Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 12:37:07
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Vreemd probleem
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
Vandaag
om 11:13:47
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:46:07
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
odaoda
Vandaag
om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ruud K
Vandaag
om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Centrale Voedingsleiding, vraag over bedrading naar rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Centrale Voedingsleiding, vraag over bedrading naar rail (gelezen 9560 keer)
Kees Hoeks
Offline
Berichten: 169
Dijks boemeltje
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #15 Gepost op:
30 July 2015, 14:03:24 »
Hallo, Henk.
Bij de bouwmarkten in de buurt zijn b.v. rood en geel niet meer leverbaar.
Probeer het nu nog bij installatie bedrijven. Anders moet ik andere kleuren nemen.
Met de kroonsteentjes ziet er makkelijk en netjes uit. Ga ik zeker ook toepassen.
Groet, Kees
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #16 Gepost op:
30 July 2015, 14:09:33 »
Bouwmarkten hebben eigenlijk alleen maar de kleuren die in elektrische huisinstallaties worden gebruikt, dus bruin, blauw, zwart en geel/groen.
Voor andere kleuren zou je eens bij de Technische Unie kunnen proberen. Die schijnen tegenwoordig ook aan particulieren te leveren. Waarschijnlijk moet je dan wel een rol van 100 meter ineens kopen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22519
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #17 Gepost op:
30 July 2015, 14:11:56 »
Bij Conrad is 1,5 mm2 installatiedraad te koop in meerdere kleuren Kees. Installatiebedrijven kunnen er zeker aankomen, maar vaak in rollen van 100 meter.
2,5 mm2 kan ook natuurlijk.
En ik vind die kleuren leuk, maar je kan ook alleen zwart gebruiken en ergens op het hout erbij schrijven wat het is of hier en daar een veeg verf erop.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #18 Gepost op:
30 July 2015, 14:25:58 »
Citaat van: henk op 30 July 2015, 14:11:56
....maar je kan ook alleen zwart gebruiken ....
Dat is mijn methode. Alleen gebruik ik geen zwart, maar grijs. Elke draad heeft een uniek nummer, en elke klem waar die draad op is aangeloten krijgt dat nummer. Zo hoef ik maar één kleur op voorraad te houden. En in het geval ik afwijkende kleuren gebruik, dan hebben die kleuren geen betekenis. Het draadnummer is bepalend.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22519
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #19 Gepost op:
30 July 2015, 16:43:35 »
Ben aan het opruimen en dit is het restant 1,5 mm2 installatiedraad uit de Franse bouwmarkt. Zal twee keer vijf meter zijn. Je kan het ophalen in Utrecht Kees. Wil het ook wel versturen, maar de verzendkosten staan misschien niet in verhouding.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1363
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #20 Gepost op:
31 July 2015, 07:03:16 »
Ik koop mijn draad voor ringleidingen bij de auto shop. Daar hebben ze wel de juiste kleuren.
Gelogd
Groetjes
Johnny
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #21 Gepost op:
31 July 2015, 08:11:49 »
Hallo Kees
Mijn manier van draden trekken lijkt een beetje op die van Henk alleen ik rij annaloog dus heb ik geen
digitale draden.
Ik span over de breedte van de moduul aan de onderkant tussen een paar kroonstenen de benodigde draden.
Ik werk met twee verschillende rij spanningen en elke rij spanning heeft zijn eigen kleur de 1e Rood en zwart
en de 2e Geel/Groen en Zwart.
Deze rondleidingen lopen uiteindelijk door naar de twee rij spanning regelaars. via een bepaald traject van vaste
genummerde kroonstenen.
Alles staat ook op papier in een groot bestand om het geheel bij te kunnen houden.
Ook verlichting wordt in principe zo aangesloten maar dan zitten er wel wat elektronische schakelingen tussen voor de leds.
De draden die ik gebruik zijn diverse rollen kleuren besteld bij Conrad. 0,75mm
Op bovenstaande foto zie je de draden van kroonsteen naar kroonsteen lopen horizontaal
de verticale draden geel en bruin zijn de draden voor de onderbrekingen.
De Rood/Zwarte zijn de aftakkingen van de rij spanning.
Nog even een praktisch puntje.
De draden die horizontaal gespannen zijn zullen op diverse plekken onderbroken moeten worden om de aftakking te kunnen
maken en solderen.
Ik heb bij de montage van de horizontale draden met een scherp mes over de totale lengte aan 1 kant de isolatie verwijdert
dit betekend dat je de onderbreking om je aftakking te maken makkelijker de isolatie kan verwijderen.
Dit zijn enkele voorbeelden uit mijn elektra bestand gemaakt in Excel.
succes verder
gr,
Herwim
«
Laatst bewerkt op: 31 July 2015, 08:14:46 door Herwim Frank
»
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Kees Hoeks
Offline
Berichten: 169
Dijks boemeltje
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #22 Gepost op:
31 July 2015, 08:44:33 »
Goede morgen.
Henk bedankt voor het aanbod, maar Maasdijk / Utrecht zit er voorlopig niet in.
Klaas, mijn vrouw had het idee geopperd om met gekleurde viltstiften te werken,
maar met nummeren is een goede tip.
Johnny, dit is toch geen installatie draad, maar gevlochtendraad?
Herwin, voor een herbeginner duizeld het even, maar zoals het opgeslagen is, is top
groet, Kees
Groet,Kes
Gelogd
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1363
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #23 Gepost op:
31 July 2015, 08:56:39 »
Inderdaad heel soepele draad het hoeft voor mij geen stugge draad te zijn.
Gelogd
Groetjes
Johnny
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #24 Gepost op:
31 July 2015, 14:09:59 »
Juist het voordeel van stug draad/massief draad is dat je gewoon een stukje isolatie kunt wegsnijden en een aftakking er aan kunt solderen zonder de draad zwak te maken. Bij soepel draad zal je de kabel zwak maken als je gewoon ergens een stukje isolatie weg haalt en de kabel staat gespannen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1363
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #25 Gepost op:
31 July 2015, 14:35:57 »
Tja zo had ik het nog niet bekeken.
Gelogd
Groetjes
Johnny
Calimero
Offline
Berichten: 1041
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #26 Gepost op:
31 July 2015, 14:41:30 »
Bij harde kern moet je er dan wel voor waken dat je de kern niet (zeg maar haaks) in kerft ! Een schilfer er af schrapen is
niet gelijk een probleem maar als je een kern met kerf 3x buigt knapt deze. Probeer maar eens op een afval stukje !
Voor mij ook de hoofd reden dat ik nooit en striptang gebruik. Met een (niet te scherp zak-)mes gaat het vaak het beste.
Gelogd
Groet, Ronald.
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: bedrading naar rail
«
Reactie #27 Gepost op:
31 July 2015, 21:56:20 »
Hallo Timo, Johnnytrein en Calimero
Zie mijn opmerking over draad en aftakkingen bij soepel draad.
Methode werkt bij mij zeer goed.
gr,
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Ronaldk
Offline
Berichten: 8813
Re: Centrale Voedingsleiding, vraag over bedrading naar rail
«
Reactie #28 Gepost op:
31 July 2015, 22:15:04 »
Gewoon netjes verdeelpunten maken. Dan kan je gewoon net soepel draad aan de gang. Ik heb alleen maar soepel draad onder een baan.
Groeten Ronald
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Fransx
Offline
Berichten: 229
Re: Centrale Voedingsleiding, vraag over bedrading naar rail
«
Reactie #29 Gepost op:
31 July 2015, 22:17:44 »
Kan ik je een tip geven, ik gebruik sinds kort deze aansluit klemmen, je kan massief, soepel en meerde dunne draden ermee verbinden, deze is te verkrijgen met 2, 3 en 5 aansluit/verdeelpunt.
Goed het heeft een prijs, maar de voordelen maken het allemaal goed, zoal niet solderen en makkelijk te wijzigen, draden erbij brengen of verwijderen maar ook geen probleem dat de draad niet goed onder de kroonsteen zit.
Foto van een 3 klem met meerder aangesloten draden.
Groeten Frans
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2015, 15:56:00 door Fransx
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Centrale Voedingsleiding, vraag over bedrading naar rail