Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Details, welke keuzes maken we?  (gelezen 9818 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #45 Gepost op: 26 juli 2015, 12:49:57 »
1 Hoe ga je om met bovenleiding?
  Geen bovenleiding omdat ik alleen met stoom en diesel rijd.

2 Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
  Ik probeer zo veel mogelijk 1:87 te gebruiken. Dat maakt dat de verhoudingen het best uit komen.

3 Kortgekoppeld of juist niet?
  Nu nog diverse koppelingen door elkaar.
  De rijtuigen rijden invaste stammen, deze zijn onderling kort gekoppeld. De uiteinden van elke stam zijn voorzien van een   
  beugelkoppeling. Enkele (rangeer)loks zijn alleen (te) voorzien van beugelkoppelingen tenzij ik deze wat op leeftijd geraakte
  exemplaren grondig ga verbouwen.

4 Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
 Bij de meeste stoomlocs met sleeptender de voorste koppeling verwijderd. Bij de tenderloks niet, deze worden in het
 kopstation niet gekeerd maar maken alleen kop.
 Diesels zijn alleen treinstellen en een enkele rangeerlok. Deze rangeerlok heeft aan beide zijden een koppeling.

5 Hoe ga je om met geluid / sound?
 Nog niet, baan is analoog maar wie weet bouw ik er ergens wel een geluidsmodule in.

6 Hoe wordt je baan verlicht?
 Nog met negen halogeenspots vanuit het plafond. Er staat een fries in de planning met TL verlichting.

7 Welke rails gebruik je en waarom?
 Fleischmann modelspoor, omdat ik deze rails al jaren lang gespaard heb en op jonge leeftijd een behoorlijke partij (incl.
 wissels) kreeg.

8 Antislipbandjes of niet?
 Als deze er standaard onder zitten dan gebruik ik ze. De baan (hellingen ed) is echter uitgetest met een oude Liliput Br 75 (massa 425 gram)
 zonder ASB en een lange sleep rijtuigen.

9 Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
 Alle rijdend materieel is tweede hands op een enkel stuk na. Daar waar er al attributen op zitten laat ik deze lekker zitten. Bij 
 een enkel exemplaar zitten de attributen nog in het zakje in de doos, dat komt dan later wel. Bij veel ontbreekt er ook het
 eea. Dit pruts ik er zelf bij of probeer op een beurs aan deze onderdelen te komen.

10 Modellen vervuild of juist niet?
 Is wel het plan maar nu nog even niet. Een enkeling is al vervuild maar na wat lesjes vervuilen op de diverse beurzen merk ik
 toch dat er dan eerst geïnvesteerd moet worden in het juiste gereedschap, o.a. zo'n luchtkwast.
 In eerste instantie ben ik druk aan het bouwen. Eerst maar eens de baan af krijgen. Daarnaast komt er nog steeds materiaal
 bij.
groet,

Ivo vS

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #46 Gepost op: 26 juli 2015, 13:42:14 »
Hoe ga je om met bovenleiding? Dat is juist een compromis. Ik wil wel bovenleiding want ik heb veel e-locs, maar een realistische bovenleiding gaat niet echt in verband met de korte bogen (Fleischmann R1) dus dat is Märklin bovenleiding geworden. Deze kun je meebuigen met het spoor en ziet er niet eens heel slecht uit.
 
Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom? Maakt mij niet zoveel uit. Vroeger had ik veel 1:100 in verband met de baanafmetingen maar nu ik een paar LS-rijtuigen heb moet ik zeggen dat 1:87 ook wel erg mooi is  :)

Kortgekoppeld of juist niet? Indien mogelijk wel maar vaak tussen de loc en de eerste wagon niet, omdat hij anders uit de bocht loopt.

Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet? Ja, vind ik wel mooier staan.

Hoe ga je om met geluid / sound?  Ik heb nu drie sound-locs en moet zeggen dat het toch wel ontzettend mooi is. Je went dus inderdaad wel aan de prijs  ;D

Hoe wordt je baan verlicht? Gewoon een spotje op het plafond

Welke rails gebruik je en waarom? Fleischmann profi, ik ben erg slecht in ballast leggen

Antislipbandjes of niet? Ja hoor.

Meegeleverde attributen aangebracht of niet? Ja, dat maakt het toch wel af.

Modellen vervuild of juist niet? Nee, bij mij niet. Ik vind het wel mooi maar dan alleen als je ook de rest van de baan/huizen/etc. ook vervuild hebt.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #47 Gepost op: 26 juli 2015, 13:43:47 »
Hoi modelbouwers,

Ik kan als tip mee geven rij niet met te lange treinen op een te kleine baan. Daar bedoel ik mee dat als je een nevenlijn uitbeeld zonder bovenleiding je geen ICE of TGV op zo baan laat rond rijden. Dit is in mij ogen een NO GO.  Hou het dan liever bij een D1 of D2  of een 2400 /2200 Ga je nog verder terug in de tijd met als thema Duitse Bundesbahn hou het dan bij V100 0f BR 24 /BR 64/BR78 / BR65 of V160/ of kies voor Railbus VT 624 Talent VT08 VT 12  Geen V200 zo lang je maar een Nevenlijn als thema heb.  Een BR 50 of BR 41 /BR 03/BR 23 kan nog wel mits je achter de BR 03 minimaal 4 silverlingen of mitteleinstieg of umbau wagons achter kan hangen

Kort gekoppelde wagons is altijd mooie om te zien geld voor spoor 1 als spoor HO  (y)  O

Laatste punt wat ik nog wil zeggen is dat als je iets wil na bouwen aan de hand van een voorbeeld zo wel in HO als spoor 0 erg moeilijk is zo lang je geen geschikte hobby ruimte heb.  Dit lukt alleen als je een hele grote ruimte heb zo als  de schiefe Ebene modelspoorbaan van Josef Brandl in Deutsche Dampf loc museum. Of de modelspoor baan in Bad Driberg met als thema BW ottbergen. Ooit ben ik eens bij een modelspoor club in Krefeld geweest in een schuilkelder bunker uit WO II die club had namelijk in Ho een gedeelte van de moezel na gebouwd met het hang viaduct van Puntrich dat was een erg mooi gezicht maar kost ook gelijk veel ruimte. In kleine ruimtes zal je altijd concessies moeten doen met je thema

Met spoorse groeten,

Bernard

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #48 Gepost op: 26 juli 2015, 14:10:57 »
Och, dat is maar net wat je mooi vindt  :) Ik rij wel eens met echte treinlengtes en als de trein dan de bocht door is komt de loc in het midden zijn eigen achterste wagon al weer tegen  ;D  Soms rij ik "realistisch" dus met een kort buurttreintje maar soms wil ik ook wel eens een internationale trein zien rijden. Dat is het mooie van onze hobby, je kunt kiezen voor zo realistisch mogelijk naar 1-op-1 voorbeeld, of gewoon alles wat je maar mooi vind  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #49 Gepost op: 26 juli 2015, 14:28:32 »
Wat bovenleiding betreft: omdat ik geen zin heb die te bouwen concentreer ik me de laatste tijd op dieselmaterieel. Met stoom heb ik niet zo veel. Mijn enige stoomloc is de USATC van Rivarossi. Die heb ik gekocht omdat ik die als donateur van de SGB voordelig kreeg aangeboden. Met een paar Blokkendoosrijtuigen kan ik zo de museumtrein nabootsen.

Ik heb met mijn baan 1 keer op een beurs gestan. Omdat er toen snel wat aankleding moest komen heb ik wat gebouwtjes gemaakt. Daarbij heb ik b.v. de regenpijpen weggelaten. Dat kostte te veel tijd, en er is toch niemand die het opvalt.

Materieel vervuilen doe ik als ik er zin in heb. Verder worden ze vanzelf wel vuil door het stof wat er ronddwarrelt.

Landschapsaankleding is niet mijn sterkste punt. Maar ik vind dat wat gras, struiken en bomen nodig zijn om een geloofwaardige omgeving te maken.

Antislipbandjes: waar ik de kans krijg vervang ik die door wielstellen zonder bandjes. Ik haat ASB's.

Rijtuigen horen naar mijn mening niet verkort te zijn. Uitzondering is een partij LIMA plan E's, die dateren nog uit mijn tienertijd. Pure nostalgie dus.

Verlichting: op zolder heb ik een paar TL armaturen voor de algemene verlichting. Op de plek waar ik werk hang ik een verplaatsbare TL bak op.
Op een tentoonstelling heb ik een frieslijst met doorlopende TL buizen. Ik vind dat een baan op een tentoonstelling goed verlicht moet zijn, zodat de bezoekers alles goed kunnen zien.

Rails: heb al van alles gebruikt. Tegenwoordig standaardiseer ik op Peco code 75 flexrail. Van diezelfde railstaven bouw ik mijn eigen wissels en daarbij let ik wel op de details. Dus geen grove schuifbiels om de tongen te bewegen, maar 0,5 mm staaldraad om de stangen te imiteren. En uiteraard een metalen puntstuk dat wordt omgepoold.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #50 Gepost op: 26 juli 2015, 16:09:16 »
10 Modellen vervuild of juist niet?
    Voorlopig niet.
Al mijn modellen van de oudste tot de nieuwste (ovaleramer Artitec) zijn vervuild en van gebruikssporen voorzien


Om bovenstaande enige kracht bij te zetten drie plaatjes van bewerkte rijtuigen.


Plan N van Elotrain


Stalen D van Artitec

en

van die zelfde Artitec een C6400
Je ziet het, niet bang zijn!!!


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #51 Gepost op: 26 juli 2015, 16:10:10 »
(Y)

Michel
(via mobiel)


Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #52 Gepost op: 26 juli 2015, 17:59:43 »
Ik bouw voor een tentoonstellingsbaan en maak daarbij ook keuze voor wat betreft detaillering en functionaliteit.
Mijn onderwerp is een beweegbare brug inclusief de bovenleiding. (Zie mijn draadje bij de IG bruggen.)
De klinknagels in de brug laat ik wel terugkomen maar alleen de patronen maak ik na. De hoeveelheid en juiste maat van de klinknagels laat ik voor wat het is. Het zijn er toch al veel en de eerste die ze wil komen tellen en vergelijken is welkom.  ;D
De bovenleiding op en nabij de brug werk ik zoveel mogelijk uit. Juist omdat het een essentieel onderdeel van de brug is.
Daarbuiten hou ik het voorlopig alleen op portalen. Bij mijn huidige baan heb ik dat ook gedaan. (Een enkeling mist de rijdraden dus die heeft dan pech gehad. ;) )

Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
Als het kan de juiste. Ik rij soms ook met verkorte schaal omdat er niets anders is. Ik meng juiste en verkorte schaal niet in één stam.

Kortgekoppeld of juist niet?
Liefst wel.

Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
Ja. Op de loc komt imitatiekoppeling.

Hoe ga je om met geluid / sound?
Als ik sound in een loc heb is het aan. Maar zodanig dat het slechts op 1 a 2 meter is te horen. (Tijdens tentoonstelling).
In werkelijkheid hoor je een trein km's verder ook niet zo nadrukkelijk.
Ik erger me soms aan het overdreven geluid van de locs die aan de andere kant van de hal zijn te horen.

Hoe wordt je baan verlicht?
Ik ga wel verlichting aanbrengen in huizen en lantaarns. Mits ik ook de dag/nacht regeling voor elkaar ga krijgen. Zover ben ik nog lang niet.
Er komt ook verlichting boven de baan met het liefst dag/nacht simulatie. (= uitdaging om dat echt mooi te krijgen).

Welke rails gebruik je en waarom?
Ben ik nog niet uit. Niet te mooi omdat een modulebaan ook bedrijfszeker moet zijn.

Antislipbandjes of niet?
Zeker ivm de trekkracht van een loc.

Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
Zoveel mogelijk wel. Ook hier is er de keuze om dat deels niet te doen als dat de rijeigenschappen ten goede komt. Wel alles goed vastzetten anders is het na een tentoonstelling onderdelen zoeken.

Modellen vervuild of juist niet?
Is wel mooi maar zover ben ik nog niet.

Wat al eerder is gezegd, het gaat om de beleving.
Ik ken modelbouwers die veel minder detail aanbrengen en er toch een heel realistische sfeer weten te creëren. En dat is mooier dan veel detail zonder sfeer.
Met vriendelijke groeten,
Mike

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #53 Gepost op: 26 juli 2015, 20:55:51 »
Voor mij kan het niet gedetailleerd genoeg, echter, er zijn een paar grenzen. Zo gebruik ik geen schroefkoppelingen vanwege de functionaliteit, het moet gewoon allemaal eenvoudig uitwisselbaar zijn. Kortkoppelingen natuurlijk wel, want de koppelingen zelf vallen eigenlijk amper op, maar te grote afstanden tussen rijtuigen vind ik ergerlijk.

Ook moet iets kloppen. Tot nu toe klopt alles wat ik ooit heb aangeschaft gewoon niet. Vaak zijn er compromissen gedaan bij bijvoorbeeld modellen van locomotieven, maar bij kits van zowel Philotrain als DJH/Modelloco is het huilen met de pet op. Vaak zijn de passingen niet goed, maar ook zijn de uitvoeringen gewoon niet goed. Ik zal dan net zo lang doorgaan totdat ik A tot op de bodem heb uitgezocht hoe het model moet worden en B tot dat het model zo gemaakt is zodat het klopt met de werkelijkheid. Daarnaast moet het ding natuurlijk wel goed rijden, dus daar wordt als eerste de focus op gelegd. Al mijn modellen rijden als een zonnetje. Helaas brengt dat meteen met zich mee dat er nog niks af is, op een Blauwe Brabander na, maar goed, ik bouw ook bijzonder langzaam.

Qua baan zal het hoogstwaarschijnlijk hetzelfde worden, het moet goed, of anders gewoon niet. D.w.z. mooie rails in een mooi voor het oog kloppend landschap en daarin ontzettend veel details. Qua scenery ga ik ook niet meer voor Faller of Vollmer, dat kan gewoon niet. Artitec, Tilly, Markenburg, dat soort dingen (natuurlijk ook omdat ik nederland als thema heb).

Bij de club waar ik zit hebben ze dat hetzelfde. Helaas zijn ze ooit begonnen met verkeerde rails, gewoon omdat ze die nog hadden, maar de scenery is van een ontzettend hoog niveau en de bovenleiding, dat is gewoon pure kunst. Ik durf met een gerust hart te zeggen dat er geen club in nederland is, waar de bovenleiding zo waanzinnig mooi en natuurgetrouw is weergegeven. Ook daar streven ze naar het hoogst haalbare en dat trekt mij enorm in die club.

Hetzelfde doen ze bij Mitropa, het moet kloppen en vol zitten met details. Tsja, het kost je veel werk, maar dan heb je ook iets waanzinnig moois staan. Als je dan op een beurs staat en je hoort al die reacties en je ziet al die mensen turen, dan weet je dat ze het goed gedaan hebben.

Hoe dan ook, details maken iets spannend, maken iets de moeite waard om nog eens een 2e keer naar te kijken, maken een landschap boeiend en een trein een kunststukje. Dus ja, zo gedetailleerd als mogelijk graag...
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2015, 23:37:59 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #54 Gepost op: 27 juli 2015, 10:49:26 »
Welke keuzes maak je daarin en waarom?
Ik ben wel geïnteresseerd in je reactie. Veel van de grassen die je gebruikt lijken op de foto's meer dan een cm lang. Dat is in werkelijkheid omgerekend dus bijna 90cm... Toch ziet het er best goed uit. Vertel eens!

Gewoon kijken en eventueel veel foto's maken.
Voorbeeld; mijn hond (Berner Sennen, niet een van de kleinste soorten  :P )

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....