Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 21:56:22
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 21:42:41
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:57:51
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 20:52:31
Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 962194 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5505 Gepost op: 13 October 2024, 13:08:46 »
De twee laatste wagens van ‘Houten’, Duitse wagens die neem ik aan ook wel in Rotterdam kwamen.


Dit type wagen had ik nog niet. En deze was ook nog eens aardig geweatherd...


Het is een tijdperk 2 uitvoering. Het (Duitse) merk BP Olex schijnt tot midden jaren 50 bestaan te hebben, daarna werd het BP zonder meer. De opschriften moeten dus nog wel worden aangepast aan tijdperk 3. En de wagen moet natuurlijk worden vervuild...

« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 13:13:48 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5506 Gepost op: 13 October 2024, 13:52:38 »
Goede namiddag,

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72982.0

De échte wagen op deze zw/w-foto  "Teepol"  is een Einheits Leichtbau (géén Uerdingen). De Einheits was een iets latere, verbeterde, stevigere opvolger van de (te) frêle Leichtbau Uerdingen (beide gebouwd tijdens WO2).
Oskar Klein ModellBahn had zulke Einheits in H0 (géén Uerdingen, desondanks het door KMB zo werd aangeduid op hun wit/rode-doosjes zoals 'k er nu één bij de hand heb). 
Langer verhaal kort ...
« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 14:02:15 door hervé. Reden: correctie link/verwijzing »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5507 Gepost op: 13 October 2024, 14:10:12 »
Mooi dat de echte Teepol is geïdentificeerd.
De vraag, althans mijn vraag, is nu: komt dit bewerkte model een beetje in de buurt van die Einheits Leichtbau?
Of beter toch op zoek naar een andere ketel?


« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 14:12:00 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5508 Gepost op: 13 October 2024, 14:30:15 »
   De veeraanhechtingspunten ('bokken') van deze Liliput (ver-)wijzen alvast naar een jonger wagenontwerp.
   Dit Liliput-onderstelletje ziet er op het eerste gezicht wat merkwaardig uit  een beetje van een balkenchassis, een beetje van lichtbouw (Leichtbau)
   Is voorzien van kogellageraspotten. Maar dit terzijde, want de Leichtbau Einheits oorlogsketelwagens werden later (soms) ook uitgerust met
   zo'n modernere aslageringen.

   Vergelijk en zie de prominente  'veerbokken' (of 'kappen') op deze Leichtbau jaren 1960. Zoals door Modell Bahn Union werd uitgebracht..
   https://www.dm-toys.de/files/redaktion/2021/B79/Bild01.jpg    (foto van/door Willke via Stefan Carstens)
   Let op, ook hier langer verhaal kort ....
   
« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 14:40:58 door hervé »

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5509 Gepost op: 13 October 2024, 15:18:42 »
Goedenmiddag
 Toen in de jaren 1965 de nieuwe kenmerken op goederenwagens in gevoerd werden ,kregen ook de wagens voor het vervoer van autolaadkisten een eigen kenmerk .
De eerste 4 cijfers van het wagennummer 4010 , soortnaam Lb is als volgt ; L= 2-assige wagen van een speciaal type , 20 ton of meer ; b = voor autolaadkisten .
Dan waren er nog de serie  4019 , soortnaam Lab , hier L= plattewagen van speciaal type , a == wagen op 3 assen en b = voor autolaadkisten .
serie 4056 ,soortnaam Lbk  = 2 assigeplatte wagen voor (b) autolaadkisten ,k = minder dan 20 ton .
serie 4110--4119   Lbs wagen 2 assig voor autolaadkisten  ,s= geschikt voor 100 km/h .
serie 4144  ,Lbfs = 2 assige platte wagen voor autolaadkisten ,f = geschikt voor veerboten met Engeland ,s = geschikt voor 100 km/h .
4156  ,  Lbks = 2 assige platte wagen , voor autolaadkisten , k= minder dan 20 ton ,s = geschikt voor 100 km/h . 

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5510 Gepost op: 13 October 2024, 16:11:55 »
Dank, herve, voor je toelichting. Altijd fijn als een kenner meekijkt. Al vind ik het zelf niet erg om soms onwetend te zijn en wat minder kritisch... Zo gauw je er meer van weet ga je scherper de verschillen zien. En dat is ook heel interessant, dus kom maar op met die aanvullingen.

En ook Ossebaar bedankt voor je detailinformatie.
Dat is zoals je zelf al aangeeft voor de periode vanaf 1965. Nederlandse benamingen van voor die tijd die ik tegenkwam:
HHD voor de driestandige wagens en S-HH voor de vierstandige.
Over de laadkistenwagens staat hier ook het een en ander: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77827.0

Nu we het er toch over hebben, gisteren heb ik er in ‘s Hertogenbosch nog een gevonden:


« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 16:31:39 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5511 Gepost op: 13 October 2024, 20:53:14 »
Gisteren ook een drager voor de Marklin kraanarm gevonden.


De kraan en giekhouder had ik al. Met het draagstuk (aan de haak) is de set compleet!

En nog meer Marklin nostalgie:


« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 21:11:40 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5512 Gepost op: 13 October 2024, 22:16:56 »
En dan nog wat oude Roco karretjes. Net als de voorgaande modellen voor tweeeneenhalve euro per stuk. De koopjesjager in mij is weer helemaal tevreden gesteld…



hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5513 Gepost op: 13 October 2024, 23:25:28 »
  Goede Avond,

de meest linkse gesloten wagen is een DB G20 (ex-DR-Kassel met tondak)

de middenste open wagen is een DR-Breslau/Kônigsberg/Ludwigshafen/Essen (*) met een deurversterking (onderaan de dubbele deur, Türsprengwerk)                       ( * of de Nederlandse variant hiervan ... )

dit zijn Roco-budgetwagentjes, op een H0-standaardonderstel voorzien van een driehoekig Sprengwerk (chassisversterking, -verstijving)

bij de beide wagentjes is dit 'ding' onderaan het onderstel niet van toepassing:  wegknippen dus .

>  deze Brawa maakt één-en-ander duidelijk:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDhEJ1MTh_ous6MEljsdUPGMrb3rFMSgkENBCPEAk0uY-QewT6CFJxk-dzS-6AtrHX1vI&usqp=CAU 
 (foto Idee&Spiel)

>   de Lenz0, G20:
https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/s678322712de656f7/image/ia5d6d768b7db6060/version/1640264225/image.jpg (foto OudeStation)
« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 23:53:51 door hervé. Reden: toevoeging > > »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5514 Gepost op: 14 October 2024, 11:08:08 »
Dat dat spanwerk bij de bakwagen (NS GTMK) eraf kan, wist ik. Dat had ik bij mijn andere wagens ook al gedaan.
Maar dat datzelfde ook kan bij de G20 wist ik niet. Bedankt dus voor de tip. En meteen het mes er in gezet!




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5515 Gepost op: 14 October 2024, 11:53:05 »
Naast het Roco model een van Marklin, met remmersbordes en tijdperkconforme opschriften.


Op die wagen staat Gr 20. Dat is naar ik aanneem een variant van G 20.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 11:58:23 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5516 Gepost op: 14 October 2024, 11:58:31 »
Goede middag,

Op beide modelwagentjes vermeldt de flankbeschrifting DB G(r)20. En dat lijkt wel correct te wezen.
Is die Märklin iets korter van 'kast' (planken bovenbouw)?
De verluchtings'luiken' zijn verschillend geplaatst en ook de schetsplaten (driehoekige of L-vormige geniete verbindingsstukken) zijn iets anders...
Varianten van deze G-wagen die oorspronkelijk stamt uit de jaren 1920.
(ook o. a. Piko had deze DB G20)
« Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 12:08:53 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5517 Gepost op: 14 October 2024, 12:09:42 »
Ja, ze meten resp 95 mm en 92 mm.
Is de Roco nu te lang of is de Marklin te kort?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5518 Gepost op: 14 October 2024, 12:18:28 »
   :)   ogenblikje ....

DR-Kassel met tondak = latere DB G20 :
kastlengte  7800mm  gedeeld door  87                     lengte inclusief hulsbuffers (Lüp) 9100mm/87

mét DR-remmershuisje:    L  8500mm/87                 lengte incl.       hulsbuffers         9800mm/87

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5519 Gepost op: 14 October 2024, 15:51:26 »
De Marklinwagen klopt dus redelijk.
Roco gebruikte hiervoor destijds (jaren 70) een standaardonderstel en is daardoor wat te lang.

Alle houten kolenbakken bij elkaar:



Behalve een van de 'Linz' wagens, die achter de kraanwagen hangt...



« Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 16:13:02 door Alewijn »