Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 848105 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4395 Gepost op: 07 October 2023, 18:22:14 »
Dag Jo, welkom hier!
Aanvullende informatie is in dit draadje altijd welkom.

Als je een speciaal onderwerp wilt behandelen of specifieke vragen hebt kun je wellicht een nieuw topic starten. Maar oude plaatjes van Rotterdamse sporen met bijbehorende verhalen, passen hier ook prima. Ik richt me gezien mijn baanthema vooral op de jaren 50 en 60. Maar foto's uit de periode daarvóór zijn vaak ook verhelderend.

Mbt de laatste foto in post 2667 heb je gelijk, dat is het naoorlogse station Blaak. Vgl de foto's van dat station op p 202, post 3023.
Foutje van het Utrechts Archief...
« Laatst bewerkt op: 07 October 2023, 18:54:34 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4396 Gepost op: 07 October 2023, 18:35:58 »
Jo,
Je hebt derhalve nog geen reactie mbt seinhuis.
Er was er een aan de westzijde, nabij de overweg waar later de Statentunnel kwam.
Na de w2 was er ook een seinhuis aan de oostzijde, nabij de Molenwaterweg.
Plaats even de foto's voor de duidelijkheid, als je toch topic start.
Je weet hoe dat werkt?
"Topic starten"  en dan forum "grootspoor" kiezen...
« Laatst bewerkt op: 07 October 2023, 18:39:45 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4397 Gepost op: 07 October 2023, 18:40:56 »
Vandaag ben ik trouwens in Houten geweest en heb daar nog een leuk treintje bij elkaar kunnen sprokkelen. Oa een Piko 2200, m’n eerste loc met geluid. En een groene Dg.






Kruiskop

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4398 Gepost op: 08 October 2023, 12:14:21 »
OK, hier is een echte foto van de stationshal van DP: (met hulp van Ronald, waarvoor mijn dank)
Datum van de opname is Maart 1936, dus na de verbouwing.




De bron is het Spoorwegmuseum, met toestemming.
Links is de ingang naar Perron 1, rechts de trap naar de nieuwe tunnel en perron 2.
Achter het glas zie je de wachtkamer boven de tunneluitgang op P2, en eventjes een stukje van een stalen D.

In de eerste jaren van DP liep je doodleuk over de sporen heen naar je trein richting A'dam :-)  Ook als de ketting er hing ! Die was gewoon in de weg als je haast had :laugh:

Een beetje misleidend is het ontwerp van de ruiten, met 3 delen, zoals ook op station Beurs. Maar op station Beurs had alleen de bovenste partij die 3 delen.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25979
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4399 Gepost op: 08 October 2023, 12:21:18 »
Vandaag ben ik trouwens in Houten geweest en heb daar nog een leuk treintje bij elkaar kunnen sprokkelen. Oa een Piko 2200, m’n eerste loc met geluid. En een groene Dg.





Niet goed te zien helaas maar de gebouwen rechts achter zien er realistisch uit  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4400 Gepost op: 08 October 2023, 12:22:26 »
Alewijn, dat Fordje op de laatste foto, was die van Märklin ?

Gr. Frank

Kruiskop

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4401 Gepost op: 08 October 2023, 12:48:04 »
Hier is een tweede foto mbt dat op P178, onderaan, waar de stationshal van station Beurs te zien is :




Bron: Spoorwegmuseum, met toestemming.

De foto op P178 is gemaakt vanaf de trap, die hier nu goed te zien is. De ramen en pijlers zijn dezelfde.

Wat ik niet begreep bij de omschrijving als zijnde DP was waarom er een trap naar boven was, met kaartjeskontrole. Hoe passte dat bij DP?

DP leek mij een leuk thema voor verder onderzoek.

Een station, genoemd naar iets, dat er niet meer is.
Het station is er ook niet meer.
Ook zijn opvolger met dezelfde naam niet. Die trouwens op een andere plaats stond.
En de opvolger daar van is er ook niet meer.

Wij hebben nu V.4 !

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25979
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4402 Gepost op: 08 October 2023, 13:44:20 »
Welkom op het forum  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4403 Gepost op: 08 October 2023, 17:15:54 »
@ Jo

Station Delftsche Poort is zeker een leuk thema! Naar mijn gevoel niet een ander station dan Rotterdam Centraal (Station), eerder de voorloper ervan.


Rotterdam DP - bouw CS - 07-11-1955-foto-DC-Gerdessen-HUA-X128650-NS-11090

Je noemt station Beurs, maar na 1945 is de naam Rotterdam Blaak. Want de beurs stond inmiddels een stukje verderop...
De foto uit de verzameling van het Spoorwegmuseum is denk ik een uitsnede van deze uit Het Utrechts Archief:


stationshal-Blaak-09-11-1953-HUA-X129084-NS-9979

Dat het in 1934 verbouwde DP en het naoorlogse Blaak een beetje op elkaar lijken is niet zo gek, Sybold van Ravesteijn was in beide gevallen de architect.

Kruiskop

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4404 Gepost op: 08 October 2023, 17:59:52 »


Station Delftsche Poort is zeker een leuk thema! Naar mijn gevoel niet een ander station dan Rotterdam Centraal (Station), eerder de voorloper ervan.


Uiteraard. Wat ik bedoelde was dat het station subtiel van plek veranderde. Ik heb heel wat moeten zoeken om de originele plaatsing van het eerste station uit te puzzelen. De stratenplan vandaag is helemaal anders  :(  en een kanaal werd gedempt. :o   Zo, zet nu maar een kruis op de kaart!

DP V.2 was dan verder ten westen, en ook ten noorden.
CS (V.3) was weer verder ten noorden.

DP V.1 was bedoeld om later verder door de stad te gaan, langs de Goudse singel. Dat ging echter niet door, o.a. omdat het Rijnspoor doorgetrokken werd naar waar het Maas station kwam te staan, en zo konden zij elkaar niet direkt aansluiten.

DP V.2 ging dan helemaal niet rechtdoor langs de Goudse singel, maar om het originele station heen an dan rechtsaf naar beneden. Zo eindigde je met een terminus (HSM) en een doorgaand station (SS) naar het zuiden. Het werd een station in hoekvorm, met twee exploitatiemaatschappijen, twee stationschefs, eigentlijk twee van alles! Handig, he?

Ander interessant puntje: De Delftsche poort werd idd afgebroken, maar dan weer heropgebouwd, iets verderop. Maar door WO2 is dat onderbroken, en na de oorlog en al die verwoestingen had men tijd nog geld om de heropbouw af te sluiten, en zo volgde de finale afbraak. Er bestaat een foto van de gedeeltelijk heropgebouwde poort (heb ik ergens, meen ik)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4405 Gepost op: 08 October 2023, 19:05:08 »
Hi Jo,

V.2... Versie twee neem ik aan?
Ging naar beneden?
Ging juist via het "luchtspoor" hoog door de stad via bruggen richting Dordt.

Het luchtspoor werd eind vorige eeuw afgebroken na de ingebruikneming vd Willemspoortunnel.

De echte Delftsche Poort stond waar nu replica staat: Pompenburg bij Haagseveer.
De bedoeling was de poort te verplaatsen, was al in staat van demontage. Het bombardement gooide roet in het eten. De restanten van de poort liggen volgens verhalen aan de oevers van de Kralingse Plas.
Groet,
      Ronald

Kruiskop

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4406 Gepost op: 08 October 2023, 19:22:24 »
Ja, er zijn vier versies van dit station.

Met 'beneden' bedoelde ik 'richting het zuiden'. De luchtspoor heb ik nog mee gemaakt, van boven (in een trein) en van beneden, waar de markt was.

Ik herinner mij aan een verkoper achter in een bestelauto, die verkocht planten aan een kleine groep toeschouwers.

'Planten, planten, Fl3,- per stuk, drie voor een tientje...'  ??? Wij staan daar te rekenen... hey! :o

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4407 Gepost op: 08 October 2023, 19:41:05 »
Ja dat was en is bij de Hoogstraat.
Nog steeds, ondanks alle veranderingen.
Binnenkort gaat de Centrale Bibliotheek er tegenover voor jaren dicht wegens renovatie. Moeten we naar een tijdelijk gebouw aan de Botersloot, tegenover Versie1 van de bibliotheek van 100 jaar geleden, nu onderdeel van de universiteit.
"Botersloot" stond synoniem voor bibliotheek en hoofdkantoor Spaarbank van Rotterdam.

Terug naar DP: was eenvoudig station aan de Oude Lijn tussen Schiedam en Dordt. En eindpunt van de Hoekse Lijn. Wilde je naar Utrecht, dan moest je naar Station Maas, in 1953 gesloten toen de lijn vanuit Utrecht werd verlegd bij Nieuwerkerk aan de Ijssel en Rottedam Noord langs de al bestaande ceintuurspoorlijn in gebruik werd genomen.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2023, 19:43:32 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4408 Gepost op: 08 October 2023, 20:52:40 »
Voor kaartjes van de verschillende stadia van DP en CS: zie p.177.
Daar ook meer over de verplaatsing van de echte Delftsche poort.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4409 Gepost op: 09 October 2023, 15:24:16 »
@Wim
Bedankt! De gebouwen zijn van DPM modulars, Amerikaans spul dat prima past in Nederlandse scenery. Vrijwel alle gebouwen op mijn baan zijn van dat merk. En er komt nog meer - https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108743.msg3222421261#msg3222421261.

@Frank
Het Fordje lijkt heel erg op die van Marklin, maar is het niet. Ik heb er ook een van Marklin en kan dus vergelijken:


links de nieuwe aanwinst, rechts het autootje van Marklin

Nog even een paar aanwinsten beter in beeld.


De Piko 2297 in de originele uitvoering met schoorsteen en zonder demper.  Het is dus mijn eerste loc met sounddecoder. Locs met geluid vond ik nooit zo nodig, maar nu ik er een (met veel korting, anders had ik het zeker niet gedaan…) kon aanschaffen moet ik zeggen dat ik het geluid best wel indrukwekkend vind.


Door de korting verleid tot de aanschaf van een tweede Dg. Zo leuk dat Artitec zoveel verschillende uitvoeringen maakt, de groene heeft anders dan de bruine ramen aan de kopeinden.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2023, 15:43:57 door Alewijn »