Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sikko
Vandaag om 10:51:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:49:46
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
De wijntrein door Hendrik Jan
Vandaag om 10:03:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
  

Auteur Topic: Pantograaf gebruik  (gelezen 18193 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #75 Gepost op: 13 May 2014, 20:11:54 »
@Jamie: Nee, dat vertelt alleen waarom de achterste stroomafnemer opstaat. Ik vraag me juist af waarom dat hier 'opeens' in de laatste jaren pas een regel is terwijl het in Duitsland al veel langer zo is. Ik kan me niet voorstellen dat een 1000 met ketelwagens anders is dan een 1600 met ketelwagens.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #76 Gepost op: 13 May 2014, 22:08:51 »
Hoi,

Bij ons (Railion/DB Schenker) geldt:

U gebruikt de voorste stroomafnemer als het 1e voertuig en/of de lading hiertoe aanleiding geeft.
Dit geldt alleen in Nederland. Dit is dus aan de machinist.
Ik rijd met gevaarlijke stoffen in ketels gewoon met de achterste beugel, bij shimmns zeildoekwagen gebruik ik wel de
voorste om het risico dat er gaten branden in het zeil van de wagen te beperken. Ook bij autotransport handel ik zo.
Een loc 1600 in opzending gewoon de achterste beugel op (die vonken waaien wel over), is het een 6400 in opzending dan de voorste.
Zijn het 2 189 locomotieven dan de buitenste als dit lukt, beide beugels zo dicht mogelijk bij elkaar is niet toegestaan.
Van beide loccen de achterste is toegestaan ook dan.

In Duitsland is het voorschrift om bij vervoer gevaarlijke stoffen achter de loc de voorste beugel te gebruiken!

Ik hoop het zo iets duidelijker te hebben gemaakt.

Gr. Silvester


Gr. Silvester

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #77 Gepost op: 14 May 2014, 00:18:36 »
@Jamie: Nee, dat vertelt alleen waarom de achterste stroomafnemer opstaat. Ik vraag me juist af waarom dat hier 'opeens' in de laatste jaren pas een regel is terwijl het in Duitsland al veel langer zo is. Ik kan me niet voorstellen dat een 1000 met ketelwagens anders is dan een 1600 met ketelwagens.

@Rick ah ok duidelijke uitleg.
Tja geen idee eigenlijk.
Goeie vraag eigenlijk.
Mvg jamie diks

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #78 Gepost op: 14 May 2014, 07:08:17 »
Duidelijk dat er omstandigheden zijn waar de voorste stroomafnemer de voorkeur heeft. Weet iemand waarom niet altijd die beugel wordt gebruikt ? (Als je de vrijheid hebt om te kiezen). Heeft het voordelen de achterste te gebruiken ?

Sander
DE juiste reden voor het gebruik van de achterste stroomafnemer heb ik hier nog steeds niet gezien.
Bij de klassieken NS locomotieven drukt de stroomafnemer bij stilstand met 14 kg tegen de rijdraad.
Door rijwind met de vlakke koppen wordt de stroomafnemer iets steviger tegen de rijdraad gedrukt.
Uit onderzoeken bleek dat bij snelheden boven de 100 km/h de voorste stroomafnemer gevaarlijk dicht in de buurt kwam van de 21 kg grens.
Vandaar dat de beperking er is: Voorste stroomafnemer op, snelheid maximaal 100 km/h
Met alleen de achterste stroomafnemer op kun je 140 rijden zonder dat de kritische grens bereikt wordt.
Waarom is 21 kg de kritische grens?
Bij een druk van 21 kg tegen de rijdraad wordt deze zover omhooggeduwd dat het sleepstuk van een stroomafnemer een uithouder die schuin omhooggedrukt wordt kan raken en daarmee de bovenleiding kan beschadigen.
Let wel: Dit onderzoek is in het begin van de jaren 70 gedaan in het kader van "Spoor naar 75" met de toen geldende bovenleidingconstructie.
Inmiddels is op nieuwe trajecten al een iets andere bovenleidingophanging.
Daarnaast is de kopvorm van bijvoorbeeld een 16/17/1800 en aanverwanten zodanig dat de rijwind eigenlijk geen invloed meer heeft, tenzij de loc in een dubeldekker trekduw stam rijdt. Daarnaast is er nog onderscheid van rijwind bij een "scheppend" rijden (knik achterop) of "slepend" rijden (knik voorop).
Misschien verduidelijkt dit iets.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Pantograaf gebruik
« Reactie #79 Gepost op: 14 May 2014, 07:54:01 »
DE juiste reden voor het gebruik van de achterste stroomafnemer heb ik hier nog steeds niet gezien.
Ja hoor, in bericht #50  al.  ;)
No dress rehearsel, this is our life.