Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:51:39
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: rail spatting  (gelezen 10208 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #15 Gepost op: 03 August 2015, 15:43:29 »
Omdat het van de mod moet  ;D gaan we hier verder.
Citaat uit het gesloten draadje:
Op het eind moeten ze strak zitten om naadloos op de volgende module aan te sluiten.
Dat is een opvatting. Maar waarom zou de uitzetruimte niet op de moduleovergang kunnen zitten? Ik vind die printplaatstrips lelijk. Zelf gebruik ik messing spijkertjes om de rails te fixeren, dat valt veel minder op. Maar dan maar op één plek, aan het andere eind moet de spoorstaaf de ruimte hebben.
Ik heb spoorspatting ook een paar keer meegemaakt, en sindsdien hou ik er bij het railleggen als vanzelfsprekend rekening mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: rail spatting
« Reactie #16 Gepost op: 03 August 2015, 17:00:23 »
Ik heb nu in het midden van de module de rails met een dremel een sleufje gegeven.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: rail spatting
« Reactie #17 Gepost op: 03 August 2015, 17:07:44 »


In de zomer van 2008 wilde mijn brug niet meer sluiten door de warmte. Blokjes ijs bleek de oplossing. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: rail spatting
« Reactie #18 Gepost op: 03 August 2015, 18:11:26 »
Ik had geen ijsblokjes in huis  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: rail spatting
« Reactie #19 Gepost op: 04 August 2015, 01:44:59 »
Bij ons in de vereniging hebben we ruime tijd ervaring hierin opgedaan. In de bovenstaande reacties zitten allemaal een kern van waarheid.
Maar......... Aan de uiteindes een vaste verbinding te maken is op zich niks mis mee. Men dient dan wel binnen de module minimaal 1 plek te hebben waarin de spoorstaven kunnen uitzetten en krimpen. Wij doen dat via een railschoen verbinden voor de electrische verbinding.

Is er binnen de module een iso nodig, maak dan op een andere plek in dezelfde railstaaf (die dan over de gehele baklengte doorloopt) dezelfde oplossing als net geschreven is.

Ga je de iso weer opvullen, dan belemmert men de ruimte om te kunnen uitzetten. De ruimte die voor uitzetting nodig is, is bij iedere 1 à 1,5 meter ongeveer 1 mm. Of 2x 0,5mm als dat mogelijk is.

Bij standaard modulelengtes van 1,2meter is voor elke spoorstaaf 1 mm bewegingsruimte in totaal voldoende.

Wat men niet moet vergeten is de tempratuur van de ruimte op het moment dat rails worden gelegd. Bij lage temperaturen komt men om die ene millimeter speling niet onderuit.
Legt men de rails bij warm weer, hoeft men die ene millimeter niet in te bouwen, maar dient er wel een plek te zijn (bij voorkeur via een railschoen) waar de rails bij koelere temperaturen kan krimpen.

Onze voorkeur heeft dan ook, om bij koele temperaturen de rails te leggen met 1 mm compensatieruimte in de spoorstaaf.

Dus..... Kopse kanten fixeren kan mits er onderweg in de spoorstaaf compensatie punt/ten verwerk wordt. Isolatiepunten werken wij bij met 2 componentelijm (dubbele tubes van bison) die na uitharding in het profiel van de spoorstaaf uitgesneden worden.

Zorg verder voor meerdere aansluitingen voor rijstroom. Zo'n compensatiepunt via een railschoen/raillas is flexibel en kan op de duur voor een onbetrouwbare stroomdoorlating zorgen.
Dus aan beide zijden van een iso bedraden, maar ook aan beide zijden van een compensatiestuk.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2015, 01:52:19 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: rail spatting
« Reactie #20 Gepost op: 04 August 2015, 16:06:37 »
Ik heb in de schaduwstation van mijn beursbaan destijds ook last gehad van spoorspatting en 1 zaagsnede per meter was al voldoende om uitzetting tegen te gaan. Op beurzen lopen de temperaturen vaak hoog op en als je dan ook nog eens de zon erbij heb van een raam, dan kom je op zoldertemperaturen uit.

Groeten, Mark

Zoldertemperaturen zijn makkelijk lager te houden. Leg je dak vol met zonnepanelen. De beste investering die je kan doen.  ;)

Ik heb één deel van mijn schuine dak vol liggen, temperatuur is echt merkbaar lager met volle zon.

En dan heb je tenminste een redden om de treinen te laten rijden. Die rijden dan echt op groene stroom.  ;D
Groeten

Olav

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: rail spatting
« Reactie #21 Gepost op: 04 August 2015, 20:29:46 »
Het ligt nu per 1 meter lengte met één snede er tussen.
Maandag gelegd, dus is kijken wat het gaat doen.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2015, 20:31:43 door Dave....... »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: rail spatting
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2015, 01:20:04 »
Je kunt ook alle rails gewoon stijf tegen elkaar aan maken/solderen, en dan waar de blokken eindigen en/of beginnen (of zoveel meer als nodig is) een diagonale snede erin slijpen met de dremel, dan klappert het ook minder.
Zo doen wij het en het werkt prachtig mooi.. ;D

Doe het dan gelijk in een keer goed zoals het grote voorbeeld.
Maak een compensatielas met alles er op en er aan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)