Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 667571 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1485 Gepost op: 29 januari 2022, 19:27:35 »
Groen waren die nieuwe wijken uit de jaren 60 zeker. Mooi ruim opgezet. Maar het nieuwe is er na ruim 50 jaar echt wel af.
Precies zo in het Lage Land waar ik ben opgegroeid.

Verder geen beelden meer van de havenspoorlijn.
Doorrijdend kom je uit bij IJsselmonde. Dan kom je langs Lombardijen, tenminste vanaf 1964:


Noodstation Lombardijen bij de Smeetlandsedijk 01-05-1964 NL-RtSA-4121-20021-34-27-01


Eerste passagiers noodstation Rotterdam-Lombardijen 29-05-1964 NL-RtSA-4121-20021-80b-13-01


De boog richting Barendrecht/Dordrecht was er in de jaren 50 nog niet. Wanneer is die eigenlijk aangelegd?



TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1486 Gepost op: 29 januari 2022, 20:52:57 »
Het lijkt mij dat het noodstation Lombardijen meer naar het noorden lag ongeveer in de buurt van het oude Clara ziekenhuis. Links op de foto zijn de sporen van het rangeerterrein zichtbaar die ongeveer tot aan de "Groene dijk"/ "Buitendijk" liepen. Ook de huizen op de achtergrond lijken op de huizen van tuindorp Vreeswijk. Verderop is de kerktoren van de "Kruisvindingkerk" zichtbaar.
Wim

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1487 Gepost op: 29 januari 2022, 22:18:48 »
Volgens mij zit Alewijn goed. De huizen op de achtergrond zouden dan aan de Hovendaal liggen. Inderdaad in Vreewijk (zonder s).
Als het bij het Clara had gelegen, dan had station Lombardijen wel erg ver van Lombardijen af gelegen.

Op de eerste foto kan je rechts naast het perron ook nog de gashouder aan het Mallegat zien.
Op de tweede foto op de achtergrond tussen de bovenleidingportalen is nog het Stadionviaduct te ontwaren.

In mijn herinnering was de Smeetlandsedijk in een kronkel om het noodstation heen gelegd, met aan de zuidkant een spoorwegovergang.

Grtz, Ton

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1488 Gepost op: 29 januari 2022, 22:59:16 »
Dat laatste klopt inderdaad met de topografische kaarten van die tijd op topotijdreis (die knippen en plakken lukt nu even niet)
Als het station ter hoogte van het oude Clara had gelegen dan hadden de perrons zo ongeveer aangesloten op die van de halte stadion.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1489 Gepost op: 29 januari 2022, 22:59:45 »
Inderdaad Vreewijk, en ben het met je eens dat op de achtergrond het de Hovendaal (kon daarnet niet op de naam komen) zou kunnen zijn. Ik kan echter de sporen op de achtergrond niet plaatsen daar deze volgens mij niet tot de Smeetslandse Dijk doorliepen. Ook zou ik enige contouren van het Clara ziekenhuis verwachten. Maar eerlijk gezegd heb ik geen "actieve herinnering"   ;D ;D ;D meer aan de toenmalige situatie. Halte Stadion wordt slechts incidenteel (alleen bij voetbalwedstrijden) gebruikt.
Wim
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2022, 23:02:56 door TEE-RAM »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1490 Gepost op: 29 januari 2022, 23:04:55 »
De kenmerkende hoogbouw van de Clara is pas uit 1965, dus dat die niet te zien is klopt.

Dat er heel veel sporen lagen klopt uiteraard. Tot de ingebruikename van Kijfhoek (1980?) was Ijsselmonde hét rangeerstation voor Rotterdam en omstreken.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2022, 23:07:04 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1491 Gepost op: 29 januari 2022, 23:18:41 »
Even een zijsprongetje, betreffende emplacement IJsselmonde hebben we hier al eens een leuke speurtocht gehouden naar een oud seinhuis, met een paar leuke foto's:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99415.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1492 Gepost op: 30 januari 2022, 08:54:30 »
@Wim, Ton en Marc
Alles overziende lijkt het aannemelijk dat het noodstation Lombardijen iets - maar niet heel veel - noordelijker lag dan het latere station.

Opvallend vind ik de bovenleidingsportalen links.
Ik dacht dat die uit later tijd waren.
En ter hoogte van het noodstation zijn al heel wat sporen, inderdaad het zuidelijk deel van het destijds (voor de aanleg van Kijfhoek) grootste rangeerstation van Nederland.


Een vooroorlogse luchtfoto van het hele goederenstation


@Martijn
Mooi draadje - dat had ik even gemist...
Daar kom ik op terug.


« Laatst bewerkt op: 30 januari 2022, 09:00:50 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1493 Gepost op: 30 januari 2022, 09:14:38 »
Mooie foto. Zal wel begin jaren dertig zijn. De bouw van de Kuip is nog niet gestart. De opening was in 1937. Feijenoord speelt dus nog aan de Kromme Zandweg (zie kaart post 1440)
De Kreekweg die we van rechts boven vrijwel horizontaal zien lopen wordt later dus  Stadionweg. Het grote gebouw met schoorsteen is de scheepswerf van Piet Smit.
De brug over het emplacement is de Varkenoordsebrug waarover de trams uit de stad naar de zuidelijke wijken rijden. Lijnen 2,3,9,12,19 en 25.
Rechts boven ontwaren we gashouders van de (vm)gasfabriek Feijenoord. Gas wordt geproduceerd bij het Marconiplein in Rotterdam west.

Het gebouw links staat aan de Elzendaal. De weg noordelijker de Breeweg waar het Stadionviaduct over het emplacement zal komen en dat ongeveer rechts op de foto zal uitkomen waar een aantal huizen op een tuinderij staan.
Zie ook door Martijn gememoreerd draadje over het seinhuis, dat eveneens op bovenstaande foto te zien is.

In de rivier een groot aantal aangemeerde binnenschepen. Hier zou of zal de nieuwe kuip Feyenoord City komen...

Groet.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2022, 10:38:52 door hrp »
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1494 Gepost op: 30 januari 2022, 10:58:26 »
Zeker begin jaren dertig, want in mei 1934 gingen hier de elektrische treinen rijden naar Dordrecht. Ik zie nog geen enkel teken van werkzaamheden.
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1495 Gepost op: 30 januari 2022, 12:40:21 »
Bedankt voor de aanvullende informatie. Zo gaat zo'n foto nog veel meer leven.


sporenkaart Rotterdam IJsselmonde 1910

bewust een kwart slag gedraaid, anders is de kaart niet te lezen


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1496 Gepost op: 30 januari 2022, 13:50:55 »
Was het geld op voor een draaischijf?? ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1497 Gepost op: 30 januari 2022, 15:25:04 »
De draaischijf staat op de kaart van 1910 inderdaad nog niet ingetekend. Als de spoorwegmaatschappijen konden bezuinigen...
En er was al een draaischijf op het eerder aangelegde emplacement Feijenoord (bij de Hilledijk).

Maar op een sporenkaart van 1925 staat de draaischijf al wel. Zie Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland, p. 221.
Precies op de plek waar je hem ook op de foto ziet.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2022, 17:33:38 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1498 Gepost op: 30 januari 2022, 16:25:27 »
Voor we verder gaan met IJsselmonde nog even een foto van de aanleg van de Spinozaweg waarboven station Lombardijen werd gebouwd.


02 03 1966 HUA-X45055-169143

Voorbij de overweg de noodhalte Lombardijen.

trikers

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1499 Gepost op: 30 januari 2022, 17:33:31 »
Ik denk niet dat dit de bouw is van station lombardijen maarvde bouw van voergangers en fietstunnel aan het einde van de groenezoom (vreeuwijk) en aan de linkerzijde is later het ziekenhuis de clarastichting gebouwd. Op de achtergrond is de spoorweg overgang aan de buitendijk. Met rechts de dijkhuisjes wat later allemaal is afgebroken. Mvg Henk