Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Rotterdams gebouw door Jan Bennink
Vandaag om 07:55:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 05:04:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door robin binsbergen
Vandaag om 04:09:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 867513 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1710 Gepost op: 17 February 2022, 09:35:55 »
Net ten zuiden van het RTM station begon het Handelsterrein.
Om te beginnen enkele sfeervolle kleurenfoto's:


RTM loc 54 Rosestraat/Handelsterrein 09 07 1958 foto H Ruitenbeek


RTM loc 56 en 57 Handelsterrein 19 07 1962 foto H Ruitenbeek


RTM loc 56 RTM station Rosestraat 31 03 1961 foto H Ruitenbeek


« Laatst bewerkt op: 17 February 2022, 13:31:40 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1711 Gepost op: 17 February 2022, 09:50:16 »

Daags voordat nabij het huidige metrostation Maashaven de rail werd opgebroken verhuisden er materieel van het Handelsterrein naar de werkplaats Kromme Zandweg. Lok M67 zorgde voor de trekktracht. Rijtuig 2011 (bijwagen van Fuuttramstel) ging later naar trammuseum Hellevoetsluis, alwaar het na een periode als statisch restauratierijtuig werd gesloopt.
M 1802 was al jaren buiten dienst, was tijdens revisie definitief ter zijde gesteld en opgeborgen in loods aan de Rosestraat. Hier ziet hij voor het laatst het daglicht!
Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1712 Gepost op: 17 February 2022, 09:53:14 »
@ Post 1710 : Onderste foto, Station Rosestraat, links achter muur entrepotgebouw. Excursie?

In de loods , tweede foto , stonden na het beëindigen van de stoomtractie de loks 50, 54,56 en 57. Lok 57 ging in 1963 naar het spoorwegmuseum, de andere drie verhuisden tijdelijk in 1966 naar de TS in Hoorn. In de loods stond ook jaren de vierassige onkruidbestrijdingswagen 765. Een heel enkele keer stond een deur van de driesporige loods open, kon je er een kijkje nemen...

Het was toch wel een leuke tijd. Er was veel aanloop van hobbyisten. Uit de omgeving, al dan niet specifiek geïnteresseerd in de RTM,. Sommigen deden dedain over hen die ook bv RET-minded waren: "beugeltrammannetjes"...
NVBS-ers en leden van NRV.
Na de opheffing werd de TS opgericht.
Daarmee trad de hobby in feite naar buiten.

De maandelijkse NVBS dia avonden waren op de eerste etage van het RTM-station  Schuin tegenover de drukke Eric's Hobbyshop.
Sorry.
Pal tegenover het sttion: café de Stoomtram..

Ronald
« Laatst bewerkt op: 17 February 2022, 10:39:11 door hrp »
Groet,
      Ronald

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1713 Gepost op: 17 February 2022, 12:44:59 »
Dat ligt wel voor de hand.
Alleen had ik er zelf nog niet zo'n beeld bij. Ik heb al gezocht op foto's waar het NS station en deze halte op te zien zijn. Maar nog niet gevonden.

Maar hier moet het dus geweest zijn, aan het eind van de Rosestraat, kort voor de bocht waar de 2e Rosestraat begint:


Station Zuid vanaf de Rosestraat 1965

Op 6 jarige leeftijd verhuisden wij (gezin) van Oostvoorne naar Zeeland. Op bezoek naar Familie op Voorne Putte was de stoptrein van Rilland Bath naar Roosendaal. Daar overstappen op de (sneltrein)trein naar Rotterdam die ook stopte op Rotterdam Zuid (Feyenoord) om daar over te stappen op de tram naar Sijkenisse en/of Hellevoetsluis. De tramhalte lag in mijn belevenis aan de westzijde overkant van de weg van het NS station Zuid. Bijna recht tegenover de uitgang van het station. Kijkend naar de foto moet de halte iets meer (100 meter) naar rechts hebben gelegen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1714 Gepost op: 17 February 2022, 13:47:50 »
Bart, met deze verklaring van een ooggetuige weten we nu tenminste de exacte locatie.
Recht tegenover het station dus.

Ronald, dank weer voor de aanvullingen.
En die gasten bij de tramhalte moeten wel hobbyisten zijn. Je pikt ze er zo uit :)

Nog wat plaatjes van het Handelsterrein


Handelsterrein 1954 MABD1802


Handelsterrein M70 15 05 1948


M67 rijdt Handelsterrein op


Handelsterrein Rosestraat RTM-wagens 01 06 1956



tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1715 Gepost op: 17 February 2022, 15:10:10 »
Wat me vooral verbaast,ook kijkende naar de kaartjes op blz 16,is dat er zoveel gemengd goederen spoor was in in de havens.
Zowel RTM als NS die met goederen in de weer waren,waren dat dan ook sporen specifiek van NS en specifieke sporen van de RTM of gingen beide over al de sporen heen ?
Was er nog zoiets als een voorangs regel,dat bv NS altijd als 1ste z'n ding mocht doen en dan pas de RTM de haven sporen op mocht ? 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1716 Gepost op: 17 February 2022, 15:18:42 »
 Floris,

De RTM reed op Kaapspoor (1067 mm), de NS op normaalspoor (1435 mm). Ze hadden dus ieder hun eigen sporen en maakten geen gebruik van elkaars sporen.

Grtz, Ton

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1717 Gepost op: 17 February 2022, 15:26:32 »
Werd het wel eens gecombineerd?
Beetje complexe wissels krijgt men dan maar het gebeurt elders wel.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1718 Gepost op: 17 February 2022, 15:57:24 »
Jacob,

Als er gecombineerd werd, heb ik daar nooit iets over gehoord of gelezen. In de boeken over de RTM die ik ken, staat er in ieder geval niets over vermeld.

Je moet ook niet vergeten, dat het verkeer in Rotterdam-Zuid en rond de haven geen kernactiviteit was van de RTM. De maatschappij richtte zich vooral op het vervoer tussen Rotterdam en de eilanden en het vervoer op de eilanden (Zuid-Hollandse eilanden en Schouwen-Duiveland). Havenverkeer in Rotterdam was dus voor de RTM niet echt belangrijk.

Grtz, Ton

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1719 Gepost op: 17 February 2022, 15:57:58 »

Verschil tussen NS en RTM spoorbreedte.


Verschil tussen NS en HYSM ;D
« Laatst bewerkt op: 17 February 2022, 16:02:43 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1720 Gepost op: 17 February 2022, 16:00:10 »
Jacob,

Als er gecombineerd werd, heb ik daar nooit iets over gehoord of gelezen. In de boeken over de RTM die ik ken, staat er in ieder geval niets over vermeld.

Je moet ook niet vergeten, dat het verkeer in Rotterdam-Zuid en rond de haven geen kernactiviteit was van de RTM. De maatschappij richtte zich vooral op het vervoer tussen Rotterdam en de eilanden en het vervoer op de eilanden (Zuid-Hollandse eilanden en Schouwen-Duiveland). Havenverkeer in Rotterdam was dus voor de RTM niet echt belangrijk.

Grtz, Ton

Behalve in de Peeen tijd.  Hier verdiende de RTM goudgeld aan!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1721 Gepost op: 17 February 2022, 16:08:29 »
@Hans,

Als je daarmee het vervoer van suikerbieten bedoelt: dat was voor zover ik weet geen havenverkeer in / naar Rotterdam, maar vervoer over de eilanden naar de suikerfabrieken.

Grtz, Ton

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1722 Gepost op: 17 February 2022, 16:13:01 »
Dat bedoelde ik, maar je hebt gelijk, is geen Rotterdam!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1723 Gepost op: 17 February 2022, 16:19:24 »
Hans,
Ton schrijft dat havenverkeer geen kernactiviteit van de RTM.
Suikerbieten gingen toch niet naar de Rotterdamse haven? Die gingen met treinladingen naar de suikerfabrieken in onder meer Puttershoek, Oud Beijerland en Brabant. Deels per spoorpont.

Kernactiviteit was personenvervoer over water en land!

Voorrangsregels: zo frequent gingen de treinen niet over de havensporen. Er was zeer druk wegverkeer in Zuid, de bulk van het weg- en tramverkeer ging via de bruggen en Oranjeboomstraat. Die treinen reden stapvoets begeleid door rangeerder met rode vlag.
Nota bene: het NS spoor dat bij de Rosespoorstraat de Rosestraat en de Oranjeboomstraat kruiste, kruiste via een overweg met slagbomen ook het hoofdpoor van de NS. Zie foto op dit draadje van ik meen TEE trein.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 17 February 2022, 16:37:51 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1724 Gepost op: 17 February 2022, 17:09:59 »
Interessante discussie!

Gecombineerde sporen kwamen inderdaad niet voor. RTM en NS hadden hun eigen sporen.
Maar op het Handelsterrein had de NS ook meerdere sporen en vond er wel overslag plaats. Althans in het begin.
Dat stond als toelichting bij dit oude plaatje:


Overslag van RTM en SS op het Handelsterrein

Dat er zoveel RTM sporen in het havengebied lagen wil in ieder geval zeggen dat er ambitie was mbt het goederenvervoer.
In de vooroorlogse jaren is dat goederenvervoer er ook geweest, na de oorlog was er weinig van over.


Het hele netwerk van de RTM was wel op Rotterdam gericht.
Dat was niet alleen bedoeld voor personenvervoer.


RTM lijnennet 1956

Zoals gezegd: na de oorlog was er niet veel meer over van het goederenvervoer.
Het Handelsterrein was nog wel in gebruik, maar ik denk toch vooral als opstelterrein. De sporen naar het Handelsterrein Buiten, dwz het gebied rond de Persoonshaven, waren al buiten gebruik.
Nog enkele foto's van losse wagens:




1961