Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 13:31:48
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Pauldg
Vandaag om 13:26:24
20 jaar BNLS jubileum door Eelco Storm
Vandaag om 13:21:56
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door Eric B
Vandaag om 12:13:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:16:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Led schakeling ed. door john26
Vandaag om 11:12:28
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 10:56:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 10:43:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 10:29:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
  

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 161312 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
Re: Artitec plan U
« Reactie #60 Gepost op: 29 July 2015, 13:24:29 »
Yep, en dat is onnoemelijk duur, want....

Het probleem zal zijn, dat de sprinterramen aan de bovenzijde ook een andere ronding hebben ( of iig grotere ronding ) dan de originele U ramen.

Hoi

Een mal is een negatief.
Je kunt een radius dus wel groter, maar niet kleiner maken. :)

Het probleem zal dus eerder zitten in een te grote radius aan de onderzijde, i.p.v. een te kleine aan de bovenzijde.

bart

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec plan U
« Reactie #61 Gepost op: 29 July 2015, 13:27:34 »
Daar moet ik ff 3 keer over denken Bart, voordat ik het met je eens ben :P Maar hoe dan ook, het kost een flinke aanpassing c.q. nieuwbouw :)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
Re: Artitec plan U
« Reactie #62 Gepost op: 29 July 2015, 13:34:14 »
Hoi

Je zal de mal inderdaad compleet moeten nabewerken wil je geen overgangen zien.
Zo simpel als dat ik het voorstel is het dus niet.

Een compleet nieuwe mal is echter ook niet nodig, maar je kunt ook nooit meer terug naar de oerversie.
Is dus misschien een optie als alles al uitgemolken is. ;D ;D

Bart

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Artitec plan U
« Reactie #63 Gepost op: 29 July 2015, 13:36:41 »
Of is er met de huidige aangekondigde modellen ook een kloppende Syntus variant te maken?

Zo te zien kan de mal van de aangekondigde museum 114 voor de Syntus 112 of 114 worden gebruikt.
Al weet ik niet in hoeverre de klasseborden in reliëf op de mal zitten...
(Syntus 113 en 115 hadden zoals gezegd sprinterramen, Syntus 125 had één patrijspoort en vijf roosters in de motorkamer)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Wolbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • OV Website
Re: Artitec plan U
« Reactie #64 Gepost op: 29 July 2015, 13:40:34 »

OK. Mooi. Dat betekend dus dat een Syntus variant zonder aanpassingen aan de mal tot de mogelijkheden zou horen. Zou leuk zijn!

Karst en Niels bedankt voor de info!
« Laatst bewerkt op: 29 July 2015, 22:01:52 door Bert van Gelder »

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 719
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: Artitec plan U
« Reactie #65 Gepost op: 29 July 2015, 13:50:52 »

De 112 en 145 hebben zover ik weet nooit sprinterramen gehad.


De 112 heeft wel sprinter ramen gehad zie deze fotos

https://www.flickr.com/search/?text=NS%20Plan%20U%20112
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Artitec plan U
« Reactie #66 Gepost op: 29 July 2015, 14:04:23 »
Dan blijft dus alleen de Syntus 114 over.
Ik ga vanavond thuis de boeken in duiken op zoek naar wanneer de 112 ook sprinterramen heeft gekregen. Blijkbaar heb ik toch ergens iets gemist...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Artitec plan U
« Reactie #67 Gepost op: 29 July 2015, 14:09:48 »
Dat Plan U Rode Duivel werd genoemd, is voor mij nieuw...
Ik weet niet beter dan dat de Blauwe Engelen zo genoemd werden, nadat ze van kleur veranderd waren.

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Artitec plan U
« Reactie #68 Gepost op: 29 July 2015, 14:40:39 »
Een Blauwe Engel werd Rode Sien genoemd.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3877
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec plan U
« Reactie #69 Gepost op: 29 July 2015, 15:11:50 »
Nou, da's weer wat nieuws.. ???
Een Blauwe Engel bleef een blauwe engel (de spoorlui hier noemden ze 'blauwtjes') ook na de rode en gele verkleuring.
Plan U staat bekend als Rode Duivel, een mooie tegenhanger van Plan X.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1924
    • Flickr pagina
Re: Artitec plan U
« Reactie #70 Gepost op: 29 July 2015, 15:27:38 »
Ik heb 't altijd leuk verzonnen gevonden dat er eerst een Engel kwam en later een Duivel!  ;D (y)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec plan U
« Reactie #71 Gepost op: 29 July 2015, 18:51:01 »
tot welke jaartal heeft er eigelijk
"niet roken" boven de ramen gestaan of heeft dat er tot het einde gestaan?

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Artitec plan U
« Reactie #72 Gepost op: 29 July 2015, 19:09:28 »
Ik heb 't altijd leuk verzonnen gevonden dat er eerst een Engel kwam en later een Duivel!  ;D (y)

Kennelijk zijn die bijnamen erg streek gebonden. In 'het westen' werden de Blauwe Engeltjes ook wel Rode Duivels genoemd (toen ze rood waren uiteraard). Rooie Sien werd daar gebruikt voor de Plan U. Maar dat zeg ik, kennelijk streek gebonden  ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Artitec plan U
« Reactie #73 Gepost op: 29 July 2015, 19:25:38 »
Dan blijft dus alleen de Syntus 114 over.
Ik ga vanavond thuis de boeken in duiken op zoek naar wanneer de 112 ook sprinterramen heeft gekregen. Blijkbaar heb ik toch ergens iets gemist...
In de jaren '80 kregen de 112, 113, 115 compleet en middenrituig B 123 sprinterramen.
In de eerste klas van de 112, 113 en 115 werden ook de smallere tweedeklas sprinterramen geplaatst (viel op door de bredere ruimte tussen de ramen).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22674
Re: Artitec plan U
« Reactie #74 Gepost op: 29 July 2015, 19:32:12 »
Kennelijk zijn die bijnamen erg streek gebonden. In 'het westen' werden de Blauwe Engeltjes ook wel Rode Duivels genoemd (toen ze rood waren uiteraard). Rooie Sien werd daar gebruikt voor de Plan U. Maar dat zeg ik, kennelijk streek gebonden  ;)

Streek- en tijdgebonden. Los daarvan is vaak moeilijk te achterhalen wie de bijnamen ooit heeft gebruikt. Verbaas je niet als een bijnaam alleen in kringen van spoorweghobbyïsten bekend is en nimmer door tijdgenoten is gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.