Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 17:41:25
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Analoge seinbediening gekoppeld aan rijweg mogelijk?  (gelezen 7179 keer)

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Analoge seinbediening gekoppeld aan rijweg mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 16 July 2015, 23:56:46 »
Oh kijk, dan zijn we er wat deze schakeling betreft! Dank voor de hulp!

Het lijkt me interessant om me ook in de diodematrix te verdiepen. Maar ik moet bekennen dat ook de begrippen CDU en bistabiel relais een mysterie voor me zijn, dus er is een hoop te leren begrijp ik! Ik vraag me af of het voor mijn simpele baantje de moeite waard is om een ingewikkeld systeem te bedenken, maar da's natuurlijk ook wel weer de lol van de hobby, dat je het zo werkend krijgt als het in het echt ook zou gaan.
met vriendelijke groet, Jesse

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #16 Gepost op: 16 July 2015, 23:59:55 »
Misschien dit linkje nog:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42818.msg3221583556.html#msg3221583556
Bijdrage gaat over CDU's en tuimelschakelaars.

Ik geef toe het gaat wat ver voor een simpel baantje, maar soms is het goed om te weten dat iets kan, om er dan vervolgens vanaf te zien omdat het teveel werk is.

Een deel oplossing voor de rijrichting vind je hier
De dubbele lichtsluis ....

Formules om te berekenen welke onderdelen je moet kopen voor een CDU voor rijwegen, vind je bij de buren:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56767.0
« Laatst bewerkt op: 17 July 2015, 00:41:22 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Jes

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 17 July 2015, 00:52:47 »
Nu ik er over nadenk heb ik toch nog een vraag over het bovenstaande schakelschema. Voor de overgangswissels heb ik vier aparte schakelaars getekend, maar het is natuurlijk veel handiger om met één schakelaar twee wissels te bedienen: beide sporen rechtdoor of beide wissels afbuigende stand. Maar... voor de seinbesturing moet elk wissel wel een aparte schakelaar hebben. Is dit ook op te lossen?

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 July 2015, 06:11:29 »
Wat voor wisselaandrijvingen heb je?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2015, 07:04:33 »
Dag Jesse,

Stel je hebt 4 sporen op je station.
Inrijden
Met drie wissels voor het inrijden kun je alle sporen bereiken. Met 1 schakelaar bedien je de drie wissels om naar spoor 1 te gaan. Met schakelaar twee bedien je de wissels om naar spoor 2 te gaan enz, enz.

Uitrijden
Weer drie wissels nodig om van de verschillende sporen naar het uitrijspoor te gaan.
Met schakelaar 4 (doortellen vanaf inrijschakelaars) bedien je de wissels om van spoor 1 uit te rijden.
Het sein bij spoor 1 wordt met deze schakelaar op veilig gezet.
Met schakelaar 5 bedien je de wissels om van spoor 2 te vertrekken, het sein bij spoor 2 wordt met deze schakelaar op veilig gezet, enz, enz.

De seinen worden met de schakelaar die bij het betreffende spoor hoort op veilig gezet. De draad voor onveilig verbindt je met de schakelaar die niet bij het betreffende spoor horen.
Gebruik hierbij de schema's van de Fleischmann wissels gekoppeld aan seinen.

Het aantal wissels dat je tegelijk kunt schakelen hangt af van je capaciteit van de trafo. Ik meen per wissel ca. 400mA. Maar dat kun je zelf checken.

Tschuss Genossen

Jes

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 July 2015, 09:32:56 »
Ik gebruik Conrad wisselaandrijvingen en Peco streamline wissels. De aandrijvingen polariseren tevens het hartstuk.

Hans,
Je opmerking over het aansluiten van de seinen begrijp ik, echter was ik er van uitgegaan dat een armsein in de onveilige stand valt als deze spanningsloos wordt gesteld. Dan is deze dus automatisch onveilig als er een andere rijweg dan naar/van het betreffende perron is ingesteld.

Echter ik ben je kwijt bij je voorstel om toch de hele rijweg met één knop in te stellen. Zou je daar niet juist een diodematrix voor nodig moeten hebben? Alleen in geval van een overloopwissel zou ik het handig vinden om met één schakelaar twee wissels te bedienen. Het enige dat dan nog even opgelost moet worden is dat er twee (eigenlijk vier want twee richtingen) schakelaars van het seinstroomkringetje om gaan.

Jes

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 July 2015, 09:52:51 »
Zou het kunnen werken met twee relais (2x wissel) gekoppeld aan de wisselschakelaar?

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 July 2015, 10:42:42 »
Dag Jesse,

Gewoon proberen tot hoever je kunt gaan met het aantal wissels met 1 schakelaar te bedienen.
Mijn kennis van elektronica gaat niet verder dan de speelgoed schakelingen van Fleischmann😜.
Maar resultaten tellen. Succes!
Tschuss Genossen

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 July 2015, 11:15:49 »
Die motorwisselaandrijvingen van Conrad verbruiken niet zoveel stroom.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 17 July 2015, 12:23:38 »
Motoraandrijvingen van Tillig kunnen wel doorgeschakeld worden, zodat een rijstraat ingesteld wordt met wissel na wissel omzetting, dus niet allemaal tegelijk.
Overigens blijft voor mij:  je stelt een wisselstraat in volgens je tekening 2.
Dan kun je een knop bedienen waardoor iets omgaat, in jouw voorstel:  uitrijsein.  Dan kun je dus met een tweede knop ook het betreffende inrijsein bedienen.

Conclusie:
voor  een binnenkomende trein wordt een rijstraat ingesteld, daardoor komt er een stroomkring tot stand na bedienen van een drukknop.  In dit geval de knop van het inrijsein.
voor een uitgaande trein wordt een rijstraat ingesteld, daardoor komt er een stroomkring tot stand na bedienen van een drukknop.  In dit geval de knop van  het uitrijsein.
Geheel volgens jouw tekening 2.
Wil je beveiligen (komt niet in jouw eerste vraag voor) wordt het een heel ander, veel lastiger verhaal.

Gewoon aansluiten zoals bedacht, en in plaats van 1 knop per spoor 2 knoppen aansluiten: 1 voor uitrijsein, 1 voor inrijsein.  Dat is toch wat je oorspronkelijk wilde, of zie ik dat verkeerd ?

Maarten
« Laatst bewerkt op: 17 July 2015, 12:25:34 door maarten van der burgt. Reden: typefout, correcties »

Jes

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2015, 22:58:12 »
Maarten,
Ja dat zou een hele mooie oplossing zijn, ware het niet dat dat niet werkt omdat de rijweg voor een vertrekkende trein anders is dan de rijweg voor een binnenkomende trein. Als je het zo uitvoert, zou ook een rijweg die bijvoorbeeld vanaf het perron op het binnenkomende spoor uitkomt, groen licht krijgen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 July 2015, 07:25:09 »
Ik denk dat Maarten bedoelt dat inrij- en uitrijsein ieder een eigen schakelaar krijgen en dus niet tegelijk veilig hoeven te tonen. Ik had daar één omschakelaar van gemaakt. Dat lijkt mij ook handiger, maar de bedoeling is denk ik hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2015, 07:27:10 door henk »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 21 July 2015, 13:30:09 »
Je hebt in de tekening 2 schakelaars/knoppen staan om 2 uitrijseinen te bedienen.
Als je op dezelfde manier nog 2 schakelaars/knoppen aansluit, laat je die de inrijseinen bedienen.

Afhankelijk van de ingestelde rijstraat heb je dan tegelijkertijd "spanning" staan op 2 knoppen: de betreffende knop voor het inrijsein en de betreffende knop voor het uitrijsein.
Jij bent seinhuiswachter, dus jij kiest de knop.  En als je allebei doet wordt je ontslagen en rijd je je materieel kapot.

Nogmaals, dit is uitsluitend hand(knop)bediening zonder enige vorm van beveiliging.  Daar vroeg je om.

Maarten

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 July 2015, 00:24:53 »
Zoiets?

Het gedeelte tussen de vier pijlen komt overeen met de terugmeldschakelaars van de wissels in de 2e tekening.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2015, 00:34:33 door Martin Hornis. Reden: toelichting bij de vier pijlen »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 22 July 2015, 16:36:34 »
Is in ieder geval niet wat ik bedoelde.  Je hebt nou in een keer een hoop schakelaars aan de plus-kant, die er niet waren in de oorspronkelijke tekening.  Bovendien heb je tegelijkertijd maak-verbreek schakelaars zodat er altijd een sein op groen staat ( inrij- of uitrijsein), terwijl toch ook allebei (of beter: alle 4) de seinen op rood moeten kunnen staan.
Daar maak je het wel weer erg ingewikkeld mee.
Lees mijn opmerking:  ik bedoel simpelweg, dat je oorspronkelijk 2 schakelaars hebt om het uitrijsein te schakelen.  Zet op precies dezelfde plek een tweede schakelaar (dus in totaal 4) die dan niet het uitrijsein bedient, maar het inrijsein.  In electro-taal: parallel.

Maarten.

(PS  Als je de bediening enigszins beveiligd wil hebben, kun je ook denken aan een verwisseling van plus en min.
  Bijvoorbeeld:
 van het inkomende spoor komt een plus over de wisselschakelaars naar de inrijseinen, die met een bedieningsknop verbonden worden met de min, dus schakelen.
 van het uitgaande spoor komt een min over de wisselschakelaars naar de uitrijseinen, die met een bedieningsknop verbonden worden met de plus, dus schakelen.
Maak daar maar eens een mooi schema van.
Of er conflicten kunnen optreden kan ik zo niet beoordelen, omdat je een versimpeld schema geeft.  Maar in mijn beperkt zicht moet het zo ook kunnen.
Druk je op de "verkeerde" knop, dan krijg je plus aan plus of min aan min, en gebeurt er dus niks)