Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 14:12:54
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Rails roestig verven door RhB-Mikey
Vandaag om 14:08:55
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 13:38:32
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 13:02:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 842089 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2070 Gepost op: 26 March 2022, 12:49:20 »
Mooie foto's van de aanleg. Ik heb gekeken op de kaart waar deze zijn genomen.
De kaart is uit het jaar 1958 en daarmee was het mogelijk de locatie te bepalen. Ik heb de locatie van het baggerdepot op de eerste foto kunnen vinden.




Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2071 Gepost op: 26 March 2022, 13:47:34 »
@Martijn,

Er van uitgaande dat het maar een keer is gebeurd: het was op 23 december 1902 bij de brug over de Dubbele Wiericke tussen Bodegraven en Woerden.
Bron: R.T. Jongerius, Spoorwegongevallen in Nederland 1839 - 1993.

Grtz, Ton

Nee hoor, Martijn zat goed. Op 27 mei 1899 reed loc SS 449 over de geopende brug over de ringvaart om de Zuidplaspolder bij Nieuwerkerk. De loc haalde nipt de overkant, de tender bleef hangen in de doorvaartopening. Een combinatie van een brugwachter die zich had verslapen en seinen die werden genegeerd. Een foto is te vinden in de NVBS Beeldbank, die dus ook (weer) mijn bron is.
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2072 Gepost op: 26 March 2022, 18:17:04 »
Frank, mooi dat je dit hebt gevonden. Het ongeluk gebeurde dus niet ver van de locatie waar de laatste foto's - van de baggerwerkzaamheden - zijn genomen.
Wel bijzonder dat de locomotief bij een geopende brug toch aan de overkant belandde. Mooie scene voor een actiefilm...

@Rob
Top! Dit kaartje wilde ik juist laten zien. Mooi dat je de locaties van de verschillende foto's erbij hebt gezet.
Hier zie je nog de interessante situatie dat de hoofdlijn Rotterdam-Utrecht inmiddels verlegd is maar dat het spoor bij station Nieuwerkerk nog in gebruik is. Een leuk thema voor een minibaantje waarbij je toch iets met een stationsgebouw wilt doen.

@Floris
Apart dat 'Op den IJssel'. De betekenis van 'op' is gaandeweg wat opgeschoven zodat men er maar 'aan' van maakte.

@herve
Dat hoog en laag bedoelde ik inderdaad letterlijk. De Alexanderpolder is echt een stuk lager dan het Kralingse Bos. Laagste punt zo'n 7 meter onder de zeespiegel. In de wijk Prinsenland, vlak bij het Lage Land waar ik destijds woonde is een 7 meter hoog monument gebouwd op wat volgens de Rotterdammers het diepste punt is. In Nieuwerkerk denken ze daar anders over. Zij hebben "ook" het diepste punt van Nederland binnen de gemeentegrens.

De grondsoort in deze streken is laagveen. Door het wegpompen van water zakt die grond nog verder in. Inklinken heet dat. De straten maar ook de tuinen moeten van tijd tot tijd worden opgehoogd. Ik heb dat verschillende keren meegemaakt.

Over ongelukken gesproken, ik heb ook nog een foto die in die categorie valt:


Nieuwerkerk aan den IJssel ontsporing 04 11 1953 HUA-X47091-807726


« Laatst bewerkt op: 26 March 2022, 18:26:55 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2073 Gepost op: 26 March 2022, 22:29:49 »
Een luchtfoto waar onderaan de (oude) spoorlijn in beeld is.


IJssel ten oosten van Nieuwerkerk 1932


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2074 Gepost op: 27 March 2022, 00:48:18 »
Interessante luchtfoto. Aan de bovenkant van de foto ligt de Lageweg. Iets rechts van het midden woonde aan de overkant van die weg een tante van mijn moeder. Ik ben daar ooit (rond 1950) een keer geweest.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2075 Gepost op: 27 March 2022, 12:47:34 »
Lees net in de Op de Rails van juni 1953 dat op 18 mei 1953 het nieuwe traject naar Rotterdam Noord al in gebruik werd genomen voor D-treinen, beurstreinen en goederentreinen. Tot 4 oktober 1953 lag er dus een dubbelsporige splitsing daar waar het nieuwe en het oude traject bij Nieuwerkerk op elkaar aansloten.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2076 Gepost op: 27 March 2022, 13:10:25 »
Frank, is er in de OdR ook te lezen hoe lang men aan het project had gewerkt. Als men al in '38 er mee bezig waren, zou men dus allang van het Maasstation af gewild hebben en zal een door de W2 zijn vertraagd...
Station DP had voordien ook weinig extra capaciteit om meer treinen te verwerken.
Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2077 Gepost op: 27 March 2022, 14:33:42 »
Volgens J.W. van Borselen in het boek "Aanslag op het spoor", is het plan voor het nieuwe tracé gemaakt in de weken na het bombardement van 14 mei 1940. Het maakte deel uit van het wederopbouwplan van de directeur van de Gemeentelijke Technische Dienst ir. W.G. Witteveen:
"Voor de Utrechtse spoorverbinding is de stadsontwerper gekomen met een alternatief tracé: vanaf Nieuwerkerk door de Prins Alexanderpolder en het Kralingse Bos en dan langs de Rotte - via een lang viaduct - naar het centrum. Bij het Hofplein kan dan worden aangesloten bij het bestaande luchtspoor van de spoorlijn uit Dordrecht. Met zo'n kortsluiting zou Rotterdam eindelijk één hoofdstation krijgen voor spoorlijnen in alle richtingen. Bovendien zou de knellende Ceintuurbaan rond de stad dan kunnen verdwijnen." (blz. 128/129)

Ook schrijft Van Borselen in de context van de bouwstop van 1942: "Op spoorgebied is toen wel een eerste begin gemaakt voor de verbindingslijn vanaf Nieuwerkerk door de Alexanderpolder, met het oog op de geplande nieuwe spoorverbinding - via de Rotte - naar het centrum. Het Hollandsch Aannemersbedrijf Zanen Verstoep heeft begin 1942 de opdracht gekregen (onderhands) voor het nodige grondwerk en is daar al flink mee gevorderd..." (blz 219)

Verder schrijft hij dat de uiteindelijke tracékeuze afkomstig is uit het Spoorwegplan voor de wederopbouw van Rotterdam uit 1946, van de Haagse ambtenaar ir. H.W. Mouton (blz 219 / 221).

Grtz, Ton





TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2078 Gepost op: 27 March 2022, 14:56:19 »
Er van uitgaande dat het maar een keer is gebeurd: het was op 23 december 1902 bij de brug over de Dubbele Wiericke tussen Bodegraven en Woerden.

Nee hoor, Martijn zat goed. Op 27 mei 1899 reed loc SS 449 over de geopende brug over de ringvaart om de Zuidplaspolder bij Nieuwerkerk. De loc haalde nipt de overkant, de tender bleef hangen in de doorvaartopening. Een combinatie van een brugwachter die zich had verslapen en seinen die werden genegeerd. Een foto is te vinden in de NVBS Beeldbank, die dus ook (weer) mijn bron is.

Het is dus meer dan één keer gebeurd..... ;D

Grtz, Ton

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2079 Gepost op: 27 March 2022, 15:19:11 »
Ton,

Dank voor je uiteenzetting in de voorlaatste post. Dan zullen de foto's van post 2064 niet voor de aanvang van de W2 in 1937 zijn gemaakt.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 27 March 2022, 15:22:42 door hrp »
Groet,
      Ronald

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2080 Gepost op: 27 March 2022, 15:47:17 »
Ik weet nog van de draaibrug voor spoor bij Alphen a/d Rijn dat ik als kind altijd bang was dat als die open ging voor een schip dat ik bang was dat er een trein aan zou komen die dan in de Gouwe zou vallen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2081 Gepost op: 27 March 2022, 22:47:10 »
@Ton in post 2077
Dank voor dit mooie stukje aanvullende informatie. Dat stemt overeen met wat ik vond op wikipedia:

Omleiding Nieuwerkerk aansluiting - Rotterdam Noord
Al vrij snel na de aanleg van de Ceintuurbaan kwam het idee op om de spoorlijn uit Utrecht vanaf Nieuwerkerk aan den IJssel te verleggen en te laten aansluiten op het noordelijke deel van deze Ceintuurbaan, zodat alle treinen op hetzelfde station in Rotterdam zouden aankomen. Pas in 1940, nadat het Maasstation volledig was verwoest bij het bombardement op Rotterdam, werd de knoop definitief doorgehakt. In 1942 begon men met de aanleg van de nieuwe spoorbaan, die op een dijk kwam te liggen. De ervaringen bij de aanleg van de bestaande lijn in acht nemend, besloot men om verzakkingen te voorkomen de veengrond eerst af te graven tot op de kleilaag en daarop zand te storten. In 1943 werden de werkzaamheden door de Duitse bezetter stilgelegd, maar na de oorlog meteen weer opgepakt. In mei 1953 was de nieuwe verbinding tussen Nieuwerkerk aansluiting en de Ceintuurbaan ter hoogte van Rotterdam Noord Goederen gereed. Na enkele maanden proefrijden werd de lijn in oktober 1953 definitief in gebruik genomen. Tegelijkertijd werd de oude lijn naar Rotterdam Maas gesloten en enkele jaren later al opgebroken. Alleen het baanvak tussen Nieuwerkerk aansluiting en het oude station van Nieuwerkerk bleef nog tot 1970 in gebruik voor goederenvervoer. In 1971 werd ook hier het spoor opgebroken. Op het verlaten tracé werd later de provinciale weg 219 aangelegd.[/i]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Utrecht_-_Rotterdam

1899 opening Ceintuurbaan (waardoor er dus voor het eerst een verbinding ontstond tussen Utrecht en station DP)

1940 Plan (dat al langer bestond) voor tracé door Alexanderpolder tussen Nieuwerkerk en noordelijk deel Ceintuurbaan wordt definitief
Aanvullend plan was om vanaf de Ceintuurbaan bij de Rotte af te buigen en de Rotte volgend aan de oostkant van DP aan te sluiten. Hetzelfde zou met de Hofpleinlijn gebeuren.

1942 Begin van de grondwerkzaamheden voor het tracé Nieuwerkerk - Ceintuurbaan N
1943 Werkzaamheden stilgelegd
1945 Werkzaamheden hervat

1946 uiteindelijke tracékeuze
Het aanvullende plan mbt het Rottetracé uit 1940 is niet gerealiseerd. De Ceintuurbaan om Blijdorp heen is in gebruik gebleven, waardoor de treinen naar Utrecht het centraal station aan de westkant verlaten en dus omrijden.

18 mei 1953 voorlopige indienststelling van het tracé Nieuwerkerk - Rotterdam-Noord: voor proefritten en D-treinen, beurstreinen en goederentreinen
4 okt 1953 definitieve indienststelling en sluiting van het baanvak Rotterdam Maas  - Nieuwerkerk


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2082 Gepost op: 27 March 2022, 23:25:02 »
Nog steeds zijn een bruggenhoofd van de vm. spoorlijn en een bovenleidingsmast breder dan twee sporen zichtbaar op de plek waar vroeger de nieuwe lijn aansloot op de oude. Afgelopen middag vanuit de trein richting Utrecht goed zichtbaar. Geen foto van gemaakt omdat het erg snel voorbij was :)
Groeten,
Richard

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2083 Gepost op: 28 March 2022, 00:18:08 »
Google is je vriend.

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2084 Gepost op: 28 March 2022, 01:22:53 »
Het Hollandsch Aannemersbedrijf Zanen Verstoep heeft begin 1942 de opdracht gekregen (onderhands) voor het nodige grondwerk en is daar al flink mee gevorderd..." (blz 219)
Een broer van mijn moeder was daar na de oorlog (ca. 1951) uitvoerder. Op een gegeven moment hadden ze een dijklichaam gestort. Een dag later was die dijk verdwenen. Verderop zagen een nieuwe bult in het landschap. Stalen damwanden brachten uitkomst.

Hij woonde toen (met vrouw en 2 kinderen) in een demontabel houten huis. Eerder was dat een woonwagen (1948?), later (1952?) een woonark. Een sleepboot van "de zaak" vervoerde de ark van Terneuzen naar Voorburg (1953) en later (1955) naar Hellevoetsluis en (1962) Tiel.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 01:31:36 door Martin Hornis. Reden: aanvullingen »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.