Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 662797 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #255 Gepost op: 01 november 2019, 12:25:25 »
Beste Alewijn,

Of het groezelige terrein NS terrein is?
Wellicht wel in eigendom, maar het is een kolen en oliehandel.
Volgens mij zat hier (later?) die van Feijenoord voorzitter Cor Kieboom.
Op een van de foto's zie je kolenboeren hun wagen vullen met zakken kolen.
Op de laatste foto staan tankwagens. Bedford uit 1966 schat ik zo in.
Die vulden de stookolietanks voor cv.
Op de achtergrond de gasfabriek Feijenoord, links van de populieren een gashouder, rechts een gaswasser (?) die volgens mij nog in het park staat dat op de plaats van de gasfabriek kwam.
Kolen, olie en stadsgas werden opgevolgd door aardgas.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 01 november 2019, 12:27:03 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #256 Gepost op: 01 november 2019, 12:52:11 »
Op het rommelige terrein was Lodder gevestigd en het terrein was voor zover ik kon nagaan niet van de NS. Kieboom zat aan de andere kant van het spoor, op de modulebak met de brug is nog een klein stukje schutting en op de achtergrond het kantoortje van Lodder, het oudere echtpaar is onderweg naar station Rotterdam-zuid.  De aardwind was in dit geval een kelder, waarbij die waarschijnlijk al uit de HSM tijd was, en men daar dus later de tijdelijke Loods overheen heeft geplaatst.










Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #257 Gepost op: 01 november 2019, 14:38:05 »
Bedankt mannen.
Ik begon over die rommel omdat naar mijn indruk bij NS de terreinen er toch meestal wat netter / opgeruimder uitzagen.
(Kom maar op met plaatjes uit de 50-er jaren die het tegendeel bewijzen!!)

Zo'n brandstoffenhandel is natuurlijk ook heel mooi om in model te maken. Als ik nog ergens een hoekje kan realiseren, met een spooraansluiting...
Dat laatste moet er dan wel bij.

Zo te zien konden bij die kolenhandel van Lodder spoorwagens worden geplaatst; het 2e spoor onder de werkplaats loopt er op uit.


Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #258 Gepost op: 01 november 2019, 14:59:15 »
ja het spoor liep inderdaad door tot op het terrein van Lodder, het was afgesloten door een houten hek. Lodder reed getuige de foto met een Dodge D500 zo te zien, en in 1/87 zijn er toch wel dingen die daar sterk op lijken, en transportbanden, of jacobsladders zijn er ook wel in 1/87 dus voila de sfeer van toen was geluk heel gewoon is daar. Onder het motto assie maar lol heb........




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #259 Gepost op: 01 november 2019, 20:29:49 »
Het kwam ter sprake dat er wel eens een 1000 in de werkplaats op Feijenoord kwam.
Ik heb mijn exemplaar er maar even bij gehaald, met een oude loods van Pola, ja inderdaad met een deur te weinig. Nog geen idee of deze loods nog ergens een plekje krijgt. In elk geval niet hier.




Met nog wat bouwwerken die hier ook niet definitief staan. Achter de loods een zelfbouwproject.

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #260 Gepost op: 01 november 2019, 21:55:57 »
Ja die 1000 kun je dus zelfs zonder bovenleiding gewoon plaatsen, maakt allemaal niet uit. Op Feijenoord en dus rondom Charlois zijn de mogelijkheden onbegrensd. Kijken we wat er al is uitgebracht aan tractiematerieel, maar ook aan goederenmaterieel met in ieder geval Rotterdamse kenmerken, zoals de bananenwagens, oranjeboom, etc. kun je je fantasie de vrije loop laten.
Verder hoop ik niet dat ik je te veel verveel met mijn gebrabbel en plaatjes, want het is immers jouw draadje. Dat loodje is toch grappig, die tijdelijke loods had ook maar twee sporen. beetje aanpassen en voila, en anders gewoon beetje styreenplaat, zoals je het maakt heb je het, en zolang je zelf tevreden bent is het toch goed ?





Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #261 Gepost op: 01 november 2019, 22:36:02 »
Frans, mij verveel je in ieder geval niet.
Bedankt voor de tekeningen. Die houten loods lijkt me niet al te moeilijk om zelf te maken.
Alleen heb ik er niet echt een plek voor. En er zijn nog heel wat andere ideeën die ik zou willen uitwerken.

En wat je zegt, die Pola loods is ook helemaal niet onaardig. Alleen dat groen van de kozijnen is wat minder. Dat kan ik misschien wel wat donkerder maken met verdunde verf. Het punt is dat de ruiten er zo vast opzitten dat die dus meteen mee geschilderd zullen worden. Dat worden dan dus heel vuile ramen, wat op zich bij een locloods ook niet zo vreemd is.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #262 Gepost op: 01 november 2019, 22:39:58 »
Wow,

Wat een platen info.

Ook erg mooi idd die panden van DPM, heb er onlangs nog wat gezien op Ebay.
Zit op randje zelfbouw.

Vind loods van Pola ook mooi om te gebruiken, heb er ook een in bezit.

In vergelijking had Utrecht natuurlijk niet echt industriespoor door de stad, maar dat terijde.

Blijft mooi topic om te volgen. (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #263 Gepost op: 02 november 2019, 20:58:45 »
"De hele doos voor een tientje, meneer." Je weet hoe dat gaat in Houten. Thuisgekomen bleken er o.a. vijf jeeps in te zitten.



Wat moet ik daar nou mee, was mijn eerste gedachte.
Zegt een vriend tegen me: "Wist je niet dat die jeeps in Rotterdam werden geassembleerd, in de NEKAF fabriek?"

Dan zoek je dat uit en dat levert ook weer wat leuke plaatjes op. De fabriek was gevestigd aan de Sluisjesdijk op de kop van de Waalhaven.














Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #264 Gepost op: 03 november 2019, 00:46:38 »
Nu nog op zoek naar paar brommertjes, want de Berini fabriek zat aan die zelfde Sluisjesdijk, en ontwaren we rechts boven aan op het eerder getoonde plaatje.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #265 Gepost op: 03 november 2019, 11:40:35 »
Waarom heb ik dit draadje niet eerder opgemerkt  ???

Geweldig die periode III sfeer, zowel op je baan als in de aanvullende foto's en informatie die voorbij komen  (y)
Je hebt er een volger bij Alewijn!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Rondom Charlois
« Reactie #266 Gepost op: 03 november 2019, 11:59:10 »
Beste allen,

N.a.v. een melding dat er afbeeldingen ontbreken, ik heb in het allereerste bericht de foto's terug kunnen halen. Verder op pagina 1 geen ontbrekende foto's gezien.
Mocht er nog een afbeelding ontbreken, wil je dan even het betreffende bericht melden via de 'meld bericht aan moderator'?

Met dank.

Gr, Bert
Team moderatoren

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #267 Gepost op: 03 november 2019, 15:23:18 »
Dag Bert,

Bedankt voor het terugplaatsen van de foto's. Ik dacht niet dat er meer foto's zijn weggevallen.

Alewijn

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #268 Gepost op: 03 november 2019, 15:28:58 »
Bedankt, Eric,  jouw Obdam draadje volg ik ook met grote interesse.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #269 Gepost op: 04 november 2019, 12:21:42 »
De NEKAF fabriek vind ik daarom zo interessant omdat er Amerikaanse auto's werden geassembleerd.
Dat ze alleen geassembleerd had te maken met invoerrechten. Dat gebeurde ook in Ford fabriek in Amsterdam.

Het laatste plaatje laat de Kaiser Rotterdam de Luxe zien.

[/quote]



In advertentietaal de trots van Rotterdam genoemd.


De verkoop van deze wagens liep echter vanaf 1953 snel terug. Niet alleen in Nederland, ook in Amerika.

Er werd nog wel een kleiner type geintroduceerd: de Henry J, maar dat werd geen succes


Maar bij NEKAF wisten ze met de Willys Jeeps en vooral met Simca toch wel omzet te maken.

Conam.info geeft er een overzicht van:

De Kaiser-Frazer te Rotterdam assembleerde van 1951 tot en met 1957 de volgende personen- en combinatiewagens volgens gegevens van het C.B.S.

         Kaiser Willys Simca Hillman Totaal

1951   1942     —       361      —     2303

1952   1122     —       672      —     1794

1953   1163     —     1030      60     2253

1954     222    257    2046    744     3269

1955       30    141    2360    926     3457

1956      —     118    3149    727     3994

1957      —       60    3143     10     3213

Voorts maakte Kaiser-Frazer ook Willys jeeps, o.a. voor het Nederlandse leger."


De jeeps werden dus, gezien de advertenties, ook op de particuliere markt verkocht en ook aan de brandweer.
Dat laatste is natuurlijk erg leuk omdat ik er twee in de brandweerversie heb.

Het andere type (achteraan op het laadperron) is denk ik van later datum en niet bruikbaar voor Charlois anno 1955.

Het blijft leuk dat niet alleen Amerikaanse Jeeps maar ook de sleeën van Kaiser Frazer gewoon in Rotterdam in elkaar werden gezet en daarvandaan in Nederland werden verkocht. Hoe Amerikaans wil je het hebben in de straten van Rotterdam!







« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 12:44:05 door Alewijn »