Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 859372 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3945 Gepost op: 29 April 2023, 14:09:07 »
Op de fotoos staat dat huis aan dezelfde straat. Dat maakt het al anders. De straat was er dus al en geeft daarmee geschiedenis aan het bestaan van dat huis.
In de kast zit de deur aan de zijstraat, die als straat geen betekenis heeft.
Ik denk dat dat het is waarom ik t niet zo vind passen.

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #3946 Gepost op: 29 April 2023, 14:38:31 »
Dat is ook nog een dingetje. Het verhaal daarbij is dat het huis er al stond en dat het goederenspoorlijn met de straat ernaast later zijn aangelegd…

Maar nogmaals, het is maar een tijdelijke oplossing.

Intussen ben ik verder gegaan met de daken.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #3947 Gepost op: 29 April 2023, 16:13:53 »
Flink blijven husselen, Alewijn. Komt het vanzelf goed. Je baan, en zeker ook alle bijbehorende achtergrond, is voor mij een bron van inspiratie.

B2

• Offline Offline
« Reactie #3948 Gepost op: 29 April 2023, 17:28:58 »
Beste Alewijn,
Ik geniet als echte Rotterdammert van je weergave van je baan en de bijbehorende huizen eo.
Rotterdam en zeker Zuid ,leent zicht uitstekend voor een nostalgisch blik in het verleden vwb het treinspoor.
Als rasechte Kapenees, en zoon van een trambestuurder, kan ik mij moeiteloos herinneren de goederentreinsporen en tramsporen die dwars door woonwijken liepen, zonder zich ook maar iets aan te trekken van woongenot oid.
Ik woonde in de Atjehstraat op Katendrecht en mijn LS was in de Rechthuisstraat. Nu had ik als klein schobbejakje wel eens geen zin om te lopen naar mijn LS en nam daarom vaak de "trein" Zonder ovkaart oid :)

Wat als volgt ging:
Op de Breede Hilledijk liepen een aantal treinsporen vanuit Oostelijke richting naar het Westen, naar de havenkades van Hanno ed. Deze sporen werden bereden door de Hippels en Sikjes. Zoals wellicht bekend hadden de Sikjes aan weerszijden treeplanken ivm de bediening van de lok. Nu was het de kunst om, op het moment de Sik er aan kwam ,op de treeplank te springen aan die kant van de lok ,waar natuurlijk niet de machinist zich bevond! In de hoop dat de trein wel de richting van Hanno ging, kon je gekomen bij de Rechtshuisstraat , er weer af springen en had je dus een gratis lift!
Soms, als je het aan de machinist vroeg, mocht je wel eens in een Hippel meerijden. In de cabine uiteraard. Wat een feest was dat voor een 8 of 9 jarige. Zo had ik dus al vroeg het treinenvirus te pakken. Daarbij was mijn vader trambestuurder bij de RET en reed standaard op lijn 3, en af en toe op de lijnen 2 en 12.
Als kind ging ik dan op mijn fietsje naar het Stieltjesplein om  zijn brood en koffie te brengen. Uiteraard mocht ik meerijden naar het eindpunt in Blijdorp of Groene Zoom. Hij moest voor mij wel een kinderkaartje kopen, want voor niets mocht je niet meerijden, en als er een chef kwam controleren en je had geen kaartje, moest als je trambestuurder op het kantoor komen.

Mrt vr groet Koos Wijmans
« Laatst bewerkt op: 30 April 2023, 21:09:36 door B2 »

Alewijn

• Offline Offline
« Reactie #3949 Gepost op: 29 April 2023, 18:58:32 »
Wat leuk dit te lezen, Koos.
Dit soort persoonlijke herinneringen geeft nog meer kleur aan het verhaal dat ik met mijn baan wil vertellen.

Over welke jaren gaan je herinneringen?
Weet je nog wat voor wagens achter de locs hingen?
Nog een vraag die opkwam: reed de loc richting de havens achter of voor de trein, maw: was het duwen of trekken?

Je merkt: mijn nieuwsgierigheid is nog lang niet bevredigd!

aad52

• Offline Offline
« Reactie #3950 Gepost op: 30 April 2023, 11:28:20 »
Hij moest wel een kaartje kopen, want voor niets mocht je niet meerijden en als er een chef kwam controleren en je had geen kaartje, moest als trambestuurder je op het kantoor komen.

Bij meneer Harmsen?  ;D

Mrt vr groet Koos Wijmans

B2

• Offline Offline
« Reactie #3951 Gepost op: 30 April 2023, 17:44:57 »
Dag Alewijn ,
Ik heb het over de jaren 1951 tm 1962, toen verhuisden wij als gezin naar Hordijkerveld en was het uit met de pret.
Katendrecht is een schiereiland met, in westelijke richting kijkende, aan de linkerzijde de Maashaven en aan de rechterzijde de Rijnhaven met volop activiteiten van laden en lossen van zeeschepen.
Aan de Maashaven NZ  waren opslagloodsen voor allerlei goederen, waar onder bananen, maar ook citrusvruchten zg  Argentijnse appels (Granny's)
Deze goederen kwamen uit zeeschepen en werden overgeslagen in de loodsen, om daarna in goederwagons al dan niet gekoeld (De bekende Fyffes bananen wagons )verder te worden getransporteerd. Uiteraard ook al met vrachtauto's.
De bananen kwamen uit koelschepen en waren wit van kleur, de schepen ,niet de bananen. De bananen werden in netten uit de koelruimte van de schepen gehesen en af en toe pleurde er een zg kam bananen, op zijn Rotterdams gezegd, in het majem.(Majem is Bargoens, maar komt uit het Jiddisch) De knullen van de Kaap visten dan deze kam vanaf de kade uit het water waarbij het wel eens gebeurde dat er een knul  het majem in donderde en tussen wal en schip vielen. Nu waren de meeste wel de zwemkunst meester, maar moesten wel met een nat pak vervolgens hun biezen pakken Gelukkig kwamen zij met een kam bananen thuis, dus hun straf was mild. (Mijn oudste broer, Henk  is het wel eens overkomen) .
Trouwens, zwemmen leerde je gewoon doordat, met een touw om je middel gebonden,  je de Maas in werd gelazerd.  Niks badmeester ed .Gewoon zwemmen!! Niet lullen maar poetsen.

De goederenloodsen is ook een apart verhaal .
Zoals gezegd werden er diverse goederen daarin opgeslagen in afwachting van verder transport. De loodsen hadden een ingang waterzijde en ook aan de straatzijde. Daar stonden dan rijen gesloten goederen wagens opgesteld teneinde deze goederen te in te laden. De meeste goederen waren verpakt in kisten. Appels en sinaasappels (de bekende Jaffa's uit Israel)De kisten werden met een vorktruck naar de wagon gereden en de havenwerkers deden dan de kisten verder in de wagon stapelen(stukgoed)Nu wilde het gevl dat er wel een kist van de vorktruck viel en open barsten. De kist werd vervolgens opzij gezet. Wij ,als straatschoffies wisten dat natuurlijk ook en als de bootwerkers en loodsbaas aan het schaften waren , glipte heel snel als de bliksem de loods binnen om de appels oid, uit de kapotte kist mee te jatten. Dit deed je dan door de appels oid , onder je kleding te verstoppen en er als een haas ,met 12 pootjes, er vandoor te gaan, voordat de loodsbaas je in de smiezen kreeg. Kreeg hij je toch te pakken, dan kreeg je toch wel een pak op je mieter en als ze er thuis achter kwamen ,werd dat nog eens dunnetjes over gedaan. Je hoefde echt niet te gaan klagen. Even een andere tijd dan nu.   In het ergste geval werd de politie erbij gehaald, de politie had op Katendrecht een post, en daar werd je naar toe gebracht en kon je strafregels gaan schrijven. Je ouders moesten je dan komen ophalen en meestal kreeg je huisarrest.

Treinbewegingen.
De goederenwagens waren erin verschillende uitvoeringen, open, dicht of gekoeld, naar gelang de aard van de goederen die vervoerd moesten worden.
De goederwagens kwamen vanaf het Depot Feijenoord en werden ,vanaf de Hillekop, richting de Kaap gereden al dan niet met de lok voorop danwel achterop. Stond de lok achterop de trein,  dus geduwd, dan liep er een man met rode vlag en toeter voor de trein uit . Er waren niet veel sporen om, om te lopen ,dus trekken en duwen van de trein was heel normaal
Je zou de layout van de Kaapse sporen er eens op na kunnen slaan.
Als kind was het heel leuk om een stuiver of cent op de rails te leggen als de trein er aan kwam, met als gevolg een plat stukje koper.

Groet, Koos
« Laatst bewerkt op: 30 April 2023, 21:07:57 door B2 »

741230

• Offline Offline
« Reactie #3952 Gepost op: 30 April 2023, 19:26:32 »
Mooie verhalen Koos echt leuk om te lezen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #3953 Gepost op: 30 April 2023, 19:43:08 »
Degenen die hier verhalen vertellen waren dus in het begin van de jaren 60 een jaar of 10-13 jaar schat ik zo, :D
In de tijd was ik bij het Seinwezen van de NS in Rotterdam  (Centraal)
Op zomerse dagen  in de grote vacanties reden er speciale (Kinder)strandtreinen  naar Hoek v Holland,
Ze liepen dan zingend door de reizigerstunnel naar spoor 1 of 2 nnar hun trein (Mat 46)
Dat was een mooi geluid dat galmde in de gangen.  :D
(Toen was geluk  nheel gewoon )
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hrp

• Offline Offline
« Reactie #3954 Gepost op: 30 April 2023, 20:01:21 »
Peter,

:) de  tijd van Meneer Harmsen dus. (Aad 52, post 3951)
De echte meneer Harmsen , RET-directeur, was  drs. C.G. van Leeuwen.
Directeur die zelfs met tram en bus reisde, zo ging het verhaal..

« Laatst bewerkt op: 30 April 2023, 20:03:17 door hrp »
Groet,
      Ronald

B2

• Offline Offline
« Reactie #3955 Gepost op: 30 April 2023, 21:10:33 »
Degenen die hier verhalen vertellen waren dus in het begin van de jaren 60 een jaar of 10-13 jaar schat ik zo, :D
In de tijd was ik bij het Seinwezen van de NS in Rotterdam  (Centraal)
Op zomerse dagen  in de grote vacanties reden er speciale (Kinder)strandtreinen  naar Hoek v Holland,
Ze liepen dan zingend door de reizigerstunnel naar spoor 1 of 2 naar hun trein (Mat 46)
Dat was een mooi geluid dat galmde in de gangen.  :D
(Toen was geluk heel gewoon )
 Peter

LS
Ik ben geboren in 1950 . De Kaapse verhalen lopen van 1956 tm 1962.
De strandtreinen naar HvH ken ik niet, maar ik ben een echte Zuiderling en mijn ouders waren in de lente en de zomer te vinden aan het Kralingse Strandbad met hun legertent. (in de jaren 50 had je alleen met de christelijke feestdagen vrij en de zomervakantie was de hele maand augustus). Vakantiespreiding bestond nog niet ,wel een 6 daagse werkweek!!!
 Analoog aan de strandtreinen had je de RTM tram(moordenaartje) vanaf de Rosestraat naar Oostvoorne, dwars door de wijk  Feijenoord, Hillesluis en Charlois via de Boergoensevliet door de dreven van Rhoon en Portugaal, richting de stranden van Oostvoorne en Rockanje, en aldaar aangekomen, konden de bleekneusjes uit de genoemde wijken, een frisse neus en een nat pak halen.

Groet, Koos
« Laatst bewerkt op: 30 April 2023, 21:25:15 door B2 »

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #3956 Gepost op: 30 April 2023, 21:40:46 »
Zoiets dacht ik al, de treinen begonnen  op Rt CS,dus de Zuiderlingen gingen met de RTM naar Oostvoorne.
Door mijn werk had ik ook te maken met een waarschuwingssysteem van de RTM op de Boergoense Vliet voor de wachtpost K onder de luchtbrug bij het begin van de Rosestraat,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Alewijn

• Offline Offline
« Reactie #3957 Gepost op: 01 May 2023, 11:10:36 »
Prachtige verhalen, Koos.
Bananen in het majem!

Maashaven nabij de Bananenstraat
« Laatst bewerkt op: 01 May 2023, 11:18:10 door Alewijn »

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #3958 Gepost op: 01 May 2023, 11:18:54 »
Die belhamels hebben geen kam, maar een hele tros te pakken zo te zien  :)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

• Offline Offline
« Reactie #3959 Gepost op: 01 May 2023, 11:20:33 »
Plus verstop-zak van Sinterklaas. :)
Groet,
      Ronald