Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 17728 keer)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #60 Gepost op: 12 May 2014, 13:51:07 »
Waarom heeft een loc eigenlijk meerdere pantografen als er meerdere stroomsystemen zijn ? Met een (dikke) hoogspannings-schakelaar kun je vanuit dezelfde pantograaf toch ook de systemen in-/uit schakelen aan de hand van de spanning op de draad.
Een schakelaar die goed wisselstromen kan afschakelen, kan geen gelijkstroom afschakelen, en min of meer vice versa.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #61 Gepost op: 12 May 2014, 13:54:34 »
@Rick ik heb dit even van wikipedia gehaald.

P.s en daarmee is tevens mijn eigen vraag in post 20 bevestigd over de twee phanto's tegen de draad bij optrekken,maar wist niet dat dit dus ook voor de NS 1600 van toepassing was/is.
Volgens mij is dat ook niet van toepassing, want een 1600 vraagt niet vanaf stilstand de maximale stroom...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #62 Gepost op: 12 May 2014, 14:03:34 »
Geldt voor 1600/1700/1800. Dat je tractie vragen en panto's op en neer zelf in de hand hebt doet er niet toe.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk


hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #63 Gepost op: 12 May 2014, 14:21:06 »
Een 1600 en 1700 trekken toch net te veel uit de bovenleiding, om met maar een pantograaf aan te kunnen zetten. De motoren vragen hiervoor te veel. Verder ligt het er ook maar net aan hoe dun de koolstrip van het schuitje is geworden, als deze te dun is, wordt de beugel omlaag gehouden omdat anders de gehele pantograaf van het dak wordt afgerukt of er zal grote schade aan de bovenleiding ontstaan.

Bij de VIRM (4-wagenstellen) en SLT (die een DSA-pantograaf hebben) hoeft hier minder naar gekeken te worden omdat deze een automatische ''drop-down'' systeem hebben. Als hierbij de koolstrip te dun wordt, ''snijt'' de bovenleiding een klein luchtslangetje (die in de koolstrip zit) door waardoor de lucht ontsnapt en de pantograaf zal automatisch naar beneden gaan. Natuurlijk zal de machinist op zijn display een melding krijgen als dit mocht gebeuren.

PS, een 1800 is eigenlijk gewoon een omgenummerde 1600. Dit heeft te maken met de vroegere splitsing tussen NSR en NSC.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #64 Gepost op: 12 May 2014, 14:54:19 »
Een schakelaar die goed wisselstromen kan afschakelen, kan geen gelijkstroom afschakelen, en min of meer vice versa.

Het hoeft van mij geen OM-schakelaar te zijn, het kunnen ook meerdere aan/uit schakelaars zijn - en als dat nodig is ook verschillende soorten schakelaars. Dat is meteen makkelijk te beveiligen zodat niet meerdere systemen tegelijk AAN staan en juist allemaal UIT als het nodig is.

Sander


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #65 Gepost op: 12 May 2014, 19:32:24 »
De reden dat een 16/17/1800 toch twee stroomafnemers tegen de draad moet hebben bij een reizigerstrein heeft mede te maken met het vermogen dat tegenwoordig door de rijtuigen wordt gevraagd voor verwarming en/of airco. Met name bij stilstand trek je toch relatief veel vermogen van steeds hetzelfde stukje op de rijdraad. Wat goederentreinen doen weet ik niet, die zie ik nooit stilstaand, ook zelden op foto's. Vermoedelijk houden die gewoon één stroomafnemer.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #66 Gepost op: 12 May 2014, 19:55:07 »
, die zie ik nooit stilstaand, ook zelden op foto's. Vermoedelijk houden die gewoon één stroomafnemer.
Ik zie treinen op foto's eigenlijk altijd stilstaan.  8)

Anyway. Ik heb het idee (eigen waarneming) dat 1600'en altijd met twee panto's op vertrekken. Overigens deden ze dat al in de beginjaren, toen ik vaak op Haarlem stond te kijken naar de binnenkomende en vertrekkende Zandvoorter. 1600'en intrek-duwdienst doen het volgens mij op één panto.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #67 Gepost op: 12 May 2014, 21:30:33 »
Toen waren er waarschijnlijk geen energie sluperpende Airco's nog  ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #68 Gepost op: 12 May 2014, 21:35:04 »
Ehh, dat is juist niet wat ik beweer.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #69 Gepost op: 12 May 2014, 21:43:04 »
Ahum, lezen is ook een kunst blijkt maar weer..  ;)

In het begin was het standaard regel om de tweede stra op te zetten bij stilstand en vertrek, men was dat immers gewend van de klassieke weerstandlokken en om vergissingen te voorkomen hield men dat zo.

Het staat me bij dat de regel vervallen is toen de klassieke lokken aan de kant gingen, maar toen later de Airco's in ICRm kwamen weer in leven geroepen is.

In trek of treduw bedrijf maakt niet uit hierin, het is een handeling die de Mcn zelf moet doen.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2014, 21:45:13 door Thom »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #70 Gepost op: 13 May 2014, 09:55:20 »
@Rick ik heb dit even van wikipedia gehaald.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stroomafnemer
Ja dat weet ik, waar is dat een antwoord op?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #71 Gepost op: 13 May 2014, 10:04:38 »
Stilstaande cargo's doen het wisselt. Heb 1600'den zien stilstaan en vertrekken met 2 panto's op, maar ook met 1 panto.
Voor grootspoorfoto's zie site

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #72 Gepost op: 13 May 2014, 11:17:25 »
Dan heb ik een totale andere vraag over de Pantograaf.

Ik woon in de Ardennen.  Vorig jaar zomer was ik op station Gouvy om foto's te maken van de CFL treinstellen/loc's.  Hier worden ook gewisseld met treinbestuurder/begeleider.

De loc wilde vertrekken maar viel stil en de pantograaf kwam naar beneden.  Na diverse pogingen om hem weer omhoog te krijgen wat niet lukte werd de afgeloste treinbestuurder er bij geroepen. Deze deed ook pogingen wat ook niet lukte.

Men heeft toen alle deuren open gezet en even gewacht. Bij een nieuwe poging lukte dit wel, werd de loc opgestart en is men vertrokken met open deuren. Dit is mogelijk omdat het geen directe deur naar de cabine is maar het motor compartiment en de cabine via een andere deur gescheiden zijn.

Nu is mijn vraag hoe kan een pantograaf omlaag komen als het binnen waarschijnlijk te warm is geworden. Heeft dit iets met elkaar te maken?

Ik hoor graag

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #73 Gepost op: 13 May 2014, 15:34:19 »
Misschien een beveiliging die alles uitschakelt (inclusief stra's neerlaten) als het te warm wordt?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #74 Gepost op: 13 May 2014, 16:59:24 »
Ja dat weet ik, waar is dat een antwoord op?

Hallo beste Rick.
Dat is antwoord op jou vraag reactie 49
Dat je dacht dat het regeltje vanuit duitsland vas overgewaaid zeg je daar.
Mvg jamie