Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:53:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Wissels schakelen met een relais  (gelezen 7798 keer)

Hannes

• Offline Offline
Wissels schakelen met een relais
« Gepost op: 27 March 2015, 13:10:09 »
In mijn baanplan wil ik een aantal wissels automatisch gaan schakelen. Ik rij digitaal, maar stuur de wissels verder handmatig via schakelaars aan. Er rijdt ook altijd maar 1 trein tegelijk.

Mijn schaduwstation ligt in een keerlus en mag maar vanaf 1 zijde bereden worden. zie hieronder. Dit betekend dat de wissel ook altijd op de zelfde manier geschakeld moet worden.

In eerste instantie wilde ik de wissels met Reedcontacten gaan schakelen, maar omdat ik in N spoor rijd leek me dat een uitdaging worden. In mijn verdere zoektocht kwam ik de lichtsluis van Huub Maaskant tegen en wellicht is deze ook wel hier voor te gebruiken.

Mijn idee.
1) Een binnenrijdende trein passeert bij C een lichtsluis, welke met een relais (bijvoorbeeld "502826 - 89 Miniatuurrelais serie SY Takamisawa SY-12W-K 12 V/DC 1 wissel" van Conrad) de conrad wisselmotor naar d1 schakelt.
2) De trein rijdt vervolgens het schaduwstation in welke door de TAMS Schattenbahnhofsteuerung SBS-1 wordt aangestuurd.
3) De trein rijdt het schaduwstation uit en bij schakeling B (zelfde lichtsluis en relais) wordt de wissel naar stand D2 verzet.
4) De trein rijdt voorbij de wissel en passeert opnieuw C en schakelt de wissel alvast naar D1. Hierbij is dus belangrijk dat de trein niet langer is dan afstand C-D.

De volgende trein die binnenkomt zal dus bij 1 niets schakelen.

Nu is mijn kennis van elektronica nog niet helemaal je van het, dus heb ik even jullie hulp nodig.
A) Ik heb een monostabiel relais uitgekozen, maar deze schakelt af zodra er niets meer in de lichtsluis aanwezig is. De wissel moet dus snel schakelen. MOet ik niet een bistabiel relais selecteren of werkt het geheel dan anders?
B) wat gebeurd er als een 2de trein bij actie 1 van hierboven aan komt. De wissel is nu al goed geschakeld, maar gaat dat nu wel goed?

Is mijn gedachte zo goed. kan ik dat zo aansluiten, of is hier bijvoorbeeld een andere simpelere/goedkopere oplossing voor.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

tinus

• Offline Offline
Re: Wissels schakelen met een relais
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2015, 17:05:17 »
Ik neem aan dat je standaard wissel spoelen gebruik.?

Tinus.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2015, 17:11:12 »
Tinus,

Ik gebruik de alom bekende conrad wisselmotoren.

Te vinden onder dit bestelnummer 219999 - 89 bij conrad.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2015, 19:12:55 »
Hoi Hannes,

stap 4 voegt niets toe aangezien dit ook al wordt gerealiseerd door stap 1. Stap 4 kun je dus net zo goed weglaten. Heb je gelijk geen last meer van die maximale treinlengte waar je over spreekt! Alhoewel: je hebt natuurlijk nog wel te maken met de lengte van je schaduwstation...

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2015, 20:18:40 »
Hans, volgens mij is het punt dat ik stap 4 niet kan overslaan. De uitgaande trein rijdt langs de lichtsluis en er volgt dus automatisch een actie.

Het gaat mij erom dat een binnenkomende trein bij punt 1 weer de wissel wil schakelen, maar deze is al geschakeld. Kan dat wel. En is deze relais wel geschikt

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2015, 13:32:39 »
De lichtsluis van Huub Maaskant bevat als uitgang een relais http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm. Dit relais kun je gebruiken om je wissel te schakelen. Het is jammer dat je weer langs punt 1 moet, omdat dit je treinlengte begrensd. Er is geen enkel probleem om het wissel een tweede (derde, vierde, etc) te schakelen naar dezelfde stand. Je moet het zien als een mens die een aantal wissels moet schakelen met drukknopjes. Je schakelt een wissel ook dan wel eens in een stand waarin hij ligt. Dus twee setje bij Huub Maaskant en je bent klaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2015, 13:34:50 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2015, 14:46:33 »
Je kunt de afstand tussen C en het wissel korter maken, als je de lichtsluis richtingafhankelijk maakt.
Dat komt er feitelijk op neer dat je twee lichtsluizen kort na elkaar moet zetten, die noem ik even C links en C rechts.
C links schakelt naar D1. Het contact van C rechts zet je in serie met het contact van C links, zodanig dat C links niks doet als C rechts is aangesproken.
Als je dan terugkomt via B en D2, dan activeer je eerst C rechts en daarna C links. Maar C links doet niks, omdat C rechts hem blokkeert. Pas als de trein C rechts is gepasseerd kan C links weer het wissel schakelen naar D1. Maar de staart van de trein is dan het wissel al voorbij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 March 2015, 21:21:09 »
Heren bedankt voor jullie antwoord. Mooi dat er op de lichtsluis al een relais aanwezig is dan hoef ik me daar niet meer druk om te maken. De lengte van het baanvak tussen C en D is meerdere keren de lengte van mijn langste trein. Geen punt dus, ik moet er alleen rekening meehouden.

Dan een volgende vraag.

Vanuit het schaduwstation gaat het omhoog naar een tussenniveau. Hieronder een schematische weergave. Deel Z is het enige zichtbare gedeelte en hierin komt straks een klein stationnetje met een paar wissels.

Het gaat mij nu echter om de aansturing van het onzichtbare wissel. Deze wil ik ook gaan schakelen met de lichtsluis, bij zowel punt A als B. De weg vanaf hier leidt namelijk altijd naar het schaduwstation en de rijdende trein kan dus heel goed zelf bepalen hoe het wissel geschakeld moet worden.

Maar komend vanaf het schaduwstation zou ik graag zelf kunnen bepalen hoe de wissel geschakeld wordt.

Kan ik er dus voor kiezen om de wissel zowel te schakelen met de lichtsluis als met de hand. Ik rijdt altijd met maar 1 trein tegelijk, ik weet dus waar de trein is en fout schakelen gebeurd dus niet zo snel (Hopelijk)

Kortom.
Rijdend van A of B naar S moet de wissel geschakeld worden door bijvoorbeeld een lichtsluis.
Rijdend van S naar A of B moet de wissel handmatig geschakeld worden.

Kan ik dit oplossen door parallel aan de lichtsluis een drukkknop te plaatsen of levert dit problemen op in de vorm van sluiting.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #8 Gepost op: 01 April 2015, 12:53:11 »
Ja dat kan zonder [roblemen elektrisch. Wel even opletten dat bij het loslaten van de drukknop en het arriveren van de trein in de lichtsluis het niet mis gaat.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2015, 14:15:52 »
En, heeft de hulp al tot succes geleid of zit je nog in de analyse fase?
Het maakt me nieuwsgierig hoe je de lichtsluis van Huub Maskant daadwerkelijk hebt ingezet.
Ik reageer omdat ik misschien een vergelijkbaar probleempje heb.

Dat monostabiele relais op de print van Huub schakelt net zolang als de trein (nog) in de lichtsluis zit, en het aangeraden relais is sterk genoeg om ook de rijstroom te leveren voor de lok tijdens die rit.
Als je een korter signaal wil hebben om alleen een (het wissel)relais te schakelen, dan moet er wellicht nog een condensator bij (in serie, op de uitgang).

Rijd je 2-rail of 3-rail? Dit in verband met je keerlus.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2015, 16:50:43 »
Is schaal N niet altijd 2 rail ?  ;)
Groet, Ronald.

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2015, 17:27:24 »
Neen  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2015, 17:40:06 »
Dat was mij niet bekend en kom je (hier) niet erg veel tegen ? Over het algemeen, dus in de meeste gevallen kom ik hier N in
2-rail tegen. Dus denk ik dat we er van uit mogen gaan dat N 2-rail is zolang men niet specifiek naar 3N verwijst ?
Groet, Ronald.

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2015, 12:36:44 »
Ja, Hannes rijdt N, digitaal, en vermoedelijk 2-rail, en zal de keerlus waarschijnlijk dus ook digitaal oplossen.  Immers, de lok-decoder poolt de motor om, niet de (indirecte) aansluiting tussen trafo en rails.

Toch, Hannes wil de wissels handmatig kunnen blijven schakelen. Hij zoekt dus een van de grensgebieden op van het digitaal rijden. De wissels schakelt Hannes met de hand en met relais. Zijn wissels zijn in mijn ogen analoog bestuurd.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2015, 13:13:17 »
Hannes, waarom wil je een extra relais gebruiken om wissels te schakelen? De wisselaandrijving zelf is toch al een relais, beter gezegd een bistabiel relais.
In de situatie zoals getekend kan de keerlus gepoold worden aan de hand van de wisselstand. Daarbij kun je de lus dan ook in beide richtingen berijden. Volgens mij ben je nu veel te moeilijk aan het denken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net