Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 18100 keer)

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Pantograaf gebruik
« Gepost op: 19 October 2007, 19:18:21 »
Hallo iedereen,

Ik heb mijn M* NS 1601 omgetoverd naar de Railion 1601. Nou trekt deze loc de Railion staalwagens Shimmns-ttu. Nou is mijn vraag: Welke pantograaf moet de loc omhoog hebben volgens de regels?
De voorste:

of de achterste:


Alvast bedankt  :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2007, 19:32:44 »
De voorste op zetten beperkt de snelheid to 100 km/u maar de achterste op zetten maakt de eerste wagon nogal smerig. Het ligt eraan, meestal zie ik ze rijden met de achterste stroomafnemer op zoals altijd werd gedaan in Nederland maar soms hebben ze de voorste op zoals in Duitsland gebruikelijk is.

Kort antwoord: het maakt dus niet uit. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2007, 19:35:41 »
volgens mij meestal de achtere - uitzondering: achter de lok zijn ketelwagen met brandgevaarlijke stoffen - dan moet de voorste pantograaf gebruikt worden wegens de vonken. Tenminste in Duitsland is dat de regel...
« Laatst bewerkt op: 29 November 2007, 23:17:45 door Sebastian »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2007, 20:01:41 »
Of als er beladen autotransporters achter hangen, dan moet de voorste panto ook omhoog.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2007, 20:02:58 »
Toeminst in Duitsland is dat de regel...

Idd als ook bij autotransport. Niet alleen in Duitsland maar ook in CH.
Koolslijpsel afkomstig bij het vonken van de stroomafnemer brand nl in de autolak. Bij Audi zie je als regel folie over de motorkap,  dak, en kofferbak.

Mvg, Johan.

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2007, 20:14:09 »
Citaat
....Treinen en locomotieven zijn dan ook vaak met twee tegengestelde stroomafnemers uitgerust, waarvan er telkens één wordt gebruikt, afhankelijk van de rijrichting. Sommige locomotieven (bijvoorbeeld de NS 1600) mogen daarom maximaal 100 km/h rijden met de voorste stroomafnemer tegen de draad omdat de rijwind de pantograaf anders teveel omhoog stuwt. Met alleen de achterste stroomafnemer omhoog mag wel met volle snelheid gereden worden.
Bron: wikipedia

waarschijnlijk ook niet alleen in Duitsland word bij dubbeltractie telkens de voorste en achterste pantograaf gebruikt 

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2007, 20:35:05 »
Hoi Fermon,

Bij de klassieke loc's, b.v. 1100, 1200 en 1300, was het voorschrift te vertrekken met twee opstaande stroomafnemers. Dit door de hoge aanzetstroom onttrokken aan de bovenleiding.
Bij de indienstname van de 1600 heeft men dit gehandhaafd gezien de uniforme bediening, bij deze electronisch aangestuurde loc was dit technisch gezien niet meer nodig.
Bij een snelheid van 35 a 40 km/h kon/moest men dan de voorste stroomafnemer laten zakken, de afgenomen stroom was dan al behoorlijk gezakt.
Dus wat jouw vraag betreft, normaal de achterste.

Groet, Dolf.

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2007, 20:51:30 »
ik zag dit laatst  op de site van nico spilt staan:

Bunnik, 10 november 2006. Loc 1611 met een staaltrein richting Emmerich. Opvallend is dat de loc met de voorste stroomafnemer op rijdt. Gebruikelijk is dat tijdens de rit de achterste stroomafnemer op is, maar in speciale gevallen mag de achterste stroomafnemer juist niet op staan. Hier zal het gaan om de brandbare huif van de voorste wagen. De maximum snelheid van de trein is in zo'n geval 100 km/uur. Meer over stroomafnemers in het thema Bovenleiding.

dus ik help je uit de droom dus de voorste als die de staaltrein als op jouw foto met de huif

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2007, 20:53:12 »
Ondertussen is het ook bij de 16/17/1800 weer voorschrift om met twee stroomafnemers op te vertrekken en bij 40 km/h de voorste te laten zakken.

Heeft de "achterste" stroomafnemer een versleten koolstrip, dan mag inderdaad met de "voorste" omhoog gereden worden.

Bij ijzel mag met twee stroomafnemers opgereden worden, max. 75 km/h.

Citaat
maar de achterste op zetten maakt de eerste wagon nogal smerig.

Dat vinden ze niet erg bij Railion, die doen ook mee met de "Dirty Train Award"  ;D


Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2007, 21:15:49 »
Als die huif brandbaar is is het slecht gesteld met de spoorse veiligheid. ;D

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2007, 21:21:35 »
Precies. En daarom begon ik te twijfelen. Ik heb de foto gezien op de site van Nico Spilt maar ik heb ook deze gezien:
http://www.bahnbilder.de/bilder/55024.jpg
Maar ik denk dat ik de voorste panto maar omhoog doe voor deze wagons.
Hoewel ik niet denk dat deze prachtige staalwagons van Roco in de fik vliegen door een verkeerde panto van de 1601  ;D

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2007, 21:54:43 »
Denk er wel aan dat al jouw tegemoetkomende medespoorders met de frontseinen beginnen te knipperen en naar boven wijzen.  ;)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2007, 21:58:58 »
Hallo iedereen,

Ik heb mijn M* NS 1601 omgetoverd naar de Railion 1601.
Hoe heb je de oude opschriften verwijderd?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2007, 22:07:57 »
Hier iemand die met een 1601 met oa. huifwagens heeft gereden. De 1601 had in mijn geval een kapote pantograaf en moest dus met de voorste.

Het regeltje dat je voorste pantograaf op moet doen geld niet bij huifwagens of autowagens of andere wagens. Dat regeltje geld wel in duitsland en wordt daarom ook regelmatig in nederland gebruikt. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag.

Groetjes,

Robbert

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2007, 23:12:20 »
Hoe heb je de oude opschriften verwijderd?
Het is misschien niet de juiste manier, maar ik heb de oude opschiften verwijderd met een stanleymesje en vervolgens ontvet en daarna de verf en de opschriften. Ik heb alleen het gedeelte tussen de cabinedeuren en naast en onder het rooster geel geschilderd. Als je goed kijkt bij de foto's zie je ook wel kleurverschil. Maar ik ben tevreden  ;D Nu nog een manier verzinnen om Amsterdam op de loc te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2007, 23:15:11 door Fermon Bosman »