Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657918 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #375 Gepost op: 15 november 2019, 13:57:20 »
Citaat
Die panden zien er steeds mooier uit zo, misschien nog een idee om oude muurreclames op de blinde stukken muur te plakken. Dat zag je ook wel op Zuid.

Ja, maar in het algemeen zoals op de foto (Provenierswijk, Rotterdam Noord) in een hoeksituatie.

Dat brengt me op het punt dat me de 'blinde'muurvlakken niet Rotterdams over komen.
Maar zoals gezegd: een kniesoor die er om maalt.

Ronald
Groet,
      Ronald

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #376 Gepost op: 15 november 2019, 17:55:09 »
Vroeger kon je die reclame uitingen ook op zuid tegenkomen, je ziet dat op menig foto, en ook nu nog zie je die zo hier en daar nog wel zij het veel minder.



Blinde muren waren er anno 1955 wel en ook met geschilderde reclame uitingen, maar die zijn op veel plaatsen verdwenen, omdat bijna iedere vierkante meter is volgebouwd. Daarbij waren ook boven winkels wel emaille reclameborden van aanzienlijke formaten zeker bij bakkerijen, kroegen en dat soort zaken.

Daarnaast waren er natuurlijk in het Rotterdamse staatbeeld ook nog de peperbussen, kiosken en allerlei ander straatmeubilair, pisbakken etc die al zeer lang uit het straatbeeld verdwenen zijn. Genoeg om in ieder geval het Rotterdamse sfeertje te creeren.



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #377 Gepost op: 15 november 2019, 19:03:39 »
Blinde muren kwamen inderdaad niet zo veel voor, althans aan de straatzijde.
Het meest nog bij hoekpanden. De blinde muur dan vaak aan de kant van een zijstraat. Ideaal natuurlijk voor muurreclame zoals de foto hierboven. Hier zo'n muur zonder reclame.


Alettastraat

Het huizenblok tegen de spiegel wil ik liever geen muurreclame geven omdat je dat dan meteen 2x ziet. En als er tekst op staat dan zie je dat ook nog eens in spiegelbeeld. Nu heb ik al wel eens zitten puzzelen op spiegelbare teksten. Ik kwam niet veel verder dan zoiets als 'OTUA OTTO'.

Verderop in de straat overweeg ik wel serieus muurreclame aan te brengen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #378 Gepost op: 15 november 2019, 19:44:57 »
Hoi,

Dat mag zeker niet ontbreken.
Al enig idee hoe?

Anders eens de bijdragen van Tothebeach eens opzoeken of misschien geeft Michel jezelf een tip.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #379 Gepost op: 15 november 2019, 20:38:45 »
Wat me overigens ook opvalt is dat tot eind jaren 50 - begin 60 de daken volstonden met radio antennes, vaak hoge masten (stokken?) met ontvangstdraden ertussen of een soort kruis. Op oude foto's zijn die draden meestal niet te zien vanwege tegenlicht of overbelichting van de lucht. Die draad antennes lijken een beetje op die uit de scheepvaart. De masten van die antennes stonden vaak scheef door de wind.

Frans begint over straatmeubilair en moet ik direct denken aan de typische Rotterdamse laagspanningshuisjes die in bijna iedere straat wel te vinden zijn en waren, van kleins af aan kan ik ze me in het donkergroen herinneren en dan natuurlijk zonder allerlei creatieve uitingen erop, dat is meer een verschijnsel van nu.


Zuidhollandslandschap

Hier zo'n huisje in de bushbush maar ze staan ook vaak op de stoep of tegen de gevels aan.


Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #380 Gepost op: 15 november 2019, 21:01:54 »
Antennes zijn gedurende delen van de tijdperken III en IV absoluut onmisbaar op de daken van woningen.
Maar ook daar zou je als je natuurgetrouw wilt bouwen kritisch naar moeten blijven kijken, de eerste TV uitzending in Nederland vond plaats in 1951. Maar TV toestellen waren duur en zeker de eerste jaren niet in grote aantallen in de huizen aanwezig.
FM radio uitzendingen begonnen in 1954 en daar geld eigenlijk hetzelfde voor.
Tot die tijd was er alleen AM radio en daar waren die draadantennes voor benodigd.
Voor de puristen, elk soort uitzending vraagt zijn eigen soort antenne (afmetingen).
Na 1970 kwamen de centrale antennesystemen op, en veranderde het beeld weer.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #381 Gepost op: 15 november 2019, 21:05:17 »
Citaat
Wat me overigens ook opvalt is dat tot eind jaren 50 - begin 60 de daken volstonden met radio antennes, vaak hoge masten (stokken?) met ontvangstdraden ertussen of een soort kruis. Op oude foto's zijn die draden meestal niet te zien vanwege tegenlicht of overbelichting van de lucht. Die draad antennes lijken een beetje op die uit de scheepvaart. De masten van die antennes stonden vaak scheef door de wind.

Later kwamen de tv antennes, Nederland en later Nederland 2 met een kleine antenner erbij.
De mast stond vaak vast aan een schoorsteen, met een metalen band rondom. Verder geschoord naar de dakrand of andere schoorsteen. De kabel ging dan langs voor- of achtergevel - vastgezet met pennen met plastic schroefdop naar het kamerraam. Het was een heel antennewoud op de (platte) daken.
Op schuine daken werd de mast ook wel op de daknok geplaatst.
Lijkt me een crime voor schoorsteenvegers...

Centrale antennesijstemen kwamen natuurlijk niet in dit soort wijken voor: de panden waren eigendom van particuliere huiseigenaren, huisjesmelkers soms.
Eind jaren zeventig kwam de kabel in Rotterdam en verdwenen het antennewoud van de daken.

Dat de muurvlakken juist in de zijstraten zijn is natuurlijk wel zo aardig voor de bewoners van de hoekpanden. .Op de Vlietlaan zoals deze Rotterdamse voetbaltramfoto is natuurlijk meer te zien dan in de zijstraat.
Soms zie je wel in de zijstraten dat in plaats van een saaie muur het ramenpatroon in baksteen is voortgezet. Er is een tijd geweest dat men belasting betaalde per raam of per raamoppervlak. Ik denk ook dat het in dergelijke ongeisoleerde bar koud kan zijn met zo veel glas...

Op de foto rechts nog een typisch stuk verdwenen straatmeubilair: verkiezingsbord.
Hier op een braak liggend stuk land waar een pand door het bombardement is verdwenen... Vandaar het andere type blinde murr dat men her en der langs de brandgrens vaak ik de Maasstad tegenkwam.

Ronald

« Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 21:07:57 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #382 Gepost op: 15 november 2019, 21:18:04 »
Die draad antennes waren dus AM antennes. M'n opa vertelde me ooit dat die antennes al in de 20er jaren op de daken stonden (dus nog voor de radio distributie, een kabelsysteem met maar liefst vier zenders?) Op de foto hierboven met de voetbaltrams naar Sparta zie je dus die oude AM antennes op de lagere huizen.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #383 Gepost op: 15 november 2019, 21:41:37 »
AM radio omroep bestaat sinds 1919, vorige week woensdag hebben we de 100ste verjaardag gevierd van de eerste uitzending door Hans Henricus Schotanus à Steringa Idzerda, kort: Hanso Idzerda :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #384 Gepost op: 15 november 2019, 21:55:15 »
Sorry dat ik nog even doorhark over die antennes Alewijn  8)  Ik kan me uit het oude PTT museum in Den Haag (schoolreisje) nog een schilderij van een AM-loop buitenantenne voor de geest halen, dit zag je dan door een gesimuleerd dakraam....ik kan er geen plaatje of iets gelijkwaardigs van vinden op het web, wel van de binnenuitvoering van zo'n AM antenne als "raamantenne" in dezelfde vorm alleen een stuk kleiner. Ik heb geen idee of deze antennes moderner zijn dan die van een draad tussen 2 hoge masten gespannen.

Edit: Eric bedankt voor de info (y) die uitzending heb ik gemist dus...


walkingitaly.com

En nu hou ik erover op ;).
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #385 Gepost op: 15 november 2019, 22:15:01 »
Grappig wat een ideeën er allemaal voorbijkomen.

* gevelreclames - Michel deed dat met de Franse slag - super mooi! Ik ben nog op zoek naar bruikbare foto's uit de jaren 50. Liefst uit Rotterdam natuurlijk.
Deze vind ik in elk geval wel leuk:



* AM antennes - Ronald geeft op zich een duidelijke beschrijving, maar misschien kan iemand een duidelijke foto laten zien uit de 50-er jaren (of iets eerder), dan wel een foto van een model. We kunnen hier natuurlijk eindeloos over filosoferen, maar hoe ziet er uit in de praktijk?

* laagspanningshuisjes - Richard laat wel een heel eigenaardig voorbeeld zien, maar dat is inderdaad een leuk stukje straatmeubilair en ook niet zo moeilijk te maken - zie RM 173 (serie Handzaam havenbaantje)

* evt een verkiezingsbord  - maar waren er zomer 1955 verkiezingen dan?

Genoeg om te denken en te doen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #386 Gepost op: 15 november 2019, 22:32:47 »
Foto's van draadantennes uit die tijd heb ik nog niet kunnen vinden, mogelijk ook omdat de foto een behoorlijke resolutie moet hebben om die relatief dunne draad überhaubt te kunnen zien.
Wel vond ik een tekening van het principe zoals dat heden ten dagen nog door (de uitstervende) lange-, midden- en kortegolf luisteraars wordt gebruikt.


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #387 Gepost op: 15 november 2019, 22:49:35 »
Dat van die lage resolutie is juist het probleem, heb hier een aantal "groeten uit Rotterdam Zuid" fotoboekjes 1920-1960 met tal van straatbeelden en veel antennemasten op de huizen maar de draden zijn inderdaad nauwelijks te zien.

En wat Ronald zegt, doordat het meestal particuliere panden waren had iedereen die een radio kon betalen z'n eigen antenne.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #388 Gepost op: 15 november 2019, 23:09:29 »
Klopt, de kabelaansluitingen in bestaande woonwijken kwamen weer veel later dan de CAI (Centrale Antenne Installaties) in nieuwbouw wijken en -complexen. (1 antenne installatie per wijk/gebouw).
De draadomroep (radiodistributie) was al wel in die wijken uitgerold, maar daar zie je aan de buitenkant niets van, behoudens dan dat je mogelijk niets ziet... Geen antenne(s) ;)

« Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 23:14:20 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #389 Gepost op: 15 november 2019, 23:29:21 »
Grappig, er komen steeds meer dingen voorbij, die de oudere hobbyisten nog gekend hebben we eigenlijk vergeten zijn, en als je dan eenmaal begint komt er steeds meer boven water, zoals idd, antennes, elektriciteitshuisjes gevelreclames, en ga zo maar door. Ook grappig waren de spijkstaal karretjes en IJzeren honden met éen wiel voorop, waar menig melkboer, olieboer, bakker in rondreed, namen als RMI en Van de Meer en Schoep kent menig Rotterdammer nog wel. En dan niet te vergeten de schillenboer, die bij ons nog met paard en wagen reed. En dan natuurlijk nog de snoep en sigarettenautomaten en dat soort gekkigheid. Zijn in mijn beleving toch allemaal grappige dingen die sfeerbepalend zijn, en vaak niet erg moeilijk te maken. En zo rol je van het een in het ander........