Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 16:37:30
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 16:33:56
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:29:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Joz
Vandaag om 16:23:54
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:12:40
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 15:57:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Cranicher Altbahn door Montanbahn
Vandaag om 15:55:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 15:40:44
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 15:20:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:07:51
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door Jelmer
Vandaag om 14:56:14
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 161519 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1796
Re: Artitec plan U
« Reactie #60 Gepost op: 29 July 2015, 13:24:29 »
Yep, en dat is onnoemelijk duur, want....

Het probleem zal zijn, dat de sprinterramen aan de bovenzijde ook een andere ronding hebben ( of iig grotere ronding ) dan de originele U ramen.

Hoi

Een mal is een negatief.
Je kunt een radius dus wel groter, maar niet kleiner maken. :)

Het probleem zal dus eerder zitten in een te grote radius aan de onderzijde, i.p.v. een te kleine aan de bovenzijde.

bart

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec plan U
« Reactie #61 Gepost op: 29 July 2015, 13:27:34 »
Daar moet ik ff 3 keer over denken Bart, voordat ik het met je eens ben :P Maar hoe dan ook, het kost een flinke aanpassing c.q. nieuwbouw :)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1796
Re: Artitec plan U
« Reactie #62 Gepost op: 29 July 2015, 13:34:14 »
Hoi

Je zal de mal inderdaad compleet moeten nabewerken wil je geen overgangen zien.
Zo simpel als dat ik het voorstel is het dus niet.

Een compleet nieuwe mal is echter ook niet nodig, maar je kunt ook nooit meer terug naar de oerversie.
Is dus misschien een optie als alles al uitgemolken is. ;D ;D

Bart

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Artitec plan U
« Reactie #63 Gepost op: 29 July 2015, 13:36:41 »
Of is er met de huidige aangekondigde modellen ook een kloppende Syntus variant te maken?

Zo te zien kan de mal van de aangekondigde museum 114 voor de Syntus 112 of 114 worden gebruikt.
Al weet ik niet in hoeverre de klasseborden in reliëf op de mal zitten...
(Syntus 113 en 115 hadden zoals gezegd sprinterramen, Syntus 125 had één patrijspoort en vijf roosters in de motorkamer)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • OV Website
Re: Artitec plan U
« Reactie #64 Gepost op: 29 July 2015, 13:40:34 »

OK. Mooi. Dat betekend dus dat een Syntus variant zonder aanpassingen aan de mal tot de mogelijkheden zou horen. Zou leuk zijn!

Karst en Niels bedankt voor de info!
« Laatst bewerkt op: 29 July 2015, 22:01:52 door Bert van Gelder »

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 719
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: Artitec plan U
« Reactie #65 Gepost op: 29 July 2015, 13:50:52 »

De 112 en 145 hebben zover ik weet nooit sprinterramen gehad.


De 112 heeft wel sprinter ramen gehad zie deze fotos

https://www.flickr.com/search/?text=NS%20Plan%20U%20112
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Artitec plan U
« Reactie #66 Gepost op: 29 July 2015, 14:04:23 »
Dan blijft dus alleen de Syntus 114 over.
Ik ga vanavond thuis de boeken in duiken op zoek naar wanneer de 112 ook sprinterramen heeft gekregen. Blijkbaar heb ik toch ergens iets gemist...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Artitec plan U
« Reactie #67 Gepost op: 29 July 2015, 14:09:48 »
Dat Plan U Rode Duivel werd genoemd, is voor mij nieuw...
Ik weet niet beter dan dat de Blauwe Engelen zo genoemd werden, nadat ze van kleur veranderd waren.

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Artitec plan U
« Reactie #68 Gepost op: 29 July 2015, 14:40:39 »
Een Blauwe Engel werd Rode Sien genoemd.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3877
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec plan U
« Reactie #69 Gepost op: 29 July 2015, 15:11:50 »
Nou, da's weer wat nieuws.. ???
Een Blauwe Engel bleef een blauwe engel (de spoorlui hier noemden ze 'blauwtjes') ook na de rode en gele verkleuring.
Plan U staat bekend als Rode Duivel, een mooie tegenhanger van Plan X.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1924
    • Flickr pagina
Re: Artitec plan U
« Reactie #70 Gepost op: 29 July 2015, 15:27:38 »
Ik heb 't altijd leuk verzonnen gevonden dat er eerst een Engel kwam en later een Duivel!  ;D (y)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec plan U
« Reactie #71 Gepost op: 29 July 2015, 18:51:01 »
tot welke jaartal heeft er eigelijk
"niet roken" boven de ramen gestaan of heeft dat er tot het einde gestaan?

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Artitec plan U
« Reactie #72 Gepost op: 29 July 2015, 19:09:28 »
Ik heb 't altijd leuk verzonnen gevonden dat er eerst een Engel kwam en later een Duivel!  ;D (y)

Kennelijk zijn die bijnamen erg streek gebonden. In 'het westen' werden de Blauwe Engeltjes ook wel Rode Duivels genoemd (toen ze rood waren uiteraard). Rooie Sien werd daar gebruikt voor de Plan U. Maar dat zeg ik, kennelijk streek gebonden  ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Artitec plan U
« Reactie #73 Gepost op: 29 July 2015, 19:25:38 »
Dan blijft dus alleen de Syntus 114 over.
Ik ga vanavond thuis de boeken in duiken op zoek naar wanneer de 112 ook sprinterramen heeft gekregen. Blijkbaar heb ik toch ergens iets gemist...
In de jaren '80 kregen de 112, 113, 115 compleet en middenrituig B 123 sprinterramen.
In de eerste klas van de 112, 113 en 115 werden ook de smallere tweedeklas sprinterramen geplaatst (viel op door de bredere ruimte tussen de ramen).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Artitec plan U
« Reactie #74 Gepost op: 29 July 2015, 19:32:12 »
Kennelijk zijn die bijnamen erg streek gebonden. In 'het westen' werden de Blauwe Engeltjes ook wel Rode Duivels genoemd (toen ze rood waren uiteraard). Rooie Sien werd daar gebruikt voor de Plan U. Maar dat zeg ik, kennelijk streek gebonden  ;)

Streek- en tijdgebonden. Los daarvan is vaak moeilijk te achterhalen wie de bijnamen ooit heeft gebruikt. Verbaas je niet als een bijnaam alleen in kringen van spoorweghobbyïsten bekend is en nimmer door tijdgenoten is gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.