Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 12:22:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 17714 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #75 Gepost op: 13 May 2014, 20:11:54 »
@Jamie: Nee, dat vertelt alleen waarom de achterste stroomafnemer opstaat. Ik vraag me juist af waarom dat hier 'opeens' in de laatste jaren pas een regel is terwijl het in Duitsland al veel langer zo is. Ik kan me niet voorstellen dat een 1000 met ketelwagens anders is dan een 1600 met ketelwagens.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #76 Gepost op: 13 May 2014, 22:08:51 »
Hoi,

Bij ons (Railion/DB Schenker) geldt:

U gebruikt de voorste stroomafnemer als het 1e voertuig en/of de lading hiertoe aanleiding geeft.
Dit geldt alleen in Nederland. Dit is dus aan de machinist.
Ik rijd met gevaarlijke stoffen in ketels gewoon met de achterste beugel, bij shimmns zeildoekwagen gebruik ik wel de
voorste om het risico dat er gaten branden in het zeil van de wagen te beperken. Ook bij autotransport handel ik zo.
Een loc 1600 in opzending gewoon de achterste beugel op (die vonken waaien wel over), is het een 6400 in opzending dan de voorste.
Zijn het 2 189 locomotieven dan de buitenste als dit lukt, beide beugels zo dicht mogelijk bij elkaar is niet toegestaan.
Van beide loccen de achterste is toegestaan ook dan.

In Duitsland is het voorschrift om bij vervoer gevaarlijke stoffen achter de loc de voorste beugel te gebruiken!

Ik hoop het zo iets duidelijker te hebben gemaakt.

Gr. Silvester


Gr. Silvester

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #77 Gepost op: 14 May 2014, 00:18:36 »
@Jamie: Nee, dat vertelt alleen waarom de achterste stroomafnemer opstaat. Ik vraag me juist af waarom dat hier 'opeens' in de laatste jaren pas een regel is terwijl het in Duitsland al veel langer zo is. Ik kan me niet voorstellen dat een 1000 met ketelwagens anders is dan een 1600 met ketelwagens.

@Rick ah ok duidelijke uitleg.
Tja geen idee eigenlijk.
Goeie vraag eigenlijk.
Mvg jamie diks

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #78 Gepost op: 14 May 2014, 07:08:17 »
Duidelijk dat er omstandigheden zijn waar de voorste stroomafnemer de voorkeur heeft. Weet iemand waarom niet altijd die beugel wordt gebruikt ? (Als je de vrijheid hebt om te kiezen). Heeft het voordelen de achterste te gebruiken ?

Sander
DE juiste reden voor het gebruik van de achterste stroomafnemer heb ik hier nog steeds niet gezien.
Bij de klassieken NS locomotieven drukt de stroomafnemer bij stilstand met 14 kg tegen de rijdraad.
Door rijwind met de vlakke koppen wordt de stroomafnemer iets steviger tegen de rijdraad gedrukt.
Uit onderzoeken bleek dat bij snelheden boven de 100 km/h de voorste stroomafnemer gevaarlijk dicht in de buurt kwam van de 21 kg grens.
Vandaar dat de beperking er is: Voorste stroomafnemer op, snelheid maximaal 100 km/h
Met alleen de achterste stroomafnemer op kun je 140 rijden zonder dat de kritische grens bereikt wordt.
Waarom is 21 kg de kritische grens?
Bij een druk van 21 kg tegen de rijdraad wordt deze zover omhooggeduwd dat het sleepstuk van een stroomafnemer een uithouder die schuin omhooggedrukt wordt kan raken en daarmee de bovenleiding kan beschadigen.
Let wel: Dit onderzoek is in het begin van de jaren 70 gedaan in het kader van "Spoor naar 75" met de toen geldende bovenleidingconstructie.
Inmiddels is op nieuwe trajecten al een iets andere bovenleidingophanging.
Daarnaast is de kopvorm van bijvoorbeeld een 16/17/1800 en aanverwanten zodanig dat de rijwind eigenlijk geen invloed meer heeft, tenzij de loc in een dubeldekker trekduw stam rijdt. Daarnaast is er nog onderscheid van rijwind bij een "scheppend" rijden (knik achterop) of "slepend" rijden (knik voorop).
Misschien verduidelijkt dit iets.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #79 Gepost op: 14 May 2014, 07:54:01 »
DE juiste reden voor het gebruik van de achterste stroomafnemer heb ik hier nog steeds niet gezien.
Ja hoor, in bericht #50  al.  ;)
No dress rehearsel, this is our life.