Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
Vandaag om 01:59:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 18418 keer)

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Pantograaf gebruik
« Gepost op: 19 October 2007, 19:18:21 »
Hallo iedereen,

Ik heb mijn M* NS 1601 omgetoverd naar de Railion 1601. Nou trekt deze loc de Railion staalwagens Shimmns-ttu. Nou is mijn vraag: Welke pantograaf moet de loc omhoog hebben volgens de regels?
De voorste:

of de achterste:


Alvast bedankt  :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
  • Spoor N
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2007, 19:32:44 »
De voorste op zetten beperkt de snelheid to 100 km/u maar de achterste op zetten maakt de eerste wagon nogal smerig. Het ligt eraan, meestal zie ik ze rijden met de achterste stroomafnemer op zoals altijd werd gedaan in Nederland maar soms hebben ze de voorste op zoals in Duitsland gebruikelijk is.

Kort antwoord: het maakt dus niet uit. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2007, 19:35:41 »
volgens mij meestal de achtere - uitzondering: achter de lok zijn ketelwagen met brandgevaarlijke stoffen - dan moet de voorste pantograaf gebruikt worden wegens de vonken. Tenminste in Duitsland is dat de regel...
« Laatst bewerkt op: 29 November 2007, 23:17:45 door Sebastian »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2007, 20:01:41 »
Of als er beladen autotransporters achter hangen, dan moet de voorste panto ook omhoog.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2007, 20:02:58 »
Toeminst in Duitsland is dat de regel...

Idd als ook bij autotransport. Niet alleen in Duitsland maar ook in CH.
Koolslijpsel afkomstig bij het vonken van de stroomafnemer brand nl in de autolak. Bij Audi zie je als regel folie over de motorkap,  dak, en kofferbak.

Mvg, Johan.

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2007, 20:14:09 »
Citaat
....Treinen en locomotieven zijn dan ook vaak met twee tegengestelde stroomafnemers uitgerust, waarvan er telkens één wordt gebruikt, afhankelijk van de rijrichting. Sommige locomotieven (bijvoorbeeld de NS 1600) mogen daarom maximaal 100 km/h rijden met de voorste stroomafnemer tegen de draad omdat de rijwind de pantograaf anders teveel omhoog stuwt. Met alleen de achterste stroomafnemer omhoog mag wel met volle snelheid gereden worden.
Bron: wikipedia

waarschijnlijk ook niet alleen in Duitsland word bij dubbeltractie telkens de voorste en achterste pantograaf gebruikt 

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2007, 20:35:05 »
Hoi Fermon,

Bij de klassieke loc's, b.v. 1100, 1200 en 1300, was het voorschrift te vertrekken met twee opstaande stroomafnemers. Dit door de hoge aanzetstroom onttrokken aan de bovenleiding.
Bij de indienstname van de 1600 heeft men dit gehandhaafd gezien de uniforme bediening, bij deze electronisch aangestuurde loc was dit technisch gezien niet meer nodig.
Bij een snelheid van 35 a 40 km/h kon/moest men dan de voorste stroomafnemer laten zakken, de afgenomen stroom was dan al behoorlijk gezakt.
Dus wat jouw vraag betreft, normaal de achterste.

Groet, Dolf.

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2007, 20:51:30 »
ik zag dit laatst  op de site van nico spilt staan:

Bunnik, 10 november 2006. Loc 1611 met een staaltrein richting Emmerich. Opvallend is dat de loc met de voorste stroomafnemer op rijdt. Gebruikelijk is dat tijdens de rit de achterste stroomafnemer op is, maar in speciale gevallen mag de achterste stroomafnemer juist niet op staan. Hier zal het gaan om de brandbare huif van de voorste wagen. De maximum snelheid van de trein is in zo'n geval 100 km/uur. Meer over stroomafnemers in het thema Bovenleiding.

dus ik help je uit de droom dus de voorste als die de staaltrein als op jouw foto met de huif

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2007, 20:53:12 »
Ondertussen is het ook bij de 16/17/1800 weer voorschrift om met twee stroomafnemers op te vertrekken en bij 40 km/h de voorste te laten zakken.

Heeft de "achterste" stroomafnemer een versleten koolstrip, dan mag inderdaad met de "voorste" omhoog gereden worden.

Bij ijzel mag met twee stroomafnemers opgereden worden, max. 75 km/h.

Citaat
maar de achterste op zetten maakt de eerste wagon nogal smerig.

Dat vinden ze niet erg bij Railion, die doen ook mee met de "Dirty Train Award"  ;D


Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2007, 21:15:49 »
Als die huif brandbaar is is het slecht gesteld met de spoorse veiligheid. ;D

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2007, 21:21:35 »
Precies. En daarom begon ik te twijfelen. Ik heb de foto gezien op de site van Nico Spilt maar ik heb ook deze gezien:
http://www.bahnbilder.de/bilder/55024.jpg
Maar ik denk dat ik de voorste panto maar omhoog doe voor deze wagons.
Hoewel ik niet denk dat deze prachtige staalwagons van Roco in de fik vliegen door een verkeerde panto van de 1601  ;D

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2007, 21:54:43 »
Denk er wel aan dat al jouw tegemoetkomende medespoorders met de frontseinen beginnen te knipperen en naar boven wijzen.  ;)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9010
  • Hengelooo 1:160
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2007, 21:58:58 »
Hallo iedereen,

Ik heb mijn M* NS 1601 omgetoverd naar de Railion 1601.
Hoe heb je de oude opschriften verwijderd?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2007, 22:07:57 »
Hier iemand die met een 1601 met oa. huifwagens heeft gereden. De 1601 had in mijn geval een kapote pantograaf en moest dus met de voorste.

Het regeltje dat je voorste pantograaf op moet doen geld niet bij huifwagens of autowagens of andere wagens. Dat regeltje geld wel in duitsland en wordt daarom ook regelmatig in nederland gebruikt. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag.

Groetjes,

Robbert

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2007, 23:12:20 »
Hoe heb je de oude opschriften verwijderd?
Het is misschien niet de juiste manier, maar ik heb de oude opschiften verwijderd met een stanleymesje en vervolgens ontvet en daarna de verf en de opschriften. Ik heb alleen het gedeelte tussen de cabinedeuren en naast en onder het rooster geel geschilderd. Als je goed kijkt bij de foto's zie je ook wel kleurverschil. Maar ik ben tevreden  ;D Nu nog een manier verzinnen om Amsterdam op de loc te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2007, 23:15:11 door Fermon Bosman »