Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:22:13
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:15:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:05:15
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 19:14:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
  

Auteur Topic: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?  (gelezen 155439 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #135 Gepost op: 16 July 2015, 21:04:00 »
Dat heet verzamelen. Anders is het gewoon kopen.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #136 Gepost op: 16 July 2015, 21:07:56 »
Hou van kopen. As a matter of fact ben ik dol op kopen. Echt, kopen is mijn lust en mijn leven. Een dag niet gekocht is een dag niet geleefd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #137 Gepost op: 16 July 2015, 21:10:52 »
Tomasso, de personificatie van de consumptiemaatschappij  (y) ;D

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #138 Gepost op: 16 July 2015, 21:13:39 »
Blijft toch leuk, dingen kopen die je (eigenlijk) niet nodig hebt... ;D Boodschappen doen zie ik als noodzakelijk kwaad! >:(

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #139 Gepost op: 16 July 2015, 21:23:31 »
Je kan ook een (volks)tuintje, een scharrel varken, 3 geiten en een paar kippen nemen maar daar gaat nog meer tijd
in zitten dan boodschappen ben ik bang  ::)  :P
Groet, Ronald.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #140 Gepost op: 16 July 2015, 21:37:26 »
En dan kun je met een volkstuin ook nog aardig in de problemen komen: https://www.youtube.com/watch?v=IJy69eEcmdI

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #141 Gepost op: 16 July 2015, 21:42:21 »
Hahaha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #142 Gepost op: 16 July 2015, 22:15:40 »
Kan ik geoorloofd eens een leuke sleep CIWL achter mijn 3500 kwijt (y)

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #143 Gepost op: 16 July 2015, 22:18:04 »

Volgens de in het artikel van Kees Huurman gebruikte gegevens was op de heenrit van de inaugurele rit op 5 mei 1927 geen stop in Roosendaal voorzien. Bij deze rit is daarom moeilijk in te zien hoe (laat staan waarom) een extra stop in Roosendaal zou zijn ingelast voor het alsnog opnemen van een tweede CIWL bagagewagen (waarvan duister is hoe die daar gekomen zou zijn en welk doel hij zou dienen, zoals Ingenium al aangeeft).

Op de foto in Den Haag HS op 5 mei is het einde van de trein niet te zien. Die levert dus geen definitief bewijs. Van de terugrit op 6 mei 1927 is er een foto waarop de volledige trein van bagagewagen aan een einde tot en met het laatste Pullman-rijtuig te zien is: er was toen, bij het klaarzetten van de trein in Amsterdam CS geen tweede bagagewagen. Achter de vertrekkende NS 3748 is precies een (1) bagagewagen, CIWL 1257, te zien. Een foto van het achtereinde van de trein (genomen vanaf dezelfde seinbrug als waarvan de laatste foto van voren van de trein gemaakt is) toont de sliert CIWL Pullman-rijtuigen met op de laatste eerste klasse Pullman zonder keuken de NS-sluitschijven (twee boven en een ronde beneden. Ook aan dit einde dus geen tweede bagagewagen. Die hypothetische bagagewagen uit Roosendaal moest dus zeker niet terug met de inauguratietrein. Ik sta open voor een tegenbewijs, maar dat moet dan wel aan enige kwaliteitseisen voldoen.

De inaugurele ritten gingen vooraf aan het opnemen van de normale dienst op 15 mei 1927. Voor die dienst volstonden de al in de inauguratietrein gebruikte drie couplages type Flèche d’Or voor de eerste klasse in blauw-crème. Voor de inaugurele ritten was er een goede reden disproportioneel veel eerste klasse mee te nemen: de genodigden moesten gefêteerd worden, niet alleen door de jonge NMBS, die de lunch in Brussel aanbood en de NS het diner in Amsterdam, maar ook en juist door de CIWL. De tweede klasse was er bij die ritten vooral om gedemonstreerd te worden als dat wat er ook nog aangeboden ging worden aan een deel van het cliënteel. Dat daar later juist geld mee verdiend moest gaan worden, is een andere zaak.

Van de normale dienst wil ik de samenstellingen in Nederland geven van P 198 en P 199 (Étoile du Nord) voor zover ik die in primaire bronnen heb. De vroegste is de winterdienst van 1927/28 op basis van het VPM van die periode zoals hieronder afgebeeld.

Winterdienst 1927/28



Loc + D + A + A + B + B      een A en een B met keuken, helaas wordt niet aangegeven welke



Loc + D +  B + B + A + A      een A en een B met keuken, helaas wordt niet aangegeven welke



Zomerdienst 1928 P 198 in “Buitenlandsche Verbindingen” (spoorboekje buitenland)



Loc + D + A + A + B + B      een A en een B met keuken, helaas wordt niet aangegeven welke



Zomerdienst 1929 P 198 in “Buitenlandsche Verbindingen” (spoorboekje buitenland)



Loc + D + A + A + B + B      een A en een B met keuken, helaas wordt niet aangegeven welke



Zomerdienst 1933 P 198 en P 199 uit het VPM van 15 mei 1933. Inmiddels is een Pullman eerste klasse facultatief geworden. De keuken wordt expliciet bij het rijtuig vermeld.



De gebruikelijke samenstelling vanuit Amsterdam CS van P 198 is dus:
Loc + D + VSP1 + VSPC2 + VSP2

als er behoefte is aan extra eerste klasse:
Loc + D + VSP1 + VSPC1 + VSP2 + VSPC2

De gebruikelijke samenstelling naar Amsterdam CS van P 199 is dus:
Loc + D + VSP2 + VSPC2 + VSP1

als er behoefte is aan extra eerste klasse:

Loc + D + VSPC2 + VSP2 + VSPC1 + VSP1


De samenstelling van 1935 in Nederland herhaal ik hier niet.


Zomerdienst 1936 P 198 en P 199 uit UVPM (Uittreksel uit de voorschriften omtrent het gebruik van het Personenmaterieel bevattende de samenstelling der voornaamste treinen in verkeer met buitenlandsche Spoorwegen) van 15 mei 1936.



De gebruikelijke samenstelling vanuit Amsterdam CS van P 198 is dus:
Loc + D + VSP1 + VSPC2 + VSP2

als er behoefte is aan extra eerste klasse:
Loc + D + VSP1 + VSPC1 + VSP2 + VSPC2

De gebruikelijke samenstelling naar Amsterdam CS van P 199 is dus:
Loc + D + VSP2 + VSPC2 + VSP1

als er behoefte is aan extra eerste klasse:

Loc + D + VSPC2 + VSP2 + VSPC1 + VSP1

In deze dienstregelingperiode is de Oiseau Bleu tussen Amsterdam en Parijs gaan rijden (P 188 en P 189). In Amsterdam wisselt het materieel tussen deze twee treinen: wat als Étoile du Nord aankomt, vertrekt de volgende ochtend als de Oiseau Bleu. Het Amsterdamse deel van P 188 wordt in Roosendaal gecombineerd met het materieel van P 189 dat de dag ervoor afgekoppeld was. Het betreft een bagagewagen en een eerste klasse Pullman met keuken.  De Étoile du Nord P 198 bestaat omgekeerd uit het materieel dat met P 189 in Amsterdam is aangekomen.



Winterdienst 1938 P 198 en P 199 uit VPM 2 oktober 1938. Er is geen facultatieve Pullman eerste klasse met keuken en geen koppeling met de Oiseau Bleu in Nederland.



P 198
Loc + D + VSP1 + VSPC2 + VSP2

P 199
Loc + D + VSP2 + VSPC2 + VSP1



Ook in deze bronnen is nergens sprake van een tweede bagagewagen in de Étoile du Nord in Nederland, in 1936 wel in P 188 en P 189 de Oiseau Bleu van Roosendaal naar Parijs v.v..

Interessant zouden natuurlijk gegevens, gebaseerd op originele bronnen, zijn voor verdere dienstregelingen. Hoe lang was de Étoile du Nord in Nederland in de zomer van 1927? Welk jaar (tussen 1929 en 1933) werd het eerste klasse rijtuig met keuken facultatief? Verviel na 1936 het facultatieve rijtuig ook in de zomerdienst? Waren de samenstellingen in de winterdienstregelingen steeds gelijk aan de omliggende zomerdienstregelingen? In het artikel van Otto Dijkstra in “Railmagazine” 284 staat nog een samenstelling uit een VPM met facultatieve eerste klasse met keuken afgebeeld. Helaas werd niet vermeld om welke dienstregeling het ging. Het is niet een van de hierboven getoonde noch die van zomer 1935.

Over de bespanning van de Étoile du Nord kan ik weinig zeggen omdat ik daarover te weinig documentatie heb en ik alleen uitspraken wil doen die ik met (bij voorkeur primaire) bronnen kan staven. In de Locomotief-, Motorvoertuig- en Personeelsdienst Groep V. Nijmegen voor de dienst van 15 mei 1936 zijn de treinen 198 en 199 tussen Amsterdam en Roosendaal vermeld bij dienst 3b (Amsterdam - Roosendaal - Rotterdam DP) en 3c (Rotterdam DP - Amsterdam; dit zijn personeelsdiensten: in Rotterdam wordt niet van locomotief, maar van personeel gewisseld) van Serie A (PO3) van depot Fijenoord. Aangezien PO3 alleen NS 3600 en 3700 omvat (2100 en 3500 waren beide PO2) was het in die zomerdienst kennelijk de bedoeling dat de Étoile du Nord met 3700'en of - als die toen in Fijenoord in depot waren, wat ik niet kan uitsluiten - 3600'en gereden zouden worden.

Met vriendelijke groet,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11722
    • Mijn fotoarchief
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #144 Gepost op: 16 July 2015, 22:21:24 »
Wauw, mogelijkheid tot een compleet verbouwde 3600 er voor dus, Tom, hoef je die lelijke 2100 er niet voor te zetten  ;)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #145 Gepost op: 16 July 2015, 22:52:59 »
Laat Maikel maar komen met die 3600, ik ben nog niet bejaard ;D Maar ik begreep dat 3700'en te zwaar waren voor het luchtspoor, hoe zit dat dan?
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #146 Gepost op: 16 July 2015, 22:56:46 »
3600 weegt nog meer lijkt me.
Als er ooit een Zeppelin komt dan he :P
En alstie komt word hij bij mij okergeel.
Wel prettig dat er niet staat aangegeven welke rijtuigen precies, dat geeft ons dichterlijke vrijheid ;D
« Laatst bewerkt op: 16 July 2015, 23:00:38 door roadster36 »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #147 Gepost op: 16 July 2015, 23:09:40 »
Alleen de volgorde keuken, geen keuken staat niet vast Jan, de rest wel, dus dichterlijke vrijheid in een totalitair systeem misschien.

Tomasso, na aanpassingen rond '32 meen ik, konden de PO3 locs wel over het luchtspoor en de Moerdijk. Vandaar vroege foto's met 2100/3500, late foto's met 3700/3600.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #148 Gepost op: 16 July 2015, 23:20:53 »
Hmmm, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Nu de rijtuigen nog... En die 3500 komt nog wel een keer...
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #149 Gepost op: 17 July 2015, 00:03:38 »
Wauw, mogelijkheid tot een compleet verbouwde 3600 er voor dus, Tom, hoef je die lelijke 2100 er niet voor te zetten  ;)
Ja, die verbouwde 3600 met 3700 ketel en apart machinistenhuis is heeeel mooi  :(

2100 is mooie tractie voor de Etoile du Nord. Kennelijk in het begin de normale bespanning, omdat een 3700 te zwaar was voor het traject (Moerdijkbrug?)


mvg,
ivo
mvg,
Ivo

*