Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Details, welke keuzes maken we?  (gelezen 9810 keer)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1767
  • **
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2015, 22:30:14 »
Hm, moeilijk op te antwoorden aangezien iedereen een andere beleving heeft...

Wat Jaap al aangaf, beginnen, slopen en weer opnieuw beginnen. Daar leer je van, inzichten en wensen zullen zich na verloop wijzigen....

En vooral veel kijken naar bouwtopics van anderen, zeker diegene die veel ervaring hebben zoals Martin, Jaap, Ruud, en nog vele anderen, die zullen je helpen een beeld te vormen van wat voor jou een vorm van perfectie nabootst ( voor zover perfectie bestaat ....  8)  )

Voor mij is schaal 1 een keuze geweest om meer met details te kunnen doen....
Dus, echte haak koppelingen, fatsoenlijk geluid, vele details op materieel, slipbandjes ??? Wa's da ? , alles op schaal ( 1:32 ) , vervuilen ? uiteraard ! Maar dan wel goed door iemand die dat heel goed kan, ook dat is voor mij een belangrijk detail.

Jammer dat Dhr. Hartog geen enkele zinnige bijdrage levert aan dit topic en enkel meelift... Krijg daar wat jeuk van....

Overigens lijkt deze vraag verdacht veel op een eerder topic van de TS....  ::)

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60683.msg3221492392.html#msg3221492392

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2015, 23:06:37 »
Persoonlijk vind ik het belangrijkste dat de modellen niet ingekort zijn.
Ik koop echt geen nieuwe treinen meer die ingekort zijn. 2e hands is een ander verhaal.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2015, 08:09:18 »
@sneeuwtrein: waarom koop je tweedehands wel ingekorte treinen? Tweedehands zijn toch ook wagons en rijtuigen te krijgen?

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2015, 10:02:13 »
Ook voor het gemak de vragen gekopieerd.

1 Hoe ga je om met bovenleiding?
 Ik rij diesel, stoom en electrisch, maar plaats alleen de portalen zonder draad.
  (Beetje gemakszucht qua onderhoud en calamiteiten)

2 Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
 Hoofdzakelijk 1:87, en in dien niet anders mogelijk knijp ik een oogje dicht bij 1:93,5.

3 Kortgekoppeld of juist niet?
  Indien mogelijk wel, maar bij het meeste nieuw uitgebrachte materieel zit dat al standaard er op, maar bij het oudere spul soms niet.
  En als de mogelijkheid aanwezig is wordt er een Symobatje onder gebouwd.

4 Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
 Alleen bij vaste combinaties, bij de meeste loks wil ik graag voor en achter kunnen koppelen.

5 Hoe ga je om met geluid / sound?
  De baan is digitaal, het meeste materieel is Soundloos.
  En ik wil ook niet teveel sound, want anders word je knettergek.

6 Hoe wordt je baan verlicht?
   Gewoon een paar TL balkjes aan het plafond.

7 Welke rails gebruik je en waarom?
   Fleischmann Profi, maar overweeg andere rails te nemen, want 2 van mijn stoomloks willen wel eens moelijk gaan doen in wisselstraten.

8 Antislipbandjes of niet?
   Liever niet, maar als het niet anders kan zitten ze er onder.

9 Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
   Bij alle materieel zijn losse attributen aangebracht.
   Alleen bij loks en rijtuigen die functioneel moeten kunnen koppelen aan beide zijden worden alleen maar de verkorte luchtslangen en dergelijke gebruikt.

10 Modellen vervuild of juist niet?
    Voorlopig niet.

En verder ligt er alleen een grote 2 sporige ovaal met opstelsporen.
Want de focus ligt voorlopig alleen maar op het bij elkaar verzamelen van het gewenste materieel.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2015, 10:15:29 »
Ik kan mij in het bovenstaande helemaal vinden op punt 10 en het naschrift na!!!!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #35 Gepost op: 25 juli 2015, 10:25:10 »
En Sobat, licht punt 10 en het slotwoord eens toe met jou bevindingen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2015, 10:32:06 »
10 Modellen vervuild of juist niet?
    Voorlopig niet.
Al mijn modellen van de oudste tot de nieuwste (ovaleramer Artitec) zijn vervuild en van gebruikssporen voorzien

En verder ligt er alleen een grote 2 sporige ovaal met opstelsporen.
Want de focus ligt voorlopig alleen maar op het bij elkaar verzamelen van het gewenste materieel.
Ik bouw modules waarop het materieel gefotograveerd en bewonderd kan worden. Zie het draadje Depot!!! en anderen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #37 Gepost op: 25 juli 2015, 10:47:07 »
Dat gaat ook nog komen, maar voorlopig blijft het bij materieel bij elkaar verzamelen.
Ben nu 33, dus tegen die tijd dat ik gepensioneerd en een ouwe knar ben zal er wel een prachtige baan komen.  ;D ;D ;D ;D


Jos.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2015, 10:48:45 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #38 Gepost op: 25 juli 2015, 11:12:16 »
Ik hecht waarde aan (naar modelbaanbegrippen) slanke wissels, vloeiende bogen, rijtuigen op lengte, een geloofwaardig werkend seinstelsel, bovenleidingsmasten op een geloofwaardige manier opgesteld en vooral een rustig rijgedrag.
Gerotzooi met groen spul en andere scenery is niet iets waar ik voldoening uit haal en doe ik dus niet of nauwelijks. Maar dat wordt gelukkig ruimschoots gecompenseerd door een rijke verbeeldingskracht. Dus met wat tactisch neergezette gebouwen (of zelfs blokken hout) kan ik ook op een baan die het stadium van de kaal-hout-baan nauwelijks is ontstegen, voor mezelf de perfecte atmosfeer creëren.
En aangezien de baan uitsluitend voor mijn eigen plezier is, is meer ook niet nodig. Mooie banen bekijk ik wel op een tentoonstelling.

Huub

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #39 Gepost op: 25 juli 2015, 12:21:04 »
Citaat
Ik hecht waarde aan (naar modelbaanbegrippen) slanke wissels, vloeiende bogen, rijtuigen op lengte, een geloofwaardig werkend seinstelsel, bovenleidingsmasten op een geloofwaardige manier opgesteld en vooral een rustig rijgedrag.

Dat kan ik volledig onderschrijven. Waarbij ik dan wil toevoegen dat ik liever iets weglaat dan een compromis aanga.

Citaat
Gerotzooi met groen spul en andere scenery is niet iets waar ik voldoening uit haal

Ach, ik vind dat dan wel weer aardig om te doen.
Zo zie je maar dat ieder op zijn -en haar- manier voldoening put uit deze hobby.

Suum quique.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #40 Gepost op: 25 juli 2015, 12:55:22 »
Nu er ook mensen zijn die de vragen letterlijk beantwoorden (wat volgens mij de bedoeling is) wil ik graag bijdragen. Ook ik vind zo'n echte uitwisseling interessant.

De opmerkingen als goed kijken naar de werkelijkheid en leren van voorbeelden van anderen zijn zeker waar. En ook proberen een "soort illusie" van de werkelijkheid maken is van waarde.
Echter, daarmee waren de vragen van 1200blauw nog steeds niet beantwoord. Nu we die hobbel hebben genomen, zie ik dat nu toch echt de antwoorden binnen komen. Hierbij mijn bijdrage;   

1 Hoe ga je om met bovenleiding?
Ik rij alleen met stoom en diesel. Heb wel eens over elektrische tractie nagedacht. Ook ik vind het te veel gedoe die bovenleiding (en kost het geld) en wil ik graag goed bij de rails kunnen. Daarom dus geen elektrische tractie.

2  Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
Ik rij smalspoor (Bemo, Roco, Liliput) en ik ga er vanuit dat alles redelijk op schaal is. Gaat mij ook meer om de verhouding van het materiaal (wat trouwens bij smalspoor erg divers kan zijn) dan dat het exact op schaal moet zijn.

3 Kortgekoppeld of juist niet?
Het belangrijkste vind ik dat alles onderling te koppelen is en dus zal alles een gewone beugelkoppeling moeten krijgen. Vind ik al mooi zat, kortkoppelingen hoeven voor mij niet. Ik hou van rangeren en wat extra ruimte tussen de rijtuigen en wagonnen is wel handig bij het handmatig afkoppelen.

4 Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
Nee, ook ik vind het veel te leuk om treinsamenstellingen te wijzigen.

5 Hoe ga je om met geluid / sound?
Voegt voor mij niets toe en kost geld. Als ik rij staat er meestal muziek (hard) op 'by the way'.

6 Hoe wordt je baan verlicht?
Daglicht en verder gewoon tl-lampen er boven. Modelverlichting vind ik teveel gedoe, dus geen lampjes in huizen en lichtmasten. 

7 Welke rails gebruik je en waarom?
Gewoon het smalspoor wat geleverd wordt door Roco en Bemo. Roco is makkelijker te solderen, dus vooral Roco. Bemo heeft slankere wissels, wat ook mooi is.

8 Antislipbandjes of niet?
Als het nodig is, ja graag zelfs. Maar ik heb het stijgingspercentage van de toekomstige klimspiraal wel acceptabel berekend volgens mij, dus het hoeft waarschijnlijk niet.

9 Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
Nog nergens gedaan, maar ga het zeker nog doen.

10  Modellen vervuild of juist niet?
Nog niets, maar ben het zeker van plan. Ik heb gezien bij anderen dat je met poeders en een kwastje ver genoeg komt. Mocht ik ooit de staatsloterij winnen dan laat ik al mijn materiaal met de luchtkwast vervuilen. Vind het namelijk wel erg mooi.   


Mag ik aanvullende vragen stellen?
11 Ik kies nooit voor afbuigend wisselspoor in het hoofdspoor. Afbuigend wisselspoor leiden dus altijd naar zijsporen. Wat doen jullie?

12 Ik probeer de radius van een boog zo groot mogelijk te houden, daardoor sneuvelen er wel eens ideeën (te weinig ruimte over, door de grote radius). Hoe staan jullie hierin?


Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #41 Gepost op: 25 juli 2015, 14:10:30 »
Hoe ga je om met bovenleiding?
nvt

Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
1:87  omdat het kan

Kortgekoppeld of juist niet?
nvt

Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
zijn op schaal en zitten er in het echt ook achteraan

Hoe ga je om met geluid / sound?
leuk, hoe meer hoe beter

Hoe wordt je baan verlicht?
tl voor bij de bouw en led voor de rij sfeer

Welke rails gebruik je en waarom?
.75 .83 en .40 omdat rail ook bij de modelbouw hoort.
de straal hou ik boven de 600mm

Antislipbandjes of niet?
geen

Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
ja, bij zo een kato model zit echt niks op uit de doos ,maar sinds ik een bril heb, monteer ik ook de ruitenwissers..

Modellen vervuild of juist niet?
ja, veel inmiddels wel

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #42 Gepost op: 25 juli 2015, 14:49:36 »
Mocht iemand een paar berichten kwijt zijn, dat klopt. Een aantal off-topic berichten met wat persoonlijke aanvallen en reacties daar op heb ik verwijderd.

Gr, Bert

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #43 Gepost op: 25 juli 2015, 16:54:26 »
Kniehoog  ;) :P
Klinkt als een goede hoogte. :)

1 Hoe ga je om met bovenleiding?
Dat staat op de paradebaan en is erg vervelend als de rails schoon gemaakt moet worden of als een stroofafnemer erachter blijft hangen omdat de draad niet meer goed hangt. Maar het is leuk om echt met de stroomafnemers op te rijden, voor zover dat vroeger goed ging.

2  Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
1:160, dat schijnt de schaal te zijn of zo...

3 Kortgekoppeld of juist niet?
Alleen bij reizigerstreinen die daarop voorbereid zijn en dan nog niet eens alles, voor de rest de gewone koppeling. Het materieel dat best wat dichter op elkaar mag staan heeft juist geen kortkoppeling.

4 Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
Laten zitten, er wordt wel eens gewisseld en pielen met de koppelingen is saai.

5 Hoe ga je om met geluid / sound?
Leuk, al is 1 TEE met geluid genoeg, al komt er misschien nog een stoomloc met geluid.

6 Hoe wordt je baan verlicht?
De zon, anders een lamp die in de kamer hangt.

7 Welke rails gebruik je en waarom?
Roco, Ibertren en Minitrix want dat was aanwezig. Op de fotodijk Peco om te kijken hoe dat eruit ziet en op het nieuwe diorama komt Fleischmann, want aanwezig :)

8 Antislipbandjes of niet?
Ja, die zitten er normaal op.

9 Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
Niet gedaan, ben ik ook eigenlijk niet tegen gekomen.

10  Modellen vervuild of juist niet?
Alleen wat goederenwagons, in wisselende mate van succes. Een set Fleischmann kolenwagens was uit de fabriek al vervuild en die zijn best mooi.   

11 Ik kies nooit voor afbuigend wisselspoor in het hoofdspoor. Afbuigend wisselspoor leiden dus altijd naar zijsporen. Wat doen jullie?
Idem, hoofdbaan gaat rechtdoor.

12 Ik probeer de radius van een boog zo groot mogelijk te houden, daardoor sneuvelen er wel eens ideeën (te weinig ruimte over, door de grote radius). Hoe staan jullie hierin?
Beetje krap als het uitkomt op de rangeerbaan, de paradebaan is R4/5 of iets dergelijks.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Details, welke keuzes maken we?
« Reactie #44 Gepost op: 25 juli 2015, 23:33:48 »
1. Hoe ga je om met bovenleiding?
   -Ik rijd alleen diesel.

2.  Welke schaallengte hebben je rijtuigen en waarom?
    -Ik bezit veel Liliputwagons. Die vindt ik erg mooi gedetaillerd. Of ze exact op schaal zijn weet ik niet, daar ga ik wel van uit.
     Als je concessies doet op de verhoudingen wat is er dan nog precies op schaal?
     En dan bedoel ik ook de beschikbare gebouwen en aankleding van alles.

3. Kortgekoppeld of juist niet?
    -Wat ik mooi vindt is dat de Liliput modellen vaak verende buffers hebben. Een upgrade zou dan kort gekoppeld rijden kunnen zijn.
    -Dat is ook prettiger voor de rijlengte die beschikbaar is, misschien kun je dan nog net een wagon extra plaatsen. :D

4. Koppelingen voor en achter aan een trein verwijderd of niet?
    -Zover ben ik nog niet. Ik heb een draaischijf in mijn plan, kan alle kanten uit en dan heb je aan 1 kant geen koppeling.

5. Hoe ga je om met geluid / sound?
    -Hoeft niet perse maar een NS diesel in tijdperk IV met geluid, moah ;).

6.  Hoe wordt je baan verlicht?
     -Moet nog veel leren in de modelbouw waaronder elektro, maar van mijn jeugdbaan af heb ik altijd verlichte huisjes en lantaarns gehad, dus ja dat
     gaat weer terugkomen met eenvoudige techniek.
     Speciale aantrekkingskracht vormen de verlichte vrachtauto's en automodellen en eventuele lichteffecten, maar het moet geen kermis worden.
     Wat verlichting boven de baan betreft: ik wil ooit wel wisselende LED verlichting boven de baan. Maar dan zal ik eerst complete modules moeten                   
      bouwen. ;D         

7.  Welke rails gebruik je en waarom?
     - Heb nu Flscm Profi maar met het ballasten van een stukje oude Flsmrails ben ik er anders over gaan denken.
        Zou nog niet weten welke andere railssoort dat moet worden.

8. Antislipbandjes of niet?
    -Lijkt me wel prettig als de modellen goede grip hebben, helling of niet. Maar ik heb begrepen dat er ook zo iets als Snot is?

9. Meegeleverde attributen aangebracht of niet?
    -Bij de Roco modellen zitten onderdelen, ja dat klopt, maar die ga ik pas plaatsen als het project ooit af komt.

10.  Modellen vervuild of juist niet?
       -Wil ik ook doen, liefst ook met poeders, later misschien met luchtkwast.
         Vindt het wel iets wat de sfeer van je bouwwerk verhoogd.

Citaat
Mag ik aanvullende vragen stellen?
11. Ik kies nooit voor afbuigend wisselspoor in het hoofdspoor. Afbuigend wisselspoor leiden dus altijd naar zijsporen. Wat doen jullie?
      - Voor mij is het anders. Op een stamlijn kun je je iets meer permitteren.

Citaat
12 Ik probeer de radius van een boog zo groot mogelijk te houden, daardoor sneuvelen er wel eens ideeën (te weinig ruimte over, door de grote radius).       
   
]Hoe staan jullie hierin?
     
       -Flauwe bogen. Als je de ruimte niet hebt kun je krappe bogen op allerlei creatieve manieren wegwerken.
        Als dat niet past in het plan, zit er niks anders op dan je plan aanpassen tot het wel klopt.

De essentie van de vraagsteller is dat wat ik ook bouw niet meer op speelgoed moet lijken.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2015, 00:11:14 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#