Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
  

Auteur Topic: rail spatting  (gelezen 10203 keer)

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Dijks boemeltje
rail spatting
« Gepost op: 29 June 2015, 21:15:06 »
Goede avond
Nu de temperaturen hoger worden en ik ben begonnen aan een nieuwe HO
baan, wat voor speling er tussen rail gehouden moet worden?
In de encyclopedie vind ik hier ook niets over.
Wellicht iemand hier ervaring mee?

Goet, Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2015, 21:43:44 »
Je kunt er aan rekenen. De meeste rails zijn van nieuwzilver, en dat heeft een uitzettingscoefficient van 17 per miljoen per graad.
In het extreme geval is het temperatuurverschil 40 graden, dus per meter is dat 17*40/1000000 = 0,00068 meter = 0,68 mm
Bij flexrails kun je dus tussen twee lengtes 0,7 mm aanhouden. Maar dat is dus als het bij het leggen 0 graden is. Bij 20 graden is de helft genoeg, en als je tijdens een hittegolf rails legt kun je ze gewoon tegen elkaar leggen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: rail spatting
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2015, 21:44:16 »
In principe zou bij langere stukken (flexrail) een speling van 1 mm wel voldoende zijn, HO rails
groeit niet zo hard als 1:1 spoor :)

Mvg,

Tis
********

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2015, 21:59:07 »
Nou Tis, H0 rails zijn meestal van nieuwzilver en de uitzettingscoëfficiënt daarvan is groter dan van staal. Dus H0 rails groeien relatief harder. Maar in het grootbedrijf houden ze een groter temperatuurbereik aan, ik dacht van -20 tot +50 graden. Dus het eindresultaat per meter zal ongeveer gelijk zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Dijks boemeltje
Re: rail spatting
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2015, 22:20:37 »
Klaas en Tis, bedankt voor de reactie.
Het zijn gelukkig veel cijfers achter de komma.
De kamer kan ik normaal op zo'n 20 'a 22 graden houden, wordt
als de zomer doorzet wellicht wat hoger.
wanneer ik met een voelermaat bij iedere las 0,5 mm aanhoud
zit ik wel op het goede spoor.

Vr, gr. Kees

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: rail spatting
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2015, 11:23:55 »
Ach, als de ondergrond een beetje synchroon mee werkt is er niks aan de hand

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2015, 11:40:12 »
Inderdaad, het hout zet ook uit als het warmer wordt. Maar veel minder dan metaal.
Dus je moet er wel degelijk rekening mee houden. En dat is niet alleen theorie, ik heb spoorspatting in de praktijk al meegemeekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: rail spatting
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2015, 12:13:14 »
Ik heb in de schaduwstation van mijn beursbaan destijds ook last gehad van spoorspatting en 1 zaagsnede per meter was al voldoende om uitzetting tegen te gaan. Op beurzen lopen de temperaturen vaak hoog op en als je dan ook nog eens de zon erbij heb van een raam, dan kom je op zoldertemperaturen uit.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: rail spatting
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2015, 16:21:21 »
Je kunt ook alle rails gewoon stijf tegen elkaar aan maken/solderen, en dan waar de blokken eindigen en/of beginnen (of zoveel meer als nodig is) een diagonale snede erin slijpen met de dremel, dan klappert het ook minder.
Zo doen wij het en het werkt prachtig mooi.. ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2015, 16:48:52 »
En hoe isoleer je dan zo'n diagonale snede?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: rail spatting
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2015, 16:54:55 »
Gewoon opvullen met een klein stripje styreen of iets anders zoals je een normale snede zou opvullen.
Als het goed is maak je die 2 sneden ook op dezelfde plaats in je spoor, met het middelpunt van de snede haaks over de as van het spoor.

Als je er met een wiel overrijdt maak je sowieso een kortstondige sluiting.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 16:57:02 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2015, 16:59:26 »
Inderdaad, en met een loc maak je een iets langduriger sluiting. Maar je zal vanwege de detectie toch moeten isoleren, en dat lijkt me bij een diagonale snede iets lastiger dan bij een haakse.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: rail spatting
« Reactie #12 Gepost op: 30 June 2015, 17:10:23 »
De snede is niet precies 45 graden, wel een stukje minder, en met de dremel heb je ook gauw een voegje van 1,5 mm.
Nu rijden wij (nog) analoog, dit werkt goed, maar de bedoeling is dat het wel digitaal wordt.
Maar dat maakt toch niets uit?
Alles gaat dan bij ons via bezetmelders, ook de wisselstraten.
Of zien wij iets over het hoofd nu? :-\
Wat bedoelen jullie met kortsluiting?


Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Dijks boemeltje
Re: rail spatting
« Reactie #13 Gepost op: 30 June 2015, 17:27:58 »
Styreen is toch vrij hard, kan de eventuele uitzetting dit opvangen?
Wanneer de rail onder een hoek is doorgezaagd heb je denk toch zo'n
1 'a 1,5 cm rail die sluiting kan veroorzaken bij gelijkspoor dan treed m.l.
de beveiliging in werking. Of rijdt je wisselstroom?

gr, Kees

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: rail spatting
« Reactie #14 Gepost op: 05 July 2015, 15:45:00 »
Handig onderwerp om rekening mee te houden  (y)