Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 17731 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #75 Gepost op: 13 May 2014, 20:11:54 »
@Jamie: Nee, dat vertelt alleen waarom de achterste stroomafnemer opstaat. Ik vraag me juist af waarom dat hier 'opeens' in de laatste jaren pas een regel is terwijl het in Duitsland al veel langer zo is. Ik kan me niet voorstellen dat een 1000 met ketelwagens anders is dan een 1600 met ketelwagens.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #76 Gepost op: 13 May 2014, 22:08:51 »
Hoi,

Bij ons (Railion/DB Schenker) geldt:

U gebruikt de voorste stroomafnemer als het 1e voertuig en/of de lading hiertoe aanleiding geeft.
Dit geldt alleen in Nederland. Dit is dus aan de machinist.
Ik rijd met gevaarlijke stoffen in ketels gewoon met de achterste beugel, bij shimmns zeildoekwagen gebruik ik wel de
voorste om het risico dat er gaten branden in het zeil van de wagen te beperken. Ook bij autotransport handel ik zo.
Een loc 1600 in opzending gewoon de achterste beugel op (die vonken waaien wel over), is het een 6400 in opzending dan de voorste.
Zijn het 2 189 locomotieven dan de buitenste als dit lukt, beide beugels zo dicht mogelijk bij elkaar is niet toegestaan.
Van beide loccen de achterste is toegestaan ook dan.

In Duitsland is het voorschrift om bij vervoer gevaarlijke stoffen achter de loc de voorste beugel te gebruiken!

Ik hoop het zo iets duidelijker te hebben gemaakt.

Gr. Silvester


Gr. Silvester

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #77 Gepost op: 14 May 2014, 00:18:36 »
@Jamie: Nee, dat vertelt alleen waarom de achterste stroomafnemer opstaat. Ik vraag me juist af waarom dat hier 'opeens' in de laatste jaren pas een regel is terwijl het in Duitsland al veel langer zo is. Ik kan me niet voorstellen dat een 1000 met ketelwagens anders is dan een 1600 met ketelwagens.

@Rick ah ok duidelijke uitleg.
Tja geen idee eigenlijk.
Goeie vraag eigenlijk.
Mvg jamie diks

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #78 Gepost op: 14 May 2014, 07:08:17 »
Duidelijk dat er omstandigheden zijn waar de voorste stroomafnemer de voorkeur heeft. Weet iemand waarom niet altijd die beugel wordt gebruikt ? (Als je de vrijheid hebt om te kiezen). Heeft het voordelen de achterste te gebruiken ?

Sander
DE juiste reden voor het gebruik van de achterste stroomafnemer heb ik hier nog steeds niet gezien.
Bij de klassieken NS locomotieven drukt de stroomafnemer bij stilstand met 14 kg tegen de rijdraad.
Door rijwind met de vlakke koppen wordt de stroomafnemer iets steviger tegen de rijdraad gedrukt.
Uit onderzoeken bleek dat bij snelheden boven de 100 km/h de voorste stroomafnemer gevaarlijk dicht in de buurt kwam van de 21 kg grens.
Vandaar dat de beperking er is: Voorste stroomafnemer op, snelheid maximaal 100 km/h
Met alleen de achterste stroomafnemer op kun je 140 rijden zonder dat de kritische grens bereikt wordt.
Waarom is 21 kg de kritische grens?
Bij een druk van 21 kg tegen de rijdraad wordt deze zover omhooggeduwd dat het sleepstuk van een stroomafnemer een uithouder die schuin omhooggedrukt wordt kan raken en daarmee de bovenleiding kan beschadigen.
Let wel: Dit onderzoek is in het begin van de jaren 70 gedaan in het kader van "Spoor naar 75" met de toen geldende bovenleidingconstructie.
Inmiddels is op nieuwe trajecten al een iets andere bovenleidingophanging.
Daarnaast is de kopvorm van bijvoorbeeld een 16/17/1800 en aanverwanten zodanig dat de rijwind eigenlijk geen invloed meer heeft, tenzij de loc in een dubeldekker trekduw stam rijdt. Daarnaast is er nog onderscheid van rijwind bij een "scheppend" rijden (knik achterop) of "slepend" rijden (knik voorop).
Misschien verduidelijkt dit iets.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #79 Gepost op: 14 May 2014, 07:54:01 »
DE juiste reden voor het gebruik van de achterste stroomafnemer heb ik hier nog steeds niet gezien.
Ja hoor, in bericht #50  al.  ;)
No dress rehearsel, this is our life.