Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 17696 keer)

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Pantograaf gebruik
« Gepost op: 19 October 2007, 19:18:21 »
Hallo iedereen,

Ik heb mijn M* NS 1601 omgetoverd naar de Railion 1601. Nou trekt deze loc de Railion staalwagens Shimmns-ttu. Nou is mijn vraag: Welke pantograaf moet de loc omhoog hebben volgens de regels?
De voorste:

of de achterste:


Alvast bedankt  :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2007, 19:32:44 »
De voorste op zetten beperkt de snelheid to 100 km/u maar de achterste op zetten maakt de eerste wagon nogal smerig. Het ligt eraan, meestal zie ik ze rijden met de achterste stroomafnemer op zoals altijd werd gedaan in Nederland maar soms hebben ze de voorste op zoals in Duitsland gebruikelijk is.

Kort antwoord: het maakt dus niet uit. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2007, 19:35:41 »
volgens mij meestal de achtere - uitzondering: achter de lok zijn ketelwagen met brandgevaarlijke stoffen - dan moet de voorste pantograaf gebruikt worden wegens de vonken. Tenminste in Duitsland is dat de regel...
« Laatst bewerkt op: 29 November 2007, 23:17:45 door Sebastian »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2007, 20:01:41 »
Of als er beladen autotransporters achter hangen, dan moet de voorste panto ook omhoog.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2007, 20:02:58 »
Toeminst in Duitsland is dat de regel...

Idd als ook bij autotransport. Niet alleen in Duitsland maar ook in CH.
Koolslijpsel afkomstig bij het vonken van de stroomafnemer brand nl in de autolak. Bij Audi zie je als regel folie over de motorkap,  dak, en kofferbak.

Mvg, Johan.

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2007, 20:14:09 »
Citaat
....Treinen en locomotieven zijn dan ook vaak met twee tegengestelde stroomafnemers uitgerust, waarvan er telkens één wordt gebruikt, afhankelijk van de rijrichting. Sommige locomotieven (bijvoorbeeld de NS 1600) mogen daarom maximaal 100 km/h rijden met de voorste stroomafnemer tegen de draad omdat de rijwind de pantograaf anders teveel omhoog stuwt. Met alleen de achterste stroomafnemer omhoog mag wel met volle snelheid gereden worden.
Bron: wikipedia

waarschijnlijk ook niet alleen in Duitsland word bij dubbeltractie telkens de voorste en achterste pantograaf gebruikt 

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2007, 20:35:05 »
Hoi Fermon,

Bij de klassieke loc's, b.v. 1100, 1200 en 1300, was het voorschrift te vertrekken met twee opstaande stroomafnemers. Dit door de hoge aanzetstroom onttrokken aan de bovenleiding.
Bij de indienstname van de 1600 heeft men dit gehandhaafd gezien de uniforme bediening, bij deze electronisch aangestuurde loc was dit technisch gezien niet meer nodig.
Bij een snelheid van 35 a 40 km/h kon/moest men dan de voorste stroomafnemer laten zakken, de afgenomen stroom was dan al behoorlijk gezakt.
Dus wat jouw vraag betreft, normaal de achterste.

Groet, Dolf.

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2007, 20:51:30 »
ik zag dit laatst  op de site van nico spilt staan:

Bunnik, 10 november 2006. Loc 1611 met een staaltrein richting Emmerich. Opvallend is dat de loc met de voorste stroomafnemer op rijdt. Gebruikelijk is dat tijdens de rit de achterste stroomafnemer op is, maar in speciale gevallen mag de achterste stroomafnemer juist niet op staan. Hier zal het gaan om de brandbare huif van de voorste wagen. De maximum snelheid van de trein is in zo'n geval 100 km/uur. Meer over stroomafnemers in het thema Bovenleiding.

dus ik help je uit de droom dus de voorste als die de staaltrein als op jouw foto met de huif

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2007, 20:53:12 »
Ondertussen is het ook bij de 16/17/1800 weer voorschrift om met twee stroomafnemers op te vertrekken en bij 40 km/h de voorste te laten zakken.

Heeft de "achterste" stroomafnemer een versleten koolstrip, dan mag inderdaad met de "voorste" omhoog gereden worden.

Bij ijzel mag met twee stroomafnemers opgereden worden, max. 75 km/h.

Citaat
maar de achterste op zetten maakt de eerste wagon nogal smerig.

Dat vinden ze niet erg bij Railion, die doen ook mee met de "Dirty Train Award"  ;D


Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2007, 21:15:49 »
Als die huif brandbaar is is het slecht gesteld met de spoorse veiligheid. ;D

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2007, 21:21:35 »
Precies. En daarom begon ik te twijfelen. Ik heb de foto gezien op de site van Nico Spilt maar ik heb ook deze gezien:
http://www.bahnbilder.de/bilder/55024.jpg
Maar ik denk dat ik de voorste panto maar omhoog doe voor deze wagons.
Hoewel ik niet denk dat deze prachtige staalwagons van Roco in de fik vliegen door een verkeerde panto van de 1601  ;D

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2007, 21:54:43 »
Denk er wel aan dat al jouw tegemoetkomende medespoorders met de frontseinen beginnen te knipperen en naar boven wijzen.  ;)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2007, 21:58:58 »
Hallo iedereen,

Ik heb mijn M* NS 1601 omgetoverd naar de Railion 1601.
Hoe heb je de oude opschriften verwijderd?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2007, 22:07:57 »
Hier iemand die met een 1601 met oa. huifwagens heeft gereden. De 1601 had in mijn geval een kapote pantograaf en moest dus met de voorste.

Het regeltje dat je voorste pantograaf op moet doen geld niet bij huifwagens of autowagens of andere wagens. Dat regeltje geld wel in duitsland en wordt daarom ook regelmatig in nederland gebruikt. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag.

Groetjes,

Robbert

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Pantograaf Railion 1600
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2007, 23:12:20 »
Hoe heb je de oude opschriften verwijderd?
Het is misschien niet de juiste manier, maar ik heb de oude opschiften verwijderd met een stanleymesje en vervolgens ontvet en daarna de verf en de opschriften. Ik heb alleen het gedeelte tussen de cabinedeuren en naast en onder het rooster geel geschilderd. Als je goed kijkt bij de foto's zie je ook wel kleurverschil. Maar ik ben tevreden  ;D Nu nog een manier verzinnen om Amsterdam op de loc te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2007, 23:15:11 door Fermon Bosman »