Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roelof R
Vandaag om 10:36:28
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: NS Sprinter (de echte) in 1:87  (gelezen 17694 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #30 Gepost op: 24 July 2015, 16:29:59 »
@Nighttrain1: 3D printen is zeker interessant, maar ik kan (nog)niet overweg met CAD/CAM software. Anders kon ik ook wel de hele kap in 3D laten printen, en voor de Koploper ook :) (en nog veel meer zoals 1:87 motorpost en mat '36, diverse interieur setjes etc) Maar wat er uit een 3D printer rolt is over het algemeen nog erg grof en moet geschuurd en evt geplamuurd worden.

De originele daken in stukjes zagen en in de juiste volgorde weer in elkaar plakken lijkt vooralsnog de beste optie. Ik heb dan eigenlijk ook nog een extra spoorcuriosa tussenbak dak nodig. Andere optie is spullen kopen om mallen te maken en de delen die ik nodig heb na te gieten in kunsthars. Ik zie wel hoe ver ik kom.

@Sneeuwtrein:  Ja dat kan, maar dan gaat de beglazing als een soort lichtgeleider werken en alsnog door het geel schijnen :(

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #31 Gepost op: 24 July 2015, 16:40:17 »
@Mitchell Ziet er netjes uit, maar was dit niet voor N? En als je het opschaalt dan moeten de roostertjes en zo ook maar net passen. Net als de andere maten. Als 2 mensen apart van elkaar van één teklening werken gata het in theorie goed, maar er zijn natuurlijk al comppromis gemaakt om alles te laten passen mij de Fleischmann bakken.

Hoe zit het met het materiaal? WSF was nogal bewerkelijk (tussen de ribbeltjes schuren en indruppelen met secondenlijm) en gladdere materialen kosten nog steeds meer dan een extra pluk sprinter denk ik :(

Hele bakken printen in 1:87 is wellicht voor velen een oplossing. Zeker als de raampjes van de Roco Plan V/T passen. Alleen de ramen van de cabine zijn wat lastiger. De Flaischmann koppen van de Sprinter zijn erg strak passend.

Is het ook eventueel mogelijk de daken zonder Airco en rijweerstanden te printen?

Mvg,

Robert

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #32 Gepost op: 24 July 2015, 17:42:09 »
Is het ook eventueel mogelijk de daken zonder Airco en rijweerstanden te printen?

Ik denk dat het wel kan, volgens mij os het ook mogelijk om zelfs een. Airco en weerstanderek in de juiste schaalverhouding te laten maken.
Als een dak kan kan de rest toch ook?
Echter moeten er eerst tekeningen van gemaakt worden en heb je een 3-D printer nodig, + .....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #33 Gepost op: 25 July 2015, 08:43:30 »
En kwam die nou maar overeen met de afbeelding op de doos of website, maar nee hoor!
In het aangedreven koprijtuig zit zo'n achterlijk groot deel waar je niet eens door heen kan kijken, terwijl dat volgens de doos wel kan, of op hun product aankondiging op hun website. Geldt ook voor het Trix model. Kan daar ook niet zoiets in als bijvoorbeeld een Artitec lage vloer aandrijving als bijvoorbeeld een DE-1?

Maar we hadden het over de 1:87 van een sprinter, en ik dwaal af......

Maar de DE 1/2 had wel de wind mee, want daar kon de motor verdiept in de bodem liggen.
De Piko Hondekop had dit ook kunnen hebben.
Maar Roco had dat anders met de Plan V daar bleef de motor zoveel mogelijk onder de ramen.
(en ook dit had weer niets met de Sprinter te maken)  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #34 Gepost op: 25 July 2015, 09:56:17 »
nou de sprinter en plan V (en eventueel koploper!) hebben aardig wat met elkaar te maken qua mogelijke plaatsen voor de motor. Beide geen stroomlijnkappen onder de bak om de motor helemaal te verbergen maar wel zoveel apparatuur dat als je al die kasten een beetje aan elkaar rommelt je de motor een eind kan laten zakken.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #35 Gepost op: 25 July 2015, 10:19:13 »
Wat maakt het uit als de fabrikanten met een model komen, Je bent toch lekker bezig.

Gr Arnout.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #36 Gepost op: 25 July 2015, 15:12:22 »
Nog even een rare suggestie voor het dak (zandtaartjes bakken kan altijd nog): is een (aangepast) plan-T dak bruikbaar qua vorm en plaatsing van de ribbels? Ik meen opgevangen te hebben dat er kappen zijn geruild wegens kromtrekken. Een kolfje voor de spoorwegmodelbouwers met stanleymes en roco-zaag.  :)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #37 Gepost op: 12 August 2015, 10:11:22 »
Lekker bezig, Robert! (y)

@Paul, ik denk niet dat dat een oplossing is: de Sprinter heeft volgens mij fijnere en meer dakribbels dan een plan V/T.
Het lijkt me door die ribbels wel erg lastig om losse stukken dak aan elkaar te lijmen zonder daar later iets van te zien. Wellicht is een methode van losse styreen stripjes zoals in het plan U-draadje de mooiste oplossing.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #38 Gepost op: 12 August 2015, 17:22:05 »
 Ik heb ook een plan U van Karst gemaakt , en kan je zeggen dat je op die manier heel makkelijk een perfect dak kan krijgen .

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #39 Gepost op: 05 May 2016, 07:04:36 »
Hoe staat het ervoor met dit project?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #40 Gepost op: 05 May 2016, 10:33:17 »
Staat te wachten op betere tijden. Ik ben nog steeds vrij druk met mijn nieuwe huis, werk en ik heb veel tijd gestoken in een andere hobby: een Pontiac Trans Am uit 1984 die klaar moest wezen voor het nieuwe seizoen van meetings. Zo'n auto is net als een modelspoorbaan: het is nooit echt klaar :( .

Ik heb inmiddels wel de grootste slaapkamer volgepropt met treinen en heb daar planken aan de muur gemaakt en een bureau/werktafel gemaakt. Ik was ook al bezig om een Electrotren NS 1310 te versmallen als vingeroefening. Maar dit staat ook even op een laag pitje.

Kortom: ik ben niet zo snel en meer van dat soort smoesjes :-[

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #41 Gepost op: 12 December 2022, 00:40:15 »
Smoesjes inderdaad,

We zijn elfentachtig miljoen jaar verder en niks opgeschoten...

Koploper in 1:87 is opgepikt door een paar bedrijven dus heb ik geen werk meer aan, Trans Am staat veilig in de garage met een verse APK (nog prijzen mee gewonnen op Radio 10 bij Somertijd :P ), en ik lijk redelijk bekomen te zijn van hartinfarcten en depressies.

Net de bakken met Sprinter onderdelen in mijn knuistjes gehad en ik heb denk ik wel genoeg dak materiaal om de twee motorwagens van een passend dak te voorzien. De rijweerstanden wordt een andere puzzel maar dat zien we wel weer. Waar ik nog mee zit is het dak van de tussenbak. Ik heb een Spoorcuriosa tussenbak liggen, maar die is natuurlijk 1:100. Het zou mooi zijn als ik nog een dak kon vinden en dan deze te verlengen door zaagsnedes te maken tussen de dak ventilatoren in en dan een deel van het andere dak er aan te plakken wat iets langer is etc. Zo ga ik de daken van de motorwagens ook maken. Dit zal een þø%%€werk zijn maar ach... het is maar tot een fabrikant het ding aankondigt... :P

Mvg,

Robert

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #42 Gepost op: 12 December 2022, 07:40:35 »
Hoi Robert,

Fijn dat jij weer verder gaat met het Sprinter project. Dan is het vrijwel zeker dat een fabrikant er mee komt en Sprinters in de goede lengte over een tijdje voor iedereen beschikbaar zijn  :angel:

Succes met verder bouwen. Ik blijf het volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: NS Sprinter (de echte) in 1:87
« Reactie #43 Gepost op: 12 December 2022, 08:33:04 »
Ik blijf het ook volgen,

Een sprinter in 1: 87 mag ook wel eens komen  ;D

mvg,

Matthijs