Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Duikeend
Vandaag om 00:42:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
03 September 2025, 23:54:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
03 September 2025, 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 September 2025, 23:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
03 September 2025, 22:07:59
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
03 September 2025, 21:16:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Aachenau West door wob
03 September 2025, 21:03:53
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 September 2025, 20:30:19
Pfarrerwinkel bahn door einte
03 September 2025, 19:43:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
03 September 2025, 19:38:54
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
03 September 2025, 19:25:22
Een Rotterdams gebouw door BartvD
03 September 2025, 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
03 September 2025, 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 September 2025, 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 September 2025, 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
03 September 2025, 17:15:10
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
03 September 2025, 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
03 September 2025, 16:21:03
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 866893 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3705 Gepost op: 20 December 2022, 15:55:34 »
In eerste en instantie had ik een tiensporig emplacement gelegd. Zie post 3670, 3671, 3682. Daarbij zoveel mogelijk de sporensituatie aan de Spoorweghaven volgend.
Maar het beviel me niet helemaal.

[1] De sporen lagen tot aan de muur aan de achterzijde. Er kon geen gebouw meer staan, terwijl een rij gebouwen juist een mooie afsluiting van de baan kan vormen.

[2] Er waren twee doorgaande sporen. Ik wil er liever drie of vier.

[3] De opstel-/rangeersporen  lagen er door de tamelijk willekeurige wisselverbindingen onsamenhangend bij.

Op deze drie punten is het emplacement aangepast. Nu ligt het er zo bij:






MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2886
    • foto's op Imgur
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3706 Gepost op: 20 December 2022, 16:02:41 »
Is dat kraan onderstel van Airfix?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3707 Gepost op: 20 December 2022, 16:54:39 »
Jazeker. Dat model is ook al uit de jaren 50 :).

Met de oude slanke Rocowissels is een hart-op-hart afstand mogelijk van 48 mm. Dat is aardig realistisch, dacht ik.
Alleen kan die kraan dan niet tussen de sporen, maar bij dit meer vrijliggende spoor langs de kade past de kraan er prima.

Op die plek aan de Spoorweghaven stond ook echt een kraan:



Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7614
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3708 Gepost op: 20 December 2022, 17:54:26 »
48mm*87=4176mm, dat is aan de krappe kant voor rangeersporen, het zou bij voorkeur 4500mm/87=51,7mm moeten zijn.
4176mm is net iets meer dan de gebruikelijke afstand van 4000mm op de vrije baan, hoewel er nog enkele trajecten in Nederland op 3600mm  (41,8mm) liggen.
Bron: Handboek voor Spoorwegtechniek Deel 1
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3709 Gepost op: 20 December 2022, 19:33:13 »
Dank voor deze exacte gegevens. Die had ik niet zo direct paraat.
Eens kijken of de sporen ietsje verder uit elkaar kunnen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3710 Gepost op: 20 December 2022, 20:56:12 »
De afstand tussen de sporen kan makkelijk een paar mm worden verruimd. Dat heb ik net even bekeken
Nadeel is dat er dan minder ruimte overblijft voor de losweg - of wat er anders tussen de twee sporenbundels komt. Dus eerst nog eens over denken.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7614
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3711 Gepost op: 20 December 2022, 21:12:00 »
Dan nog maar wat maten erin gooien:
De kant van de bestrating ligt op 1500mm vanuit het hart van het naastliggende spoor.
Een enkele losweg heeft een minimale breedte 7,00m, waarvan minimaal 6,00m verhard en heeft een helling van 1:40, bij kei- of klinkerbestrating en 1:50 bij grindverharding.
Een dubbele losweg heeft een minimale breedte van 12,00m, en heeft een tonronte van 1/80 van de breedte bij kei- of klinkerbestrating en 1/100 van de breedte bij grindverharding.
In beide gevallen is de hoogte van de bovenzijde van de losweg gelijk aan B.S.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3712 Gepost op: 21 December 2022, 00:43:24 »
Met 13 cm komen we een aardig eind. Verderop is het 9 cm.
Evt kunnen 1 of 2 sporen bestraat worden.



NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8981
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3713 Gepost op: 21 December 2022, 07:20:11 »
Hoi,

Alewijn, probeer consessies te doen.
Je werkt al op een gehalveerde ruimte.
Probeer wat sporen weg te laten voor de Rotterdamse indruk zal dat echt niet uitmaken.

Ik zie liever een gehalveerd rijtje huizen of een van de fabrieken dan alleen sporen.

Beware, voor deze insluiper.

Een boekenplank baan kan echt mooi worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3714 Gepost op: 21 December 2022, 12:50:54 »
Ha Koen,

Bedankt voor je input.
Ik snap je opmerking. Met minder sporen is er meer ruimte voor gebouwen ed.
En exact nabouwen gaat toch niet, alleen al omdat de mijn baan half zo breed is als het deel van het emplacement dat ik als voorbeeld heb genomen.

Nu heb ik voor de Spoorweghaven gekozen omdat er zoveel sporen langs de kade lagen.
Dàt wil ik dan ook graag. Want ik wil vooral rijden. De treinen moeten de ruimte krijgen. De rest is decor.
Maar dat decor vraagt natuurlijk ook ruimte. Daar wordt het spannend. Wat wel en wat niet?

De negen sporen die er nu liggen hebben allemaal een duidelijke functie. Ik heb dit zo neergelegd met in mijn achterhoofd de toekomstige exploitatie.
In de praktijk moet natuurlijk nog blijken hoe dat uitpakt. Maar ik heb er nu al een idee bij. We gaan het zien met het proefrijden.

Als het gaat om een realistische Rotterdamse sfeer heb ik daar ook wel gedachten bij. Als ik nu de treintafel overzie zal voor het totaalbeeld het kader belangrijk zijn. Ik maak geen frieslijst. De baan is naar boven toe open. Daarom heb ik de muren erachter (hemels?)blauw geschilderd. Maar dan komt het wel aan op de overgang tussen het platte vlak van de baan en de muren die de achtergrond vormen. In een stadslandschap kan dat met (hoge) gebouwen. Dat wil ik dan ook gaan doen. Vandaar dat ik aan de achterkant een strook heb vrijgelaten. Daar kunnen bijv pakhuizen komen. Die stonden er in het echt ook, je ziet dat op foto's van de Spoorweghaven, maar dan wel een honderd meter verderop, aan de oostkant van de Rijnhaven. Die haal ik, om zo te zeggen, een meter naar voren, dat is ook een concessie.
En niet alleen aan de achterkant, er moeten ook gebouwen staan aan de zijkant. Dat is voor de inkadering misschien nog wel belangrijker. Vandaar dat er nu al - tijdelijk - rechts op de baan een fabrieksgebouw staat.


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8981
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3715 Gepost op: 21 December 2022, 12:57:17 »
Das meer iets om er met een bak koffie bij te staan kijken.(ik nodig mezelf niet hoor, helemaal niet)
Kan veel uitleggen maar zulke dingen moet je werkelijk zien.
Is ook een hele kunst jou baan in deze ruimte ;)

Het is trouwens wel te zien op mijn N baantje.
Ik draai 'het kader' van alle kanten, voor, achter, opzij.
101 manieren om iets groter te laten lijken.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3716 Gepost op: 21 December 2022, 15:47:37 »
Das meer iets om er met een bak koffie bij te staan kijken.
Kan veel uitleggen maar zulke dingen moet je werkelijk zien.Is ook een hele kunst jou baan in deze ruimte ;)
Gr. Koen.

Juist, baantjes aanleggen is een soort beeldende kunst.
Dat kan je niet uitleggen of je het wendt of keert.
Het is persoonlijk.
Je hebt er net als de schepper wat mee, of je ziet het anders.
Ga je het uitleggen, wordt het al drammen.
Kortom concessies doen hoort er bij, zoals vaak in het leven.
Zonder concessies kan Alewijn ook geen blauwe diesels  rijden, die kwamen niet op Feijenoord.
Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3717 Gepost op: 21 December 2022, 18:14:21 »
Ja, modelspoorbouw als beeldende kunst :)
Dat wil niet zeggen dat er niet over gediscussieerd kan worden. Maar er zit altijd iets in van een persoonlijke touch.

Concessies doe je inderdaad altijd.
Dan wel in de ene dan wel in de andere richting.
Ook daarover valt soms best te discussiëren. In elk geval vind ik het wel zinvol om te zoeken naar wat het meest modelgetrouw is.
Maar aan de andere kant ben ik in bepaalde opzichten ook wel weer makkelijk.
En zoals ik aangaf, ik wil ook gewoon prettig kunnen rijden en rangeren.

Maar Ronald, hoe weet jij zo zeker dat de 2400-en in 1955 nog niet in Feijenoord reden?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3718 Gepost op: 21 December 2022, 18:31:14 »
 ;)

De eerste loks zijn grijsblauw afgeleverd en waren gestationeerd in Watergraafsmeer.
Zie Railwiki en wiki.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 21 December 2022, 18:49:13 door hrp »
Groet,
      Ronald

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3719 Gepost op: 21 December 2022, 19:23:07 »
ik betwijfel het  van  de 2400  in rotterdam, op blz 91 van het 2400 boek zie ik dienst ae14 in  rotterdam zuid goederen komen
vriendelijke groeten gerard