Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 08:03:39
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 18128 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #75 Gepost op: 13 May 2014, 20:11:54 »
@Jamie: Nee, dat vertelt alleen waarom de achterste stroomafnemer opstaat. Ik vraag me juist af waarom dat hier 'opeens' in de laatste jaren pas een regel is terwijl het in Duitsland al veel langer zo is. Ik kan me niet voorstellen dat een 1000 met ketelwagens anders is dan een 1600 met ketelwagens.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #76 Gepost op: 13 May 2014, 22:08:51 »
Hoi,

Bij ons (Railion/DB Schenker) geldt:

U gebruikt de voorste stroomafnemer als het 1e voertuig en/of de lading hiertoe aanleiding geeft.
Dit geldt alleen in Nederland. Dit is dus aan de machinist.
Ik rijd met gevaarlijke stoffen in ketels gewoon met de achterste beugel, bij shimmns zeildoekwagen gebruik ik wel de
voorste om het risico dat er gaten branden in het zeil van de wagen te beperken. Ook bij autotransport handel ik zo.
Een loc 1600 in opzending gewoon de achterste beugel op (die vonken waaien wel over), is het een 6400 in opzending dan de voorste.
Zijn het 2 189 locomotieven dan de buitenste als dit lukt, beide beugels zo dicht mogelijk bij elkaar is niet toegestaan.
Van beide loccen de achterste is toegestaan ook dan.

In Duitsland is het voorschrift om bij vervoer gevaarlijke stoffen achter de loc de voorste beugel te gebruiken!

Ik hoop het zo iets duidelijker te hebben gemaakt.

Gr. Silvester


Gr. Silvester

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #77 Gepost op: 14 May 2014, 00:18:36 »
@Jamie: Nee, dat vertelt alleen waarom de achterste stroomafnemer opstaat. Ik vraag me juist af waarom dat hier 'opeens' in de laatste jaren pas een regel is terwijl het in Duitsland al veel langer zo is. Ik kan me niet voorstellen dat een 1000 met ketelwagens anders is dan een 1600 met ketelwagens.

@Rick ah ok duidelijke uitleg.
Tja geen idee eigenlijk.
Goeie vraag eigenlijk.
Mvg jamie diks

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #78 Gepost op: 14 May 2014, 07:08:17 »
Duidelijk dat er omstandigheden zijn waar de voorste stroomafnemer de voorkeur heeft. Weet iemand waarom niet altijd die beugel wordt gebruikt ? (Als je de vrijheid hebt om te kiezen). Heeft het voordelen de achterste te gebruiken ?

Sander
DE juiste reden voor het gebruik van de achterste stroomafnemer heb ik hier nog steeds niet gezien.
Bij de klassieken NS locomotieven drukt de stroomafnemer bij stilstand met 14 kg tegen de rijdraad.
Door rijwind met de vlakke koppen wordt de stroomafnemer iets steviger tegen de rijdraad gedrukt.
Uit onderzoeken bleek dat bij snelheden boven de 100 km/h de voorste stroomafnemer gevaarlijk dicht in de buurt kwam van de 21 kg grens.
Vandaar dat de beperking er is: Voorste stroomafnemer op, snelheid maximaal 100 km/h
Met alleen de achterste stroomafnemer op kun je 140 rijden zonder dat de kritische grens bereikt wordt.
Waarom is 21 kg de kritische grens?
Bij een druk van 21 kg tegen de rijdraad wordt deze zover omhooggeduwd dat het sleepstuk van een stroomafnemer een uithouder die schuin omhooggedrukt wordt kan raken en daarmee de bovenleiding kan beschadigen.
Let wel: Dit onderzoek is in het begin van de jaren 70 gedaan in het kader van "Spoor naar 75" met de toen geldende bovenleidingconstructie.
Inmiddels is op nieuwe trajecten al een iets andere bovenleidingophanging.
Daarnaast is de kopvorm van bijvoorbeeld een 16/17/1800 en aanverwanten zodanig dat de rijwind eigenlijk geen invloed meer heeft, tenzij de loc in een dubeldekker trekduw stam rijdt. Daarnaast is er nog onderscheid van rijwind bij een "scheppend" rijden (knik achterop) of "slepend" rijden (knik voorop).
Misschien verduidelijkt dit iets.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10748
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #79 Gepost op: 14 May 2014, 07:54:01 »
DE juiste reden voor het gebruik van de achterste stroomafnemer heb ik hier nog steeds niet gezien.
Ja hoor, in bericht #50  al.  ;)
No dress rehearsel, this is our life.