Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Draaibankjes en zo...  (gelezen 12243 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Draaibankjes en zo...
« Gepost op: 17 augustus 2015, 18:37:21 »
Dag allen,

Sommigen van julie hebben een mooie draaibank staan en kunnen daar hele mooie dingen op maken. Ik wil dat natuurlijk ook maar ook hier geldt dat alle waar naar zijn geld is natuurlijk. Ik zie mooie fijne draaibankjes van Proxxon voor 500 euro en zo en daar kunnen vast hele mooie fijne lagers en andere dingen mee gemaakt worden waar een kleine tolerantie nodig is.

Maar voor wie alleen maar wat sierlijke frutsels wilt maken of andere dingen waar de tolerantie wat groter mag zijn zoals draaipunten voor draaistellen of schoorstenen en zo is dit wellicht een oplossing?

http://www.ebay.com/itm/Mini-Motorized-Lathe-Machine-DIY-Tool-Metal-Woodworking-For-Hobby-Modelmaking-/252032533650

Ziet er eenvoudig uit en zal niet zo heel precies zijn. De doelgroep is kinderen/educatief. Maar wellicht voor de hobby voldoende? Net iets preciezer dan een ding in een boormachine klemmen en uit het handje iets te draaien.

Het ding ziet er modulair uit en er zijn ook versies te krijgen die als een soort Lego te transformeren zijn naar een zaag of schuurmachine. Ik vermoed dat de profielen van kunststof zijn. Er staat ook dat het alleen geschikt is voor zachte metalen zoals koper en aluminium. Maar wellicht natuurlijk ook plastic.

Enniewee, wat zijn de meningen? Leuk voor weinig of zijn er betere dingen te koop voor net iets meer centjes?

Ik heb ook een Proxxon frees (MF-70) en heb daar nog lang mijn geld niet uit gehaald, dus een draaibank voor 500 euro zal ook niet aan mij besteed zijn. Wellicht kan ik de frees ombouwen tot primitieve verticale draaibank? Werkstuk in plaats van een frees klemmen en een snijding op de kruistafel schroeven? Vanwege de andere krachtmomenten niet ideaal maar wellicht voldoende voor aluminium en koper en plastic/kunststof?

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2015, 18:54:06 »
Even wat meer gelezen: de zwarte delen zijn aluminium.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2015, 18:56:45 »
Je hebt je geld er nog niet uit gehaald.....

Wake up call! Het is hobby!

Dat plastic lego ding is leuk voor de kuikenbak.
Op MP zijn genoeg Emco machines te koop voor een normale prijs.
Zelf heb ik ook een Emco, had ooit een Ferm MD500. Ook een mooie
bank. En heb van een oude schooldraaibank ooit eens een carrouselbank
gebouwd. Dan kun je draaien, frezen en kotteren. Koop een Emco
tweedehands en je kunt lekker klunzen en klootzakken.
Mvh Steef

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2015, 20:07:59 »
Sorry hoor, wist niet dat je boos zou worden :(

Ik weet dat het een hobby is maar als ik 2 uur heb staan frezen voor 400 euro (prijs van de MF 70) dan vind ik dat het geld (nog) niet waard. Ik ga niet nog eens 500 euro (als ik zoek naar Emco Draaibank vind ik 2 machines en heel veel onderdelen) uitgeven aan iets wat ik een paar keer per jaar nodig heb. Juist daarom: het is hobby. Mijn hobby is modeltreinen en niet draaien. Ik wil gewoon af en toe iets rond maken en liefst wat handiger dan los uit het handje met een accuboormachine. Dan maar improviseren met 'Chinees technisch Lego' en een paar treinen kopen ipv een 500 euro kostende super tool waar ik een koper schoorsteentje en wat plastic draaipunten voor draaistellen mee ga maken.

Ik dacht gewoon: hee, geinig ding, wellicht werkt dat beter dan een boormachine in mijn klauwen en een vijl tussen mijn tanden...

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2015, 20:58:51 »
Robert,

Ik heb hetzelfde probleem als jij. Ik heb ook een MF70 (maar die kostte me vorig jaar nieuw € 280,-, dus € 400,- is wel heul veul geld). Voor die paar keer dat ik iets rond moet maken, deed ik dat ook in een boormachine (of mijn Micromot), maar ik kom dan ook minstens één hand tekort. Daarom heb ik net dit besteld voor mijn MF70:
http://magazijnblijdorp.nl/toebehoren-mf-70/6918-verdeelapparaat-voor-de-micro-frees-mf-70-en-kt-70-4006274242647.html
Het vervangt geen draaibank, maar ik draai ook geen assen of zo. Ik bouw met mijn vrouw ook een poppenhuis en voor knopjes, pootjes, potjes, e.d. of op mijn treinbaan (olie)vaten, pilaren, brugbogen e.d. is zo'n verdeelapparaat ideaal. Hij kan zowel horizontaal als vertikaal op de kruistafel worden gemonteerd, zodat je ook staven met de frees kunt bewerken. Ik verwacht hem deze week. Voor nog geen € 100,- vind ik het een mooi apparaat en heb ik iets van goede kwaliteit. Ik zou niet voor een goedkope draaibank gaan. Ik ben bang dat zulke apparaten een wat grotere tolerantie (lees: speling) hebben dan een Proxxon of Emco.

Ben
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2015, 21:02:58 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2015, 21:10:11 »
Nou weet ik niet wat jij onder boos verstaat....

Maar als je in het vervolg eerst inleest in machines.
Had je geen Proxxon gekocht voor 400€, maar een
draaibankje met freeskolom. Dan heb je twee vliegen
in een bank. Je kunt met je frees btw ook draaien.
Maar de link van mijn bovenbuurman is ook een mooie.
Mvh Steef

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2015, 21:12:16 »
Hoi Robert,

Ik heb gegoogled op de naam van het ding plus het woord 'experiences' (references zou ook kunnen) om te kijken of er al mensen zijn geweest die hun ervaringen met ons willen delen. Alleen op Amazon.com zijn twee ervaringen. De ene vindt het ding fantastisch zonder verdere uitleg. De andere persoon heeft een exemplaar ontvangen dat al kapot was omdat de plastic onderdelen te dun waren.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2015, 22:18:43 »
Hoi Robert,

Lastige keuze om te bepalen wat je nodig hebt en wat je wil uitgeven.
Ik ben er wel achter dat goedkoop eigenlijk altijd duurkoop is.
Maar je moet er wel werk voor hebben.
Ligt er ook aan hoe jij bezig bent met de hobby.
nauwkeurige zelfbouw of bv meer landschap of elektronica
Anders misschien een kennis met een draaibank die voor een paar euro voor je draait.
(briefje in de supermarkt)

groeten jandcargo

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2015, 22:31:06 »
@Stedahult: "Wake up call! Het is hobby!" kwam niet heel vriendelijk over. Natuurlijk weet ik dat het hobby is. Maar het gaat me nu juist om een goedkoop alternatief ipv weer vele honderden euro's uit te geven voor jodocus. Natuurlijk is er altijd een duurder en beter stuk gereedschap te vinden. maar het blijft een kosten/baten plaatje, waarbij de baten vertaald worden naar plezier. Voor die paar keer dat ik zo'n ding ga gebruiken is het zonde om 500 euro's neer te tellen voor een tweedehands apparaat.

Ik heb me indertijd juist goed laten informeren over frezen... maar niet over draaibanken. De prijs van 400 euro kan best lager zijn geweest. Ik heb toendertijd de goedkoopste opgesnord. Ik heb er nog steeds dikke plannen mee maar als mijn hobbykamer geconfisqueerd word door een broer die opeens op straat staat en geen andere plek om te slapen had dan gaan veel projecten de ijskast in.

Er is overigens ook een geheel metalen versie te koop waar de rode plastic delen zijn vervangen door metaal (zamac?) en de kruistafel ook metaal is. Die is natuurlijk weer wat duurder.

@Bjor: dit hulpstuk zier er interessant uit. Maar het komt op mij over dat de draaiknop er op zit om het ding vast te zetten, niet om het tijdens her frezen te draaien? Maar wellicht heb ik het mis. Als dat ronde ding op een of andere manier te besturen is (gecontroleerd te laten draaien) dan is dat ook een oplossing.

Ik denk ook dat ik met wat improviseren de frees beter kan gebruiken. Als ik een werkstuk in plaats van een frees kan monteren en op één of andere manier een beitel/snijmes op de kruistafel kan monteren dan ben ik er ook. Eventueel zo'n vermogensregelaar van Conrad aan de frees knutselen zodat ik het toerental beter kan regelen en joepie? :)

@Jandargo:  goedkoop is duurkoop inderdaad maar beter 100 euro voor iets uitgeven wat na 3 jaar stuk gaat ( ik kan zelf veel dingen repareren) met 5 hele uren bedrijfstijd, dan 500 euro uitgeven voor 5 uur werk voor een apparaat wat verder 40 jaar staat onder te stoffen. Dit is de overweging. Ik ben echt wel een bouwer maar ik ga geen assen draaien, lagers maken en wielflenzen precies afdraaien en zo. Jarenlang werkte de boormachine en de vijl erg behoorlijk voor wat ik nodig had. Wielen en assen en lagers zijn gewoon te koop.

Mvg,

Robert

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2015, 23:05:39 »
Robert,

Volgens mij heb ik jou draai/freesbank werkend gezien op de Spielwarenmesse in Nurnberg.
Ik moet ergens nog het visitekaartje van deze firma hebben liggen. Was een duitse fabrikant.
Dat wat zij er op de beurs mee maakte zag er heel leuk uit.
Hiet ging het om de unimat classic google hier eens op wellicht dat je dan meer info vindt

Eric
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2015, 23:07:14 »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2015, 23:07:49 »
(...) het komt op mij over dat de draaiknop er op zit om het ding vast te zetten, niet om het tijdens her frezen te draaien? Maar wellicht heb ik het mis. Als dat ronde ding op een of andere manier te besturen is (gecontroleerd te laten draaien) dan is dat ook een oplossing.

Robert,

In de handleiding van het verdeelapparaat zie je dat het een hulpmiddel is voor een frees en geen vervanging voor een draaibank:
https://www.proxtools.com/store/pc/catalog/manuals/24264%20dividing%20attachment.pdf
Waar je bij een draaibank het object laat draaien en de beitel (of frees) stilstaat, draait hier de frees draai je handmatig het object langzaam om zijn as en kun je het langs de x en de y-as verplaatsen.
In een draaibank is het object meestal al rond (staafvormig), terwijl je hier met een frees (binnen grenzen uiteraard) objecten met verschillende vormen geheel of gedeeltelijk rond kunt maken, of er ronde vormen in kunt frezen, vlakken kunt frezen, enz. Maar de schijf van het verdeelapparaat en het object worden dus niet mechanisch aangedreven.

Ben



Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Draaibankjes en zo...
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2015, 23:46:23 »
Ik heb mijn Proxxon frees gekocht op marktplaats voor € 160,-. Het ding was niet nieuw, maar hij werkt en daar ging het me om. Overigens heb ik er 1 keer een sleufje in een printplaat mee gefreesd, welgeteld 4 Philotrain loclantaarns mee uitgeboord en precies 20 gaatjes van 0,3 mm in 2 reepjes messing mee geboord. Ik kan niet frezen, ik snap er ook nog werkelijk niks van en ik heb ook nog geen goeie bevestigingstool voor mijn werkstukken. Het ding heeft me tot nu toe dus eigenlijk veel te veel gekost. Maar goed, ik heb hem nu en ik kan er de rest van mijn leven mee vooruit. Hopelijk pik ik de draad van het frezen ooit een keer op en heb ik er dan echt wat aan.

Wat ik hiermee wil zeggen, koop zoiets als het ff kan niet nieuw. Voor de lage gebruiksfrequentie is dat het geld niet waard. Tweedehands is dan prima en vooral stukken goedkoper. Overigens wil ik ook nog een draaibankje, maar ik ben er wel achter dat ik liever iets goeds heb, dan half werk lever. Als mijn werkstukken maar zozo worden, dan is het niet goed genoeg voor mij. Ik zal dan ook niet bezuinigen op gereedschappen, maar wel op de aanschafprijs (lees; liever tweedehands dan de volle mep betalen).
Spoor 0 adept

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2015, 00:36:35 »
Nou Robert, ik ken je probleem. Hobby mag geld kosten, maar niet teveel. Liever 200 in een lok steken dan in het gereedschap. Ik kocht mijn draaibank ca 35 jaar geleden, en heb er al heel wat op gemaakt, maar de kosten (fl3000) er uit halen, vergeet het maar. Dat is met het meeste gereedschap zo. Wil je een goedkoop draaibankje voor een paar honderd euro, dan denk ik dat je nog lang op zoek bent of een enorme mazzel moet hebben. Ook een kleine bank kost klauwen geld, zeker als hij vrij compleet is met centers, beitels, spantangbussen, wisselwielen enz enz.

Mijn draaibank is vrij compleet, mede door het geen er in de jaren bij is gekocht, ook een vierklauw staat al jaren op de verlang lijst. Een jaar of twee geleden een MF70 freesmachientje aangeschaft speciaal voor het kleine werk. Nieuw, voor een kleine 300 en ook die is voor het geen je koopt eigenlijk te duur.....maar het gemak er van dient de mens ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2015, 01:59:59 »
De aanschaf van die Unimat miniding zal leiden tot frustratie, net als beginnen met airbrushen met zo'n Revell setje met een bus drijfgas.

Stel je aankoop uit tot het echt te gek wordt en je mensen lastig gaat vallen met je vragen (om iets te maken voor je). Dan pas moet je het zelf gaan doen. Net als dat voor een rijtuig het onzinnig is om een decal printer a 400$ te kopen. Dus je blijft maar rijtuigen ombouwen en nummertjes voor anderen maken...  ;D

Anyway, wil je echt draaien, dan zul je je portemonnaie moeten trekken. Of anders concluderen dat je sommige dingen maar zo laat. ;)

Het is wel leuk om onafhankelijk te zijn overigens.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...