Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door bask185
Vandaag om 20:12:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 843335 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2145 Gepost op: 02 April 2022, 14:11:41 »
Dat zou zeker gaaf zijn. Wat dacht je van een cabinerit?

Het lijkt me mooi om nu eerst even te kijken naar de lijn Rotterdam-Noord - Nieuwerkerk die in 1953 geopend werd.
Daar zijn uit de periode voor 1970 ook weinig foto's van. Althans, ik heb ze niet of nauwelijks gevonden.

Nog wel een heel aardige opname van de proefritten met mat '46.
Ik neem aan hetzelfde treinstel als van de vorige foto. Maar nu op het nieuwe viaduct over de Hoofdweg.


Hoofdweg Capelle aan den IJssel spoorviaduct ws 1953


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2146 Gepost op: 02 April 2022, 19:14:14 »
Op dit kaartje uit 1967 zie je de Boszoom, Bosdreef en Hoofdweg zoals ze er nu nog liggen.
Maar je ziet nog duidelijk de contouren van de oude weg.



Ter vergelijking een uitsnede van de luchtfoto van ca 1950.




Op de plek waar die weg de spoorweg kruiste, begon het spoor naar het westen af te buigen.
Leuk om te zien dat de Boszoom daar ook iets in die richting afbuigt. Daarna volgt al snel een bocht naar rechts, naar het kruispunt Terbregseweg/Hoofdweg/Boszoom/Bosdreef.
Ga je op dat kruispunt linksaf, dan kom je op de Bosdreef, en die volgt nog een stukje van dezelfde boog in de Ceintuurbaan.


Leuk om weer wat nieuws te leren  :)  Om naar de Hoofdweg te komen moest je dus vanuit Rotterdam de Plaszoom volgen (nu doodlopend omdat de Boszoom is aangelegd). Die Plaszoom zag er zo uit:

https://www.terbregge.nl/images/phocagallery/uit%20de%20oude%20doos/thumbs/phoca_thumb_l_plaszoom.jpg


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2147 Gepost op: 03 April 2022, 12:54:45 »
De Plaszoom (voorheen Kortekade) was inderdaad voor de aanleg van de Bosdreef de grote weg naar Utrecht.
Het oude wegdek met kinderkopjes is nog heel lang, ik dacht tot ong. 1990 blijven liggen. Dat kan ik me nog goed herinneren. En ik dacht dat die straatstenen tussen de (huidige) Kortekade en de Plasmolens er nog steeds liggen, maar het fietspad ernaast is wel flink verbreed. Dat was voor die tijd echt hinderlijk smal, met ook nog de lantaarnpalen die er stonden.


Plaszoom 1936 NL-RtSA-4261-2002-1584-01 - het voetpad links is later een fietspad geworden.


Plaszoom 1968 NL-RtSA-4202-1968-2554-01


Plaszoom mrt 1962 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-6192-01


Plaszoom aug 1959 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-3480-01



Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3223
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2148 Gepost op: 03 April 2022, 15:58:35 »
Mooie plaatjes (y) interessant om te zien hoe de Plaszoom eruit zag als doorgaande weg richting Utrecht. Ik heb meer het idee dat het fietspad op een deel van de plek van de weg ligt en de eigenlijke weg een rijbaan is versmald. Het voetpad links is nu een smal trottoir. De bestrating van het deel waar auto's nog mogen komen is idd oud, dat zal de oorspronkelijke bestrating als hoofdweg dus nog zijn.

Zou dat restaurant met Oranjeboom reclame het huidige restaurant "De tuin van de vier windstreken zijn" ?(heb er laatst nog koffie gedronken tijdens een zondags wandelingetje). In dat geval kijk je dus richting het Lage land.
Groeten,
Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2149 Gepost op: 03 April 2022, 16:06:23 »
Toen ik bij NS werkte (Seinwezen ) kon je vanaf het emplacement van Rt Noord Goederen  t.h.v. Post T en de heuvel de strook grond nog zien
waar de spoorbaan was geweest en nu de Boszoom loopt.
Dat was in 1962.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2150 Gepost op: 03 April 2022, 19:59:38 »
Richard,
Klopt dat is restaurant De Tuin van de vier windstreken, tussen beide molens, De Ster resp De Lelie.
De weg is even verder in de loop vd jaren 90 versmald tot fietspad en de parking/autowasplaats omgetoverd tot park cq boulevard.
De Plaszoom liep oorspronkelijk over het terrein waar al decennia het hertenkamp ligt richting overweg.
Na de opening van de Boszoom eindigde de Plaszoom bij de Beatrixlaan nabij restaurant De Eekhoorn en hertenkamp.
Ronald

« Laatst bewerkt op: 03 April 2022, 20:04:17 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2151 Gepost op: 04 April 2022, 10:08:45 »
Verder met het in 1953 geopende traject vanaf de Ceintuurbaan naar Nieuwerkerk.
Dat ligt helemaal op een spoordijk. Daardoor werden onnodige hellingen voorkomen en konden alle wegkruisingen ongelijkvloers worden.


Rechts op dit kaartje uit 1960 de kruising met de Hoofdweg.
Afgezien van deze diagonale kruising - zie de foto bovenaan deze blz, post 2045 - hadden de oorspronkelijke viaducten allemaal deze vorm:


Capelseweg spoorviaduct vanuit het zuiden 02 06 1972 NL-RtSA-4202-1972-1551-01
Daar is later een veel breder viaduct naast gelegd voor de afslag van de A20.

Bij station Alexander is ook nog zo'n viaduct aanwezig, bij de P&R.






hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1362
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2152 Gepost op: 04 April 2022, 10:50:29 »
   Plaszoom aug 1959 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-3480-01 ~ Autowasserij.
   Margootje wast haar Peugotje  (203)   Schone foto    :)      Viel er toen ook saharazand uit de hemel ?
   Met een Lambretta-scooter ernaast ?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3223
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2153 Gepost op: 04 April 2022, 10:53:16 »
Richard,
Klopt dat is restaurant De Tuin van de vier windstreken, tussen beide molens, De Ster resp De Lelie.
Ik was eigenlijk wel overtuigd dat het dat restaurant was naarmate ik de foto langer bekeek. Erachter zie je immers een molenstomp.

>>Bij station Alexander is ook nog zo'n viaduct aanwezig, bij de P&R.

Stimmt, dat ligt er nu ongebruikt bij vanuit de trein gezien.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2154 Gepost op: 04 April 2022, 11:58:38 »
@herv
Die autowasserij (met water uit de Kralingse Plas...) vond ik te schoon om te niet te plaatsen :)

@Richard

Dit viaduct bij station Alexander is alleen nog in gebruik als toegangsweg tot het volkstuinencomplex Ommoord

Dit type viaduct had ik in gedachten toen ik dit maakte (al lijkt het er niet echt op, het was uit de losse pols, zonder maatschets en zelfs zonder foto, zou nu niet meer gebeuren...) Zie blz 36.






hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2155 Gepost op: 04 April 2022, 12:12:05 »
Alewijn

Ik denk dat Richard bedoelt dat viaduct bij de Kompasstraat, achter Alexandrium-2?

R.
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3223
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2156 Gepost op: 04 April 2022, 12:22:30 »
Dat klopt Ronald, maar dit viaduct is er inderdaad óók nog.

Wat het model betreft, met dezelfde soort leuningen als in het echt (met ronde uiteinden) op het viaduct gaat het er verdacht veel op lijken vermoed ik.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2157 Gepost op: 04 April 2022, 12:30:49 »
Het viaduct ter hoogte van Alexandrium 2 is inderdaad niet in gebruik.
Op het getoonde kaartje van 1960 zijn beide viaducten aangegeven.
Ze waren in eerste instantie alleen om de boeren langs de Hoofdweg in staat te stellen bij hun land aan de andere kant van het spoor te komen.
Tussen die viaducten de Middeltocht. Die ligt er nog steeds, nu onder het viaduct over de G.H. Betzweg, op dat viaduct het laatste stuk van de perrons van station Alexander.

Het model is zeker nog wel wat te verbeteren. Al was het alleen maar door de rand van het viaduct wat te laten uitsteken boven de steunmuren.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2158 Gepost op: 04 April 2022, 13:40:27 »
Met de aanleg van de nieuwe wijken in de Alexanderpolder werd de aanleg van een nieuw station interessant.


Aanleg viaduct voor de Prins Alexanderlaan bij station Rotterdam Alexander 23-08-1967-NL-RtSA-4121-20472-7-13-01


Aanleg station Alexander 23 03 1968 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-10798-01


Jarenlang was hier de tijdelijke  brandweerpost Prins Alexander 13 03 1970 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-21847-2-31-01



spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2159 Gepost op: 04 April 2022, 16:08:03 »
Rotterdam Alexander was 41 jaar geleden ook nog steeds maar een eenvoudige voorstadshalte, hier te zien op 7 maart 1981, dertien jaar na de opening.
Ik stond die dag te wachten op de doorkomst van de SSN 41 105 (wellicht een mooi bruggetje naar Rotterdam Noord als volgende hotspot, we kijken hier ook die richting uit)


Groet, Frank