Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 665778 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3705 Gepost op: 20 december 2022, 15:55:34 »
In eerste en instantie had ik een tiensporig emplacement gelegd. Zie post 3670, 3671, 3682. Daarbij zoveel mogelijk de sporensituatie aan de Spoorweghaven volgend.
Maar het beviel me niet helemaal.

[1] De sporen lagen tot aan de muur aan de achterzijde. Er kon geen gebouw meer staan, terwijl een rij gebouwen juist een mooie afsluiting van de baan kan vormen.

[2] Er waren twee doorgaande sporen. Ik wil er liever drie of vier.

[3] De opstel-/rangeersporen  lagen er door de tamelijk willekeurige wisselverbindingen onsamenhangend bij.

Op deze drie punten is het emplacement aangepast. Nu ligt het er zo bij:






MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3706 Gepost op: 20 december 2022, 16:02:41 »
Is dat kraan onderstel van Airfix?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3707 Gepost op: 20 december 2022, 16:54:39 »
Jazeker. Dat model is ook al uit de jaren 50 :).

Met de oude slanke Rocowissels is een hart-op-hart afstand mogelijk van 48 mm. Dat is aardig realistisch, dacht ik.
Alleen kan die kraan dan niet tussen de sporen, maar bij dit meer vrijliggende spoor langs de kade past de kraan er prima.

Op die plek aan de Spoorweghaven stond ook echt een kraan:



Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3708 Gepost op: 20 december 2022, 17:54:26 »
48mm*87=4176mm, dat is aan de krappe kant voor rangeersporen, het zou bij voorkeur 4500mm/87=51,7mm moeten zijn.
4176mm is net iets meer dan de gebruikelijke afstand van 4000mm op de vrije baan, hoewel er nog enkele trajecten in Nederland op 3600mm  (41,8mm) liggen.
Bron: Handboek voor Spoorwegtechniek Deel 1
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3709 Gepost op: 20 december 2022, 19:33:13 »
Dank voor deze exacte gegevens. Die had ik niet zo direct paraat.
Eens kijken of de sporen ietsje verder uit elkaar kunnen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3710 Gepost op: 20 december 2022, 20:56:12 »
De afstand tussen de sporen kan makkelijk een paar mm worden verruimd. Dat heb ik net even bekeken
Nadeel is dat er dan minder ruimte overblijft voor de losweg - of wat er anders tussen de twee sporenbundels komt. Dus eerst nog eens over denken.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3711 Gepost op: 20 december 2022, 21:12:00 »
Dan nog maar wat maten erin gooien:
De kant van de bestrating ligt op 1500mm vanuit het hart van het naastliggende spoor.
Een enkele losweg heeft een minimale breedte 7,00m, waarvan minimaal 6,00m verhard en heeft een helling van 1:40, bij kei- of klinkerbestrating en 1:50 bij grindverharding.
Een dubbele losweg heeft een minimale breedte van 12,00m, en heeft een tonronte van 1/80 van de breedte bij kei- of klinkerbestrating en 1/100 van de breedte bij grindverharding.
In beide gevallen is de hoogte van de bovenzijde van de losweg gelijk aan B.S.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3712 Gepost op: 21 december 2022, 00:43:24 »
Met 13 cm komen we een aardig eind. Verderop is het 9 cm.
Evt kunnen 1 of 2 sporen bestraat worden.



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3713 Gepost op: 21 december 2022, 07:20:11 »
Hoi,

Alewijn, probeer consessies te doen.
Je werkt al op een gehalveerde ruimte.
Probeer wat sporen weg te laten voor de Rotterdamse indruk zal dat echt niet uitmaken.

Ik zie liever een gehalveerd rijtje huizen of een van de fabrieken dan alleen sporen.

Beware, voor deze insluiper.

Een boekenplank baan kan echt mooi worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3714 Gepost op: 21 december 2022, 12:50:54 »
Ha Koen,

Bedankt voor je input.
Ik snap je opmerking. Met minder sporen is er meer ruimte voor gebouwen ed.
En exact nabouwen gaat toch niet, alleen al omdat de mijn baan half zo breed is als het deel van het emplacement dat ik als voorbeeld heb genomen.

Nu heb ik voor de Spoorweghaven gekozen omdat er zoveel sporen langs de kade lagen.
Dàt wil ik dan ook graag. Want ik wil vooral rijden. De treinen moeten de ruimte krijgen. De rest is decor.
Maar dat decor vraagt natuurlijk ook ruimte. Daar wordt het spannend. Wat wel en wat niet?

De negen sporen die er nu liggen hebben allemaal een duidelijke functie. Ik heb dit zo neergelegd met in mijn achterhoofd de toekomstige exploitatie.
In de praktijk moet natuurlijk nog blijken hoe dat uitpakt. Maar ik heb er nu al een idee bij. We gaan het zien met het proefrijden.

Als het gaat om een realistische Rotterdamse sfeer heb ik daar ook wel gedachten bij. Als ik nu de treintafel overzie zal voor het totaalbeeld het kader belangrijk zijn. Ik maak geen frieslijst. De baan is naar boven toe open. Daarom heb ik de muren erachter (hemels?)blauw geschilderd. Maar dan komt het wel aan op de overgang tussen het platte vlak van de baan en de muren die de achtergrond vormen. In een stadslandschap kan dat met (hoge) gebouwen. Dat wil ik dan ook gaan doen. Vandaar dat ik aan de achterkant een strook heb vrijgelaten. Daar kunnen bijv pakhuizen komen. Die stonden er in het echt ook, je ziet dat op foto's van de Spoorweghaven, maar dan wel een honderd meter verderop, aan de oostkant van de Rijnhaven. Die haal ik, om zo te zeggen, een meter naar voren, dat is ook een concessie.
En niet alleen aan de achterkant, er moeten ook gebouwen staan aan de zijkant. Dat is voor de inkadering misschien nog wel belangrijker. Vandaar dat er nu al - tijdelijk - rechts op de baan een fabrieksgebouw staat.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3715 Gepost op: 21 december 2022, 12:57:17 »
Das meer iets om er met een bak koffie bij te staan kijken.(ik nodig mezelf niet hoor, helemaal niet)
Kan veel uitleggen maar zulke dingen moet je werkelijk zien.
Is ook een hele kunst jou baan in deze ruimte ;)

Het is trouwens wel te zien op mijn N baantje.
Ik draai 'het kader' van alle kanten, voor, achter, opzij.
101 manieren om iets groter te laten lijken.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3716 Gepost op: 21 december 2022, 15:47:37 »
Das meer iets om er met een bak koffie bij te staan kijken.
Kan veel uitleggen maar zulke dingen moet je werkelijk zien.Is ook een hele kunst jou baan in deze ruimte ;)
Gr. Koen.

Juist, baantjes aanleggen is een soort beeldende kunst.
Dat kan je niet uitleggen of je het wendt of keert.
Het is persoonlijk.
Je hebt er net als de schepper wat mee, of je ziet het anders.
Ga je het uitleggen, wordt het al drammen.
Kortom concessies doen hoort er bij, zoals vaak in het leven.
Zonder concessies kan Alewijn ook geen blauwe diesels  rijden, die kwamen niet op Feijenoord.
Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3717 Gepost op: 21 december 2022, 18:14:21 »
Ja, modelspoorbouw als beeldende kunst :)
Dat wil niet zeggen dat er niet over gediscussieerd kan worden. Maar er zit altijd iets in van een persoonlijke touch.

Concessies doe je inderdaad altijd.
Dan wel in de ene dan wel in de andere richting.
Ook daarover valt soms best te discussiëren. In elk geval vind ik het wel zinvol om te zoeken naar wat het meest modelgetrouw is.
Maar aan de andere kant ben ik in bepaalde opzichten ook wel weer makkelijk.
En zoals ik aangaf, ik wil ook gewoon prettig kunnen rijden en rangeren.

Maar Ronald, hoe weet jij zo zeker dat de 2400-en in 1955 nog niet in Feijenoord reden?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3718 Gepost op: 21 december 2022, 18:31:14 »
 ;)

De eerste loks zijn grijsblauw afgeleverd en waren gestationeerd in Watergraafsmeer.
Zie Railwiki en wiki.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 21 december 2022, 18:49:13 door hrp »
Groet,
      Ronald

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3719 Gepost op: 21 december 2022, 19:23:07 »
ik betwijfel het  van  de 2400  in rotterdam, op blz 91 van het 2400 boek zie ik dienst ae14 in  rotterdam zuid goederen komen
vriendelijke groeten gerard