Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 12:30:18
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 12:28:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 12:14:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48

Auteur Topic: Ausgheist  (gelezen 83709 keer)

Daniels

• Offline Offline
Re: Ausgheist
« Reactie #375 Gepost op: 14 July 2016, 19:25:47 »
Leuk verhaal zo! Graag deel ik mijn ervaringen. Even de disclaimer Ik ben geen timmerman en zeker niet alwetend maar ik heb een aantal bakken gebouwd op verschillende manieren en dit is wat ik tot nu toe ondervonden heb

Je wensen en maten en mogelijkheden vaststellen is van te voren wel even belangrijk.

Van een modulebak verwacht ik bijvoorbeeld dat deze star is, tegen een stootje kan, geen schroefjes aan de buitenkant (vind ik lelijk) Gewicht is altijd een aangedragen vereiste maar lompheid is veel vaker het probleem. Een handelbaar formaat is daarom wel een aanrader.

Welke materiaal?

Meranti multiplex, goedkoop, wel erg hard, en zeker stevig, nadeel is dat het lekker krom kan trekken en zwaar is.

Berken multiplex, duur, verwerkt heel mooi, supersterk en werkt echt nauwelijk, heel maatvast en trekt niet krom. Het is iets zachter dan meranti maar nog steeds zwaar.

Populieren, qua prijs tussen bovenstaande in. Zacht, licht, verwerkt heel erg makkelijk. Wel kan het enorm krom trekken dus starre verbindingen maken. En het is vrij open materiaal en schroefverbindingen sowieso ook lijmen.

Bij de praxis kun je heel goed aan populieren multiplex komen, bij de Gamma aan berken en hornbach voor de meranti. Maar als je beetje zoekt online kun je veel besparen. Houthandelonline bijvoorbeeld, die bezorgen alleen en dan moet je groot bestellen, maar er zijn ook anderen waar je kunt afhalen.

Welke dikte materiaal je kiest ligt ook aan de manieren waarop je verbindingen maakt. Stevige verbindingen maakt een bak star. Ik bouw zelf meestal iets te degelijk, ik weet dat het lichter kan. Bij dunner materiaal zou je kunnen kiezen om in de hoeken een vuren balkje ter versteviging te gebruiken en er is ook meer lijmoppervlak.

dit is 12mm berken

Bij dikker materiaal zou je dit weg kunnen laten.

dit is 18mm populieren.

Een bak van 18 mm populieren en eenzelfde in 12 mm berken wegen ongeveer hetzelfde.

Gereedschap is makkelijk als je het hebt, maar bij de meeste bouwmarkten kunnen ze heel netjes zagen. Voornaam is dat je zaag en boorgereedschap scherp is. Laat de decoupeerzaag liggen als je echt recht gezaagde planken wil, een cirkelzaag is dan geschikt. Heb je een handcirkelzaag kijk even in dit filmpje hoe je een makkelijke geleider maakt https://youtu.be/zbfDrv1pMOQ .

Laseren van bakken is ook absoluut de moeite om dat eens te bekijken, dan hoef je nog maae enkel te lijmen.

Hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Succes met klussen.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2016, 19:43:38 door Daniels »

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #376 Gepost op: 14 July 2016, 23:55:49 »
@Daniels/Floris/Koen: dank voor de reacties.

Mijn plan is om een blad te maken van circa 12 mm dik multiplex met daaronder vuren latten als frame. Aan dit frame wordt dan de bevestiging gemaakt waaraan de baan komt te hangen. Mijn beste keus zou dan denk ik Berken zijn. Maar stel nu voor dat ik om gewicht te besparen toch Populier neem, wordt het mindere gewicht dan weer teniet gedaan door de mindere sterkte ervan? Dat is een beetje mijn dilemma  :P  In principe ga ik weer voor de constructie van mijn huidige baan, daar zit heel veel sterkte in. Wel met een relatief hoog gewicht maar dan zal ik voor een paar flinke keilbouten in het plafond moeten zorgen  ;D

@Timmo: als je het vervelend vindt dat ik je draad vervuil moet je het zeggen hoor  :) Dan vraag ik een mod of hij het hout-stukje even wil afsplitsen  (y)

PS als het zover is zal ik een eigen draadje maken, ook met mijn huidige baan erin  :)

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #377 Gepost op: 15 July 2016, 07:57:05 »
Populieren multiplex is zachter, maar zeker niet zwak hoor.

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #378 Gepost op: 15 July 2016, 08:31:03 »
Alle informatie is welkom hoor (y)

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #379 Gepost op: 15 July 2016, 12:49:04 »
Hoi Modelspoor liefhebbers,

Ik zou toch kiezen voor berken multiplex   zeker voor module banen trekt zeer zeker niet krom. Mijn module bakken zijn van Berken en gaan lang mee hoef niet bang te zijn dat ik ooit problemen zou krijgen met de bakken. Gebruik inslag moeren M 10 en Bouten M 10 om via deze mannier de module bakken aan elkaar te zetten.

Met spoorse groeten,

bernard

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #380 Gepost op: 15 July 2016, 14:07:04 »
Ik neem al jullie tips in overweging (y) (y)

Ik ben nu eerst bezig om de rails op het klim spiraal wat beter te leggen. Sommige locs bleven steeds ontsporen. Dus dat is zaak 1.

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #381 Gepost op: 28 July 2016, 20:33:16 »
Ik weet dat artitec locs zoals 6300 en 3700 moeite hebben met fleischmann boogwissels.

Ik heb hier nu paar Tillig code 100 boogwissels liggen. Art 82361 en 82362. Die zijn voor R4 of 5 meen ik. Zijn daar ervaringen mee wat betreft artitec ontsporingen van draaistellen?

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #382 Gepost op: 28 July 2016, 21:08:41 »

Het gaat om zo'n wissel. Deze wil ik in mijn klimspiraal leggen. Maar ik wil dat mijn treinen 100% niet ontsporen. Ik heb deze wissels gekozen vanwegen hun boog. Die past mooi in de boog van mijn spiraal.

Ik vind het puntstuk zo veel op die van fleischmann lijken. Vandaar mijn twijfel.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2016, 21:17:27 door Timmo »

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #383 Gepost op: 09 August 2016, 15:43:40 »

Bijna klaar.... maar niet heus😂

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #384 Gepost op: 09 August 2016, 18:24:26 »
Ja, stukken beter dan die eerste erg uitdagende versie van de klimspiraal die je had.  ;D

Over wissels gesproken. Ik rij zelf smalspoor, dus ben niet bekend met fleischmann of Tillig H0 normaalspoor wissels. Maar de radius van de Tillig kun je zelf meten, dan wel heeft Tillig zelf wel vermeld. Dus dat kan geen twijfel geven. Je noemt echter het puntstuk speciaal. Ging het daar dan mis mee met de Fleischmann wissels? Overigens, Tillig is geen Fleischmann toch. Als niemand het antwoord weet (je ziet, ik heb het antwoord ook niet; heb je niets aan dus  ;)) kun je misschien 1 Tillig wissel kopen en uitproberen. Kost wel centjes.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #385 Gepost op: 09 August 2016, 18:43:11 »
Ik heb tillig geprobeerd maar vond het niks. Heb nu gewoon peco genomen. Het zal nog wel even duren voordat er treinen rijden hoor  :angel:

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #386 Gepost op: 09 August 2016, 23:07:25 »
Ja, stukken beter dan die eerste erg uitdagende versie van de klimspiraal die je had.  ;D
Dat zowiezo  (y)

Wellicht had ik toen ik aan dat ding begon hier,niet zo vaak de naam wokkel moeten gebruiken in mn draadje,dat heeft m op t verkeerde been gezet,zo blijkt uit zn 1ste versie  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #387 Gepost op: 10 August 2016, 09:32:33 »
Ja de eerste foto van het spiraal moet je met een aanloopje nemen. Anders blijf je steken ;D

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #388 Gepost op: 19 September 2016, 20:44:25 »

Na een periode van ziekte en zomerse dagen. Vandaag wat rails gelegd in het schaduw station. Het schiet nog niet echt op.....
« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 15:38:00 door 44. Reden: Afmetingen plaatje bijgesteld »

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #389 Gepost op: 19 September 2016, 21:18:54 »
Moet dat dan? Gaat erom dat je het naar je zin hebt toch?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...