Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:17:02
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 17:04:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:38
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
Vandaag om 16:38:00
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 16:29:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
Vandaag om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:20:34
Stalen D 4 deurs spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:00:55
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:29:38
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 14:16:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 13:35:43
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 13:04:08
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Minder wissels door Rick
Vandaag om 12:26:23
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Tijdperk||
Vandaag om 11:22:46
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:50:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 09:59:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Lambert
Vandaag om 08:42:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 866704 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1770 Gepost op: 20 February 2022, 22:50:57 »
Verder met de Persoonsdam:


Fabriek van melkproducten van de Vereenigde Zuivelbereiders - R.M.I. aan de Persoonsdam 1935 NL-RtSA_4117_1976-11722-01


RMI (Rotterdamse Melk Inrichting) hoofdkantoor Persoonsdam 1966, voor deze beide foto's zie p.32 post 472


Persoonsdam 1955


Persoonsdam richting de gasfabriek 1949


« Laatst bewerkt op: 21 February 2022, 08:48:07 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1771 Gepost op: 21 February 2022, 09:20:48 »
Deze foto. die ik eerder plaatste p.32, is net als de foto's eronder uit de jaren 70, maar we kunnen er gerust van uitgaan dat dit soort situaties in de jaren 50 en 60 heel normaal waren.


Zinkerweg ca 1975 NL-RtSA_4121_21719-3-7-01


Persoonsdam - na het wissel gaat het linkerspoor de Nijverheidstraat in, waar voorheen de houthandel en ik vermoed ook de Betonijzermaatschappij konden worden bediend; het rechtse doorgaande spoor loopt richting de Zinkerweg.


Een klein stukje verder: Zinkerweg met links Nijverheidstraat

Einde van de Zinkerweg en einde van het spoortijdperk:


Feijenoorddijk en links Zinkerweg 02 06 1980 NL-RtSA-4100-1980-1345-01


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1772 Gepost op: 21 February 2022, 09:30:17 »
@ Alewijn post 1767 veilinggebouw...
Rijdend over de Oranjeboomstraat richting stad had je bij het Persoonsdam zicht op het groen witte veilinggebouw. Ik meende lang dat dat gebouw van de RMI was. Immers de ijzeren honden waarmee de bezorgers  -" melkboeren" - langs de deuren gingen hadden exact dezelfde kleuren. Ook de ijsverkopers die zomers Ermi-ijs aan de man brachten, hadden groen-roomkleurige karren.
RMI had in de stad ook veel melkwinkels, soms naast een remise waarin de bezorgwagens gestald werden. Tot de "melksanering" (1959) reden er vele melkboeren door de straat, erna werd een straat vergund aan een bedrijf/bezorger. Onze melkboer met  kratten op de bakfiets maakte plaats voor die met gele electrische Spijkstaal van Van Berkel.

Post 1766. RTM wagon 702. Tot 1909 was het een van de wagens ' speciaal voor melkvervoer' . Mogelijk op de foto in gebruik voor vervoer van landbouwproducten.

Wat een troosteloze straten op Feyenoord. Rijen spoorwagens dagenlang midden op straat geparkeerd. Uitzicht op blinde muren waarachter bijvoorbeeld de sloper aan de Feijenoorddijk waar in 1966 de in stukken gebrande RTM rijtuigen verder verschoot werden.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 21 February 2022, 10:03:47 door hrp »
Groet,
      Ronald

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1773 Gepost op: 21 February 2022, 11:46:30 »
    Zo keurig, snoet aan snoet, die twee Rotterdamse kevertjes .
    Voor Belgische chauffeurs zal dit er eerder rommelig uitzien,  zo tegendraads parkeren langs de stoep     ;)
    Maar, toegegeven, dat er zomaar spoorwagens gezellig stilstaan in een woonstraat is nog specialer ...
   
     
« Laatst bewerkt op: 21 February 2022, 11:53:24 door hervé »

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1774 Gepost op: 21 February 2022, 13:09:56 »
Vond nog een paar foto’s mbt de Oranjeboom brouwerij








Mvg,
René

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1775 Gepost op: 21 February 2022, 13:15:04 »
@herve
Dat er zomaar spoorwagens gezellig stilstaan in een woonstraat :) :)

@René
Dat zijn nog eens mooie plaatjes!

@Ronald
Waar zat de RMI nu precies? Ik heb ook echt even goed moeten kijken, maar die zat dus op de hoek van de Persoonsdam en de Persoonshaven (de straat). De Persoonshaven lag erachter.

Vergelijk je de bovenstaande foto's van 1935 en 1966, dan zie je dat de rails verlegd zijn.
Eerst kwamen de treinen naar de Persoonsdam via de Oranjeboomstraat en de Damstraat, waar in het zuidelijk deel dus en tramsporen en een goederenspoor lag.
Na de oorlog is dat veranderd, verdween de trein uit de Oranjeboomstraat en reden de goederentreinen de Rose-Spoorstraat helemaal uit en dan door de Persoonshaven (de straat) naar de Persoonsdam.
Onder elkaar het kaartje met de oorspronkelijke situatie. Daaronder hoe het vanaf de jaren 50 werd.







hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1776 Gepost op: 21 February 2022, 14:25:05 »
@ Alewijn: RMI was gevestigd waar je RMI op de onderste kaart aangaf. Klopt dus.

Op die kaart zie ik typ-ex!?

Het goederenspoor via de Oranjeboomstraat is denk ik in 1926 vervallen bij de aanleg van de tramrails van de RETM.
Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1777 Gepost op: 21 February 2022, 15:07:12 »
De aanpassingen in het onderste kaartje, incl de letters RMI, heb ik zelf gedaan in Paint, daar kun je ook 'gummen'.

Op de bovenste foto van de RMI uit 1935 lopen de sporen nog via de Damstraat (het straatje tussen de Persoonsdam en de Oranjeboomstraat).
Vgl de tweede foto uit 1966 waar ze meer naar achteren liggen richting de Persoonshaven. 
Bij topotijdreis (https://www.topotijdreis.nl/kaart/1958/@95869,434654,11) is het spoor in de Damstraat pas in 1958 verdwenen. Daarmee weten we nog niet wanneer de sporen zijn aangepast, wel dat dat voor 1958 was.

Helaas heb ik (nog) geen foto's gevonden van het kruispunt Oranjeboomstraat/Rose-Spoorstraat uit de tijd dat het goederenspoor er nog lag.
Wel genoeg foto's van de spoorkruising, maar dat is een ander verhaal. In post 236 liet ik deze al eens zien:


NS 633 01 10 1973 foto H Scherpenhuizen
Zie verder p.17.


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1778 Gepost op: 21 February 2022, 16:04:13 »
De Persoonshaven




Het witte fabriekscomplex aan het eind van de haven is van de RMI


Firma C.L. van Slobbe BV - was hier van 1914-1977 gevestigd


Nestle-fabriek jan 1963 foto A de Herder NL-RtSA-4100-2005-8938-EN-8939-01


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1779 Gepost op: 21 February 2022, 16:30:07 »
Bij topotijdreis (https://www.topotijdreis.nl/kaart/1958/@95869,434654,11) is het spoor in de Damstraat pas in 1958 verdwenen. Daarmee weten we nog niet wanneer de sporen zijn aangepast, wel dat dat voor 1958 was.
Topografische kaarten uit die periode zijn buitengewoon onbetrouwbaar om veranderingen te dateren. Ik heb de indruk dat pas eind jaren '50 de eerste naoorlogse kaarten zijn verschenen, in elk geval in Rotterdam en omstreken. Ons vorige huis in Barendrecht had als bouwjaar 1939/40 en verschijnt ook pas in 1958 op de kaart.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1780 Gepost op: 21 February 2022, 16:40:57 »
 ;)
Marc, mijn idee! Ik dacht dat het aan mij lag...
Tot begin jaren vijftig zou deze buurt nagenoeg onbebouwd zijn, terwijl mijn Blijdorpse huis er toch echt 83 jaar staat.
Ook de Diergaarde zou van recenter datum zijn..

Op Google vond ik over Oranjeboomstraat en omgeving dit informatief artikel van H. van Hoek: "Feijenoord in de jaren twintig en dertig van deze eeuw. "
Ik neem aan uit een Jaarboekje van Historisch Genootschap Roterodanum.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 21 February 2022, 17:42:45 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1781 Gepost op: 21 February 2022, 18:21:24 »
@Marc
Je hebt zonder meer gelijk. De kaarten zijn bovendien als het om goederensporen gaat ook nog eens erg grof en onnauwkeurig.
Ik noemde de kaart van 1958 omdat die op zich wel bevestigde wat ik van de foto's al had afgeleid dat de sporen waren verlegd.

In het mooie betrokken artikel van dhr Van Hoek staat dat de NS sporen direct met de aanleg van de tramlijn verdwenen.
Dat vraag ik me echt af, gezien de foto uit 1935 en het kaartje uit 1944.

In het artikel dus ook aandacht voor trein en tram in de wijk.
Dat neem ik hier graag over:

Door de ganse lengte van de Rosestraat liep de route van de
stoomtram, die daar roet en smook uitbrakend zijn weg naar de
eilanden zocht. Dat ook dit overlast voor de bewoners van de
Rosestraat teweegbracht was toen ook nog geen punt. In een wat
later stadium, toen de RTM motorwagens kreeg, is daarin verbetering gekomen.

Overigens moet worden gezegd, dat rails in de Feijenoordse straten bepaald geen uitzondering waren.
De wijk was er als het ware mee doorgroefd.

De spoorwegen reden met lange goederentreinen door
de woonstraten alsof dit de gewoonste zaak van de wereld was.
Rosestraat, Oranjeboomstraat, Persoonshaven, Nassauhaven,
Nassaukade, Stieltjesplein, Persoonsstraat, Damstraat, Persoonsdam
en Nijverheidstraat, geen enkele bewoner die zich het hoofd brak
over de treinen die daar dagelijks passeerden voor het vervoer
van goederen naar en van de fabrieken en industrieën,
die een groot deel van de wijk in beslag namen.

Ook de stoomtram had daar een werkzaam aandeel in.
In de vroege ochtenduren hoorden de bewoners van een aantal straten
de melktram van de eilanden voorbij stommelen op weg naar de
zuivelfabrieken. Op dezelfde wijze werd de groentenveiling op
de Persoonsdam - toentertijd de belangrijkste van de streek -
door de RTM dagelijks bevoorraad met land- en tuinbouwprodukten van de eilanden.

Zo vormde het spoorweg- en stoomtramverkeer door vele straten van de wijk
een integrerend deel van het leven van alle dag, dat alleen op zon- en feestdagen tot
stilstand kwam.

Toen de RET in 1926 via de bruggen naar de Linker-Maasoever kwam
en daar door de Oranjeboomstraat ging rijden,
moesten de spoorwegen hier het veld ruimen en een andere toegangsweg naar hun klanten zoeken.
Zo verdwenen de goederentreinen tenslotte uit de belangrijkste straat van de wijk.

Voorts was er het drukke treinverkeer op het traject Rotterdam-Dordrecht
via de spoordijk tussen de Rosestraat en de Oranjeboomstraat,
en 's nachts het gedender van goederentreinen.

Alle bewoners van de huizen die aan de westelijke zijde
van de Oranjeboomstraat en aan de oostelijke zijde van de
Rosestraat stonden, hadden aan de achterkant het uitzicht op de
spoordijk, zodat ze noodgedwongen moesten leren leven met het
lawaai van al die op korte afstand voorbij bonkende treinen.
Maar niemand klaagde daar ooit over.

Voordat de NS-halte Feijenoord, later Rotterdam-Zuid, werd
aangelegd, was er voor het buurtverkeer van de spoorwegen op
de lijn Rotterdam-Dordrecht een halte aan de Roentgenstraat,
met houten perrons die via houten trappen konen worden
bereikt. Deze halte is later echter in onbruik geraakt. Zij werd
voor de laatste keer gebruikt toen het draaibare gedeelte in de
spoorbrug over de Koningshaven er door een zeeschip was
uitgevaren en naast de middenpeiler rechtop in het water stond.
Het treinverkeer op de lijn eindigde en begon toen aan de halte
Roentgenstraat en dit duurde totdat de brug weer op zijn plaats
lag.
Na het passeren van het viaduct over de Steven Hoogendijkstraat
begint een geleidelijke afdaling van het talud van de
spoordijk naar straatniveau, zodat er in de Rosespoorstraat een
spoorwegovergang is. In tegengestelde richting was het voor de
stoomlocomotieven, die toen nog op grote schaal werden
gebruikt, een zware trek een trein tegen de helling op te krijgen.
Lange goederentreinen kregen hier dan ook een opduwer om
daarbij een handje te helpen, en dit veroorzaakte een extra
volume decibels aan geluid op dit deel van het traject.


uit: FEIJENOORD IN DE JAREN TWINTIG EN DERTIG VAN DEZE EEUW
DOOR H. VAN HOEK
https://rjb.x-cago.com/GARJB//1981/12/19811231/GARJB-19811231-0262/story.pdf


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1782 Gepost op: 21 February 2022, 22:37:51 »
Fantastisch plaatjesdraadje. Jammer dat ik uit Rotterdam ben vertrokken!

Kleine correctie:
Met zo te zien een Ford COE voorop en een Diamond achteraan.
Beiden van de fa. Konig uit Rotterdam
Wel een COE, maar een GMC AFKWX , met een gesloten cabine ipv canvas.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2022, 22:41:12 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7613
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1783 Gepost op: 22 February 2022, 05:51:02 »
Bedankt voor de verbetering Gert! Ik zal hem onthouden  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1784 Gepost op: 22 February 2022, 09:53:58 »
Om de bewoners van Feijenoord tegemoet te komen werd in 1900 een treinhalte aangelegd, met een ingang aan de Roentgenstraat. Die halte was er tot 1926. In de tekst hierboven wordt dat ook beschreven. De halte heette Fijenoord. In 1926 is in plaats daarvan een nieuwe halte aangelegd waar nu station Zuid is. Die halte heette ook Fijenoord, tot, ik dacht in 1953, de naam veranderd werd in Rotterdam-Zuid.
Om de verwarring compleet te maken: wat nu station Stadion is, bij het Feyenoord stadion :), heette voorheen Rotterdam-Zuid.

De toegang tot de eerste halte Fijenoord was dus hier:


Rosestraat/Roentgenstraat 29 04 1971 NL-RtSA-4100-1971-907-01

De perrons lagen tussen de viaducten van de Roentgenstraat en de Steven Hoogendijkstraat. Op deze luchtfoto zijn de twee viaducten goed te zien:



Om het plaatje compleet te maken hier nog een plaatje van het andere viaduct. Of vanaf de Steven Hoogendijkstraat ook een toegang tot de perrons was weet ik niet. Ik vermoed van niet.


Steven Hoogendijkstraat vanaf de Rosestraat

Aanvulling: op dit kaartje staat de halte exact aangegeven:

Sporenkaart 1913




« Laatst bewerkt op: 25 February 2022, 00:50:45 door Alewijn »