Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 18:00:46
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 842865 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2100 Gepost op: 30 March 2022, 00:07:03 »
Leuk die link naar het krantenbericht!
"Van den Berlijnschen trein uit, die tussen 10 en 10 1/2 de ceintuurbaan passeerde, was het deraillement reeds waargenomen, doch deze trein snorde door zonder dat hulp verleend werd."
Het treinverkeer moest vooral dóór!



Bij de Boszoom, begin jaren 60 aangelegd op het vml tracé van de ceintuurbaan, kijken we even opzij richting het Lage Land.


Prinsenlaan aanleg viaduct A16 nov-dec 1966 NL-RtSA-4121-8813-01
De Boszoom is al aangelegd, de snelweg is nog under construction.


Prinsenlaan Het Lage Land ca 1967


Prinsenlaan Samuel Esmeijerplein 11 09 1968 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-21082-2-23-01


Metroplan Oost-West-lijn jaren 60
De westelijke tak naar resp Coolhaven - Marconiplein - Schiedam was nog niet gepland, richting Alexanderstad zoals het lage Land eerst wel werd genoemd waren er grootse plannen.
Dat die plannen in de jaren 60 serieus waren blijkt wel uit:
* de voorbereidingen voor een kruisingsstation (Beurs) en een ondergrondse verbindingsboog (tussen Leuvehaven en Blaak) bij de aanleg van de Noord-Zuid-lijn
* een groenstrook dwars door Het Lage Land waar een metrolijn zou kunnen komen
Uiteindelijk is een groot deel van het plan gerealiseerd: de lijn naar Ommoord, later nog uitgebreid van een aftakking naar Zevenkamp en Nesselande, en de lijn naar Capelle. Alleen de lus langs Schollevaar, station Alexander en via de genoemde groenstrook door het Lage Land heeft het dus niet gehaald.




« Laatst bewerkt op: 30 March 2022, 00:18:06 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2101 Gepost op: 30 March 2022, 09:32:43 »
Plattegronden, altijd leuk; wat staat er wel op wat niet en wat is er nooit gerealiseerd...
Buurtschap Schinkel werd Schenkel. Daar was woonoord van Ambonezen, zaten bij mij op school. Ze kwamen met de bus van  Van Gog naar de stad.  Men sprak nog niet van Molukkers en discriminatie was er ook niet..

Metrokaartje, vorige post. Zou de Metro ondergronds door de polder zijn gaan rijden?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 March 2022, 09:41:14 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2102 Gepost op: 30 March 2022, 14:34:40 »
De plannen gingen eerder in de richting van bovengrondse lijnen, maar dan wel met ongelijkvloerse kruisingen. Dat er uiteindelijk een sneltramlijn met gelijkvloerse kruisingen kwam, was eenvoudigweg omdat er voor de aanleg van een lijn met viaducten geen geld was. Bij de latere uitbreidingen naar Capelle en Nesselande was de veiligheid veel meer een issue geworden en was een ongelijkvloerse baan wel mogelijk.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2103 Gepost op: 30 March 2022, 14:59:49 »
Dat er een sneltramlijn kwam had ook te maken met de metro-aanleg in 020: Door stevige kostenoverschrijdingen was men in Den Haag erg huiverig geworden voor metro-projecten (de succesvolle eerste aanleg in Rotterdam telde blijkbaar niet meer mee). Een subsidieaanvraag bij het Rijk voor een nieuwe metrolijn of -uitbreiding was daardoor bij voorbaat kansloos. Vandaar dat de gemeente ervoor koos om deze verbinding op te zetten als een sneltram.

Grtz, Ton

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
  • 🇳🇴
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2104 Gepost op: 30 March 2022, 15:02:03 »
de succesvolle eerste aanleg in Rotterdam telde blijkbaar niet meer mee

als 020 iets verknalt dan heeft 010 altijd te lijden :P
Med venligst hilsen,

Lennert

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2105 Gepost op: 30 March 2022, 15:13:53 »
Gelukkig niet altijd. Anders had Rotterdam wel erg veel te lijden.  ;D

Grtz, Ton

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2106 Gepost op: 30 March 2022, 18:42:13 »


Lijkt mij wel gepast op "Rondom Charlois"
groet,
Henk Schipper
Als hadden komt, is hebben te laat!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2107 Gepost op: 30 March 2022, 19:15:21 »
De tekst is volledig juist. Alleen is het overduidelijk niet door een Rotterdammer geschreven...

Grtz, Ton

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2108 Gepost op: 30 March 2022, 20:31:21 »
Nou nou, zo gaat ie wel weer....

We gaan maar weer eens terug naar...

Het Lage Land in de Prins Alexanderpolder.
Omdat het de eerste wijk van Rotterdam was in die polder werd de wijk zelf ook de Alexanderpolder genoemd.

De metro was wel direct al ingepland maar kwam veel later.
We moesten het nog heel lang doen met bus 36. Inmiddels is er opnieuw een buslijn 36 door de wijk. Maar die vroegere lijn 36 ging rechtstreeks naar de stad (het centrum dus) met als eindpunt  CS.


Eindpunt RET buslijn 36

Nog even een paar sfeerplaatjes.


Lage Land Daf-garage ca 1965


Jacob van Campenplein - het eerste winkelcentrum van de wijk


Lage Land melkboer aan huis ca 1965 - zo deed mijn vader dat ook


Lage Land - het stratenpatroon, de huizenblokken, winkels scholen, alles was rechthoekig. Zo niet de hervormde Immanuelkerk aan de Berlagestraat - 1968





Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2109 Gepost op: 30 March 2022, 21:27:12 »
Twee foto's van het begin van de Hoofdweg, destijds de grote weg naar Utrecht.
Die lag net ten noorden van het Lage Land.


Hoofdweg vanaf kruising Boszoom juni 1966 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-8488-01


Hoofdweg 1966 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-9010-01

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2110 Gepost op: 30 March 2022, 21:37:30 »
Dat er een sneltramlijn kwam had ook te maken met de metro-aanleg in 020: Door stevige kostenoverschrijdingen was men in Den Haag erg huiverig geworden voor metro-projecten (de succesvolle eerste aanleg in Rotterdam telde blijkbaar niet meer mee). Een subsidieaanvraag bij het Rijk voor een nieuwe metrolijn of -uitbreiding was daardoor bij voorbaat kansloos. Vandaar dat de gemeente ervoor koos om deze verbinding op te zetten als een sneltram.
Het rijk zou bijdragen aan een stamlijn Eendrachtsplein-Ommoord, waarna in later instantie de aftakkingen en ringlijn zoals op het getoonde kaartje zouden worden toegevoegd. De rijksbijdrage bedroeg 50%. De gemeente wilde door met de plannen maar daarvoor hield het ministerie de hand op de knip en er moet dus gekeken worden naar goedkopere alternatieven. Heel kort gezegd is door de goedkopere aanleg als sneltram vanaf Capelsebrug naar Ommoord de tunnel tussen Eendrachtsplein-Dijkzigt-Coolhaven gefinancierd.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2111 Gepost op: 30 March 2022, 22:10:33 »
Marc, was die Rijksbijdrage niet gekoppeld aan de voorwaarde om de tunnel te bouwen met spoorprofiel?
Het zal rond 1973 zijn geweest dat dit speelde. Het idee was om op termijn NS treinen onder de Oudedijk te laten rijden en in verre toekomst via Marconiplein en NS-lijn naar Hoek van Holland.
Kralingen stond op haar achterste benen, nog meer sloop en langere bouwtijd. Men was toch al tegen de metrobouw.
Gemeente Werken was voorstander: meer werk en meer beton....
In 020 wilde men in fie tijd de Schiphollijn ook midden in de stad laten eindigen: Museumplein. :) Dat was dus voor de Nieuwmarktrellen, dat het kantelpunt was voor metrobouw in in lande..
Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 March 2022, 22:33:28 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2112 Gepost op: 31 March 2022, 08:41:16 »
@Ronald
En als de trein niet door de tunnel kan, dan moet de metro maar over op het treinspoor!


Terwijl het Lage Land qua architectuur een en al modernisme uitstraalde hing er rond de Hoofdweg nog lang de sfeer van het platteland.
Oude huizen, tot in de 70er jaren nog enkele boerderijen, de vooroorlogse bestrating van de parallelwegen, van de hoofdbaan afgeschermd met een hoge heg.

Als we iets verder teruggaan in de tijd, voor de tijd van de nieuwbouw, stonden er allerlei noodwoningen.
Dat is dan wel weer leuk voor het jaren 50 gevoel.


Hoofdweg 75 noodwoning 09 05 1950 NL-RtSA-4204-3459 - deze of een soortgelijke woning kan ik me nog wel herinneren


Hoofdweg 240 09 05 1950 NL-RtSA-4204-3460


Hoofdweg 321 noodwoning en zandopspuiting 09 05 1950 NL-RtSA-4204-3462


Hoofdweg tram als noodwoning 1949 NL-RtSA-4204-2755


Hoofdweg tram als noodwoning 1949 NL-RtSA-4204-2756


Hoofdweg woonwagen naast het Polderhuis 09 05 1950 NL-RtSA-4204-3461
Het Polderhuis staat er nog steeds maar is ingebouwd in woonmall Alexandrium III.




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2113 Gepost op: 31 March 2022, 13:38:30 »
Omstreeks 1950 was dit trouwens de topografische situatie:


De ceintuurbaan is hier duidelijk in beeld maar ook het baanlichaam van de nieuwe spoorlijn richting Nieuwerkerk en Gouda.

De hoofdroute naar Gouda/Utrecht liep in de stad nog via de Goudserijweg, Oudedijk en Kortekade.
De Kortekade bestaat nog altijd. Alleen liep die toentertijd door in wat nu de Plaszoom heet. Op deze foto de weg langs de Kralingse Plas in NNO richting.
Die weg kruiste de ceintuurbaan en boog even verder naar rechts af naar de Hoofdweg (rechtsboven op de foto).
« Laatst bewerkt op: 31 March 2022, 14:18:20 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2114 Gepost op: 31 March 2022, 14:46:52 »
Dit is de bedoelde overweg in de weg van Rotterdam naar Utrecht:


overweg Ceintuurbaan aan de rand van het Kralingse Bos 1952