Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657820 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #540 Gepost op: 16 december 2020, 21:13:51 »
Die wat bruinere ballast vind ik wel realistischer ogen, en vergeet niet dat in tijdperk 4 en eerder de ballast veel bruiner was dan nu, blokkenremmen waren toen nog veel meer gebruikt en de stof (roestbruin) die daar vanaf kwam kleurde het bed in een hoog tempo.
Vergeet ook niet de lekkage uit diesellocs.
De voorbeeldfoto uit Haarlem hierboven geeft het typische beeld van hoe de meeste ballastbedden er nu uitzien, blokkenremmen komen zeker bij het reizigersmaterieel nauwelijks meer voor en blijft de omgeving daardoor veel schoner. Daardoor vind ik die foto niet echt representatief voor het tijdperk wat jij voor ogen hebt.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #541 Gepost op: 16 december 2020, 21:27:07 »
Dat; en vergeet ook niet dat in die tijd nog veel grind werd gebruikt als ballast, de NS grinderij in Linne sloot pas in 1990.
Grind is van nature al heel anders van kleur, met o.a. bruine, beige en grijze elementen, dan de veel egaler grijze gebroken steen(slag).
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #542 Gepost op: 16 december 2020, 22:39:40 »
@Eric
Dat is het leuke als je met echt zand werkt, dan krijg je die verschillende kleurnuances vanzelf.


Dan bedoel ik natuurlijk het grind tussen de biels. Het leuke PAM fantasiemodel (toch?) voor het contrast.

@Richard
Dat ballast inmiddels niet meer zo bruin wordt door een ander soort remmen wist ik niet. Dat doorgaande sporen behoorlijk bruin werden wist ik, herinner ik me ook. Daar ben ik op mijn baan ook al wel van uit gegaan.


Bij de doorgaande sporen bruin zand/grind gebruikt, bij opstelsporen lichtere tinten.

Sommige stukken van de hoofdbaan heb ik met veel lichter grind geballast. Eenvoudig omdat ik niet zoveel van dat bruine had...
Die wil ik vooral een bruine wash geven. Maar waarschijnlijk is het mooier om alles zo'n washbeurt te geven.

Overigens waren doorgaande sporen in het echt vaak nog veel donkerder zoals op deze prachtige opname bij station Rotterdam Zuid (foto door Rob Schippers).


Ook leuk: de muurreclame links - een enorme lap tekst, had je wat te lezen als je op het perron stond te wachten...
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 22:49:37 door Martijn193 »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #543 Gepost op: 26 september 2021, 21:30:21 »
De laatste tijd weer eens bezig met de modelspoorhobby.


Gisteren kwam ik in Rijswijk tot twee keer toe een Frico wagen tegen type 'Oppeln'. Exact-train heeft ze ook uitgebracht, maar deze zijn van Liliput (253.40).


Die kwamen -uiteraard- ook in Rotterdam, emplacement Hudsonstraat, 1958 (foto had ik eerder geplaatst in dit draadje, p.12)


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #544 Gepost op: 26 september 2021, 22:37:06 »
Naast het blauwe ketelwagentje dat ik al had:


De zwarte is dus nieuw. Hetzelfde logo maar gezien de plaatsing van het vuldeksel en de verdere dakopbouw een iets ander type.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #545 Gepost op: 27 september 2021, 13:18:28 »
Nog even wat nagezocht over PAM.

Merknaam PAM is in 1950 geïntroduceerd door de Steenkolen Handelsvereniging (SHV - onder die naam bestaat het bedrijf nog steeds).
PAM was de oliedivisie.


Het kleurenschema van de blauwe Liliput ketelwagen zien we hier terug




PAM tankstation in Oudezijl bij Nieuweschans - 1955

In 1964 kreeg PAM het logo met de grote oranje of rode druppel.
Later werden PAM en Caltex samengevoegd tot Calpam.


Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Rondom Charlois
« Reactie #546 Gepost op: 27 september 2021, 13:36:06 »
Interessant om te weten Alewijn.
Dank voor deze info.
Wim

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Rondom Charlois
« Reactie #547 Gepost op: 27 september 2021, 13:57:07 »
Alewijn,

Bedankt voor deze informatie, in 1964 was ik 5 jaar.
Calpam kan ik nog herinneren

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #548 Gepost op: 27 september 2021, 17:23:39 »

Uit een publicatie over het nieuwe PAM logo in 1965, ergens anders hadden ze het over 1964. Er zal wel enige tijd gezeten hebben tussen het ontwerpen en de invoering ervan. Meer hierover: https://www.vanrixtelvanderput.nl/?portfolio=nago-publicaties


Het oude logo was dus tot die tijd in gebruik. En dus ook al in 1955.


Maar of deze Liliput wagens ook zo bestaan hebben?
Heeft iemand foto's van 1:1 PAM ketelwagens met dit oude logo?
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 23:44:18 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #549 Gepost op: 27 september 2021, 17:50:13 »
Nog gewoon een leuk plaatje.


Flatwoningen Mariaplaats te Utrecht waar het hoofdkantoor SHV was gevestigd - met PAM-olieservice, ca. 1960 (collectie SHV)

ReneN

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #550 Gepost op: 27 september 2021, 17:59:27 »
Leuke wetenswaardigheden. De Opel Blitz op de foto is dezelfde als op de suikerzakjes. En het afgebeelde tankstation in Vught bestaat nog steeds, het stond pal aan de spoorlijn richting Tilburg - Eindhoven maar is verplaatst vanwege de aanleg van de Bossche rondweg. Het stamt uit 1933 en heeft een monumentenstatus; ik moet altijd denken aan het oude Faller-model met het restaurant op de bovenverdieping. Geloof dat dit het enige van dit type in Nederland is. Of Markenburg hier nog eens wat mee gaat doen? Zie: https://liesbethblogt.nl/het-historische-tankstation-van-den-bosch/

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #551 Gepost op: 28 september 2021, 00:00:27 »
@Vincent, bedankt

@Wim & @Arthur, you're welcome
Dat beetje achtergrondinformatie maakt het voor mezelf ook leuker.

@René, mooi dat je nog even wat extra info geeft.
Dat benzinestation van Vught in de stijl van het nieuwe bouwen is zeker bijzonder.
Een prachtige bouwstijl.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #552 Gepost op: 28 september 2021, 00:18:13 »


Dezelfde PAM wagen, nu van de andere kant. Apart genoeg zonder logo, ik denk omdat het niet goed paste.
Liliput heeft het model al in de jaren 60 uitgebracht, las ik ergens in een artikel van Modelspotter.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #553 Gepost op: 28 september 2021, 00:32:35 »
Ook een Esso wagen voor heel weinig meegenomen.


Beide wagens van Piko. Het linker exemplaar was een sterk vervuild Shell wagentje dat ik heb overgespoten en van een VTG logo voorzien.


Iets dergelijks met 'zoutindustrie', maar dat moet nog eens over...

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #554 Gepost op: 28 september 2021, 01:15:47 »
Maar iets waar ik echt blij mee ben:


Een Märklin icoon: kraanwagen 4611. In Rijswijk vond ik mooi gaaf exemplaar met de (vaak ontbrekende) giekversteller.

Zoals zoveel modelspoorders ben ik met Märklin begonnen. Ik vind het leuk om wat materieel van dat merk te laten rijden.
Deze kraanwagen wilde ik graag op mijn baan, al snap ik best dat in Nederland andere kraanwagens te vinden waren.

De Krupp Ardelt kraanwagen wordt al vanaf 1956 door Märklin geproduceerd. Tot 1981 alleen in blauw, vanaf dat jaar in een gele uitvoering en later in nog andere kleuren.




De kraanwagen met de destijds door Märklin aanbevolen lage bakwagen 4503. Die wagen moest je dan wel hebben, hij zat er niet bij. De keuze voor deze wagen is sowieso wat zuinig, de kraanarm past er maar net op. Om het plaatje compleet te maken een loc 3000 ervoor.



In 1977 introduceert Märklin een nieuw assortiment goedkope goederenwagens, de 4503 wordt vervangen door de iets langere 4423. Dat ziet er al beter uit.