Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door daempfer
Vandaag om 08:58:29
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Marc tramt
Vandaag om 08:52:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:48:43
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 08:22:03
NTM goederenwagens in Spoor-0 door BartvD
Vandaag om 08:02:52
Cubana door BartvD
Vandaag om 08:01:35
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door Dijkhuizen
Vandaag om 07:49:40
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 00:10:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 00:01:28
BNLS-module: "Grasland" door sdz1976
07 april 2020, 23:59:21
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
07 april 2020, 23:56:59
Raadplaatje door GerardvV
07 april 2020, 23:41:58
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
07 april 2020, 23:26:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Rondje_HO
07 april 2020, 23:11:50
Zestiger jaren plastic lijmen? door 1200blauw
07 april 2020, 22:50:38
IB + Viesmann 5211 door Geert-Jan van Nimmerdor
07 april 2020, 22:42:00
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
07 april 2020, 22:20:10
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door nkob
07 april 2020, 22:02:05
NL baan: Frotterdam in h0 door Robert39
07 april 2020, 21:56:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
07 april 2020, 21:54:59
De 2454 en andere BSH-projecten in model door spoorijzer
07 april 2020, 21:34:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
07 april 2020, 21:27:43
Holland Scandinavie Express 1966 door Falkenberg
07 april 2020, 21:24:10
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door GORILLUS
07 april 2020, 21:21:15
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door zuyderduyn
07 april 2020, 20:30:47
Terschellinger Spoor door spoorijzer
07 april 2020, 20:27:07
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door AndrevdG
07 april 2020, 20:09:11
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door consolidation
07 april 2020, 20:05:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
07 april 2020, 19:41:00
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
07 april 2020, 19:23:05
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 12184 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #75 Gepost op: 09 augustus 2015, 15:52:16 »
(...)  ga verschrikkelijk veel foto's maken.

Ah! Een echte spoorvakantie! Heel veel plezier . Je komt vast met mooie ideeen terug  :) :) :)

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9356
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #76 Gepost op: 09 augustus 2015, 16:21:13 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18541
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #77 Gepost op: 09 augustus 2015, 19:16:48 »
Ziet er mooi uit, maar met de rastermaat van 2,54 mm lijkt me dat nogal lastig positioneren. Je zou zoiets moeten hebben, maar dan wat grofstoffelijker, een rastermaat van 10 mm of zoiets.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #78 Gepost op: 11 augustus 2015, 11:44:40 »
Hallo Huub, behoudens als ik er over gelezen heb, maar geef even een beetje info over de grote van de segmenten en een indicatie van het gewicht. Initieel spreek je van "licht gewicht" segmenten, maar ik kanme voorstellen dat je met een "verborgen" of "moeilijk bereikbaar" verbindingssysteem toch in de problemen komt als je niet mooi recht naar boven optilt of naar beneden laat inzakken.
Ik zie mezelf niet direct vlot bezig om een segment van 1,00 x 0,50m met een zekere opbouwhoogte vlotjes manipuleren om dat direct en mooi te plaatsen.

Daar zit voor mij de hele problematiek.
Kan je garanderen dat je een afgewerkt segment zodanig kan manipuleren dat je mooi recht en gelijk boven de stekker verbinding aansluit.
Hou er rekening mee dat gelijk welk geleidingssysteem je ook plaatst dit een bepaalde tolerantie moet hebben, je kan immers geen zuigende passingen gebruiken omdat dan de krachten nog veel groteer owrden bij manipulatie.
Als je spreekt over 4 (of meer) aansluitpunten, moet je je even voorstellen wat er gebeurt als je de eerste goed habt zitten maar een kleine hoeksverdraaiing hebt op de lengte van je bak. De andere stekkers lukken niet en je wringt op de eerste.
Eerst één stekker insteken en dan de andere lukt ook niet want dan zak je niet loodrecht meer en wring je intern in je verbinding alles naar de vaantjes waardoor je op termijn ook een onbetrouwbare verbinding maakt.

Is er geen pogelijkheid om de verbinding naar de voorzijde te brengen  (eventueel verborgen achter een luikje in het frontpaneel) zodat je de aansluiting kan verwezenlijken nadat de segmenten op hun plek staan?
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2020 - Hangar 27, Edegem (B) op 24 & 25 Oktober 2020

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #79 Gepost op: 11 augustus 2015, 13:32:25 »
Ik heb nog eens wat na zitten denken en dacht ineens aan de stekker van een caravan voor de verbinding met je auto. Een stevige verbinding ook. Prijzig ook wel denk ik.
Als je de vrouwtjes stekker zet onder de baan die je insteekt op de andere heb je denk ik een stevige verbinding. en deze stekkers zijn er in 7 polige maar ook 13 polige varianten. 
Jeroen

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #80 Gepost op: 16 september 2015, 18:58:34 »
Na een tijdje schijnbare rust ben ik weer een stapje verder gekomen. Eerst wat rechtzetten: waar ik sprak over 'centreren' moest dat zijn 'positioneren'. Ik werd gecorrigeerd in de loop van het draadje, bedankt.

Ik zoek niet langer naar meerpolige stekkers en contrastekkers, inclusief behuizing. Dus ook niet naar caravanstekkers en deurcontacten.

Mijn keus is gevallen op enkelpolige schuifcontacten, kaal metaal, zonder mantel/behuizing. Als male-contact is de platte kabelschoen geschikt, makkelijk te verkrijgen, bijvoorbeeld hier. Ik monteer een aantal van deze op een rij, naar gelang het aantal benodigde doorverbindingen. Echter de gangbare, bijbehorende kabelschoen female kan ik niet gebruiken. Wel makkelijk te verkrijgen, maar daar heb ik niks aan.

Wat wel geschikt zou zijn, maar moeilijk te vinden, zijn de verende contacten in o.a. de waterkoker. Of in de acculader. Ik neem de acculader van mijn schroefboor als voorbeeld:



Hier vallen deze platte contacten in, althans twee van de drie:



Zoals je kunt zien vallen de contacten in elkaar doordat de accu vooraf gepositioneerd is. Dit wil ik nabootsen op de bakken en pilaren. Contacten verticaal omhoog en omlaag.

Frans, de bakken worden van massief XPS, gaan ongeveer 100 bij 50 cm groot woorden en ze gaan max 2 kg wegen. Erg licht dus, ik wil ze op kunnen pakken door beide armen eronder te zetten en ze recht omhoog te tillen. Terug hetzelfde, en denk dan aan twee trechters in elkaar schuiven. In het begin kan de in te schuiven trechter nog alle kanten op, dat wordt steeds nauwer en op het laatst zit hij op de enige plek waar het nog mogelijk is. Zo werkt in mijn verbeelding de mechanische positionering vóór de elektrische. De bak is al op zijn lengte-breedte-positie een ½ cm of zo, vóórdat de contacten in elkaar vallen. Met betrekking tot het wrikken van de bak moet ik zeggen dat ik niet weet hoe dat zal gaan. Dat moet ik uitproberen. Als het daarmee niet lukt, moet ik de plannen wijzigen.

En dan nu het moeilijkste. Op zoek naar die verende females zoals in de acculader, losse exemplaren! Ik zou ze het liefst willen kopen per 100 stuks, maar als het echt niet lukt, dan zit er niets anders op dan ze zelf te maken.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #81 Gepost op: 16 september 2015, 19:38:47 »
Zijn de doorverbind stekkers die Karst heeft gebruikt bij de DDPB niets?

Bestaat in meerdere aantallen polen en lijkt me stevig genoeg.

gr. Rob
Rob Moerkerken

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #82 Gepost op: 16 september 2015, 20:01:05 »
Nu kan ik niet vinden welke stekkers je bedoelt, want ik weet niet wat DDPD betekent en de zoekfunctie weet het ook niet.  :-[
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6628
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #83 Gepost op: 16 september 2015, 20:22:01 »
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #84 Gepost op: 22 september 2015, 21:53:14 »
Ben ik weer met mijn zoektocht naar de geschikte contacten.  :)
Ik heb eindelijk gevonden wat ik zoek, dat wil zeggen een link, inclusief plaatjes.
Deze had ik al gevonden, zijn goed verkrijgbaar:

Dit is de male, ik was op zoek naar de geschikte female.

Bij de elektrowinkel in de stad konden ze me er niet aan helpen.
Van een accushop kreeg ik geen antwoord op een mail.
Verder zoeken op het  internet geblazen.
Ik kan ze in China kopen, maar als ik het goed begrijp, krijg ik dan een assortiment en ik moet er 1000 tegelijk kopen.
Ik heb echter maar 1 soort nodig, die rechtsonder op dit plaatje van bovengenoemde site:



Er zit al een gaatje in om haar vast te schroeven. Of de benaming 'veerklem' goed is, weet ik niet.

Iemand die weet hoe ze precies heten in het Nederlands en vooral: waar ze te koop zijn per 100 stuks? ???
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
    • Lacus Flevo
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #85 Gepost op: 22 september 2015, 21:57:12 »
Huub,

Gewoon bij een doe hetzelfzaak zoals G***a of K****i.
Dat zij haken om gereedschap op te hangen, of om stokjes in een volière of vogelkooitje te bevestigen

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3757

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #87 Gepost op: 22 september 2015, 22:12:33 »
Ja zeg? Ik ga direct kijken of ze er ook zijn zo klein als ik ze zoek. Maar bijna 3 cm lengte zou nog acceptabel zijn.
Geweldige tips, bedankt! (y)
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #88 Gepost op: 23 september 2015, 01:26:54 »
ik heb je draadje niet helemaal gevolgd, maar om die platte stekkertjes 'ergens' in te schuiven kun je volgens mij een zekeringhouder gebruiken.
Hieronder 2 voorbeelden:



mvg, Erich

P.S. plaatjes worden helaas uit z'n verband getrokken tijdens uploaden

« Laatst bewerkt op: 23 september 2015, 10:04:04 door Bert van Gelder »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #89 Gepost op: 23 september 2015, 02:43:45 »
Er is een trucje om de plaatjes in oorspronkelijke grootte te tonen, ik weet het zo niet.

Deze zou me geschikt lijken, waar vind je die?
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.