Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657721 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #330 Gepost op: 08 november 2019, 12:37:32 »
Bedankt mannen, denk vooral mee. Het hoeft niet perfect, maar wel graag een beetje natuurgetrouw.

Marc, dat zag ik ook toen ik er even op zocht.
Ronald, die dakkapellen komen nog wel. Ik heb er al enkele gemaakt, alleen nog nooit definitief bevestigd. Die dakkapellen geven meteen een heel ander gezicht.
Eric, bedankt voor je opmerking. We gaan er rekening mee houden met het laden :).

Er zijn wel plaatjes van gemengde lading:

In dit geval mogelijk voor promotiedoeleinden.


Amersfoort, 10 aug 1956 - is dit (twee soorten containers) ook voor de grap of is het serieus?

Ik noemde de 'Duitse' laadkisten van Roco. Grappig genoeg doen die Roco laadkisten wel een beetje denken aan een ander type van NS:

« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 13:18:31 door Alewijn »

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #331 Gepost op: 08 november 2019, 13:19:50 »
Voor wat betreft het fotobewerkingsprogramma is dat wat ik gebruik, inderdaad niet het meest recente, maar bij mijn weten ontbreekt bij de latere versies de mogelijkheid om in lagen te werken, en dat is juist een toepassing die ik veel gebruik. 

Voor wat betreft de kleurcombinaties , is het zo dat er foto's van het depot Feijenoord bekend zijn, waar we naast stoom, ook al 2400 serie in blauw, en 2200 serie in bruin zien, en daarnaast waren er in die periode ook al de bakkies en sikken.

Dat is het grappige aan de naoorlogse periode, want je kunt in model van alles naast elkaar laten rijden, zonder hoe het destijds werkelijk was geweld aan te doen. Het is daarbij natuurlijk weer zo dat je eigen inzichten en beleving, en de sfeer die je wilt weergeven dat bepalen.  Uiteraard kun je dat niet helemaal met een schaartje knippen, en is het aan een ieder om daar op zijn of haar manier vorm aan te geven. Gewoon lekker frutselen dus.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #332 Gepost op: 08 november 2019, 13:34:05 »
Gemengde laadkisten kwamen alleen voor bij demonstraties en tentoonstellingen, niet in de reguliere dienst.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #333 Gepost op: 08 november 2019, 13:42:06 »
Eric, ik neem het graag van je aan. Die beide foto's tonen ongetwijfeld niet de normale praktijk.

Frans en Ronald, er werd midden jaren '50 door NS nogal wat met kleuren gewisseld, dat vind ik ook het aantrekkelijke van die tijd. Vooral die blauwe 2400 vind ik fotogeniek.
Het is wel de vraag of er in 1955 al 500-en of 600-en waren met een gele bies. De vroegste foto met bies die ik heb gevonden is van 1959.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #334 Gepost op: 08 november 2019, 13:51:30 »
Hi Alewijn, grappig dat je dit schrijft:
Citaat
Het is wel de vraag of er in 1955 al 500-en of 600-en waren met een gele bies. De vroegste foto met bies die ik heb gevonden is van 1959.

In 1959 bracht Kitmaster Rosebud een bouwpakket uit van de 500/600, dwz de Engelse versie.
Mijn vader kocht er een en schilderde hem met gele bies in het bruin!
Klaarblijkelijk was zijn gedachte dat de NS alle diesels aan het verbruinen was.

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #335 Gepost op: 08 november 2019, 16:31:25 »
Als iemand weet wanneer de 500/600 biezen kregen hoor ik het graag. Overigens heb ik ook nog een analoge 517 en een dummy; die zijn beide groen zonder bies.

Het Roco model komt dacht ik aardig overeen met de kortere versie van NS. Deze dus:





Maar NS had ook langere wagens voor 3 laadkisten, met verstevigingsstangen (of hoe noem je dat ook al weer?) aan de onderkant:



In mijn verzameling rondkijkend kwam ik bij deze opties. Nu hebben ze nog een dichte vloer, maar die zou je kunnen openwerken.


Liliput


Märklin 4400-serie

René, als Artitec een wagen gaat uitbrengen, welk type zou dat dan zijn? Die langere of een 4-stands wagen zou dan wel leuk zijn.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #336 Gepost op: 08 november 2019, 17:01:19 »
Als iemand weet wanneer de 500/600 biezen kregen hoor ik het graag.
In de NVBS beeldbank duikt de eerste foto met biezen op in maart 1958, maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Rondom Charlois
« Reactie #337 Gepost op: 08 november 2019, 17:19:33 »
"...In mijn verzameling rondkijkend kwam ik bij deze opties. Nu hebben ze nog een dichte vloer, maar die zou je kunnen openwerken..."
Komen aardig in de buurt toch?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #338 Gepost op: 08 november 2019, 17:38:57 »

Een en al bedrijvigheid daar bij jou in de buurt. Rijnhaven op zuid
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #339 Gepost op: 08 november 2019, 18:02:04 »
Dit is op zijn minst 20 jaar later.
Maar niet minder druk dan in de jaren '50.


Maashaven 1956

Terugkomend op de laadkistenwagen.
Zelf vind ik het Märklinmodel het best overeenkomen. En aan die wagentjes is makkelijk te komen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #340 Gepost op: 08 november 2019, 19:24:17 »
Bij de voorgaande foto staat 1956. Ik heb de indruk dat het schip rechtsonder in de foto en S-kerk is van later de Nedlloyd, toenmalig door VNS gebouwd in 1960, 1961.

de foto zou dus later moeten zijn genomen dan 1956.

Desalniettemin, ik volg dit draadje met grote interesse. Het haalt zoveel herinneringen boven.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #341 Gepost op: 08 november 2019, 21:59:17 »
Dat zou heel goed kunnen. De jaartallen die bij foto's vermeld staan kloppen lang niet altijd.

Nog weer even verder over de laadkistenwagens.

Meest voorkomend waren de driestands laadkistenwagens (gebouwd tussen 1921 en 1941 + verbouwde veewagens tussen 1948 en 1952)
zie ook https://railmagazine.nl/winkel/van-huis-tot-huis-per-spoor/ met een preview waarin een tekening van de verschillende types

Verder had de NS dus ook vierstands laadkistenwagens, tussen 1941 en 1943 gebouwd door Werkspoor.



In een graaibak onder de tafel vond ik een keer een Fleischmann wagen met twee laadbakken - voor een euro of twee. Later nog een gevonden, met vier bakken, maar dan niet beschilderd.
Natuurlijk hoop ik dat Artitec een beter gelijkend model uitbrengt, maar deze zijn ook leuk.


Sorry, de foto is wat donker, maar dan valt minder op dat de wagens wat gedateerd zijn.
Sorry, Eric, voor de gemengde lading, de foto was al gemaakt. We houden het erop dat het voor een demonstratie was ;).




« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 22:24:48 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #342 Gepost op: 08 november 2019, 22:38:56 »
En dan heb ik nog een vijfstandige wagen.
Die vind ik voor de variatie tussen de andere laadkistenwagens wel leuk staan. Maar die wagens waren er in 1955 nog helemaal niet. Ze zijn als ik het goed heb ik 1966 in dienst gesteld. Ze zijn dus niet alleen geschikt voor twee 20 voets containers maar ook voor vijf laadkisten.


Containerwagen van Röwa/Roco waar H.F. Enter in zijn Moderne modelspoorwegen goederenvervoer zo lovend over sprak.
De mijne is de Roco uitvoering met twee Coco Cola koelcontainers.

Maar goed, dit is meer voor de aardigheid. Ik voel er meer voor om een paar Märklin 4400's een nieuwe bestemming te geven als driestandige laadkistenwagen.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Rondom Charlois
« Reactie #343 Gepost op: 08 november 2019, 22:45:01 »
Gemengde laadkisten kwamen alleen voor bij demonstraties en tentoonstellingen, niet in de reguliere dienst.

Zeker in die tijd zullen veel mensen gezien hebben, dat deze promotie wagens geen remmen hadden.   :laugh:

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 22:46:34 door Alexander. Reden: zinsbouw »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #344 Gepost op: 08 november 2019, 23:45:22 »
Heel apart...

Nog even over het wegverkeer.
De laadkisten werden niet alleen op de beroemde opleggers vervoerd.


Baflo 1960


Stadskanaal 1960

Dat geeft ook in model weer meer mogelijkheden.