Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door Ronald Halma
Vandaag om 17:18:40
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 16:48:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 16:48:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:37:41
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 16:29:30
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door R1954
Vandaag om 16:12:52
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 163776 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Artitec plan U
« Reactie #60 Gepost op: 29 July 2015, 13:24:29 »
Yep, en dat is onnoemelijk duur, want....

Het probleem zal zijn, dat de sprinterramen aan de bovenzijde ook een andere ronding hebben ( of iig grotere ronding ) dan de originele U ramen.

Hoi

Een mal is een negatief.
Je kunt een radius dus wel groter, maar niet kleiner maken. :)

Het probleem zal dus eerder zitten in een te grote radius aan de onderzijde, i.p.v. een te kleine aan de bovenzijde.

bart

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec plan U
« Reactie #61 Gepost op: 29 July 2015, 13:27:34 »
Daar moet ik ff 3 keer over denken Bart, voordat ik het met je eens ben :P Maar hoe dan ook, het kost een flinke aanpassing c.q. nieuwbouw :)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Artitec plan U
« Reactie #62 Gepost op: 29 July 2015, 13:34:14 »
Hoi

Je zal de mal inderdaad compleet moeten nabewerken wil je geen overgangen zien.
Zo simpel als dat ik het voorstel is het dus niet.

Een compleet nieuwe mal is echter ook niet nodig, maar je kunt ook nooit meer terug naar de oerversie.
Is dus misschien een optie als alles al uitgemolken is. ;D ;D

Bart

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: Artitec plan U
« Reactie #63 Gepost op: 29 July 2015, 13:36:41 »
Of is er met de huidige aangekondigde modellen ook een kloppende Syntus variant te maken?

Zo te zien kan de mal van de aangekondigde museum 114 voor de Syntus 112 of 114 worden gebruikt.
Al weet ik niet in hoeverre de klasseborden in reliëf op de mal zitten...
(Syntus 113 en 115 hadden zoals gezegd sprinterramen, Syntus 125 had één patrijspoort en vijf roosters in de motorkamer)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • OV Website
Re: Artitec plan U
« Reactie #64 Gepost op: 29 July 2015, 13:40:34 »

OK. Mooi. Dat betekend dus dat een Syntus variant zonder aanpassingen aan de mal tot de mogelijkheden zou horen. Zou leuk zijn!

Karst en Niels bedankt voor de info!
« Laatst bewerkt op: 29 July 2015, 22:01:52 door Bert van Gelder »

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: Artitec plan U
« Reactie #65 Gepost op: 29 July 2015, 13:50:52 »

De 112 en 145 hebben zover ik weet nooit sprinterramen gehad.


De 112 heeft wel sprinter ramen gehad zie deze fotos

https://www.flickr.com/search/?text=NS%20Plan%20U%20112
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: Artitec plan U
« Reactie #66 Gepost op: 29 July 2015, 14:04:23 »
Dan blijft dus alleen de Syntus 114 over.
Ik ga vanavond thuis de boeken in duiken op zoek naar wanneer de 112 ook sprinterramen heeft gekregen. Blijkbaar heb ik toch ergens iets gemist...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: Artitec plan U
« Reactie #67 Gepost op: 29 July 2015, 14:09:48 »
Dat Plan U Rode Duivel werd genoemd, is voor mij nieuw...
Ik weet niet beter dan dat de Blauwe Engelen zo genoemd werden, nadat ze van kleur veranderd waren.

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Artitec plan U
« Reactie #68 Gepost op: 29 July 2015, 14:40:39 »
Een Blauwe Engel werd Rode Sien genoemd.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec plan U
« Reactie #69 Gepost op: 29 July 2015, 15:11:50 »
Nou, da's weer wat nieuws.. ???
Een Blauwe Engel bleef een blauwe engel (de spoorlui hier noemden ze 'blauwtjes') ook na de rode en gele verkleuring.
Plan U staat bekend als Rode Duivel, een mooie tegenhanger van Plan X.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: Artitec plan U
« Reactie #70 Gepost op: 29 July 2015, 15:27:38 »
Ik heb 't altijd leuk verzonnen gevonden dat er eerst een Engel kwam en later een Duivel!  ;D (y)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec plan U
« Reactie #71 Gepost op: 29 July 2015, 18:51:01 »
tot welke jaartal heeft er eigelijk
"niet roken" boven de ramen gestaan of heeft dat er tot het einde gestaan?

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Artitec plan U
« Reactie #72 Gepost op: 29 July 2015, 19:09:28 »
Ik heb 't altijd leuk verzonnen gevonden dat er eerst een Engel kwam en later een Duivel!  ;D (y)

Kennelijk zijn die bijnamen erg streek gebonden. In 'het westen' werden de Blauwe Engeltjes ook wel Rode Duivels genoemd (toen ze rood waren uiteraard). Rooie Sien werd daar gebruikt voor de Plan U. Maar dat zeg ik, kennelijk streek gebonden  ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: Artitec plan U
« Reactie #73 Gepost op: 29 July 2015, 19:25:38 »
Dan blijft dus alleen de Syntus 114 over.
Ik ga vanavond thuis de boeken in duiken op zoek naar wanneer de 112 ook sprinterramen heeft gekregen. Blijkbaar heb ik toch ergens iets gemist...
In de jaren '80 kregen de 112, 113, 115 compleet en middenrituig B 123 sprinterramen.
In de eerste klas van de 112, 113 en 115 werden ook de smallere tweedeklas sprinterramen geplaatst (viel op door de bredere ruimte tussen de ramen).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: Artitec plan U
« Reactie #74 Gepost op: 29 July 2015, 19:32:12 »
Kennelijk zijn die bijnamen erg streek gebonden. In 'het westen' werden de Blauwe Engeltjes ook wel Rode Duivels genoemd (toen ze rood waren uiteraard). Rooie Sien werd daar gebruikt voor de Plan U. Maar dat zeg ik, kennelijk streek gebonden  ;)

Streek- en tijdgebonden. Los daarvan is vaak moeilijk te achterhalen wie de bijnamen ooit heeft gebruikt. Verbaas je niet als een bijnaam alleen in kringen van spoorweghobbyïsten bekend is en nimmer door tijdgenoten is gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.