Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

afmetingen reddingshuisje Vlieland door Noordernet
Vandaag om 15:17:26
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:05:59
Kruising Blauwkapel verdwijnt door VAM65
Vandaag om 15:01:43
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door kar
Vandaag om 15:00:04
Roco 1600, versie 2022 door Huup
Vandaag om 14:49:51
Locomotief voor nieuwe Piko ICR rijtuigen(12/2022) door 1200blauw
Vandaag om 14:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:37:51
Bestaat de Kirow EDK-6 in model H0? door Eegtrain
Vandaag om 14:36:10
Roco 2242 rijdt belabberd door VAM65
Vandaag om 14:34:02
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:30:27
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 13:56:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:36:58
“Dordt in Stoom” 2022 inclusief Modelbouwshow door ATB
Vandaag om 13:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 12:36:24
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door NS264
Vandaag om 12:34:12
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:20:22
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:10
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Beached
Vandaag om 11:06:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 09:42:03
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Remunj
Vandaag om 09:23:40
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:03:35
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Remunj
Vandaag om 09:02:03
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door MOVisser
Vandaag om 08:58:42
TEE RAm of DE4 door henk
Vandaag om 08:48:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 08:45:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 08:29:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:58:19
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 284362 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1440 Gepost op: 27 januari 2022, 11:32:20 »
@Hans
Begrijpelijke gedachte, maar voor de oorlog was de sporensituatie iets anders.


1937

De verbindingsboog, die op de foto te zien is, vanaf Waalhaven ZZ naar rechts richting de havenspoorlijn, kon pas worden aangelegd na afbraak van de gebouwen van het vliegveld. De foto is dus van na die tijd. Mij is nog niet helemaal duidelijk wanneer die boog is aangelegd. Ik neem aan na de oorlog.

@herve
De gedachte dat ze het terrein aan het opspuiten zijn lijkt me aannemelijk, het kreeg in de jaren 50 nl een nieuwe bestemming als bedrijventerrein.

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 13:43:10 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1441 Gepost op: 27 januari 2022, 12:22:57 »

Goeiemiddag,

Dat zijn effectief 2 baggeraars op de foto, toch  ? 
Kan een kenner dmv een geschatte lengte/breedte van die binnenvaarders raden van welke generatie deze waren (voor- dan wel naoorlogs ) ?
( Kempenaars en Luxe Motors ken 'k goed, maar dit zijn  'boten'  van een ander kaliber )
Die enkele autootjes langs de kant zijn echt wel te vaag om te kunnen dateren.

  (  PB verzonden aan: Alewijn Gepost op: Vandaag om 12:14:49 )
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 12:24:42 door hervé »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11620
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1442 Gepost op: 27 januari 2022, 12:31:05 »
Het zijn voornamelijk sleepkasten die daar op de wachtsteigers liggen. Gemiddeld meten deze sleepkasten 80 x 9,5 x 2,6 meter en hebben een laadvermogen van 1350 ton. Bij de stoomslepers ontwaar ik zelfs enkele radarboten. De boot op de boeien is van een VVDO type (VVDO=VerVoorDeOorlog)
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 13:02:50 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1443 Gepost op: 27 januari 2022, 13:34:41 »
Het vliegveld is op 26 juli 1920 geopend.
De gebouwen rechts boven zijn van de op 30 mei 1951 aldaar geopende Coop. Tuinbouwveiling der Zuid-Hollandse Eilanden. Huidige Alb.Plesmanweg.
Misschien toch na de Watersnood van '53: schepen die werkloos zijn omdat ze uit het overstroomde gebied moesten?
Groet.
Ronald

Ps kaart: het zwembad ten zuiden van de Reedijk had de naam Tramput. De RTM reed er tot het laatst langs.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 13:55:07 door hrp »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1999
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1444 Gepost op: 27 januari 2022, 15:44:10 »
Eens met Ronald en Alewijn.
Als deze foto in de jaren 1930 was genomen, dan zou je in plaats van de bocht naar rechts boven in de foto de gebouwen van het vliegveld moeten zien.
Kijk maar op deze foto.

Grtz, Ton

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1445 Gepost op: 27 januari 2022, 16:24:19 »
Door foto's met elkaar te vergelijken ontdek je steeds meer.

Zo helpt de observatie van Ronald ons weer verder met de datering: na mei 1951.
Over die veiling die eerst op de Persoonsdam zat: https://www.oudheidkamerrhoonpoortugaal.nl/de-veiling/

Over foto's van Waalhaven Zuid gesproken.
Op de onovertroffen site van de feijenoordsemeesters vond ik twee krantenfoto's.


NS 6305 op pas aangelegde sporen van emplacement Waalhaven-Zuid foto Het Vrije Volk 16-08-1960


idem
Hier de krantenpagina met het bijbehorende artikel: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&identifier=ddd:010951127:mpeg21:p005

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11620
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1446 Gepost op: 27 januari 2022, 18:15:08 »

Ik kreeg van Frans Gorissen de volgende aanvulling op de foto;
Dag Hans Ik denk dat die foto van de Waalhaven naoorlogs is , mijn schoonmoeder was dochter van een schipper van een sleepschip en die heeft later rond 1954 nog op de Utgard gewoond, een van de slepers die daar aan steiger 8 waren opgelegd.


Dit is mij schoonvader, aldus Frans Gorissen, die in zijn verkeringstijd op de Utgard verbleef. Hij was van lichting 54-1, de foto van de haven met steigers zal dus van na de watersnood kunnen zijn mede omdat het voormalige vliegveld daar onder water staat


Dit is een foto van een model van de Utgard uit het maritiemmuseum






Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1447 Gepost op: 27 januari 2022, 19:40:08 »
  [  PB Verzonden aan: Alewijn Gepost op: Vandaag om 19:35:48 ~ Haven van Rotterdam, maar buiten-onderwerp wat  'Charlois'  betreft ]

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1448 Gepost op: 28 januari 2022, 00:06:24 »
Het blijft een zoektocht naar beelden van Waalhaven Zuid in tijdperk 3.

Die 6305 was echt een verrassing. Ik dacht pas: het emplacement is 1959 in gebruik genomen, de stoomlocs waren net verdwenen. Maar dus niet helemaal...

Nog een aardige vondst - deze luchtfoto:


Waalhaven-Zuid spooremplacement en bedrijventerrein 1968


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5268
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1449 Gepost op: 28 januari 2022, 05:55:53 »
De NS 6305 is tot 1962 in gebruik gebleven als walsloc zoals beschreven in het krantenartikel.
In 1957 was ze in die rol op bezoek in Alkmaar.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2022, 05:59:31 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Bnlx treinendokter.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1450 Gepost op: 28 januari 2022, 09:07:16 »
(Even terug naar t natte luchtvaartterrein)

In de nacht van 11 op 12 januari 1961, brak er een dijk van een baggerslipdepot door tegenover de gemeentelijke electrischeteits centrale.
Zie daarvoor de het verhaal in de Nieuwe Schiedamsche Courant.
Zelfs met de opmerking dat een goederentrein vast kwam te zitten in de brei en met een shovel bevrijdt moest worden.  ;D

Even er vanuit gaande toen al het luchtvaartterrein van de luchtvaart functie was ontheven, laat de luchtfoto waarschijnlijk het slipdepot zien.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1451 Gepost op: 28 januari 2022, 09:49:01 »
 :) Jan-Peter.
Onjuiste conclusie.
In 1959 werd op het op de foto getoonde gebied de Haven- en Vervoersschool geopend.
De electriciteits centrale was een stuk verderop gelegen richting Heijplaat; Waalhaven westzijde. De in het NSC-artikel genoemde straten bevinden zich in Heyplaat.
Groet
Ronald
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2022, 10:02:37 door hrp »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1452 Gepost op: 28 januari 2022, 12:53:12 »
Interessant artikel, Jan Peter.
Met het digitaal beschikbaar komen van oude kranten valt er nog heel wat te ontdekken :).

Maar, zoals Ronald ook aangeeft, dit gaat niet over het vliegtuigterrein dat we op de foto zien. Dat was ten zuiden, en de overstroming was ten westen van de Waalhaven. In het artikel staan de straten precies aangegeven.

Het vml vliegveld werd in de loop van de jaren 50 bouwrijp gemaakt.

In dat andere krantenartikel over 'walsloc' 6305, uit Het Vrije Volk stond ook nog iets interessants. Waalhaven Zuid was toen, in 1960, met de havenspoorlijn richting IJsselmonde verbonden door middel van een noodspoor. Er moest nog een viaduct gebouwd worden over de Groene Kruisweg. Van dat viaduct vond ik enkele foto's.


aanleg spoorviaduct Groene Kruisweg nov 1961 NL-RtSA-4121-5697-2-01


spoorviaduct Groene Kruisweg 31 jul 1963 NL-RtSA-4121-6671-01


spoorviaduct Groene Kruisweg links Sonneburgh rechts BPM-flat jan 1964 NL-RtSA-4121-20018-92c-33a-01


 

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10055
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1453 Gepost op: 28 januari 2022, 13:21:15 »
Waalhaven-Zuid spooremplacement en bedrijventerrein 1968
Die foto is zeker niet van 1968 maar van 1986 (typefoutje wellicht?) of later.
De Telcomtoren Waalhaven is in 1986 aanmerkelijk verhoogd, waarvoor rond de basis de 'raketvinnen' zijn aangebracht. Op de foto is de toren van ná 1986 te zien.
Het karakteristieke kantoorpand op de hoek van de Waalhaven Zz en de Albert Plesmanweg heeft als bouwjaar 1989, dus de foto is in elk geval '89 of later.

Fraaie foto's van het spoorviaduct. Het viaduct is nog aanwezig, inmiddels voorzien van geluidsschermen en bovenleidingmasten. De kenmerkende 'wybertjes' in de pijlers zijn nog goed herkenbaar.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2022, 13:35:52 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1454 Gepost op: 28 januari 2022, 14:28:45 »
 :) Marc Tramt: mee eens, foto van de telefonen stamt uit laatste decennium van de twintigste eeuw.

Mbt viaduct: de RTM reed via de kleine doorgang aan de zijde van Sonnenburgh. Inmiddels zijn de sporen van de dieseluitstoot verwijderd.

Ronald