Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: Nederlandse Baan (H0)  (gelezen 24927 keer)

FBG

• Offline Offline
Re: Nederlandse Baan (H0)
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2015, 14:15:22 »
VFR,

Ik hou het in de gaten hoor. Ik zal zeker ook testrijden met de spieralen zoals ik ze gedacht heb. Maar ik vind het wel jammer dat niemand echt een goed en consequent advies kan geven over klimmende sporen. De adviezen lopen echt van 5% tot 2%. Voor de rest vind je heel veel adviezen over alle onderwerpen, maar klimmende sporen heeft iedereen een andere mening over.  :(

Ik ga de komende tijd nog niet bouwen hoor. Ik ga eerst nog drie modules van 50cm bij 122 maken. Met als thema een stuk spoor hier in de buurt. Dus deze baan blijft nog een tijdje sudderen.

Mvg,
Fokke

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2015, 14:36:48 »
Nou, ik heb over klimmende sporen een heel duidelijke mening. Die moet je vermijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

arnout

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2015, 15:49:05 »
Gdm,

Ik zou de spiralen iig niet kleiner maken als radius 5 en 6.

Gr Arnout.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2015, 17:00:00 »
Radius 5 en 6 zijnde hoeveel cm ?

Gewoon zorgen dat je over een volledige ronde de nodige cm stijgt om met je trein in de spiraal te komen.
Die minimale hoogte vindt je wel in NEM en rekening houden of je met panto's gaat rijden en al dan niet met een "bovenleiding" in je spiraal.
Dan de minimale diameter/straal van je stijgend spoor (liefst ook aan de buitenzijde) berekenen met de gekende goniometrische formules en rekening houdend met een stijging tussen 2 en 2,5%.
Blijf je binnen die waarden, dan heb je ook geen probleem met je loc's als ze eens een wat langere trein naar boven moeten sleuren.
Aan de binnenzijde de spiraal voorzien van een "valbeveiliging".
De spiraal kan je aan de buitenzijde openhouden want daar heb je de minste kans dat je trein bij het uit de rails trekken naar beneden valt en kan je ook nog aan de treinen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

FBG

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 23 July 2015, 13:43:47 »
Nou, ik heb over klimmende sporen een heel duidelijke mening. Die moet je vermijden.

Ieder zijn eigen ideeën. Ik ben er niet bang voor. Voor mij maakt het de baan spannender als je hoogte verschillen hebt. En daardoor de illusie kunt wekken dat er veel meer gebeurt.

FBG

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 July 2015, 13:44:47 »
Ik zou de spiralen iig niet kleiner maken als radius 5 en 6.

Is dat Marklin? Ik gebruik die rails niet, en ken daardoor de straal niet van radius 5 en 6.

FBG

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2015, 13:46:24 »
Gewoon zorgen dat je over een volledige ronde de nodige cm stijgt om met je trein in de spiraal te komen.
Die minimale hoogte vindt je wel in NEM en rekening houden of je met panto's gaat rijden en al dan niet met een "bovenleiding" in je spiraal.

Aan de binnenzijde de spiraal voorzien van een "valbeveiliging".
De spiraal kan je aan de buitenzijde openhouden want daar heb je de minste kans dat je trein bij het uit de rails trekken naar beneden valt en kan je ook nog aan de treinen.
Thanks voor de tips

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #22 Gepost op: 23 July 2015, 13:52:07 »
Des te groter de radius is, des te hoger het nummer. Verreweg de meeste bouwers gebruiken radius 2 en 3 (meest voorkomende bij "beginsets" van Märklin, Roco en Fleischmann)

Voorbeeld van SPOOR N uit ander draadje
Radius 1 in H0 is meestal ongeveer 360, radius 2 ongeveer 420 en zo gaan we verder naar boven
Allie
« Laatst bewerkt op: 23 July 2015, 13:56:13 door Railroadtycoon. Reden: omschrijving toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #23 Gepost op: 23 July 2015, 14:00:27 »

Deze is van Roco Line (=H0)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2015, 17:25:11 »
Duidelijk merkgebonden dus.
Een reden te meer om niet meer van R5 of R6 te spreken maar gelijk de goede maatvoering aan te geven, zo hou het de boel een beetje duidelijker  ;)

Als je dus die bogen uit het Roco-line gamma neemt, zal je weinig problemen hebben bij het maken van je klimspiraal.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

FBG

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2015, 18:31:31 »
Ik ben van plan om Peco code 75 te gaan gebruiken. Dus flexrails voor het bochtenwerk

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #26 Gepost op: 23 July 2015, 19:44:45 »
Welk percentage gebruik jij dan? Als ik je tekeningen bekijk heb je ook behoorlijk strakke bogen.
Uit eindelijk is het naar ik meen 2,8/2,9 geworden
Ik geef toe krapjes ,maar acceptabel  8)
Iedereen heeft andere samenstellingen rijden en dus is niks eenduidig,de praktijk zal t leren  ;)
Ik probeerde me dan ook aan de bekende richtlijnen te houden,en voor mij werkt het   :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FBG

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 July 2016, 19:16:43 »
All,

Het afgelopen jaar veel nagedacht over de aan te leggen spoorbaan. Ik heb, denk ik, goed geluisterd naar jullie adviezen. En daarom tot de conclusie gekomen dat een grote modelspoorbaan wel erg mooi is, maar inderdaad veel tijd kost om mooi af te maken. Het is dan ook pas af, als het af is. Niet dat ik denk dat ik de aandacht er niet bij kan houden, maar ik weet wel dat ik het ook erg prettig vind om dingen af te kunnen ronden. Daarnaast neemt een grote modelspoorbaan ook een complete kamer in beslag, ten minste, wel in mijn huis. En als je ooit wil verhuizen zit je inderdaad ook met een probleem.
Ik heb daarom gekeken naar modulair bouwen. Het voordeel is dat het in opslag minder ruimte neemt, je de modules per stuk kunt bouwen en dus ook afmaken. Dan zijn er ook echt delen van je modelspoorbaan af, in plaats van alleen maar stukjes in de hoek. Maar het bouwen in module bakken zoals FREMO etc. levert me op papier minder rijplezier op. Of je moet heel veel bakken bouwen… Ik heb veel vormen van module bouw bekeken, en ik dacht dat het niet echt voor mij is.
Maar, op het forum hier een bijzondere manier van modulair bouwen gevonden. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49480.msg796043.html#msg796043  Dus ja, het idee is gejat van een slim ontwerper, maar wel iets aangepast.

Het is eigenlijk een grote klimspiraal met daaromheen in etages verschillende niveaus waarom je scenery bouwt. Zie de eerste afbeelding. Ik denk er dan aan om op het onderste niveau een schaduwstation te bouwen en de rest scenery. Het voordeel, denk ik, van deze manier van bouwen is het relatief kleine vloeroppervlak ten opzichte van het oppervlak van de modelbaan. Grote nadeel is dan de stijgingen en dalingen die gedaan moeten worden in de klimspiraal.
Het hart wordt dus gevormd door een dubbelspoor klimspiraal. Hier takken aan de achterzijde van ieder tableau een dubbelspoor af die zichtbaar worden. Dit vergt wel enige zelfbouw als het gaat om een tweetal kruisingen. Als me dat niet lukt denk ik een enkelspoor klimspiraal te maken. Dat kan ook maar dan wordt je iets beperkt in de rijmogelijkheden.
De grap van dit systeem is dat je een soort sporenverloop kunt maken als de onderstaande tekening. De letters van de stations corresponderen met de etages uit de eerste afbeelding. Ik denk ook dat je zo veel rijmogelijkheden krijgt. En de baan blijft relatief simpel (op de klimspiraal constructie na).
De bouw van de toren en de etages is voorzien uit multiplex. De centrale toren uit 18mm (moet stevig zijn, want draagt uiteindelijk alles. En de etages van 9mm multiplex. Alles op basis van de gelijkbenige driehoeken, waardoor ook de lengtes relatief gemakkelijk te berekenen zijn. De grote etages zijn los te maken van de toren en de torenringen zijn zo hoog als de etage moet zijn. Het geheel is dus demontabel bij een mogelijke verhuizing etc. De etages zullen ook bestaan uit twee of drie delen. Modulair dus, maar geen traditionele module baan.

Het verhaal wordt dan een hoofdlijn van X naar Y, waar lange goederen- , passagiers- en hogesnelheidstreinen kunnen rijden. Deze hoofdlijn heeft een hoofdlijn splitsing naar Z, met tussen stations A en B. Deze stations zouden een grote kunnen hebben van Steenwijk, met een Defensie laadperron etc. Station A heeft dan een zijlijn aftakking naar B en C. En die stations zijn kleiner en zie je vooral lokaal vervoer. Misschien dat het mogelijk is om op C een soort Rodeschool te maken met een gaslaadstation. Maar of dat past, weet ik nog niet.
De rij mogelijkheden zijn hierdoor best groot, redelijk veel zichtbaar spoor en zichtbare stations, maar door de etage werking zijn ze van elkaar gescheiden en lijkt het niet heel erg overdreven druk.
Ik ben nu druk bezig met het ontwerpen van de spiraal. En alle berekeningen wijzen erop dat de spiraal in de opgaande sporen nooit boven de 2,88% komen en de dalende sporen nooit boven de 3,17%. Dit zijn percentages waar ik mee kan leven.
De verschillende etages kunnen afzonderlijk van elkaar gebouwd worden. Hierdoor kan ik een laag maken en pas als de laag af is beginnen aan de volgende laag. Hierdoor krijg je toch kleine banen die af zijn. Het grote megaplan wordt dan zo kleine stukjes verdeeld als een module baan.
Ik zit er aan te denken om gebruik te maken van Tillig Elite rails, inclusief de mee te buigen wissels. Want het nadeel van het gehele plan is wel dat alles in de bocht ligt: niets is recht.
Het ontwerp van de verschillende lagen zal ik langzaam maar zeker toevoegen als in tevreden ben over dat deel ontwerp. Het schaduwstation heb ik al wel ontworpen. Dat dus ook toegevoegd. De wissels zijn wel Tillig, maar niet de zelf mee te buigen wissels. Dus het ontwerpen is een beetje een gedoe op die manier, maar ik heb nog geen software gevonden die de wissels van Tillig mee kan laten buigen.

De dubbelspoor klimspiraal is nog wel een klein hoofdpijn dossier. Het dubbelspoor laten aftakken van de spiraal naar de etages en het van twee kanten laten weer terug komen op de spiraal. Dus treinen kunnen links om en rechts om de etage afrijden, maar wel rechts rijden. Hierbij wil ik ook dat ze zowel naar boven kunnen rijden als naar onder kunnen rijden. Ik bedoel hiermee dat ze van de etage af zowel naar boven als beneden kunnen rijden. Dat hoeft niet zowel linksom als rechtsom. Dat maakt dan weer dat er naast vier wissels ook twee kruisingen nodig zijn. De wissels kunnen standaard zijn, maar de kruisingen niet. Die zal ik dan zelf moeten maken. Dat lijkt me wel een behoorlijke klus. Als me dat niet lukt, dan zal ik denk ik over gaan naar een enkelspoor klimspiraal
« Laatst bewerkt op: 28 July 2016, 19:25:22 door FBG. Reden: duidelijker taalgebruik nu »

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 28 July 2016, 22:10:56 »
Hallo,

Op zich een mooi basisplan.
Maar als ik die railwoestijn in de klimspiraal zie dan denk ik toch er het mijne van.
Het risico dat het een baan wordt die nooit afkomt of toonbaar wordt is levensgroot aanwezig.
En vergis je niet op de kosten van dit plan
Beperking is de meester voor de meeste modelbanen.
Maar tis jouw ding.
Mijn advies: maak iets wat behapbaar is en ook een keer afkomt

succes jandcargo

FBG

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 July 2016, 22:35:55 »
Jancargo,

Die railwoestijn die er nu opstaat is het idee voor het laagste niveau. Alleen een schaduw/opstel plateau. De ideeën voor de andere etages zijn er wel, maar nog niet uitgetekend.
Voor de baan die nooit afkomt of toonbaar wordt, daar was ik ook wel een beetje bang voor bij een kamervullende baan. Daarom ook deze etage bouw. Iedere etage kan afzonderlijk gebouwd worden van de ander. Hierdoor kun ik iedere etage eerst afmaken voordat ik verder ga met de andere. ik weet dat beperking de meester is, maar waar baseer je je nu op om die opmerking te maken? ik heb nog niets van het "echte" zichtbare modelbaan deel laten zien. Gaan meer om het idee van de opbouw van het geheel.
Over je advies: ja, helemaal mee eens. Vandaar ook het modulair opbouwen van de etages.