Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Rick
Vandaag
om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
BartvD
Vandaag
om 15:04:42
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:04:29
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:00:08
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 14:55:54
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
MOVisser
Vandaag
om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:49:54
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 14:29:03
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 12:05:44
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort
door
MOVisser
Vandaag
om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Ronald69
Vandaag
om 11:44:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Ben
Vandaag
om 11:35:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen"
door
henk
Vandaag
om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder?
door
Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
rail spatting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: rail spatting (gelezen 10004 keer)
Kees Hoeks
Offline
Berichten: 169
Dijks boemeltje
rail spatting
«
Gepost op:
29 June 2015, 21:15:06 »
Goede avond
Nu de temperaturen hoger worden en ik ben begonnen aan een nieuwe HO
baan, wat voor speling er tussen rail gehouden moet worden?
In de encyclopedie vind ik hier ook niets over.
Wellicht iemand hier ervaring mee?
Goet, Kees
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: rail spatting
«
Reactie #1 Gepost op:
29 June 2015, 21:43:44 »
Je kunt er aan rekenen. De meeste rails zijn van nieuwzilver, en dat heeft een uitzettingscoefficient van 17 per miljoen per graad.
In het extreme geval is het temperatuurverschil 40 graden, dus per meter is dat 17*40/1000000 = 0,00068 meter = 0,68 mm
Bij flexrails kun je dus tussen twee lengtes 0,7 mm aanhouden. Maar dat is dus als het bij het leggen 0 graden is. Bij 20 graden is de helft genoeg, en als je tijdens een hittegolf rails legt kun je ze gewoon tegen elkaar leggen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
T.Spat
Offline
Berichten: 2961
Re: rail spatting
«
Reactie #2 Gepost op:
29 June 2015, 21:44:16 »
In principe zou bij langere stukken (flexrail) een speling van 1 mm wel voldoende zijn, HO rails
groeit niet zo hard als 1:1 spoor
Mvg,
Tis
Gelogd
********
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: rail spatting
«
Reactie #3 Gepost op:
29 June 2015, 21:59:07 »
Nou Tis, H0 rails zijn meestal van nieuwzilver en de uitzettingscoëfficiënt daarvan is groter dan van staal. Dus H0 rails groeien relatief harder. Maar in het grootbedrijf houden ze een groter temperatuurbereik aan, ik dacht van -20 tot +50 graden. Dus het eindresultaat per meter zal ongeveer gelijk zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Kees Hoeks
Offline
Berichten: 169
Dijks boemeltje
Re: rail spatting
«
Reactie #4 Gepost op:
29 June 2015, 22:20:37 »
Klaas en Tis, bedankt voor de reactie.
Het zijn gelukkig veel cijfers achter de komma.
De kamer kan ik normaal op zo'n 20 'a 22 graden houden, wordt
als de zomer doorzet wellicht wat hoger.
wanneer ik met een voelermaat bij iedere las 0,5 mm aanhoud
zit ik wel op het goede spoor.
Vr, gr. Kees
Gelogd
Mark D.
Offline
Berichten: 1191
Re: rail spatting
«
Reactie #5 Gepost op:
30 June 2015, 11:23:55 »
Ach, als de ondergrond een beetje synchroon mee werkt is er niks aan de hand
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: rail spatting
«
Reactie #6 Gepost op:
30 June 2015, 11:40:12 »
Inderdaad, het hout zet ook uit als het warmer wordt. Maar veel minder dan metaal.
Dus je moet er wel degelijk rekening mee houden. En dat is niet alleen theorie, ik heb spoorspatting in de praktijk al meegemeekt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
MMTB
Offline
Berichten: 971
Re: rail spatting
«
Reactie #7 Gepost op:
30 June 2015, 12:13:14 »
Ik heb in de schaduwstation van mijn beursbaan destijds ook last gehad van spoorspatting en 1 zaagsnede per meter was al voldoende om uitzetting tegen te gaan. Op beurzen lopen de temperaturen vaak hoog op en als je dan ook nog eens de zon erbij heb van een raam, dan kom je op zoldertemperaturen uit.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
funtrucker
Offline
Berichten: 56
Re: rail spatting
«
Reactie #8 Gepost op:
30 June 2015, 16:21:21 »
Je kunt ook alle rails gewoon stijf tegen elkaar aan maken/solderen, en dan waar de blokken eindigen en/of beginnen (of zoveel meer als nodig is) een diagonale snede erin slijpen met de dremel, dan klappert het ook minder.
Zo doen wij het en het werkt prachtig mooi..
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: rail spatting
«
Reactie #9 Gepost op:
30 June 2015, 16:48:52 »
En hoe isoleer je dan zo'n diagonale snede?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1479
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: rail spatting
«
Reactie #10 Gepost op:
30 June 2015, 16:54:55 »
Gewoon opvullen met een klein stripje styreen of iets anders zoals je een normale snede zou opvullen.
Als het goed is maak je die 2 sneden ook op dezelfde plaats in je spoor, met het middelpunt van de snede haaks over de as van het spoor.
Als je er met een wiel overrijdt maak je sowieso een kortstondige sluiting.
«
Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 16:57:02 door Frans Peeters
»
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26626
Re: rail spatting
«
Reactie #11 Gepost op:
30 June 2015, 16:59:26 »
Inderdaad, en met een loc maak je een iets langduriger sluiting. Maar je zal vanwege de detectie toch moeten isoleren, en dat lijkt me bij een diagonale snede iets lastiger dan bij een haakse.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
funtrucker
Offline
Berichten: 56
Re: rail spatting
«
Reactie #12 Gepost op:
30 June 2015, 17:10:23 »
De snede is niet precies 45 graden, wel een stukje minder, en met de dremel heb je ook gauw een voegje van 1,5 mm.
Nu rijden wij (nog) analoog, dit werkt goed, maar de bedoeling is dat het wel digitaal wordt.
Maar dat maakt toch niets uit?
Alles gaat dan bij ons via bezetmelders, ook de wisselstraten.
Of zien wij iets over het hoofd nu?
Wat bedoelen jullie met kortsluiting?
Gelogd
Kees Hoeks
Offline
Berichten: 169
Dijks boemeltje
Re: rail spatting
«
Reactie #13 Gepost op:
30 June 2015, 17:27:58 »
Styreen is toch vrij hard, kan de eventuele uitzetting dit opvangen?
Wanneer de rail onder een hoek is doorgezaagd heb je denk toch zo'n
1 'a 1,5 cm rail die sluiting kan veroorzaken bij gelijkspoor dan treed m.l.
de beveiliging in werking. Of rijdt je wisselstroom?
gr, Kees
Gelogd
Erwinmk
Offline
Berichten: 396
Re: rail spatting
«
Reactie #14 Gepost op:
05 July 2015, 15:45:00 »
Handig onderwerp om rekening mee te houden
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
rail spatting