Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 666981 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3705 Gepost op: 20 december 2022, 15:55:34 »
In eerste en instantie had ik een tiensporig emplacement gelegd. Zie post 3670, 3671, 3682. Daarbij zoveel mogelijk de sporensituatie aan de Spoorweghaven volgend.
Maar het beviel me niet helemaal.

[1] De sporen lagen tot aan de muur aan de achterzijde. Er kon geen gebouw meer staan, terwijl een rij gebouwen juist een mooie afsluiting van de baan kan vormen.

[2] Er waren twee doorgaande sporen. Ik wil er liever drie of vier.

[3] De opstel-/rangeersporen  lagen er door de tamelijk willekeurige wisselverbindingen onsamenhangend bij.

Op deze drie punten is het emplacement aangepast. Nu ligt het er zo bij:






MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3706 Gepost op: 20 december 2022, 16:02:41 »
Is dat kraan onderstel van Airfix?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3707 Gepost op: 20 december 2022, 16:54:39 »
Jazeker. Dat model is ook al uit de jaren 50 :).

Met de oude slanke Rocowissels is een hart-op-hart afstand mogelijk van 48 mm. Dat is aardig realistisch, dacht ik.
Alleen kan die kraan dan niet tussen de sporen, maar bij dit meer vrijliggende spoor langs de kade past de kraan er prima.

Op die plek aan de Spoorweghaven stond ook echt een kraan:



Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3708 Gepost op: 20 december 2022, 17:54:26 »
48mm*87=4176mm, dat is aan de krappe kant voor rangeersporen, het zou bij voorkeur 4500mm/87=51,7mm moeten zijn.
4176mm is net iets meer dan de gebruikelijke afstand van 4000mm op de vrije baan, hoewel er nog enkele trajecten in Nederland op 3600mm  (41,8mm) liggen.
Bron: Handboek voor Spoorwegtechniek Deel 1
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3709 Gepost op: 20 december 2022, 19:33:13 »
Dank voor deze exacte gegevens. Die had ik niet zo direct paraat.
Eens kijken of de sporen ietsje verder uit elkaar kunnen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3710 Gepost op: 20 december 2022, 20:56:12 »
De afstand tussen de sporen kan makkelijk een paar mm worden verruimd. Dat heb ik net even bekeken
Nadeel is dat er dan minder ruimte overblijft voor de losweg - of wat er anders tussen de twee sporenbundels komt. Dus eerst nog eens over denken.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3711 Gepost op: 20 december 2022, 21:12:00 »
Dan nog maar wat maten erin gooien:
De kant van de bestrating ligt op 1500mm vanuit het hart van het naastliggende spoor.
Een enkele losweg heeft een minimale breedte 7,00m, waarvan minimaal 6,00m verhard en heeft een helling van 1:40, bij kei- of klinkerbestrating en 1:50 bij grindverharding.
Een dubbele losweg heeft een minimale breedte van 12,00m, en heeft een tonronte van 1/80 van de breedte bij kei- of klinkerbestrating en 1/100 van de breedte bij grindverharding.
In beide gevallen is de hoogte van de bovenzijde van de losweg gelijk aan B.S.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3712 Gepost op: 21 december 2022, 00:43:24 »
Met 13 cm komen we een aardig eind. Verderop is het 9 cm.
Evt kunnen 1 of 2 sporen bestraat worden.



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3713 Gepost op: 21 december 2022, 07:20:11 »
Hoi,

Alewijn, probeer consessies te doen.
Je werkt al op een gehalveerde ruimte.
Probeer wat sporen weg te laten voor de Rotterdamse indruk zal dat echt niet uitmaken.

Ik zie liever een gehalveerd rijtje huizen of een van de fabrieken dan alleen sporen.

Beware, voor deze insluiper.

Een boekenplank baan kan echt mooi worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3714 Gepost op: 21 december 2022, 12:50:54 »
Ha Koen,

Bedankt voor je input.
Ik snap je opmerking. Met minder sporen is er meer ruimte voor gebouwen ed.
En exact nabouwen gaat toch niet, alleen al omdat de mijn baan half zo breed is als het deel van het emplacement dat ik als voorbeeld heb genomen.

Nu heb ik voor de Spoorweghaven gekozen omdat er zoveel sporen langs de kade lagen.
Dàt wil ik dan ook graag. Want ik wil vooral rijden. De treinen moeten de ruimte krijgen. De rest is decor.
Maar dat decor vraagt natuurlijk ook ruimte. Daar wordt het spannend. Wat wel en wat niet?

De negen sporen die er nu liggen hebben allemaal een duidelijke functie. Ik heb dit zo neergelegd met in mijn achterhoofd de toekomstige exploitatie.
In de praktijk moet natuurlijk nog blijken hoe dat uitpakt. Maar ik heb er nu al een idee bij. We gaan het zien met het proefrijden.

Als het gaat om een realistische Rotterdamse sfeer heb ik daar ook wel gedachten bij. Als ik nu de treintafel overzie zal voor het totaalbeeld het kader belangrijk zijn. Ik maak geen frieslijst. De baan is naar boven toe open. Daarom heb ik de muren erachter (hemels?)blauw geschilderd. Maar dan komt het wel aan op de overgang tussen het platte vlak van de baan en de muren die de achtergrond vormen. In een stadslandschap kan dat met (hoge) gebouwen. Dat wil ik dan ook gaan doen. Vandaar dat ik aan de achterkant een strook heb vrijgelaten. Daar kunnen bijv pakhuizen komen. Die stonden er in het echt ook, je ziet dat op foto's van de Spoorweghaven, maar dan wel een honderd meter verderop, aan de oostkant van de Rijnhaven. Die haal ik, om zo te zeggen, een meter naar voren, dat is ook een concessie.
En niet alleen aan de achterkant, er moeten ook gebouwen staan aan de zijkant. Dat is voor de inkadering misschien nog wel belangrijker. Vandaar dat er nu al - tijdelijk - rechts op de baan een fabrieksgebouw staat.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3715 Gepost op: 21 december 2022, 12:57:17 »
Das meer iets om er met een bak koffie bij te staan kijken.(ik nodig mezelf niet hoor, helemaal niet)
Kan veel uitleggen maar zulke dingen moet je werkelijk zien.
Is ook een hele kunst jou baan in deze ruimte ;)

Het is trouwens wel te zien op mijn N baantje.
Ik draai 'het kader' van alle kanten, voor, achter, opzij.
101 manieren om iets groter te laten lijken.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3716 Gepost op: 21 december 2022, 15:47:37 »
Das meer iets om er met een bak koffie bij te staan kijken.
Kan veel uitleggen maar zulke dingen moet je werkelijk zien.Is ook een hele kunst jou baan in deze ruimte ;)
Gr. Koen.

Juist, baantjes aanleggen is een soort beeldende kunst.
Dat kan je niet uitleggen of je het wendt of keert.
Het is persoonlijk.
Je hebt er net als de schepper wat mee, of je ziet het anders.
Ga je het uitleggen, wordt het al drammen.
Kortom concessies doen hoort er bij, zoals vaak in het leven.
Zonder concessies kan Alewijn ook geen blauwe diesels  rijden, die kwamen niet op Feijenoord.
Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3717 Gepost op: 21 december 2022, 18:14:21 »
Ja, modelspoorbouw als beeldende kunst :)
Dat wil niet zeggen dat er niet over gediscussieerd kan worden. Maar er zit altijd iets in van een persoonlijke touch.

Concessies doe je inderdaad altijd.
Dan wel in de ene dan wel in de andere richting.
Ook daarover valt soms best te discussiëren. In elk geval vind ik het wel zinvol om te zoeken naar wat het meest modelgetrouw is.
Maar aan de andere kant ben ik in bepaalde opzichten ook wel weer makkelijk.
En zoals ik aangaf, ik wil ook gewoon prettig kunnen rijden en rangeren.

Maar Ronald, hoe weet jij zo zeker dat de 2400-en in 1955 nog niet in Feijenoord reden?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3718 Gepost op: 21 december 2022, 18:31:14 »
 ;)

De eerste loks zijn grijsblauw afgeleverd en waren gestationeerd in Watergraafsmeer.
Zie Railwiki en wiki.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 21 december 2022, 18:49:13 door hrp »
Groet,
      Ronald

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3719 Gepost op: 21 december 2022, 19:23:07 »
ik betwijfel het  van  de 2400  in rotterdam, op blz 91 van het 2400 boek zie ik dienst ae14 in  rotterdam zuid goederen komen
vriendelijke groeten gerard