Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:53:09
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 17:35:18
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 17:12:11
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Rheinburg, TP V/VI door System-M
Vandaag om 16:24:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 15:30:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
  

Auteur Topic: rail spatting  (gelezen 10003 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #15 Gepost op: 03 August 2015, 15:43:29 »
Omdat het van de mod moet  ;D gaan we hier verder.
Citaat uit het gesloten draadje:
Op het eind moeten ze strak zitten om naadloos op de volgende module aan te sluiten.
Dat is een opvatting. Maar waarom zou de uitzetruimte niet op de moduleovergang kunnen zitten? Ik vind die printplaatstrips lelijk. Zelf gebruik ik messing spijkertjes om de rails te fixeren, dat valt veel minder op. Maar dan maar op één plek, aan het andere eind moet de spoorstaaf de ruimte hebben.
Ik heb spoorspatting ook een paar keer meegemaakt, en sindsdien hou ik er bij het railleggen als vanzelfsprekend rekening mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4369
Re: rail spatting
« Reactie #16 Gepost op: 03 August 2015, 17:00:23 »
Ik heb nu in het midden van de module de rails met een dremel een sleufje gegeven.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: rail spatting
« Reactie #17 Gepost op: 03 August 2015, 17:07:44 »


In de zomer van 2008 wilde mijn brug niet meer sluiten door de warmte. Blokjes ijs bleek de oplossing. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4369
Re: rail spatting
« Reactie #18 Gepost op: 03 August 2015, 18:11:26 »
Ik had geen ijsblokjes in huis  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
    • J.M.Models
Re: rail spatting
« Reactie #19 Gepost op: 04 August 2015, 01:44:59 »
Bij ons in de vereniging hebben we ruime tijd ervaring hierin opgedaan. In de bovenstaande reacties zitten allemaal een kern van waarheid.
Maar......... Aan de uiteindes een vaste verbinding te maken is op zich niks mis mee. Men dient dan wel binnen de module minimaal 1 plek te hebben waarin de spoorstaven kunnen uitzetten en krimpen. Wij doen dat via een railschoen verbinden voor de electrische verbinding.

Is er binnen de module een iso nodig, maak dan op een andere plek in dezelfde railstaaf (die dan over de gehele baklengte doorloopt) dezelfde oplossing als net geschreven is.

Ga je de iso weer opvullen, dan belemmert men de ruimte om te kunnen uitzetten. De ruimte die voor uitzetting nodig is, is bij iedere 1 à 1,5 meter ongeveer 1 mm. Of 2x 0,5mm als dat mogelijk is.

Bij standaard modulelengtes van 1,2meter is voor elke spoorstaaf 1 mm bewegingsruimte in totaal voldoende.

Wat men niet moet vergeten is de tempratuur van de ruimte op het moment dat rails worden gelegd. Bij lage temperaturen komt men om die ene millimeter speling niet onderuit.
Legt men de rails bij warm weer, hoeft men die ene millimeter niet in te bouwen, maar dient er wel een plek te zijn (bij voorkeur via een railschoen) waar de rails bij koelere temperaturen kan krimpen.

Onze voorkeur heeft dan ook, om bij koele temperaturen de rails te leggen met 1 mm compensatieruimte in de spoorstaaf.

Dus..... Kopse kanten fixeren kan mits er onderweg in de spoorstaaf compensatie punt/ten verwerk wordt. Isolatiepunten werken wij bij met 2 componentelijm (dubbele tubes van bison) die na uitharding in het profiel van de spoorstaaf uitgesneden worden.

Zorg verder voor meerdere aansluitingen voor rijstroom. Zo'n compensatiepunt via een railschoen/raillas is flexibel en kan op de duur voor een onbetrouwbare stroomdoorlating zorgen.
Dus aan beide zijden van een iso bedraden, maar ook aan beide zijden van een compensatiestuk.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2015, 01:52:19 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: rail spatting
« Reactie #20 Gepost op: 04 August 2015, 16:06:37 »
Ik heb in de schaduwstation van mijn beursbaan destijds ook last gehad van spoorspatting en 1 zaagsnede per meter was al voldoende om uitzetting tegen te gaan. Op beurzen lopen de temperaturen vaak hoog op en als je dan ook nog eens de zon erbij heb van een raam, dan kom je op zoldertemperaturen uit.

Groeten, Mark

Zoldertemperaturen zijn makkelijk lager te houden. Leg je dak vol met zonnepanelen. De beste investering die je kan doen.  ;)

Ik heb één deel van mijn schuine dak vol liggen, temperatuur is echt merkbaar lager met volle zon.

En dan heb je tenminste een redden om de treinen te laten rijden. Die rijden dan echt op groene stroom.  ;D
Groeten

Olav

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4369
Re: rail spatting
« Reactie #21 Gepost op: 04 August 2015, 20:29:46 »
Het ligt nu per 1 meter lengte met één snede er tussen.
Maandag gelegd, dus is kijken wat het gaat doen.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2015, 20:31:43 door Dave....... »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: rail spatting
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2015, 01:20:04 »
Je kunt ook alle rails gewoon stijf tegen elkaar aan maken/solderen, en dan waar de blokken eindigen en/of beginnen (of zoveel meer als nodig is) een diagonale snede erin slijpen met de dremel, dan klappert het ook minder.
Zo doen wij het en het werkt prachtig mooi.. ;D

Doe het dan gelijk in een keer goed zoals het grote voorbeeld.
Maak een compensatielas met alles er op en er aan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)