Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
06 September 2025, 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
06 September 2025, 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
06 September 2025, 21:47:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 September 2025, 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
06 September 2025, 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
06 September 2025, 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28

Auteur Topic: Draaibankjes en zo...  (gelezen 13175 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: Draaibankjes en zo...
« Reactie #15 Gepost op: 18 August 2015, 02:40:49 »
Dank allen voor de adviezen.

Goed gereedschap is het halve werk, en hoewel ik er nog niet veel mee gedaan heb vind ik dat freesding zeker geen weggegooid geld.

Het gaat mij alleen om de verwachting hoe veel ik het ga gebruiken zoals ik al zei: iemand die welgeteld één keer eens een goederenwagentje bruin spuit zal ook niet zo gauw meteen een megaspuit van 200 euro kopen met een schroefcompressor van 500 euro. Ik verwacht wellicht 4 keer eens iets te draaien in een jaar.

Aan iemand die veelal bezig is met messing kitjes en zelfs helemaal zelf etst en bouwt is een precisie draaibank wel besteed. Voor mij heeft de accuboor met vijl uit het handje altijd gewerkt. Ik ben helemaal niet van plan om zelf messing loks te gaan maken. Ik ben meer een pimper die eens af en toe iets verhakselt en weer in elkaar plakt. Als ik vele euro's in een machine ga stoppen is het beter besteed aan een plottertje of zo om wandjes mee uit te snijden uit dun styreen. Maar daar ga je ook weer flink geld in stoppen als je dat goed wilt doen.

Net even op de site gekeken de Unimat, de dingetjes die ik op Ebay zag zijn de Chinese kopieën denk ik. Het bedrijf doet alleen aan educatieve dingen lijkt het wel, ik zie geen prijzen of bestel pagina aldaar. Zelfs al kop ik er geen een vind ik het toch een interessant ding voor even te klooien. Als ik er een vind voor minder dan 100 euro op een beurs of in een winkel laat ik hem niet staan denk ik. Zeker de geheel metalen versie.

Ik weet het: ik moet een ding van 500 euro kopen anders ben ik een kluns, maar laat me lekker :D

Voorlopig ga ik onderzoeken hoe ik mijn mf-70 in kan zetten. Dat rotatie ding ziet er interessant uit maar hoe kan ik dit netjes gelijkmatig draaien? Morgen maar eens op youtube een demonstratie van deze accessoire zoeken.

Mvg,

Robert

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #16 Gepost op: 18 August 2015, 08:45:04 »
Je moet niks van €500 kopen. Je bepaald zelf of je het geld waard vind of niet.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #17 Gepost op: 18 August 2015, 09:04:43 »
Als je maar een paar onderdeeltjes nodig hebt zou ik eens kijken of er in de buurt niet een Fablab is met een draaibank. Daar kun je voor weinig geld dan gebruik maken van de machine en meestal is er ook iemand om je te helpen als je ergens niet uit komt. Of je zoekt een lokale modelbouwclub met een draaibank...

Maar als je zelf iets wilt kopen zou ik ook inderdaad niet voor zoiets goedkoops gaan. Mijn Ferm 450 (een Emco Compact 8 kloon) heeft me op Marktplaats iets van 350 Euro gekost, compleet en bruikbaar. Moest de machine alleen goed schoonmaken en opnieuw afstellen... (sporen van dik 20 jaar stilstand) Ben het overigens niet helemaal eens met voorgaande posts, een echte Emco Unimat is een prima dingetje voor mensen die alleen in h0 en spoor 0 werken, groot genoeg en voldoende mogelijkheden.

Sommig draaiwerk kun je inderdaad ook wel op een freesbank doen met een rondtafel, het kost alleen (veel) meer tijd.

Wat het investeren in machines betreft : ik merk dat naarmate ik meer mogelijkheden heb ik ook steeds meer zelf ga doen en meer toepassingen vind voor mijn machines (ook buiten de hobby) De draaibank heeft zichzelf bij mij al lang terugverdiend, als ik alle werkstukjes had moeten uitbesteden was ik veel meer kwijt geweest.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 August 2015, 09:21:44 »
Nou weet ik niet waar je woont, maar je mag hier met alle plezier
je draaiwerkje komen doen. Koffie inbegrepen, misschien heb ik
het koper ook nog wel in voorraad liggen.
Mvh Steef

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 August 2015, 22:30:01 »
Leuk betaalbaar machientje en vrijwel compleet (normaal betaal je nogmaals de aanschafprijs voor de echt nodige toebehoren) : http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/draaibanken/m957702398-emco-unimat-3.html

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 August 2015, 22:42:40 »
Dat lijkt mij een prima machientje.
heb zelf ook een grotere unimat
Prima kwaliteit.
Minpuntje kan zijn dat de afmetingen en vermogens niet al te groot zijn.
Ik zou zeggen: kopen!! als hij er echt goed uitziet en past bij jouw werk
 zit zelfs nog een micrometer bij.
sucfces jandcargo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 19 August 2015, 23:50:55 »
Ik heb een Unimat 4. Lijkt erg op de Unimat 3. Alleen is die van mij rood, en ik heb hem nieuw gekocht, dus iets meer voor betaald.
Minpuntje is dat er geen draaibaar kruissupport op zit, dus je kunt niet taps draaien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 August 2015, 00:07:24 »
Daar zijn wel wat trucs voor Klaas :

- Contour ruw uitdraaien en dan met vijl + schuurpapier conus glad maken
- Indien een korte conus gewoon een steek- of profielbeitel onder juiste hoek en hele conus in een keer maken
- Goede steekbeitel mbv gradenboog oid precies in de juiste hoek zetten en zo steeds overlappend insteken, afwerken met stukje schuurlinnen

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 August 2015, 01:46:01 »
goedenavond

Ik vind dat als je zelf onderdelen ed wil maken ,gewoon duur / beter gereedschap moet aanschaffen ,en moet weten wat wel en niet kan .
Niets is zo vervelend als je werkstuk bijna klaar is , dat bv speling in de afstelling zit en je zo de boel om zeep helpt .
Juist vandaag een prof draaibank op de kop getikt met 80 cm tussen de centers met heel veel extra"s.
Nadeel kan hem alleen niet tillen ,noem geen prijs want ik heb denk nog geen tiende van de werkelijke prijs tweedehands betaald.
Dus ik heb echt mazel , ik heb ook een klein oud hobby draaibankje , en die is moeilijk na te stellen, weet ook het merk niet.

Toch omdat ik het weet wat de nukken zijn van dit bankje  , kan je dus best mooi werk maken  , laatste foto asje 1.8 mm rond en 22mm lang in een opstelling gedraaid , moet een cardanas worden voor een e 94 krokodil van zeuke tt schaal .

Er zijn ook hulp delen te krijgen voor conisch draaiwerk, een die je vaak weer op de plaats van de beitelhouder kan plaatsen .
In deze plaats je dan je beitel en heeft dan weer een langs voeding die je onder een hoek in kan stellen .

Maar ik denk dat het voor ieder verschillend is wat men van een stuk gereedschap verwacht ;)
groet rene

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 August 2015, 11:15:52 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 20 August 2015, 11:27:13 »
......ik heb ook een klein oud hobby draaibankje , en die is moeilijk na te stellen, weet ook het merk niet.
Bedoel je het bankje op de foto's? Dat is ongetwijfeld een Unimat. Staat dat er niet op?

Citaat
Er zijn ook hulp delen te krijgen voor conisch draaiwerk, een die je vaak weer op de plaats van de beitelhouder kan plaatsen .
Ik weet dat er allerlei mogelijkheden zijn. Voorlopig behelp ik me met wat gefoefel als het nodig is. Meestal heb ik alleen maar recht draaiwerk, flenzen afdraaien en vliegwielen maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #26 Gepost op: 20 August 2015, 13:20:23 »
Hoi,

Ik zit voorlopig in Amsterdam, maar ga binnenkort verhuizen naar Lelystad.

Bedankt voor de tips en links maar die dingen zijn allemaal te groot voor mij. Als ik over een paar maanden verhuisd ben dan is het wellicht mogelijk zo'n ding in de garage te fleppen. Nu wil ik het echt niet in mijn slaapkamer hebben. Dat was nu juist zo handig van dat kleine ding: het is klein en voor een H0 trein ga ik toch niks groter maken dan hooguit een vliegwiel of een schoorsteen of een draaipunt voor een draaistel.

Overigens kwam ik er achter dat het Chinese spul klonen zijn van de Emco Unimat 1. Deze serie zijn nu dus overgenomen door die Duitse/Oostenrijkse firma van de cool tool. De klonen zijn ook verkrijgbaar in een geheel metalen versie.

http://www.ebay.nl/itm/Metal-Mini-Motorized-Lathe-Machinery-Woodworking-DIY-Power-Tooling-Modelmaking-/261513510461?hash=item3ce36b7e3d

Ik snap best dat de vakmannen vakgereedschap nodig hebben en dat ze mij willen adviseren om ook een goed ding te kopen en ik begrijp de analogie van als je begint met slecht gereedschap dan kan het nooit verder groeien. Maar dat groeien zit er bij mij niet in. Ik zal er vrijwel geen gebruik van maken dus is het voor mij al best als het beter werkt dan een vijl en een boormachine. Wellicht komt dit eigenwijs over maar als ik voor een paar tientjes kan doen wat ik wil waarom zou ik dan honderden euro's uit gaan geven?

Ik ga vandaag verder experimenteren met de frees en als dat lukt heb ik zo'n draaiding ook niet nodig. Ik heb mijn accuboormachine ingeklemd naast de freestafel en met wat elastiekjes kan ik de boor langzaam laten draaien. Ik moet alleen een freesje met een vlakke kop gebruiken want een freesje met een zwaluwstaart maakt rare groeven in een rond werkstuk zag ik al :P.

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 20 August 2015, 13:51:51 »
Bedankt voor de tips en links maar die dingen zijn allemaal te groot voor mij.
Een Unimat is toch niet te groot? Die schuif ik na gebruik in een kast. Kan hem met 1 hand optillen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 August 2015, 14:12:12 »
Zonder enige ervaring met draaien zou ik ook denken dat (relatief) goedkoop beginnen vaak geen kwaad kan.
Meestal is het goed genoeg en anders is het een prima leerproces zodat je later eventueel beter weet waar je op moet
letten en ook hoe je dat moet doen.
Wie niks heeft is bv. ook prima af met een goedkoop setje boren. De boren die er echt toe doen kun je dan wel aanvullen
met betere kwaliteit als je dat nodig acht. Het is slechts hobby of huishoudelijk toch ? Als je je brood er mee moet verdienen
wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Ook lopen er hier draadjes waarbij ik juist weer prima snap dat men iets goeds wil maar dat niveau heeft een beginner in
mijn beleving zeker niet. Wil je dat niveau later wel halen omdat het toch leuker is dan je dacht kun je altijd nog beter en
een andere beginner eventueel voor een leuk prijsje blij maken.
Groet, Ronald.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #29 Gepost op: 20 August 2015, 14:14:20 »
die Unimat 1 is lekker klein, de anderen lijken me veel groter. Maar ik kan het mis hebben? 80 cm kan ik niet lekker kwijt hier. Ik zit op een 3 kamerwoning nu.