Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 16:43:29
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: Centrale Voedingsleiding, vraag over bedrading naar rail  (gelezen 9522 keer)

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dijks boemeltje
Re: bedrading naar rail
« Reactie #15 Gepost op: 30 July 2015, 14:03:24 »
Hallo, Henk.

Bij de bouwmarkten in de buurt zijn b.v. rood en geel niet meer leverbaar.
Probeer het nu nog bij installatie bedrijven. Anders moet ik andere kleuren nemen.

Met de kroonsteentjes ziet er makkelijk en netjes uit. Ga ik zeker ook toepassen.

Groet, Kees

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: bedrading naar rail
« Reactie #16 Gepost op: 30 July 2015, 14:09:33 »
Bouwmarkten hebben eigenlijk alleen maar de kleuren die in elektrische huisinstallaties worden gebruikt, dus bruin, blauw, zwart en geel/groen.
Voor andere kleuren zou je eens bij de Technische Unie kunnen proberen. Die schijnen tegenwoordig ook aan particulieren te leveren. Waarschijnlijk moet je dan wel een rol van 100 meter ineens kopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: bedrading naar rail
« Reactie #17 Gepost op: 30 July 2015, 14:11:56 »
Bij Conrad is 1,5 mm2 installatiedraad te koop in meerdere kleuren Kees. Installatiebedrijven kunnen er zeker aankomen, maar vaak in rollen van 100 meter.  ;D
2,5 mm2 kan ook natuurlijk.
En ik vind die kleuren leuk, maar je kan ook alleen zwart gebruiken en ergens op het hout erbij schrijven wat het is of hier en daar een veeg verf erop.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: bedrading naar rail
« Reactie #18 Gepost op: 30 July 2015, 14:25:58 »
....maar je kan ook alleen zwart gebruiken ....
Dat is mijn methode. Alleen gebruik ik geen zwart, maar grijs. Elke draad heeft een uniek nummer, en elke klem waar die draad op is aangeloten krijgt dat nummer. Zo hoef ik maar één kleur op voorraad te houden. En in het geval ik afwijkende kleuren gebruik, dan hebben die kleuren geen betekenis. Het draadnummer is bepalend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: bedrading naar rail
« Reactie #19 Gepost op: 30 July 2015, 16:43:35 »
Ben aan het opruimen en dit is het restant 1,5 mm2 installatiedraad uit de Franse bouwmarkt. Zal twee keer vijf meter zijn. Je kan het ophalen in Utrecht Kees. Wil het ook wel versturen, maar de verzendkosten staan misschien niet in verhouding.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: bedrading naar rail
« Reactie #20 Gepost op: 31 July 2015, 07:03:16 »
Ik koop mijn draad voor ringleidingen bij de auto shop. Daar hebben ze wel de juiste kleuren.
Groetjes
Johnny

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: bedrading naar rail
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2015, 08:11:49 »
Hallo Kees

Mijn manier van draden trekken lijkt een beetje op die van Henk alleen ik rij annaloog dus heb ik geen
digitale draden.
Ik span over de breedte van de moduul aan de onderkant tussen een paar kroonstenen de benodigde draden.
Ik werk met twee verschillende rij spanningen en elke rij spanning heeft zijn eigen kleur de 1e Rood en zwart
en de 2e Geel/Groen en Zwart.
Deze rondleidingen lopen uiteindelijk door naar de twee rij spanning regelaars. via een bepaald traject van vaste
genummerde kroonstenen.
Alles staat ook op papier in een groot bestand om het geheel bij te kunnen houden.
Ook verlichting wordt in principe zo aangesloten maar dan zitten er wel wat elektronische schakelingen tussen voor de leds.
De draden die ik gebruik zijn diverse rollen kleuren besteld bij Conrad. 0,75mm


Op bovenstaande foto zie je de draden van kroonsteen naar kroonsteen lopen horizontaal
de verticale draden geel en bruin zijn de draden voor de onderbrekingen.
De Rood/Zwarte zijn de aftakkingen van de rij spanning.
Nog even een praktisch puntje.
De draden die horizontaal gespannen zijn zullen op diverse plekken onderbroken moeten worden om de aftakking te kunnen
maken en solderen.
Ik heb bij de montage van de horizontale draden met een scherp mes over de totale lengte aan 1 kant de isolatie verwijdert
dit betekend dat je de onderbreking om je aftakking te maken makkelijker de isolatie kan verwijderen.




Dit zijn enkele voorbeelden uit mijn elektra bestand gemaakt in Excel.
succes verder
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 31 July 2015, 08:14:46 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dijks boemeltje
Re: bedrading naar rail
« Reactie #22 Gepost op: 31 July 2015, 08:44:33 »
Goede morgen.

Henk bedankt voor het aanbod, maar Maasdijk / Utrecht zit er voorlopig niet in.

Klaas, mijn vrouw had het idee geopperd om met gekleurde viltstiften te werken,
maar met nummeren is een goede tip.

Johnny, dit is toch geen installatie draad, maar gevlochtendraad?

Herwin, voor een herbeginner duizeld het even, maar zoals het opgeslagen is, is top

groet, Kees


Groet,Kes


Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: bedrading naar rail
« Reactie #23 Gepost op: 31 July 2015, 08:56:39 »
Inderdaad heel soepele draad het hoeft voor mij geen stugge draad te zijn.
Groetjes
Johnny

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: bedrading naar rail
« Reactie #24 Gepost op: 31 July 2015, 14:09:59 »
Juist het voordeel van stug draad/massief draad is dat je gewoon een stukje isolatie kunt wegsnijden en een aftakking er aan kunt solderen zonder de draad zwak te maken. Bij soepel draad zal je de kabel zwak maken als je gewoon ergens een stukje isolatie weg haalt en de kabel staat gespannen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: bedrading naar rail
« Reactie #25 Gepost op: 31 July 2015, 14:35:57 »
Tja zo had ik het nog niet bekeken.
Groetjes
Johnny

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: bedrading naar rail
« Reactie #26 Gepost op: 31 July 2015, 14:41:30 »
Bij harde kern moet je er dan wel voor waken dat je de kern niet (zeg maar haaks) in kerft ! Een schilfer er af schrapen is
niet gelijk een probleem maar als je een kern met kerf 3x buigt knapt deze. Probeer maar eens op een afval stukje !
Voor mij ook de hoofd reden dat ik nooit en striptang gebruik. Met een (niet te scherp zak-)mes  gaat het vaak het beste.
Groet, Ronald.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: bedrading naar rail
« Reactie #27 Gepost op: 31 July 2015, 21:56:20 »
Hallo Timo, Johnnytrein en Calimero

Zie mijn opmerking over draad en aftakkingen bij soepel draad.
Methode werkt bij mij zeer goed.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Centrale Voedingsleiding, vraag over bedrading naar rail
« Reactie #28 Gepost op: 31 July 2015, 22:15:04 »
Gewoon netjes verdeelpunten maken. Dan kan je gewoon net soepel draad aan de gang.  Ik heb alleen maar soepel draad onder een baan. 

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Centrale Voedingsleiding, vraag over bedrading naar rail
« Reactie #29 Gepost op: 31 July 2015, 22:17:44 »
Kan ik je een tip geven, ik gebruik sinds kort deze aansluit klemmen, je kan massief, soepel en meerde dunne draden ermee verbinden, deze is te verkrijgen met 2, 3 en 5 aansluit/verdeelpunt.
Goed het heeft een prijs, maar de voordelen maken het allemaal goed, zoal niet solderen en makkelijk te wijzigen, draden erbij brengen of verwijderen maar ook geen probleem dat de draad niet goed onder de kroonsteen zit.

Foto van een 3 klem met meerder aangesloten draden.




Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 01 August 2015, 15:56:00 door Fransx »