Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:32:15
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:17:47
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Piko 2025 door hmmglaser
Vandaag om 11:09:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:40:04
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 17709 keer)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #60 Gepost op: 12 May 2014, 13:51:07 »
Waarom heeft een loc eigenlijk meerdere pantografen als er meerdere stroomsystemen zijn ? Met een (dikke) hoogspannings-schakelaar kun je vanuit dezelfde pantograaf toch ook de systemen in-/uit schakelen aan de hand van de spanning op de draad.
Een schakelaar die goed wisselstromen kan afschakelen, kan geen gelijkstroom afschakelen, en min of meer vice versa.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #61 Gepost op: 12 May 2014, 13:54:34 »
@Rick ik heb dit even van wikipedia gehaald.

P.s en daarmee is tevens mijn eigen vraag in post 20 bevestigd over de twee phanto's tegen de draad bij optrekken,maar wist niet dat dit dus ook voor de NS 1600 van toepassing was/is.
Volgens mij is dat ook niet van toepassing, want een 1600 vraagt niet vanaf stilstand de maximale stroom...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #62 Gepost op: 12 May 2014, 14:03:34 »
Geldt voor 1600/1700/1800. Dat je tractie vragen en panto's op en neer zelf in de hand hebt doet er niet toe.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk


hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #63 Gepost op: 12 May 2014, 14:21:06 »
Een 1600 en 1700 trekken toch net te veel uit de bovenleiding, om met maar een pantograaf aan te kunnen zetten. De motoren vragen hiervoor te veel. Verder ligt het er ook maar net aan hoe dun de koolstrip van het schuitje is geworden, als deze te dun is, wordt de beugel omlaag gehouden omdat anders de gehele pantograaf van het dak wordt afgerukt of er zal grote schade aan de bovenleiding ontstaan.

Bij de VIRM (4-wagenstellen) en SLT (die een DSA-pantograaf hebben) hoeft hier minder naar gekeken te worden omdat deze een automatische ''drop-down'' systeem hebben. Als hierbij de koolstrip te dun wordt, ''snijt'' de bovenleiding een klein luchtslangetje (die in de koolstrip zit) door waardoor de lucht ontsnapt en de pantograaf zal automatisch naar beneden gaan. Natuurlijk zal de machinist op zijn display een melding krijgen als dit mocht gebeuren.

PS, een 1800 is eigenlijk gewoon een omgenummerde 1600. Dit heeft te maken met de vroegere splitsing tussen NSR en NSC.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #64 Gepost op: 12 May 2014, 14:54:19 »
Een schakelaar die goed wisselstromen kan afschakelen, kan geen gelijkstroom afschakelen, en min of meer vice versa.

Het hoeft van mij geen OM-schakelaar te zijn, het kunnen ook meerdere aan/uit schakelaars zijn - en als dat nodig is ook verschillende soorten schakelaars. Dat is meteen makkelijk te beveiligen zodat niet meerdere systemen tegelijk AAN staan en juist allemaal UIT als het nodig is.

Sander


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #65 Gepost op: 12 May 2014, 19:32:24 »
De reden dat een 16/17/1800 toch twee stroomafnemers tegen de draad moet hebben bij een reizigerstrein heeft mede te maken met het vermogen dat tegenwoordig door de rijtuigen wordt gevraagd voor verwarming en/of airco. Met name bij stilstand trek je toch relatief veel vermogen van steeds hetzelfde stukje op de rijdraad. Wat goederentreinen doen weet ik niet, die zie ik nooit stilstaand, ook zelden op foto's. Vermoedelijk houden die gewoon één stroomafnemer.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #66 Gepost op: 12 May 2014, 19:55:07 »
, die zie ik nooit stilstaand, ook zelden op foto's. Vermoedelijk houden die gewoon één stroomafnemer.
Ik zie treinen op foto's eigenlijk altijd stilstaan.  8)

Anyway. Ik heb het idee (eigen waarneming) dat 1600'en altijd met twee panto's op vertrekken. Overigens deden ze dat al in de beginjaren, toen ik vaak op Haarlem stond te kijken naar de binnenkomende en vertrekkende Zandvoorter. 1600'en intrek-duwdienst doen het volgens mij op één panto.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #67 Gepost op: 12 May 2014, 21:30:33 »
Toen waren er waarschijnlijk geen energie sluperpende Airco's nog  ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #68 Gepost op: 12 May 2014, 21:35:04 »
Ehh, dat is juist niet wat ik beweer.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #69 Gepost op: 12 May 2014, 21:43:04 »
Ahum, lezen is ook een kunst blijkt maar weer..  ;)

In het begin was het standaard regel om de tweede stra op te zetten bij stilstand en vertrek, men was dat immers gewend van de klassieke weerstandlokken en om vergissingen te voorkomen hield men dat zo.

Het staat me bij dat de regel vervallen is toen de klassieke lokken aan de kant gingen, maar toen later de Airco's in ICRm kwamen weer in leven geroepen is.

In trek of treduw bedrijf maakt niet uit hierin, het is een handeling die de Mcn zelf moet doen.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2014, 21:45:13 door Thom »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #70 Gepost op: 13 May 2014, 09:55:20 »
@Rick ik heb dit even van wikipedia gehaald.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stroomafnemer
Ja dat weet ik, waar is dat een antwoord op?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #71 Gepost op: 13 May 2014, 10:04:38 »
Stilstaande cargo's doen het wisselt. Heb 1600'den zien stilstaan en vertrekken met 2 panto's op, maar ook met 1 panto.
Voor grootspoorfoto's zie site

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #72 Gepost op: 13 May 2014, 11:17:25 »
Dan heb ik een totale andere vraag over de Pantograaf.

Ik woon in de Ardennen.  Vorig jaar zomer was ik op station Gouvy om foto's te maken van de CFL treinstellen/loc's.  Hier worden ook gewisseld met treinbestuurder/begeleider.

De loc wilde vertrekken maar viel stil en de pantograaf kwam naar beneden.  Na diverse pogingen om hem weer omhoog te krijgen wat niet lukte werd de afgeloste treinbestuurder er bij geroepen. Deze deed ook pogingen wat ook niet lukte.

Men heeft toen alle deuren open gezet en even gewacht. Bij een nieuwe poging lukte dit wel, werd de loc opgestart en is men vertrokken met open deuren. Dit is mogelijk omdat het geen directe deur naar de cabine is maar het motor compartiment en de cabine via een andere deur gescheiden zijn.

Nu is mijn vraag hoe kan een pantograaf omlaag komen als het binnen waarschijnlijk te warm is geworden. Heeft dit iets met elkaar te maken?

Ik hoor graag

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #73 Gepost op: 13 May 2014, 15:34:19 »
Misschien een beveiliging die alles uitschakelt (inclusief stra's neerlaten) als het te warm wordt?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #74 Gepost op: 13 May 2014, 16:59:24 »
Ja dat weet ik, waar is dat een antwoord op?

Hallo beste Rick.
Dat is antwoord op jou vraag reactie 49
Dat je dacht dat het regeltje vanuit duitsland vas overgewaaid zeg je daar.
Mvg jamie