Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 858080 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5505 Gepost op: 13 October 2024, 13:08:46 »
De twee laatste wagens van ‘Houten’, Duitse wagens die neem ik aan ook wel in Rotterdam kwamen.


Dit type wagen had ik nog niet. En deze was ook nog eens aardig geweatherd...


Het is een tijdperk 2 uitvoering. Het (Duitse) merk BP Olex schijnt tot midden jaren 50 bestaan te hebben, daarna werd het BP zonder meer. De opschriften moeten dus nog wel worden aangepast aan tijdperk 3. En de wagen moet natuurlijk worden vervuild...

« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 13:13:48 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5506 Gepost op: 13 October 2024, 13:52:38 »
Goede namiddag,

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72982.0

De échte wagen op deze zw/w-foto  "Teepol"  is een Einheits Leichtbau (géén Uerdingen). De Einheits was een iets latere, verbeterde, stevigere opvolger van de (te) frêle Leichtbau Uerdingen (beide gebouwd tijdens WO2).
Oskar Klein ModellBahn had zulke Einheits in H0 (géén Uerdingen, desondanks het door KMB zo werd aangeduid op hun wit/rode-doosjes zoals 'k er nu één bij de hand heb). 
Langer verhaal kort ...
« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 14:02:15 door hervé. Reden: correctie link/verwijzing »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5507 Gepost op: 13 October 2024, 14:10:12 »
Mooi dat de echte Teepol is geïdentificeerd.
De vraag, althans mijn vraag, is nu: komt dit bewerkte model een beetje in de buurt van die Einheits Leichtbau?
Of beter toch op zoek naar een andere ketel?


« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 14:12:00 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5508 Gepost op: 13 October 2024, 14:30:15 »
   De veeraanhechtingspunten ('bokken') van deze Liliput (ver-)wijzen alvast naar een jonger wagenontwerp.
   Dit Liliput-onderstelletje ziet er op het eerste gezicht wat merkwaardig uit  een beetje van een balkenchassis, een beetje van lichtbouw (Leichtbau)
   Is voorzien van kogellageraspotten. Maar dit terzijde, want de Leichtbau Einheits oorlogsketelwagens werden later (soms) ook uitgerust met
   zo'n modernere aslageringen.

   Vergelijk en zie de prominente  'veerbokken' (of 'kappen') op deze Leichtbau jaren 1960. Zoals door Modell Bahn Union werd uitgebracht..
   https://www.dm-toys.de/files/redaktion/2021/B79/Bild01.jpg    (foto van/door Willke via Stefan Carstens)
   Let op, ook hier langer verhaal kort ....
   
« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 14:40:58 door hervé »

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5509 Gepost op: 13 October 2024, 15:18:42 »
Goedenmiddag
 Toen in de jaren 1965 de nieuwe kenmerken op goederenwagens in gevoerd werden ,kregen ook de wagens voor het vervoer van autolaadkisten een eigen kenmerk .
De eerste 4 cijfers van het wagennummer 4010 , soortnaam Lb is als volgt ; L= 2-assige wagen van een speciaal type , 20 ton of meer ; b = voor autolaadkisten .
Dan waren er nog de serie  4019 , soortnaam Lab , hier L= plattewagen van speciaal type , a == wagen op 3 assen en b = voor autolaadkisten .
serie 4056 ,soortnaam Lbk  = 2 assigeplatte wagen voor (b) autolaadkisten ,k = minder dan 20 ton .
serie 4110--4119   Lbs wagen 2 assig voor autolaadkisten  ,s= geschikt voor 100 km/h .
serie 4144  ,Lbfs = 2 assige platte wagen voor autolaadkisten ,f = geschikt voor veerboten met Engeland ,s = geschikt voor 100 km/h .
4156  ,  Lbks = 2 assige platte wagen , voor autolaadkisten , k= minder dan 20 ton ,s = geschikt voor 100 km/h . 

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5510 Gepost op: 13 October 2024, 16:11:55 »
Dank, herve, voor je toelichting. Altijd fijn als een kenner meekijkt. Al vind ik het zelf niet erg om soms onwetend te zijn en wat minder kritisch... Zo gauw je er meer van weet ga je scherper de verschillen zien. En dat is ook heel interessant, dus kom maar op met die aanvullingen.

En ook Ossebaar bedankt voor je detailinformatie.
Dat is zoals je zelf al aangeeft voor de periode vanaf 1965. Nederlandse benamingen van voor die tijd die ik tegenkwam:
HHD voor de driestandige wagens en S-HH voor de vierstandige.
Over de laadkistenwagens staat hier ook het een en ander: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77827.0

Nu we het er toch over hebben, gisteren heb ik er in ‘s Hertogenbosch nog een gevonden:


« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 16:31:39 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5511 Gepost op: 13 October 2024, 20:53:14 »
Gisteren ook een drager voor de Marklin kraanarm gevonden.


De kraan en giekhouder had ik al. Met het draagstuk (aan de haak) is de set compleet!

En nog meer Marklin nostalgie:


« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 21:11:40 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5512 Gepost op: 13 October 2024, 22:16:56 »
En dan nog wat oude Roco karretjes. Net als de voorgaande modellen voor tweeeneenhalve euro per stuk. De koopjesjager in mij is weer helemaal tevreden gesteld…



hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5513 Gepost op: 13 October 2024, 23:25:28 »
  Goede Avond,

de meest linkse gesloten wagen is een DB G20 (ex-DR-Kassel met tondak)

de middenste open wagen is een DR-Breslau/Kônigsberg/Ludwigshafen/Essen (*) met een deurversterking (onderaan de dubbele deur, Türsprengwerk)                       ( * of de Nederlandse variant hiervan ... )

dit zijn Roco-budgetwagentjes, op een H0-standaardonderstel voorzien van een driehoekig Sprengwerk (chassisversterking, -verstijving)

bij de beide wagentjes is dit 'ding' onderaan het onderstel niet van toepassing:  wegknippen dus .

>  deze Brawa maakt één-en-ander duidelijk:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDhEJ1MTh_ous6MEljsdUPGMrb3rFMSgkENBCPEAk0uY-QewT6CFJxk-dzS-6AtrHX1vI&usqp=CAU 
 (foto Idee&Spiel)

>   de Lenz0, G20:
https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/s678322712de656f7/image/ia5d6d768b7db6060/version/1640264225/image.jpg (foto OudeStation)
« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 23:53:51 door hervé. Reden: toevoeging > > »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5514 Gepost op: 14 October 2024, 11:08:08 »
Dat dat spanwerk bij de bakwagen (NS GTMK) eraf kan, wist ik. Dat had ik bij mijn andere wagens ook al gedaan.
Maar dat datzelfde ook kan bij de G20 wist ik niet. Bedankt dus voor de tip. En meteen het mes er in gezet!




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5515 Gepost op: 14 October 2024, 11:53:05 »
Naast het Roco model een van Marklin, met remmersbordes en tijdperkconforme opschriften.


Op die wagen staat Gr 20. Dat is naar ik aanneem een variant van G 20.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 11:58:23 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5516 Gepost op: 14 October 2024, 11:58:31 »
Goede middag,

Op beide modelwagentjes vermeldt de flankbeschrifting DB G(r)20. En dat lijkt wel correct te wezen.
Is die Märklin iets korter van 'kast' (planken bovenbouw)?
De verluchtings'luiken' zijn verschillend geplaatst en ook de schetsplaten (driehoekige of L-vormige geniete verbindingsstukken) zijn iets anders...
Varianten van deze G-wagen die oorspronkelijk stamt uit de jaren 1920.
(ook o. a. Piko had deze DB G20)
« Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 12:08:53 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5517 Gepost op: 14 October 2024, 12:09:42 »
Ja, ze meten resp 95 mm en 92 mm.
Is de Roco nu te lang of is de Marklin te kort?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5518 Gepost op: 14 October 2024, 12:18:28 »
   :)   ogenblikje ....

DR-Kassel met tondak = latere DB G20 :
kastlengte  7800mm  gedeeld door  87                     lengte inclusief hulsbuffers (Lüp) 9100mm/87

mét DR-remmershuisje:    L  8500mm/87                 lengte incl.       hulsbuffers         9800mm/87

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5519 Gepost op: 14 October 2024, 15:51:26 »
De Marklinwagen klopt dus redelijk.
Roco gebruikte hiervoor destijds (jaren 70) een standaardonderstel en is daardoor wat te lang.

Alle houten kolenbakken bij elkaar:



Behalve een van de 'Linz' wagens, die achter de kraanwagen hangt...



« Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 16:13:02 door Alewijn »