Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
LS Models 2024 door Rob Ellerman
15 april 2024, 23:08:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
NS/32 door Olaf
15 april 2024, 21:25:20
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: Details, welke keuzes maken we?  (gelezen 9807 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2015, 12:59:08 »
Martin bouwt in schaal 0, dus dat scheelt al de helft.
Verder wat mijn voorgangers zeggen, het totaalplaatje moet kloppen. Vaak is dat een kwestie van 'trial and error'. Dus iets uitproberen maar als het resultaat niet helemaal goed uitpakt gewoon weer slopen die boel.

De helft van wat  ??? Schaal 0, 4 keer het oppervlak 8 keer het volume, minimaal 2 keer zoveel detail als het geen 4 is...

Heb al redelijk vaak de kleurperceptie uitgelegd. Zal het langzaam nog een keer doen. Neem bv een figuur en schilder hem in de kleuren die je ziet, bv het jurkje wat je partner aan heeft, schilder dezelfde figuur nu nog eens en toon de kleur wat af, maak het iets fletser in kleur en plaats dan eens beide figuren in een scene. Kijk voor jezelf eens wat beter oogt..

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8056
  • Spoor N
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #16 Gepost op: 24 juli 2015, 13:02:14 »
De helft van wat  ???
Van de lengte van het gras zoals in de eerdere quote staat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #17 Gepost op: 24 juli 2015, 13:08:33 »
Juist. Mijn opmerking gaat puur over afmetingen. In de quote die ik aanhaal staats iets over 10mm vezels dat die 90cm in het echt zijn. Bij schaal 0 scheelt dat dus de helft in lengte. Zit verder geen diep filosofische gedachte of verborgen boodschap in.   
No dress rehearsel, this is our life.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #18 Gepost op: 24 juli 2015, 17:25:41 »
Van de lengte van het gras zoals in de eerdere quote staat.

Kniehoog  ;) :P

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #19 Gepost op: 24 juli 2015, 17:42:31 »
Gebruik hoofdzakelijk vezels tot 6,5mm, vergeet niet dat je monitor een stukkie natuur van nog geen 5x5cm weergeeft..

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #20 Gepost op: 24 juli 2015, 18:14:35 »
Nu gaat het draadje richting de tips en truuks. Daar wilde ik juist nìet naartoe. Hoe het "perfect" zou moeten kunnen we in diverse draadjes al lezen. Kennelijk leidt gewoon alles 1:87 verkleinen niet tot het gewenste resultaat. Dat is op zich interessant, maar het is in dit draadje een zijspoor.

Iedereen maakt keuzes bij de bouw van zijn baan, soms zijn dat shortcuts door bijvoorbeeld gebrek aan tijd, maar ook keuzes omdat het gewoon praktischer is. De keuze voor en NEM-schacht is bijvoorbeeld praktisch, maar niet realistisch. Praat maar eens met de zoals ik ze gemakshalve maar even noem "Philotrain-puristen". Die hebben een koppeling met een echt haakje en zelfs remkranen en wat dies meer zij. Philotrain pretendeert bijv. ook zeer natuurgetrouw te zijn (wat je daarvan vindt is off-topic), maar het rijdt minder soepel en is voor bijv. rangeerwerk bepaald ongeschikt. Daar hebben velen dus een praktische concessie gedaan.

Ik lees hierboven vooral reacties op de reactie van Martin. Daar gaat het me niet om, maar wel om: welke keuzes heb JIJ gemaakt bij de bouw van je baan, of welke overwegingen houd je in je achterhoofd bij de planning ervan?

Concrete vragen helpen misschien:
Hoe ga je om met bovenleiding?
Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
Kortgekoppeld of juist niet?
Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
Hoe ga je om met geluid / sound?
Hoe wordt je baan verlicht?
Welke rails gebruik je en waarom?
Antislipbandjes of niet?
Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
Modellen vervuild of juist niet?
...


Nog een mooie die ik in mijn openingspost even vergeten was. Ik wilde flexrails in een boog leggen (radius ca. 3m) met ca. 1mm verkanting erin. Alleen het in een vloeiende boog leggen bleek al lastig genoeg, dus die verkanting zet ik denk ik maar uit mijn hoofd. Dat is te hoog gegrepen of gaat teveel tijd kosten.

« Laatst bewerkt op: 24 juli 2015, 18:19:52 door 1200blauw »

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #21 Gepost op: 24 juli 2015, 19:11:36 »
Je kunt niet alles hebben in het leven en daarom moet je keuzes maken. Dat verschilt voor ieder van ons en het is leven en laten leven.
Ik hanteer twee principes om mijn baan:
de elocs aan de draad ook al is die niet perfect;
als een loc een groen of oranje sein is gepasseerd, dan het sein meteen op rood.
Voor de rest alles wat ik zelf leuk vind (en anderen blijken de baan ook leuk te vinden maar voorop staat eigen plezier), veel verlichting (ook stoplichten, lopende verlichting etc), locs en treinstellen uit alle (Nederlandse) tijdperken, geluid ook al is het van Duitse oorsprong.
Binnenkort gaan ook auto's en bussen (Faller ams) rijden maar deze is gedateerd en daarom gaan ze rijden bij groen (verkeers)licht met een niet natuurlijke snelheid maar het is niet anders.
Kijk niet teveel naar anderen maar beoefen deze hobby op een wijze die je zelf plezier verschaft.
Knar46 
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2015, 23:35:58 door knar46 »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2015, 20:00:10 »
Kijk niet teveel naar anderen maar beoefen deze hobby op een wijze die je zelf plezier verschaft.
Knar46

Kijk, dat lijkt me ook het belangrijkste uitgangspunt. Goed gesproken knar(uit 19)46.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

marcombv

  • Gast
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2015, 20:46:00 »
Om het wat simpeler te maken heb ik de vragen even gekopieerd en genummerd.
Als iedereen dit nu eens doet en duidelijke antwoorden geeft?

1 Hoe ga je om met bovenleiding?
 Geen bovenleiding omdat ik alleen met stoomtractie rijdt.

2 Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
 Probeer altijd rijtuigen van exact 1:87 te gebruiken.

3 Kortgekoppeld of juist niet?
  Nu nog diverse koppelingen door elkaar.

4 Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
 Bij de meeste stoom/tenderlocs de voorste koppeling verwijderd.

5 Hoe ga je om met geluid / sound?
 Nog niet, baan is (nu nog) analoog

6 Hoe wordt je baan verlicht?
 acht halogeenspots vanuit het plafond.

7 Welke rails gebruik je en waarom?
 Flieschmann modelspoor, omdat ik deze rails erg mooi vind.

8 Antislipbandjes of niet?
 Als het nodig is worden deze wel gebruikt.

9 Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
 Bij een aantal Roco rijtuigen wel. Bij Fleischman heb ik nog geen attributen gevonden.  ???

10 Modellen vervuild of juist niet?
 Is wel het plan maar nu nog even niet.

Ben druk aan het  bouwen en nog steeds materiaal aan het verzamelen.
Het finetunen (zoals vervuilen en geluid) komt in een later stadium.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2015, 20:53:46 door marcombv. Reden: zpelvauten »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2015, 20:53:31 »
De helft van de vragen zijn al niet te beantwoorden aangezien ze NVT zijn..

Vraag me wel af wat je nu wilt weten en wat voor een belang het heeft. Iedere bouwer moet IMO lekker doen waar hij zin in heeft. Daarin zal de een eerder tevreden zijn als de ander..

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #25 Gepost op: 24 juli 2015, 20:56:39 »
Dusch..... Gewoon beginnen met bouwen en alle fouten maken die we allemaal maken. Bij je 5e baan begint het misschien ergens op te lijken en zijn al je vragen beantwoord.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #26 Gepost op: 24 juli 2015, 20:57:02 »
2 Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom? de juiste schaal.
3 Kortgekoppeld of juist niet?             jazeker want dat ziet er beter uit.
4 Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet? niet.
5 Hoe ga je om met geluid / sound? niet want het is niet natuurlijk na te bootsen.
6 Hoe wordt je baan verlicht?          met lampjes en schaal getrouw gedempt.
7 Welke rails gebruik je en waarom? Profirail want dat is lekker makkelijk,ben geen railbouwer  8)
8 Antislipbandjes of niet?                  Jazeker,het blijft fijn als je trein ook wegkomt van zijn plek met een zware sleep.  :P
9 Meegeleverde attributen aangebracht of niet?  Ja want dat knapt je model op en staat dus beter.
10 Modellen vervuild of juist niet? Ja,want ook dat verhoogd de realiteitsweergave.

Per slot wil je dat je naar je baan kijkt als een schilderij....het hoeft niet perfect maar wel een gevoel van herkenning geven.

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #27 Gepost op: 24 juli 2015, 21:17:58 »
@1200blauw; (heb je ook nog een naam trouwens ???) als je de vraag zó breed stelt dan gaat het antwoord ook alle kanten op. In principe is alles op je modelbaan een keuze omdat er altijd een alternatief is; andere fabrikant, zelf maken, ander tijdperk, ander land enz...... 
Kortom, waarom bouwt iemand zijn modelbaan, of een onderdeel, zoals hij hem bouwt? Wellicht kun je die vraag beter stellen in de diverse bouwdraadjes die je boeien. Dan schat ik de kans op een bruikbaar antwoord hoger in.
No dress rehearsel, this is our life.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #28 Gepost op: 24 juli 2015, 21:26:04 »
Kijk niet teveel maar anderen maar beoefen deze hobby
op een wijze die je zelf plezier verschaft.

Kijk vooral goed naar hoe andere bouwen en LEER daarvan..

Dusch..... Gewoon beginnen met bouwen en alle fouten maken die we allemaal maken. Bij je 5e baan begint het misschien ergens op te lijken en zijn al je vragen beantwoord.

Jaap geeft je het meest complete antwoord. En op al je vragen staan
hier in legio draadjes verschillende antwoorden. Lijstjes heb je niets aan.
Leren doe je door te kijken, kopieren en fouten te maken.
Mvh Steef

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2015, 22:27:16 »
Graag zou ik willen ingaan op de gestelde vraag. Ik vind het wel leuk om dit uit te wisselen.

Je hebt gelijk: perfect bestaat niet. Het is altijd je eigen uitbeelding. Maar de ene uitbeelding maakt wel meer indruk dan de andere. En ik moet zeggen: nu ik de laatste week eens wat foto's aan het maken ben van mijn baan, valt me pas op hoeveel er nog onaf is.

Maar goed, ik maak ook mijn keuzes.

1 Hoe ga je om met bovenleiding?
 Bewust geen bovenleiding. Niet geëlektrificeerde sporen vind ik mooier, ook in het echt. Bovendien vind ik het veel te veel gedoe en wil ik graag goed bij de rails kunnen. Daarom dus geen elektrische tractie.

2  Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
Bij het Nederlands materieel uit de jaren 50 dat ik heb, speelt dat niet zo. Zo goed als alle materieel is (ongeveer) op schaal. Eén uitzondering: om nostalgische redenen laat ik nog wel eens een stel Märklin rijtuigen plan E rijden. Die zijn als ik ze met die van Artitec vergelijk, toch wel heel wat te kort.

3 Kortgekoppeld of juist niet?
Het belangrijkste vind ik dat alles onderling te koppelen is. Ik gebruik wel de (semi-)kortkoppelingen van Roco en Märklin, maar veel van het materieel heeft beugelkoppelingen en dat laat ik, als ze geen NEM-schacht hebben, ook zo.

4 Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
Nee, ik vind het veel te leuk om treinsamenstellingen te wijzigen. En eigenlijk ben ik zo gewend aan de modelkoppelingen dat ik een modeltrein zonder koppeling maar kaal vind.

5 Hoe ga je om met geluid / sound?
Bij een ander vind ik het wel leuk - voor een keer en dan niet te lang achter elkaar. Maar het zou me zelf, denk ik, al gauw vervelen. Zelf rij ik graag met meerdere treinen tegelijk. Dan waardeer ik het alleen maar dat ze niet zoveel geluid maken.


6 Hoe wordt je baan verlicht?
Bij voorkeur met daglicht. Helemaal mooi als  de zon op de baan schijnt. Verder halogeenverlichting.Modelverlichting heb ik niet.

7 Welke rails gebruik je en waarom?
 Rocoline (code 83) en messing rails van Fleischmann en Roco (code 100). Ballastbed maak ik zelf van verschillende kleuren zand.

8 Antislipbandjes of niet?
 Ja graag. De twee locs die ze niet hebben slippen nog wel eens door op de toch wel steile hellingen.

9 Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
Bij de meeste modellen nog niet, uit gemakzucht.

10  Modellen vervuild of juist niet?
Nog niet alle, maar het is zeker mijn bedoeling om al m'n materieel enigszins te vervuilen.

Tenslotte: net als anderen vind ik dat het om de totaalindruk gaat. Kleurgebruik is daarbij voor mij een heel belangrijke factor. Dan bedoel ik vooral de kleur van het landschap, de straten enz. Maar ook wel de kleur van de treinen. Daarbij mag er van mij wel een beetje variatie zijn in bijv turquois, berlijns blauw, rijtuiggroen enz.