 16 September 2015, 22:48:11 »
Ha! Stel dat je wat vindt.... Kan ik opnieuw beginnen  ;D
Maar graag!  :)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #46 Gepost op: 16 September 2015, 22:50:17 »
Indirect heb je nu met het boek al wat tekeningen nuttig kunnen gebruiken  (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #47 Gepost op: 22 September 2015, 18:20:57 »
Tekening 1. De modules zijn over de originele, verschaalde tekening heengelegd. 100 Meter is dan 11,5 cm. 1:870 dus.
De modules zijn geen 1 meter, maar 1.10 lang. Dat komt beter uit met de originele plaats van de bovenleidingmasten op de uiteinden, die daardoor op de modules op 20cm van de rand staan. De Fremo-norm is minimaal 25 cm, en dat is dan een eenvoudige aanpassing.
De modules zijn ten opzichte van elkaar verschoven. Zo bereik ik dat er toch nog wat gevels op de modules komen en dus een IJmuiden-idee wordt gewekt. Probleem is de Kanaaldijk,  die aan de uiteinden van de inbreng op modules van anderen doodloopt.
Ik heb er nog geen kant en klare oplossing voor.

« Laatst bewerkt op: 22 September 2015, 18:28:01 door DE-II »

Gooierhaven

  • Online Online
  • Berichten: 323
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #48 Gepost op: 22 September 2015, 18:29:02 »
Probleem is ook dat een spoor te dicht bij de rand ligt. Of staat aan die kant nog een perron.
De verschoven bakken zien er ook niet uit, maar dat is een kwestie van smaak.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #49 Gepost op: 22 September 2015, 18:40:30 »
Oeps.... 10cm.... Terugschuiven en inklinken dus.
Jij ziet de eindbakken, verschoven, liever zij aan zij aansluiten?

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #50 Gepost op: 22 September 2015, 19:31:36 »
 Hallo Huibert
Citaat
    Probleem is de Kanaaldijk,  die aan de uiteinden van de inbreng op modules van anderen doodloopt.
Ik heb er nog geen kant en klare oplossing voor.   

Zou kunnen denken aan inlegstukjes met een graskant die je tegen de bakken van de anderen legt
waardoor het lijkt alsof het een plas is.
Groet Ed

Gooierhaven

  • Online Online
  • Berichten: 323
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #51 Gepost op: 22 September 2015, 19:49:12 »
Jij ziet de eindbakken, verschoven, liever zij aan zij aansluiten?
Nu lijkt het net alsof het verkeerd in elkaar gezet is. Een sprong vind ik alleen acceptabel als de bakbreedte wijzigt. Maar zelfs dan is afschuinen fraaier.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #52 Gepost op: 22 September 2015, 19:55:56 »
Ik zal mezelf vertellen dat ik dat als een uitdaging moet zien.
Er van uitgaande dat het bij dit ontwerp blijft zal de sprong dan10 ipv de huidige 20cm zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2015, 19:57:57 door DE-II. Reden: wartaal »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #53 Gepost op: 22 September 2015, 21:57:08 »
Gevolg gegeven aan de wens van Jan en vrouw om de zaken wat netter te presenteren. Gelijk de opmerking van Ed verwerkt, maar dan net effe anders ;)
Ten opzichte van de werkelijkheid ten noorden van het spoor het plantsoen smaller gemaakt zodat de IJmuiderstraatweg inclusief een ruime twee meter aan geveltjes gerealiseerd kan worden (Waar begin ik aan....  :P ) en aan de zuidzijde van het spoor het kanaal naar het rijk der illusie verwijzen door middel van straatnaambordjes. Moet lukken.
En helemaal aan de westelijk zijde van de tekening het klaphekkie. Dat stond wat verderop, maar is wel een leuke afsluiter van de inbreng.




Klaphekkie. Foto collectie Gijs Kalkman


w.drijver

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
  • Ois en vis mot je gebruike as't 'r is
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #54 Gepost op: 22 September 2015, 22:37:10 »
Hubert,

Is het niet mooier de Kanaaldijk recht te houden, is in het echt ook. Die geveltjes snij je zo!  ;D   Het moeilijkste zijn de tekeningen.

Groet, Wim

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #55 Gepost op: 22 September 2015, 22:55:24 »
Zie dat je al lijntekeningen hebt.
Dus alleen nog interesse in tekeningen van bebouwing?
Denk dat ik daar niets van heb maar zal het zeker eens gaan nakijken.

Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #56 Gepost op: 22 September 2015, 23:10:08 »
Wim, de Kanaaldijk recht houden.... Hij moet ergens eindigen. En dan niet op andermans bak natuurlijk. Als ik m recht hou.... Dan zou ie net zo moeten eindigen als aan de oostzijde. Kan. Denk ik nog over. Wat de gevels betreft: ik probeer de huidige gevels vijftig jaar terug in de tijd te denken. Google Streetview is mijn vriend. Ik denk dat ik weinig tekeningen nodig heb. Fotoos van toen. Dat zou mooi zijn. Ben iig druk aan het verzamelen  :)
Dennis, de tekening komt uit het bekende boek. Tekeningen of fotoos van de gebouwtjes blijven welkom. De gebouwtjes maak ik als het moet zo nog een keer  :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #57 Gepost op: 23 September 2015, 09:07:46 »
Als je de weg als afsluiting van de module maakt en de stoep en gevels als een extra 'plank' tijdens de bijeenkomsten eraan schroeft heb je al meer ruimte voor het plantsoen.
De dijk zou ik schuin weg voeren aan het einde van de modules, dijken zijn ook niet altijd recht :-) Vergeet niet dat naast het spoor nog wel een stuk vlak is, dus de dijk begint al verder als nu op je moduletekening.
Waar ga je nu de portalen plaatsen? Alleen aan de uiteinden van je module moet je (advies) 25cm aanhouden, voor de rest ben je vrij. Dat betekent, dat je binnen je module 400cm hebt om portalen te plaatsen. Bij een afstand van 50 zijn dat 8 velden (dus 9 portalen/masten). Korter ziet er niet zo goed uit, langer krijg je een technisch probleem (afspanning rijdraad, doorhangen)

dirkjan


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #58 Gepost op: 23 September 2015, 09:46:47 »
Ha Dirkjan,

De Kanaaldijk ligt op dezelfde hoogte als de halte. Feitelijk ligt heel Oud-IJmuiden op die dijk. Station IJmuiden is één van de eerste gebouwen achter de dijk.

De huizen worden inderdaad alleen de gevels zoals Wim dat heeft gedaan met 'Trawlerkade'. Moet wel even kijken hoe dat met de daken uitwerkt. Als die ruimte nodig hebben, gaat dat gewoon ten koste van het plantsoen: ik wil niet meer dan die vier modules meesjouwen.
Tenzij Wim nog een leuke tip heeft?

Portalen kent de lijn niet op Casembrootstraat. Op de tekening staan de masten nu keurig 80cm uit elkaar, wat in model natuurlijk niet gaat.
Het zal inderdaad neer komen op die 8 velden. 50cm Vind ik erg kort op elkaar, dat wel. Maar goed, dat is niet anders.
Ook de keuze van de masten is een lastige. Die van de IJmuider lijn zijn er uiteraard niet. Ik kom uit bij emplacementsmasten van Viessmann zoals deze. Juiste hoogte nog niet bepaald. Sommerfeldt is erg grof.
Hoog tijd voor een cursus bovenleiding: wat kan wel en wat niet en hoe te doen en vooral: wat betekent 250 gram afspangewicht voor een mast...?  :)

Ik kom ook nog even terug op je eerdere opmerking over de maatvoering. Na herlezen snap ik nu wat je bedoelde: Hele maateenheden horen eerder bij het origineel dan bij het model.   (y)



Masten en Kanaaldijk. Foto: Collectie Leo van Leeuwen
« Laatst bewerkt op: 23 September 2015, 10:19:49 door DE-II »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat
« Reactie #59 Gepost op: 23 September 2015, 10:03:20 »
60cm gaat nog net als lengte, met een niet afgespannen draagkabel. Dan zou je op 440cm 8 velden kunnen plaatsen in totaal (2 halve aan de uiteinden en 7 hele)

Viessmann out of the box gaat niet, maar ik plak je wel tegen iemand aan die weet hoe dat aan te passen. Maar dan moet je dat hek door het portaal ook namaken!

dirkjan