Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Yuri v L
Vandaag om 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
Vandaag om 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
Vandaag om 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:18:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 19:45:59
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door peterha
Vandaag om 19:42:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door R1954
Vandaag om 17:35:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 844413 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #675 Gepost op: 03 November 2021, 15:08:07 »
En zo is er alweer een blz vol :)
We zagen al diverse 2200-en passeren.

Daar heb ik er op Eurospoor ook nog eentje van aangeschaft.
Mijn eerste Piko.


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #676 Gepost op: 03 November 2021, 16:03:21 »
De twee Roco modellen zijn die van de 2201 met schoorsteen zonder geluidsdemper.
Piko heeft in eerste instantie ook een versie zonder geluidsdemper uitgebracht. Toen die uitkwam was ik er niet op bedacht, inmiddels is die wat lastiger te krijgen.

Maar nu zag ik deze tp3 versie met geluidsdemper.
Dat leek me niet zo'n punt. Bij Roco klik je die geluidsdemper er zo af.
Maar bij Piko gaat dat niet zo makkelijk. Met enige moeite kreeg ik de demper er af. De geluidsdemper zit vastgeklemd aan twee flinke noppen, die met de kap zijn meegegoten. Die noppen zien er niet uit. Dus was het eerste wat ik met de loc deed: de zaag erin.
De plek waar die noppen hebben gezeten moet ik nog een beetje wegwerken. Ik dacht met bruine verf beetje aanstippen en vervolgens vervuilen.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost. Ik kon het zo gauw niet vinden in het Piko 2200 draadje.


Zo ziet het er dus nu nog van boven uit.
Verder vind het gewoon een erg mooi model. Met de Roco's was ik ook tevreden en dat ben ik nog. Maar dit is net even iets verfijnder.

Nu nog bedenken hoe ik het kleurverschil van de cabinedaken ga aanpakken. Ik begrijp dat bruin de correcte kleur is. En toch ben ik door jarenlang naar de Roco's te kijken dat grijze dak zo gewend, dat ik er iets aan ga doen. Ik denk zowel de Roco 2200-en als het Pikomodel te vervuilen en zo het verschil wat minder te maken. Hoe hebben anderen dit aangepakt?
« Laatst bewerkt op: 05 November 2021, 19:55:22 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #677 Gepost op: 03 November 2021, 22:20:00 »
Wat plaatjes uit de 50-er jaren.


Promotiemateriaal van NS: een kaart van Nederland met toeristische toppers, aan de achterkant oa plaatjes van het actuele materieel - ca 1955.


NS promotieplaatjes 1959


Rotterdam CS 1959 - met vuil donkergrijs dak...


« Laatst bewerkt op: 03 November 2021, 22:30:49 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #678 Gepost op: 04 November 2021, 12:40:11 »
In mijn jonge jaren reed ik Märklin. Met e-locs (de Duitse E41 en 111) zonder bovenleiding. Maar op zoek naar wat ik echt leuk vond kwam ik uit bij de NS tijdperk 3 - en bewust zonder bovenleiding. Dus geen e-locs meer, maar diesels. Roco bood volop mogelijkheden: 200/300, 500/600 en 2200/2300: drie van de vier grote series NS diesellocs.

De rangeerlocs waren mooi meegenomen, maar wat op mij de meeste aantrekkingskracht uitoefende was de 2200. Zonder de Roco 2200 had ik nooit gekozen voor tweerail. Ik zie me nog in de vitrine kijken bij Meijer en Blessing. DKM had de 2400 al uitgebracht. Maar mijn oog viel toch altijd weer op deze loc:


De 2252 heb ik na een aantal jaar pas, tweedehands, gekocht op Eurospoor in 1999, als eerste dieselloc.
Deze vond ik mooier dan de eerdere bruine uitvoeringen, die donkerder waren.
Voordeel was ook de 5-polige motor. Hij was niet digitaal voorbereid, maar daar was ik toen nog helemaal niet mee bezig.
Pas later realiseerde ik me dat de bies een verkeerde kleur geel had. Maar dat hadden de Roco's toen allemaal.
Het NS logo heb ik al snel verwijderd. Het locnummer in hetzelfde lettertype als op de geelgrijze versie vond ik wel stoer. Natuurlijk paste dat niet helemaal bij tp3, maar dat liet ik maar zo.

« Laatst bewerkt op: 04 November 2021, 13:45:57 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #679 Gepost op: 04 November 2021, 18:16:44 »
In mijn analoge fase heb ik er veel plezier van gehad. Naast de blauwe en bruine DKM 2400, die in de jaren daarna erbij kwamen.
Puur om nostalgische redenen plaats ik hier wat plaatjes van mijn eerste baan.


Een minimale baan met maximale perronlengte: een loc met 5 rijtuigen kon er langs staan.


Linksachteraan takte er een spoor af naar een eindstation in de vensterbank. Er kon dus serieus (!) van A naar B worden gereden.


Het manneke kon in een eerdere fase zo op de baan. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

En dit was mijn tweede baan - het deel met het laadperron bestaat nog steeds.

« Laatst bewerkt op: 04 November 2021, 18:51:37 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #680 Gepost op: 04 November 2021, 18:34:43 »
 :)
Airfix kraan.
Eind jaren 50.
R.
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #681 Gepost op: 04 November 2021, 22:48:52 »
Dat het een oud model was wist ik, maar dat het terug gaat tot de 50-er jaren wist ik niet. Dat maakt het alleen nog maar leuker.
De kraan is er, zoals je kunt zien in post 583, nog steeds. Inmiddels met ovenreiniger ontdaan van de toch niet zo mooie beschildering,

Nu de andere Roco 2200-en. Zoek de verschillen!


Nieuw gekocht rond 2007


Tweedehands rond 2012


Deze laatste heeft wel een unieke vleugelplaat op zijn neus... De andere nummerplaten zaten er niet bij. Dus toch maar eens nieuwe platen bestellen. Phildie of Werps, wat raden jullie aan?



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #682 Gepost op: 05 November 2021, 12:07:57 »
Een van deze locs verweerd met poeders.
Allereerst om het donkergrijs van het cabinedak wat af te vlakken.

 

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #683 Gepost op: 05 November 2021, 13:44:57 »
Nu ook de Piko 2255 behandeld.


De twee punten waar de noppen zaten voor de geluidsdemper afgeschuurd en het hele dak gepoederd. Dat mag misschien nog wel iets meer, iets zwarter of donkergrijzer.


Dit staat al veel beter als je ze zo naast elkaar ziet.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2021, 16:52:49 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #684 Gepost op: 05 November 2021, 16:03:09 »
De 2200-en waren zomer 1955 nog gloednieuw. Het is dus niet de bedoeling ze zwaar te vervuilen.
Kijk maar naar deze foto van een jaar later. De 2200 steekt nieuw af tegen de ruim 10 jaar oude stoomlocs.


NS 2237 naast de 4454 en nog een 4300 - Roosendaal 1956
(Mod: op verzoek toegevoegd:)Fotograaf onbekend, collectie Eelco Storm
« Laatst bewerkt op: 16 June 2022, 10:13:16 door Reinout van Rees. Reden: credits toegevoegd »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #685 Gepost op: 05 November 2021, 17:52:32 »
Op zwart-wit foto's is het niet altijd zo goed zichtbaar, maar op deze foto's zie het nieuwe er nog wel van af:


NS 2202 Rotterdam tentoonstellingsterrein bij museum Boymans 1955


NS 2208 Utrecht sep 1955


NS 2203 Amsterdam 1955

« Laatst bewerkt op: 05 November 2021, 19:32:48 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #686 Gepost op: 05 November 2021, 23:08:56 »
Als we het over de begintijd hebben, dan is dit plaatje ook wel leuk.


NS 2200 Allanfabriek Rotterdam 21 04 1955 HUA166557


Nog eentje toegevoegd:


NS 2200 Allanfabriek Rotterdam 21 04 1955 HUA X129884
« Laatst bewerkt op: 06 November 2021, 08:44:45 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #687 Gepost op: 06 November 2021, 08:41:31 »
Als het over de 2200 gaat kan ik wel bezig blijven.
De focus ligt op de beginjaren, toen ze nog zonder geluidsdemper reden.

Ik kwam nog een foto uit 1961 tegen in die toestand, ik was nog eens in het prachtige Utrechtse Archief aan het rondkijken:


NS-2200-Interfrigo-wagens-Schalkwijk-07-1961-HUA-X89586-170935

En dit is dus de bewuste geluidsdemper, nog helemaal nieuw:


NS-2280-Asd-Watergraafsmeer-25-10-1960-HUA-X135283-NS-15807

« Laatst bewerkt op: 06 November 2021, 11:27:14 door Alewijn »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #688 Gepost op: 06 November 2021, 09:03:13 »
Je vindt wel hele fraaie beelden in de archieven!  (y)
Net zoals je baan levert dat mooie plaatjes op!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #689 Gepost op: 06 November 2021, 11:57:15 »
Dank je, Chris!

De meeste indruk hebben de 2200-en toch wel gemaakt met de zware erts- en kolentreinen met drie en later vier locomotieven in schakeling. Met vier stuks ervoor heb ik ze vaak genoeg bezig gezien in de periode 1984-1988 - dat was bij station Lombardijen.

Eind jaren 60 begon dat vervoer op gang te komen. Met die grote vierassige zelflossers.
Dat valt allemaal buiten mijn 50-er jaren-thema.
Ik heb dat soort wagens ook niet eens. Maar tot mijn verbazing kwam ik ineens deze foto tegen.


Ertstrein bij Baarn 23 10 1962 meldt het Utrechts Archief (foto nr NS17088)

Daar kan ik wat mee met m'n kolenbakken en met dit drietal ervoor:



En om het af te maken nog een plaatje van alle vier:


Ze zullen nooit zo samen rijden, de linkse analoge loc zal een eigen leven blijven leiden.

Genoeg over de 2200. Laten we het eens hebben over...